Το Irizar i6s αντικατέστησε πρόσφατα το πολύ δημοφιλές PB και ήταν σίγουρο πως, ο διάδοχος ενός πούλμαν ιδιαίτερα αγαπητού στη χώρα μας, δεν θα άφηνε ασυγκίνητους τους Έλληνες λεωφορειούχους. Το i6s διατίθεται σε 5 μήκη αμαξώματος από 10,8 έως 15 μέτρα και δύο ύψη (3,5 και 3,7 μέτρα. Το λεωφορείο κατασκευάζεται είτε ως «integral» με σασί κααμάξωμα της ίδιας της Irizar, είτε με σασί από γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στην Ελλάδα τα Irizar είναι συνυφασμένα με σασί και γραμμή μετάδοσης κίνησης της Volvo, κάτι που ισχύει και για τα δύο νέα οχήματα που παρουσιάζουμε εδώ, «χτισμένα» πάνω στο τελευταίας γενιάς Volvo B11R. Τα Irizar ανήκουν στον κ. Ηλία Οικονομόπουλο, από το ΚΤΕΛ Ν. Αχαΐας, τον οποίο συναντήσαμε στην Πάτρα.

Ντιζάιν και ουσία

Ακόμη και μέσα στη γκάμα της ίδιας της Irizar, το i6s ξεχωρίζει και εντυπωσιάζει. Η μάσκα διαθέτει μοναδική, ανάγλυφη δια-μόρφωση, και δείχνει ένα ενιαίο σύνολο μαζί με το παρμπρίζ και την οροφή –με τον τονισμένο προφυλακτήρα και τα αμυγδαλωτά LED. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και δε μοιάζει με κανένα άλλο πούλμαν της αγοράς. Ο χώρος για τον οδηγό είναι σημαντικά αναβαθμισμένος, με μοντέρνο διάκοσμο και ποιοτικά χειριστήρια για κάθε λειτουργία.

Σε όσους γνωρίζουν το μοντέλο προηγούμενης γενιάς, εντύπωση προκαλεί η ιδιαίτερη προσοχή που έχει δοθεί στο φινίρισμα, σε κάθε επιφάνεια, στα νέα υλικά που χρησιμοποιούνται και ο εμπνευσμένος διάκοσμος. Το σαλόνι έχει διαμόρφωση 51+1+1 θέσεων με δυνατότητα για έως 55. Η γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Volvo: 11λιτρος Euro 6 D11K460 (μέγιστη ισχύς 460 hp, ροπή 2.200 Nm), 12άρι αυτοματοποιημένο σασμάν I-Shift με προγνωστικό I-See, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, δυνατότητα παραγγελίας του φοβερού και τρομερού συστήματος διεύθυνσης VDS και μία πραγματική υπερπαραγωγή σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ

T&T: Πότε ξεκινήσατε στα ΚΤΕΛ Πάτρας;

Η.Ο.: Είμαι αυτοκινητιστής τρίτης γενιάς, από την Κάτω Αχαΐα, και συνεχίζω το επάγγελμα του παππού και του πατέρα μου, ενώ έχει έρθει και ο γιος μου, οπότε πάμε στην τέταρτη γενιά. Ξεκινήσαμε ταυτόχρονα με την οδική μεταφορά στην Ελλάδα, με κάρα, φορτηγά και λεωφορεία.

Προσπαθούμε για ό,τι καλύτερο για τη δουλειά που κάνουμε, επενδύουμε συνέχεια, μπορεί να μένουμε σε σπίτι χαμηλών τόνων, αλλά έχουμε λεωφορεία υψηλών προδιαγραφών για το επιβατικό κοινό –αυτό δείχνει πως σεβόμαστε τη δουλειά μας, και το ζήλο που θέλω να πιστεύω πως μας διακρίνει. Έχουμε δύο λεωφορεία, ένα εγώ κι ένα η μητέρα μου, δύο οδηγούς συν τον υποφαινόμενο.

T&T: Δεν είναι αυτά τα πρώτα Irizar που δουλεύετε;

Η.Ο.: Πιο παλιά είχα ένα Volvo με αμαξοποιΐα Μπουχάγιερ κι ένα Mercedes 302. Το 1997 πήρα το πρώτο καινούργιο λεωφορείο, το 2000 το επόμενο, κι αυτό Irizar με το «χαμόγελο» στη μάσκα, το 2008 απέκτησα άλλα δύο BP και τώρα αυτά τα δύο i6s.

