Τροχοί & TIR

Scania Long Line Blue Griffin by Svempas

Η δουλειά που κάνουμε, ενίοτε έχει και τα τυχερά της. Πρόσφατα, μας ρώτησαν από τα κεντρικά της Scania αν θα μας ενδιέφερε να οδηγήσουμε ένα πολύ ιδιαίτερο R580. Συγκεκριμένα, ένα Scania Blue Griffi
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 01/09/2018 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η δουλειά που κάνουμε, ενίοτε έχει και τα τυχερά της. Πρόσφατα, μας ρώτησαν από τα κεντρικά της Scania αν θα μας ενδιέφερε να οδηγήσουμε ένα πολύ ιδιαίτερο R580. Συγκεκριμένα, ένα Scania Blue Griffin με επιμηκυμένη καμπίνα (Long Line) δημιουργία του θρυλικού βελτιωτικού οίκου Svempas. Πρόκειται για ένα «απλό» R580 LA MND CR 32 το οποίο δέχθηκε τις φροντίδες της Svempas. Το όχημα κατασκευάστηκε το 2005 και έκανε την πρεμιέρα του το 2006, κάτι που δικαιολογημένα συνοδεύεται από το εύλογο ερώτημα και ποιο είναι το νέο, η είδηση για να το παρουσιάσουμε. Μία αναζήτηση στο google άλλωστε, είναι αρκετή για να βρείτε δεκάδες χιλιάδες φωτογραφίες του Long Line που, όλα αυτά τα χρόνια που περιοδεύει σε εκθέσεις και ειδικές εκδηλώσεις, και γνωρίζουμε εδώ και χρόνια την ύπαρξη του οχήματος. Η είδηση λοιπόν, είναι πως, το συγκεκριμένο Svempas δεν έχει πέσει ποτέ στα χέρια οδηγού που δεν εργάζεται για τη Scania. Δε χρειάστηκε και πολλή σκέψη λοιπόν, για να βρεθούμε στη θέση οδήγησης ενός από τα πιο ιδιαίτερα V8 που υπάρχουν στον κόσμο.

Μια V8 αίθουσα συνεδριάσεων

Το Long Line κατασκευάστηκε από την –τότε ανεξάρτητη, τώρα ιδιοκτησία της Scania– αμαξοποιία Laxa Special Vehicles με σκοπό να χρησιμοποιηθεί ως κινητή αίθουσα συνεδριάσεων και συναντήσεων σε διάφορες εκθέσεις, μακριά από την οχλαγωγία παρόμοιων εκδηλώσεων. Το κύριο ζητούμενο όπως μας είπε ο σχεδιαστής της Svempas, Jan Richter, ήταν η δημιουργία ωφέλιμου όγκου και ο κατάλληλος σχεδιασμός για να είναι εφικτές διάφορες multimedia παρουσιάσεις σε φίλους και πελάτες του κατασκευαστή: «Θέλαμε το αποτέλεσμα να είναι ένα οπτικά πολύ “δυνατό” σχέδιο, και ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό ήταν να χρησιμοποιηθεί ένα 6x2 σασί που θα μεταβαλλόταν σε VIP δωμάτιο συνεδριάσεων, με χρήση των (τότε) κορυφαίων οπτικοακουστικών μέσων της αγοράς». Η καμπίνα CR19 «τραβήχτηκε» κατά 1.300 χιλιοστά και έγινε CR32, με χρήση ειδικών μηχανημάτων συγκόλλησης. Ακολούθησε η φοβερή και τρομερή βαφή του αμαξώματος, καθώς και περιποιήσεων κάθε σπιθαμής του εσωτερικού. Το αποτέλεσμα βέβαια, δεν θα ήταν αντάξιο του ονόματος Svempas αν δε συνοδευόταν από αντίστοιχο σύστημα εξαγωγής. Από το τούρμπο και πίσω, έχει τοποθετηθεί ένα ειδικής σχεδίασης σύστημα εξαγωγής διαμέτρου 5 ιντσών από ανοξείδωτο χάλυβα, με ελάχιστους περιορισμούς, σχεδόν ελευθέρας.

