Τροχοί & TIR

Volvo Dynamic Steering: Βοηθά τον οδηγό σε δύσκολες στιγμές

Βελτιωμένο σε όλους τους κρίσιμους τομείς και με νέες λειτουργίες είναι διαθέσιμο πλέον το Volvo Dynamic Steering (VDS) που αυξάνει την οδική ασφάλεια. Πλέον, στο εν λόγω σύστημα έχει εξελιχθεί η υπ
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/10/2018 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Βελτιωμένο σε όλους τους κρίσιμους τομείς και με νέες λειτουργίες είναι διαθέσιμο πλέον το Volvo Dynamic Steering (VDS) που αυξάνει την οδική ασφάλεια. Πλέον, στο εν λόγω σύστημα έχει εξελιχθεί η υποβοήθηση σταθερότητας και η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας. Ταυτόχρονα συμβάλλει στην αυτόματη αντιστάθμιση των ανωμαλιών του οδοστρώματος και στην εξάλειψη των κραδασμών από το τιμόνι. Κατά την οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα η αντίσταση του τιμονιού μειώνεται κατά 75%. Αυτή η τεχνολογία βασίζεται στην υποστήριξη του υδραυλικού τιμονιού του φορτηγού από έναν ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος ρυθμίζει συνεχώς το τιμόνι και παρέχει αυξημένη δύναμη περιστροφής όταν απαιτείται.

Με την υποβοήθηση σταθερότητας το VDS συνεργάζεται με το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου ευστάθειας του φορτηγού. Η ταχύτητα περιστροφής (η εγκάρσια κλίση) του πλαισίου παρακολουθείται συνεχώς από αισθητήρες και όταν εντοπιστεί η παραμικρή τάση ολίσθησης του φορτηγού, το σύστημα ενεργοποιείται και παρέχει μια ελαφρά υποβοήθηση στο τιμόνι προκειμένου να βοηθήσει τον οδηγό να στρίψει προς την αντίθετη κατεύθυνση, σταθεροποιώντας έτσι το όχημα. Το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας τίθεται σε λειτουργία σε ταχύτητες άνω των 55 χλμ/ώρα και επιτηρεί τη θέση του οχήματος χρησιμοποιώντας κάμερες. Όταν αντιληφθεί ότι το φορτηγό ξεφεύγει από τη λωρίδα του, ενεργοποιείται το τιμόνι και βοηθά τον οδηγό να επανέλθει στη σωστή πορεία. Παράλληλα ο οδηγός ειδοποιείται μέσω μιας ελαφράς δόνησης στο τιμόνι.

Στο δρόμο με το FH και το νέο VDS

Είχαμε στη διάθεσή μας έναν τράκτορα FH-13 540 με άδεια τριαξονική νταλίκα για μια απόσταση πενήντα χιλιομέτρων σε μικτή διαδρομή, σε πίστα με πολλές λακκούβες, σε εθνικό δίκτυο με στενό πλάτος οδοστρώματος και τέλος στον αυτοκινητόδρομο. Η χρήση των λειτουργιών του VDS γίνεται είτε με τα δάχτυλα ακουμπώντας την κεντρική οθόνη αφής στο ταμπλό, είτε από τα κουμπιά επάνω στο τιμόνι. Είναι διαθέσιμες πέντε επιλογές, ανάλογα με το πώς θέλει ο οδηγός να αισθάνεται το τιμόνι, Default, Light, Responsive, Stable και Custom. Αν για παράδειγμα επιθυμεί να είναι ελαφρύ τότε επιλέγει Light ενώ αν πάλι θέλει γρήγορη επαναφορά τότε τη λειτουργία Stable. Ξεκινούμε την οδήγησή μας από Truck Stop όπου πρέπει να κάνουμε μερικές μανούβρες για να περάσουμε ανάμεσα στα υπόλοιπα φορτηγά. Τότε επιλέγουμε το τιμόνι να είναι πιο ελαφρύ και ενώ το φορτηγό είναι ακινητοποιημένο, παρατηρούμε πως στρίβει με μεγάλη ευκολία. Εν συνεχεία επιχειρούμε όπισθεν για να παρκάρουμε ανάμεσα σε άλλες δύο νταλίκες και επιλέγουμε τη λειτουργία Stable όπου το τιμόνι ναι μεν είναι ελαφρύ αλλά έχει πιο αργή επαναφορά για να μπορούμε να κάνουμε κινήσεις ακριβείας. Στον αυτοκινητόδρομο επιλέγουμε τη λειτουργία Responsive γιατί αυτή θεωρούμε ότι ταιριάζει στο οδηγικό μας στυλ, κάνοντας πιο βαρύ το τιμόνι.