T&T: Επενδύετε συνέχεια, το εκτιμά αυτό το επιβατικό κοινό;

Η.Ο.: Κανένα παράπονο απολύτως, κανένας βανδαλισμός. Μόνο ένα ατυχές συμβάν όπου, ένας εύσωμος κύριος προσπάθησε να μετακινήσει την πλάτη του καθίσματος χωρίς να πατήσει το πλήκτρο της ανάκλισης, με αποτέλεσμα να σπάσει ο μηχανισμός.

T&T: Απ’ όσο γνωρίζουμε, τα λεωφορεία δουλεύουν εδώ και κάποιους μήνες, άρα έχετε εμπειρία από την εκμετάλλευσή τους.

Η.Ο.: Τα λεωφορεία άρχισαν δρομολόγια 24 Φεβρουαρίου, κι έχουν διανύσει το καθένα 19.000 χιλιόμετρα. Είμαι πολύ ευχαριστημένος, η αναβάθμιση είναι μεγάλη σε σχέση με τα προηγούμενα. Έχω επισκεφθεί τις παραγωγικές εγκαταστάσεις της Irizar έξι φορές στην Ισπανία, και κάθε φορά βλέπω σημαντικές νέες επενδύσεις, κι αυτό ο πελάτης το εισπράττει. Πρώτα απ’ όλα, η ανάρτηση είναι πραγματικά εξαιρετική, και το ταξίδι πολύ άνετο. Το κιβώτιο ταχυτήτων δε χρειάζεται συστάσεις. Σε αποδοτικότητα είναι κατά πολύ ανώτερο από τα προηγούμενα, το σύστημα πέδησης είναι πολύ καλό, γενικά είμαι πολύ ικανοποιημένος, κι όχι μόνο τώρα, αλλά στις δυόμισι δεκαετίες που δουλεύω Irizar. Υπάρχουν τα πάντα σε συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, και για τη χρήση σε ΚΤΕΛ, είναι σοβαρή δικλείδα ασφαλείας το cruise control με σύστημα διατήρησης εγγύτητας, το σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας. Τώρα στην αρχή δουλεύουν Πάτρα-Αθήνα και Πάτρα-Θεσσαλονίκη ώστε οι επιβάτες να κάνουν πολύ άνετο ταξίδι.

T&T: Πώς είναι η κατάσταση σχετικά με το μεταφορικό έργο του ΚΤΕΛ Πάτρας;

Η.Ο.: Όλοι οι συνάδελφοι προσπαθούμε για το καλύτερο, για να εξυπηρετούμε τους επιβάτες, ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες που έχει ο καθένας. Από την έναρξη της κρίσης έχουμε χάσει γύρω στο 50%. Αν θέλετε τον κύριο λόγο που συνέβη αυτό, είναι ότι, οι πελάτες μας ενώ, παλαιότερα πήγαιναν Πάτρα - Αθήνα χωρίς να το σκεφθούν, τώρα προσπαθούν να συνδυάσουν όσο το δυνατόν περισσότερες δουλειές μαζί. Φυσικά εκτελούμε και κατά κάποιον τρόπο, υπηρεσίες μεταφοράς δεμάτων –το κόστος για να στείλεις ένα δέμα με ΚΤΕΛ από την Πάτρα στη Θεσσαλονίκη είναι σχεδόν συμβολικό. Ό,τι στείλεις πάει αυθημερόν αφού το ΚΤΕΛ έχει κάθε μισή ώρα δρομολόγιο για Αθήνα. Ο στόλος του ΚΤΕΛ Πάτρας μαζί με minibus και τουριστικά είναι γύρω στα 165 οχήματα. Με τους συναδέλφους στα τουριστικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα -με τα σχολικά είναι ανάλογα με τις εκπτώσεις που δίνεις στην περιφέρεια.