Η φωλιά του δράκου

Το ντιζάιν του εξωτερικού φροντίζει να μοιράζει εγκεφαλικά στους πιστούς της φίρμας καθώς η Svempas φρόντισε να τονίσει κάθε λεπτομέρεια του DNA της φίρμας. Το «παραμύθι» εδώ, έχει δράκο: το περίφημο «Griffin» μοιάζει έτοιμο να καταπιεί οτιδήποτε σταθεί στο διάβα του, έτσι όπως αγκαλιάζει τα πλευρά της τεράστιας καμπίνας. Η βαφή είναι καθηλωτική όπως λαμπιρίζει στο φως του ήλιου και το εξωτερικό σκιάδιο μοιάζει να κατασκευάστηκε χθες, μοντέρνο, αρκούντως μοχθηρό και συμπαγές έτσι όπως σκεπάζει το παρμπρίζ. Το εσωτερικό ακολουθεί σε γενικές γραμμές το χρωματικό μοτίβο του αμαξώματος, αν και, επιπρόσθετα, είναι πανταχού παρούσα η διχρωμία σε σιέλ-κρεμ. Ακόμη και οι εμπρός κολώνες (A-pillar) είναι βαμμένες σιέλ και τα περισσότερα πάνελ είναι γυαλιστερή λάκα. Η ευρυχωρία στο εσωτερικό είναι ασύγκριτη. Περπατάς χωρίς καν να προφυλάσσεις τους ώμους σου, ανάμεσα στους αντικριστούς δερμάτινους καναπέδες, και μένεις με το στόμα ανοιχτό από την ποιότητα της συναρμογής –στρέμματα ολόκληρα δέρμα, αλκαντάρα και άλλα βαρύτιμα υλικά είναι τοποθετημένα με μαεστρία και ο διάκοσμος καθηλωτικός. Ένα τεράστιο μόνιτορ, ηχεία μεγέθους οικιακού ηχοσυστήματος και subwoofer είναι έτοιμα να πλημμυρίσουν το εσωτερικό με μία πανδαισία ήχου και εικόνας. Το Long Line φτιάχτηκε 13 χρόνια πριν και δεν υπάρχει η παραμικρή αστοχία στη συναρμογή. Η βελτίωση εδώ είναι πραγματικά σε άλλο επίπεδο.

Μπουμπουνητά

Με το που βάζεις μπρος, αρχίζουν τα χαμόγελα. Το Long Line θεωρείται στους κύκλους των μηχανικών της σουηδικής εταιρείας το V8 με τον καλύτερο ήχο που έχει υπάρξει ποτέ. Για να απαντήσουμε στο αν κάτι τέτοιο ισχύει, να πούμε εξαρχής ότι, όπως διαπιστώσαμε από πρώτο χέρι, στην Ευρώπη και την Ελλάδα υπάρχουν V8 Scania με πιο δυνατή ηχητική «υπογραφή», κανένα όμως δεν έχει την απόκοσμη, ψαγμένη χροιά του Long Line. Γυρνάς το κλειδί, και τίποτα δεν σε έχει προετοιμάσει γι αυτό που ακολουθεί. Πέρα από τον αρχικό βρόντο, ακολουθεί ένα τρομακτικό σύριγμα που σε κάνει να ανατριχιάζεις. Ο πειρασμός για μερικές γκαζιές στο βρόντο, με νεκρά ταχύτητα στο Opticruise είναι μεγάλος και αυτό ακριβώς κάναμε. Με το βύθισμα του πεντάλ ένα φοβερό κροτάλισμα κάνει τις αποβάθρες του Σοντερτάγιε να αντηχούν, και στο άφημα το χαρακτηριστικό «χχςςςς» ακούγεται να βαράει σαν μαστίγιο.

Βγήκαμε για λίγο στην εθνική οδό, αλλά με σταθερή ταχύτητα ταξιδιού και φλατ οδόστρωμα, γρήγορα καταλάβαμε πως δεν έχει νόημα, οπότε βγήκαμε στην πρώτη έξοδο για πιο στριφτερό επαρχιακό οδικό δίκτυο με ορεινή τοπογραφία. Η κατευθυντικότητα με το τεράστιο μεταξόνιο είναι δύσκολο να περιγραφεί, και ταυτόχρονα, δεν επηρεάζεται η ακρίβεια στο «πάτημα» στις στροφές. Χωρίς τρέιλερ φυσικά, και με 580 hp –το σηματάκι «620» στη μάσκα είναι συνηθισμένη πρακτική της Svempas, ως φόρος τιμής στο tuning– και 2.700 Nm ροπή, το Long Line έχει καθηλωτικές ρεπρίζ. Το σύστημα διεύθυνσης δεν έχει τη φοβερή ακρίβεια των νέων Scania και το κιβώτιο «χαζεύει» λίγο παραπάνω στις αλλαγές σε σχέση με τα σημερινά συστήματα μετάδοσης, αλλά ποιος νοιάζεται; Θάβεις το πεντάλ του γκαζιού στο δάπεδο σε ανηφόρα με π.χ., 11η στο κιβώτιο και ανοίγουν οι πύλες της κολάσεως. Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο κατεβάζει κάμποσες σχέσεις και πας από τα 50 χλμ./ώρα στον κόφτη με μία αίσθηση τηλεμεταφοράς και το καλύτερο σάουντρακ που έχεις ακούσει ποτέ.

