Το ReAX EPS της ZF, είναι το πρώτο φουλ ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης για βαρέα επαγγελματικά οχήματα που, εξαλείφει την ανάγκη χρήσης υδραυλικών και σχετιζόμενων περιφερειακών μερών. Η «καρδιά» του συστήματος είναι ένα πανίσχυρο ηλεκτρικό μοτέρ που προσφέρει όλη την απαιτούμενη υποβοήθηση σέρβο, έως 70 Nm.

Επιπρόσθετα, το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης της ZF (EPS) είναι σχεδιασμένο για να υποστηρίξει μελλοντικές steer-by-wire εφαρμογές και 48βολτες παροχές. Ένα 100% ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης είναι προαπαιτούμενο για την εμπορική καθιέρωση εξελιγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS) και ημιαυτόνομες ή πλήρως αυτόνομες λειτουργίες του οχήματος. Επιπλέον, το ZF ReAX EPS συμβάλλει στην αποδοτικότητα, καθώς έχει μειωμένο όγκο και ζυγίζει λιγότερο συγκρινόμενο με τα υδραυλικά συστήματα διεύθυνσης που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ουσιαστικά, το πρωτότυπο που είχαμε να δούμε στην έδρα της ZF, στη Γερμανία, είναι το επόμενο σημαντικό βήμα στην εξέλιξη φορτηγών και λεωφορείων, καθώς προορίζεται για μαζική παραγωγή.

Πανίσχυρο και αποδοτικό

Για την εξέλιξη του ReAX EPS, η ZF χρησιμοποίησε την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από τα ηλεκτρομηχανικά συστήματα για επιβατικά οχήματα και την προσάρμοσε στις απαιτήσεις βαρέων επαγγελματικών όπως φορτηγά και λεωφορεία. Το πιο κρίσιμο εξάρτημα της κατασκευής είναι το σύστημα ενεργοποίησης (actuator) που, τροφοδοτείται από το ηλεκτρικό μοτέρ των 70 Nm, και είναι εξοπλισμένο με ενσωματωμένη ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, μετάδοση και αισθητήρες, και παρέχει αυξημένη ισχύ. Παρά το μικρό του μέγεθος, κατορθώνει να παρέχει τις μεγάλες δυνάμεις που απαιτούνται από το σύστημα διεύθυνσης ενός φορτηγού, και το κάνει αυτό χωρίς τη χρήση υδραυλικής αντλίας –αφαιρείται δηλαδή, από το όχημα ένας σημαντικός καταναλωτής ενέργειας

Κάναμε μία μικρή διαδρομή με τον υπεύθυνο εξέλιξης του συστήματος στη θέση του οδηγού, καθώς το ReAX EPS είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο εξέλιξης, και μόνο συγκεκριμένοι μηχανικοί της ZF έχουν την άδεια να το «αγγίξουν». Το ΜΑΝ TGX έμοιαζε να δουλεύει όπως κάθε άλλο ΜΑΝ με συμβατικό τιμόνι. Σε κάποιο μανουβράρισμα προσέξαμε ότι, ο συνοδός μας ζοριζόταν λίγο παραπάνω, αλλά για ένα σύστημα που είχε βγει πριν από μερικούς μόνο μήνες ως σχέδιο από υπολογιστή, δεν μπορείς να κάνεις αυστηρή κριτική. «Η αλήθεια είναι πως, το (πρωτότυπο) ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης έχει ήδη ξεπεράσει τις προσδοκίες μας. Είναι πολύ πιο αποδοτικό σε κάθε παράμετρο λειτουργίας, και ζυγίζει πολύ λιγότερο συγκρινόμενο με το καλύτερο ηλεκτροϋδραυλικό τιμόνι που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Επίσης, ο χώρος που απελευθερώνεται στο σασί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα σωρό πρόσθετα εξαρτήματα στο μέλλον».

Η ηλεκτρονική του μονάδα είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να μπορεί να δεχθεί δεδομένα από κάμερες και ραντάρ, και κατά συνέπεια, να χρησιμοποιηθεί πέρα από ένα «νορμάλ» φορτηγό σε εφαρμογές platooning και αυτόνομης οδήγησης. Βασικά, οτιδήποτε είναι εφικτό –«μπορούμε να κάνουμε ένα σωρό πράγματα, από “απλό” εγκάρσιο έλεγχο του φορτηγού με σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα (Lane Keeping Assist/LKA) μέχρι φουλ αυτόνομη οδήγηση, αυτόματη επαναφορά του τιμονιού, απορρόφηση των κραδασμών από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, αντιστάθμιση των πλεύσεων από πλευρικές ριπές αέρα και φυσικά, δε λείπει η μεταβλητή υποβοήθηση ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος».

Μία σημαντική παράμετρος για την εμπορική αποδοχή του συστήματος της ZF είναι φυσικά και η αίσθηση που θα προσφέρει μέσω της στεφάνης του τιμονιού στον οδηγό. Ο υπεύθυνος εξέλιξης μας είπε ότι, μπορούν να εξομοιώσουν οτιδήποτε, να το κάνουν λ.χ., βαρύ στην εθνική οδό και πούπουλο στο μανουβράρισμα.