Παράλληλα ενεργοποιούμε το cruise control στα 89 χλμ/ώρα και πλέον δοκιμάζουμε τη λειτουργία Lane keeping assist η οποία να υπενθυμίσουμε ενεργοποιείται/απενεργοποιείται από κουμπί. Σε πρώτη φάση, ενώ πιάνουμε σταθερά το τιμόνι με τα δύο μας χέρια, το στρίβουμε προς τα αριστερά χωρίς να ανοίξουμε φλας. Τότε αισθανόμαστε το τιμόνι να γίνεται πιο βαρύ και παρατηρούμε ένα μικρό βαθμό δυσκολίας στο να το στρίψουμε, καθώς ο αισθητήρας έχει εντοπίσει επιβατικό αυτοκίνητο που κι-το τιμόνι και πλέον αυτό αναλαμβάνει την πορεία του συρμού.

Όταν το φορτηγό πηγαίνει εκτός πορείας, τότε οι κάμερες στην αριστερή και δεξιά πλευρά που παρακολουθούν τις κινήσεις του συρμού, δίνουν εντολή στο VDS να στρίβει το τιμόνι και να κινείται σταθερά μέσα στη λωρίδα χωρίς να παρεκκλίνει της πορείας του. Αν το σύστημα αντιληφθεί πολλές και συνεχόμενες στραβοτιμονιές τότε ακούγεται ένας ήχος στο εσωτερικό της καμπίνας και ταυτόχρονα ανάβει μια προειδοποιητική εντολή στο καντράν ζητώντας από τον οδηγό να είναι πιο προσεκτικός.

Βέβαια το σύστημα δεν απενεργοποιείται και στην ουσία ο οδηγός μπορεί να καλύψει δεκάδες χιλιόμετρα χωρίς να ασχολείται καθόλου με το τιμόνι. Αν μάλιστα ενεργοποιήσει και το adaptive cruise control το οποίο αναλαμβάνει να διατηρεί σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα τότε μιλάμε καθαρά για αυτόνομη οδήγηση χωρίς την παραμικρή παρέμβαση του οδηγού.

Εν συνεχεία μπαίνουμε σε παλιό οδικό δίκτυο με στενό οδόστρωμα και ταχύτητα 60 χλμ/ώρα. Τι κάνει καλύτερο το νέο VDS σε σχέση με το προηγούμενο; Το πρώτο είναι η άμεση πληροφόρηση σχετικά με το πού πατούν οι άξονες στο οδόστρωμα και δεύτερον ότι χρειάζονται λιγότερες διορθωτικές κινήσεις για να διατηρεί την πορεία του σταθερή. Αυτό το τελευταίο μάλιστα μάς έκανε τρομερή εντύπωση καθώς διανύσαμε πολλά χιλιόμετρα χωρίς να ξεφεύγει από τις λευκές γραμμές του δρόμου. Επιπλέον, ακόμη και σε κλειστές στροφές που μπήκαμε με αρκετά χιλιόμετρα το σύστημα διεύθυνσης έδειξε εξαιρετική κατευθυντικότητα.

Σημείο υπεροχής επίσης για το νέο σύστημα διεύθυνσης είναι η κίνησή του μέσα σε λακκούβες όπου περάσαμε με 60 χλμ/ ώρα και αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι στο τιμόνι δεν περνάνε καθόλου κραδασμοί και χτυπήματα. Τέλος, να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες ότι το VDS είναι διαθέσιμο για τα μοντέλα FH, FM και FMX.

Στο ίδιο τεύχος #366

Διαβάστε επίσης

PreviousNext