Ο V8 γαζώνει, είναι βελούδινος σε λειτουργία και συνοδεύεται από το κροτάλισμα της εξάτμισης που σου παίρνει τα μυαλά. Ο ήχος είναι μπάσος και νομίζεις πως θα ξεκουφάνεις κάθε άλλο χρήστη του δρόμου, και ταυτόχρονα «κεντάει» και γίνεται καθηλωτικός όσο ανεβαίνουν οι στροφές: πάνω από τις 1.600 σ.α.λ. αποκτά μια υψίσυχνη, δαιμονισμένη χροιά κάτι σαν ουρλιαχτό παρανοϊκής κατασκευής. Κι εδώ ακριβώς είναι η μοναδικότητα της εξτρεμιστικής δημιουργίας της Svempas. Το Long Line είναι αυτό που ονειρεύεται κάθε οδηγός ενός Scania V8, μία τρελή, αλλά απόλυτα αρμονική ραψωδία από συρίγματα, κραυγές και κρότους, από ένα σύστημα εξαγωγής που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο όχημα. Η Scania ήθελε το Blue Griffin ως στατικό έκθεμα σε εκδηλώσεις και συγκεντρώσεις φίλων της φίρμας. Μετά την πρώτη του βόλτα σε δημόσιο δρόμο, πιστεύουμε ότι, είναι στο στοιχείο του σε στριφτερές διαδρομές για να ξυπνάει τη ράθυμη σουηδική επαρχία, είτε από τους πυροβολισμούς στο πάτημα του γκαζιού, είτε με το σύριγμα του δράκου στο άφημα.

 Συνέντευξη Christoffer Fingal, Brand Vehicle Manager

T&T: Πολλοί θα έλεγαν πως έχετε μια πραγματικά ονειρική δουλειά, να «φροντίζετε» κάποια από τα πιο ιδιαίτερα Scania που έχουν φτιαχτεί ποτέ. Πώς βρεθήκατε εδώ, και ποιο είναι ακριβώς το αντικείμενό σας;

C.F.: Ο ακριβής τίτλος της εργασίας μου είναι «Brand Vehicle Manager» και χώρος ευθύνης μου η συνεργασία μεταξύ Svempa και Scania Road Show όταν δείχνουμε τα εκθεσιακά μας μοντέλα σε διάφορα truck shows, εκθέσεις και διοργανώσεις. Δική μου δουλειά είναι επίσης να καθορίσω και να εξελίξω ως ιδέα τι ακριβώς είναι τα «brand vehicles» για τη Scania –ποιοι είναι οι πελάτες τους οποίους θέλουμε να προσεγγίσουμε, τι είδους φορτηγά πρέπει να «χτίσουμε» και πάει λέγοντας. Τη δουλειά τη βρήκα σε αγγελία στην οποία, η μόνη περιγραφή ήταν «θέση εργασίας». Έστειλα βιογραφικό, και χωρίς να το περιμένω, με προσέλαβαν. Ο προκάτοχός μου δούλευε με τη Svempas για πάνω από είκοσι χρόνια, και ήταν κοντά στη σύνταξη. Από τότε (1995) έχω περάσει από διάφορες θέσεις, στη γραμμή συναρμολόγησης σασί, δοκιμές κινητήρων, εξέλιξη φίλτρου σωματιδίων και οξειδωτικού καταλύτη για το Euro 6, δοκιμές διασφάλισης ποιότητας, και τώρα, όπως λέτε κι εσείς, έχω το «τέλειο» αντικείμενο.

T&T: Είστε σε συνεχή επαφή με τη Svempas για να διατηρείτε τα οχήματα σε τέλεια κατάσταση;

C.F.: Από τη στιγμή που, ό,τι βλέπετε εδώ ανήκει στη Scania, εμείς συντηρούμε και αποθηκεύουμε τα οχήματα, αλλά μιλάμε με τον ίδιο τον κ. Svempa σχεδόν κάθε εβδομάδα για το τι πρέπει να γίνει.