T&T: Ποιο θα λέγατε πως είναι το πιο φλέγον θέμα για το πατρινό ΚΤΕΛ;

Η.Ο.: Είναι ο σταθμός, γιατί αυτός που έχουμε, δυστυχώς αδικεί την εικόνα μας, είναι (επιεικώς) απαράδεκτος. Πρέπει να γίνει νέος σταθμός υπερσύγχρονος. Έχει βρεθεί λύση, έχει εξασφαλιστεί άδεια και ξεκινάει μέσα στους επόμενους μήνες στους Μύλους Αγίου Γεωργίου. Ξέρω πως, λόγω εντοπιότητας γνωρίζετε το θέμα, και θα με ρωτήσετε αν επαρκεί σε μέγεθος ο νέος σταθμός. Έχουμε μεγαλύτερο σε μέγεθος χώρο έξω από την πόλη, αλλά θα ήταν δύσκολα προσεγγίσιμος από π.χ., τους φοιτητές. Για τον Κηφισό δεν θέλω να αναφέρω χιλιοειπωμένα πράγματα. Όταν μεταφερθεί στον Ελαιώνα, θα είναι το μεγαλύτερο έργο για να έχουν μέλλον όλα τα ΚΤΕΛ. Ο επιβάτης θα κατεβαίνει, θα παίρνει το μετρό και θα πηγαίνει στη δουλειά του σε πολιτισμένες συνθήκες.

T&T: Υψηλό κόστος διοδίων, δύσκολα δρομολόγια είναι θέματα που, υποθέτουμε, σας απασχολούν.

Η.Ο.: Τα έξοδα των διοδίων είναι τεράστια (συν τέσσερις σταθμοί επιπλέον με τη νέα εθνική προς Αθήνα), και δεν ζητάμε κάποια χάρη, απλά ως συχνοί πελάτες δεν καταλαβαίνω γιατί να μην υπάρχει κάποια εκπτωτική πολιτική. Προσπαθεί ο πρόεδρός μας για το καλύτερο, εντάξει είναι δύσκολο και για τις εταιρείες να κάνουν μεγάλες εκπτώσεις. Είναι όλα ανελαστικά δυστυχώς δε μπορούμε να πούμε στους επιβάτες όταν πάμε Θεσσαλονίκη, ας πάμε με το… καράβι στο Αντίρριο.

Έχουμε δύσκολα δρομολόγια, προς Καλαβρυτοχώρια, ορεινή Μόβρη και άλλα. Παθητικά ως προς το οικονομικό αποτέλεσμα τα πιο πολλά, π.χ., με τρία άτομα στα Καλάβρυτα, πρέπει όμως να εξυπηρετηθούν όλοι οι επιβάτες. Το κοινωνικό έργο των ΚΤΕΛ, οι Έλληνες δεν το έχουμε καταλάβει. Προσφέρουμε συγκοινωνίες προς όλες τις πόλεις και τα χωριά της Ελλάδας, χωρίς ο φορολογούμενος να χρεώνεται ούτε ένα ευρωλεπτό.

Η γνώμη του οδηγού Βασίλης Καρβουνιάρης

Ο κ. Βασίλης Καρβουνιάρης, ένας από τους οδηγούς των νέων πούλμαν, δουλεύει στο ΚΤΕΛ 28 χρόνια και μας είπε την άποψή του για τα Irizar: «από τα οποία τα 24 συνεργάζομαι με τον κ. Οικονομόπουλο, και 22 χρόνια με Volvo. Είμαστε ικανοποιημένοι όχι μόνο από τα καινούργια, αλλά και από τις προηγούμενες δύο γενιές.

Υπάρχει μεγάλη βελτίωση στο αμάξωμα, αν και ποτέ δεν είχαμε κάποιο θέμα με τη δουλειά της Irizar. Τα προηγούμενα, μετά από δέκα χρόνια δουλειάς έδιναν την αίσθηση καινούργιου λεωφορείου. Αυτό οφείλεται επίσης στον τρόπο που τα συντηρούμε. Το νέο ντιζάιν μου αρέσει πολύ. Σε ό,τι έχει να κάνει με τον κινητήρα, ενώ πριν είχαμε 13λιτρους κινητήρες, και τώρα 11λιτρους, η διαφορά είναι ανεπαίσθητη.

Το ίδιο, αν όχι περισσότερο τράβηγμα, και  ηχομόνωση είναι φοβερή –αν δεν κοιτάξεις το στροφόμετρο δεν ξέρεις αν πήρε μπροστά. Τα ίδια και στο ταξίδι, και κάποιες φορές σκέφτεσαι πως δουλεύει πιο βελούδινα κι από βενζινοκινητήρα».