T&T: Μερικά από τα Svempas μοιάζουν να έχουν δημιουργηθεί από λευκό χαρτί, κρατώντας ελάχιστα μόνο τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης ενός φορτηγού παραγωγής –αυτό σημαίνει ιδιαίτερες απαιτήσεις συντήρησης;

C.F.: Ελάχιστα διαφέρει αυτό που κάνουμε από ένα συνηθισμένο σέρβις, τις περισσότερες φορές απλά αλλάζουμε τα λιπαντικά. Το Chimera για παράδειγμα είναι φτιαγμένο ως τελείως νέο σχέδιο με σωληνωτό σασί, ο κινητήρας όμως είναι ένας στάνταρ 730 V8 με τροποποιημένα πιστόνια και ψεκαστήρια XPI υψηλότερης ροής, τα υπόλοιπα έχουν να κάνουν με ειδικό λογισμικό που «πάει» την ισχύ πάνω από 2.000 hp και τη χρήση κιβωτίου ταχυτήτων της Allison.

T&T: Η Scania πάντα προβάλλει και «αγκαλιάζει» τα Svempas, πρόκειται για έμπρακτη εκτίμηση του επιπέδου της δουλειάς του συγκεκριμένου βελτιωτή, για διαφήμιση της φίρμας, κάτι άλλο;

C.F.: Η Svempas έχει μακρά παράδοση στη δημιουργία πανέμορφων οχημάτων και ήταν πάντα πιστή στα Scania. Ο ίδιος ο Svempa και ο σχεδιαστής του Jan Richter έχουν μία μοναδική αντίληψη των σχημάτων και των χρωματικών αποχρώσεων και αυτό το κάτι που κάνει τα φορτηγά τους πραγματικά απίθανα. Φυσικά και πρόκειται για ιδανική προβολή της Scania, Svempas σημαίνει κορυφαία ποιότητα, «χειρουργικό» φινίρισμα και επιδόσεις.

T&T: Πέρα από τις σπέσιαλ/επετειακές εκδόσεις με τις «φροντίδες» της Svempas, μπορεί ένας πελάτης να παραγγείλει ένα δικό του (one-off) φορτηγό, από την εταιρεία;

C.F.: Ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει απευθείας από τη Scania ένα φορτηγό με επεμβάσεις από τη Svempas. Η Svempas πάντως, έχει πελάτες που επιζητούν τη μοναδικότητα, και ψάχνονται για κάτι πολύ ιδιαίτερο, όπως μοναδικές βαφές, εκτεταμένη χρήση χρωμίου κ.ά.

T&T: Να περιμένουμε και νέα Svempas με την τελευταία γενιά φορτηγών Scania;

C.F.: Φυσικά, όχι μόνο θα κάνουμε κάτι, αλλά να είστε σίγουροι πως θα είναι πραγματικά ξεχωριστό –το 2019 ο κ. Svempa γίνεται 80 ετών και οι κινητήρες V8 συμπληρώνουν 50 χρόνια από το λανσάρισμά τους, οπότε περιμένετε λίγο ακόμα.

T&T: Τα επόμενα σχέδιά σας;

C.F.: Συνεχίζουμε το Scania Road Show στη Δ. Ευρώπη και τον Σεπτέμβρη θα είμαστε με το Red Pearl στην έκθεση ΙΑΑ.

T&T: Το αγαπημένο σας Svempas;

C.F.: Το Red Pearl, όχι μόνο για την εκπληκτική του εμφάνιση. Η αίσθηση του να επιταχύνεις έχοντας μόνο τον τράκτορα και να νιώθεις τη δύναμη καθώς «φουσκώνουν» τα δύο τούρμπο και απελευθερώνονται 1000 hp είναι μοναδική.

T&T: Η Μεταφορά στις μέρες μας είναι επικεντρωμένη στην αποδοτικότητα, «άχρωμη» και κάπως αποστειρωμένη, υπάρχει χώρος θεωρείτε για τις τρελές δημιουργίες του Svempa τώρα και στο μέλλον;

C.F.: Οι εξτρεμιστικές δημιουργίες όπως τα φορτηγά του Svempa, πάντα θα έχουν τη δική τους βάση πιστών οπαδών. Αυτό είναι φανερό στις διάφορες συναντήσεις των κλαμπ που πηγαίνουμε και στις εκθέσεις –υπάρχει κοινό. Προσωπικά θεωρώ τα Svempas συμπλήρωμα των νορμάλ Scania. Ακόμη και αν η αυτοκινητοβιομηχανία πάει προς τα εναλλακτικά καύσιμα, τα υβριδικά ή ηλεκτρικά φορτηγά, τα «one of a kind» φορτηγά θα έχουν πάντα τη θέση τους εξασφαλισμένη. Μπορείτε να φανταστείτε πώς θα είναι ένα ηλεκτρικό Svempas με πραγματικά εξωφρενικές επιδόσεις; T&T

 

PreviousNext