«Η ελληνική αγορά πούλμαν θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα»

Τα πούλμαν των ΜΑΝ και Neoplan κυριαρχούν στις ταξινομήσεις της ελληνικής αγοράς για το 2018, με τα ολοκαίνουργια Lion’s Coach και Tourliner να πληθαίνουν συνεχώς στο οδικό δίκτυο της χώρας. Το αφεντικό του τμήματος πωλήσεων λεωφορείων του κατασκευαστή, Christian Fischer (Head of Regions & International Key Accounts Bus), επισκέφθηκε την Ελλάδα και είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του για τη στρατηγική της εταιρείας στη χώρα μας και την εκ βάθρων ανανεωμένη γκάμα της ΜΑΝ.

T&T: Θα υπάρξουν αλλαγές στον κλάδο λεωφορείων με την ένταξη στο γκρουπ Traton;

C.F.: Πρακτικά, η ένταξη του κλάδου λεωφορείου (ΜΑΝ και Neoplan) στο γκρουπ Traton, σημαίνει πως πλέον είμαστε μαζί με τις μάρκες των Scania και VW Βραζιλίας. Προφανώς, κοιτάζουμε για θετικές συνέργειες, τόσο για τα ίδια τα προϊόντα, όσο και για τους πελάτες μας.

T&T: Να αναμένουμε δηλαδή, κινήσεις όπως στα φορτηγά με τη χρήση κιβωτίων Scania σε πούλμαν ΜΑΝ, ή κοινή χρήση αξόνων όπως στα φορτηγά;

C.F.: Κάτω από την «ομπρέλα» του Traton γκρουπ οι εταιρείες μας προσπαθούν να επωφεληθούν από οικονομίες κλίμακας. Τα βαρέα φορτηγά είναι μια τεράστια και δυναμική αγορά, και ναι, οι μηχανικοί κάθε φίρμας συνεργάζονται όταν εξελίσσουν τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Βέβαια, κάθε όχημα είναι εξατομικευμένο ανάλογα με τον κατασκευαστή του οποίου το λογότυπο φέρει μέσα στο γκρουπ. Ποτέ δεν θα έχουν όλα τα οχήματά μας ένα ίδιο λ.χ., κιβώτιο ταχυτήτων και ομοίως, τα MAN θα ξεχωρίζουν εύκολα ως ΜΑΝ και τα Scania ως τέτοια. Στον κλάδο λεωφορείων πάντως, μην περιμένετε το ίδιο χρονοδιάγραμμα όπως στα φορτηγά. Δύσκολα θα δούμε κάτι αντίστοιχο πριν την πάροδο οχτώ έως δέκα ετών.

T&T: Πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε από την Κομισιόν ένα υπερφιλόδοξο σχέδιο για μείωση των εκπομπών ρύπων των αστικών λεωφορείων –το 75% των οχημάτων θα πρέπει να εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους έως το 2030, πόσο ρεαλιστικό είναι αυτό;

C.F.: Τα όσα σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ναι, είναι φιλόδοξα. Μην ξεχνάτε ότι, αναφερόμαστε σε βαρέα επαγγελματικά οχήματα, μόνο εύκολο δεν είναι να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς, είναι να δουλεύουμε εντατικά στην εξέλιξη εναλλακτικών τεχνολογιών. Είδατε πόσο προηγμένο είναι το ηλεκτρικό Lion’s City. Η μείωση της κατανάλωσης, με τον καινούργιο 9λιτρο κινητήρα, συνεπικουρούμενο από εκδόσεις CNG ή EfficientHybrid, είναι η απάντηση σε αυτό που ζητάνε οι πελάτες μας σήμερα, για άμεση χρήση, και νομίζω πως έχουμε ξεπεράσει τις προσδοκίες τους. Το έτος 2030 είναι ακόμη κάπως μακριά.

T&T: Η ΜΑΝ είναι σχεδόν ταυτόσημη με τη λέξη ντίζελ. Επηρεάζει αυτό, και αν ναι, πώς, τους πελάτες σας που σκέφτονται να προμηθευτούν ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, και δεν γνωρίζουν και πολλά για την τεχνολογία;

C.F.: Στελέχη της αγοράς και επαγγελματίες που είδαν το φουλ ηλεκτρικό Lion’s City στο λανσάρισμά του στο Αννόβερο, ήταν τουλάχιστον εντυπωσιασμένοι από τη χωρητικότητα των μπαταριών, την πλήρη εγγύηση και φυσικά, την ωριμότητα του ίδιου του οχήματος, άρα, τα πλεονεκτήματα των ΜΑΝ είναι εκεί, ορατά. Μελετώντας διαγωνισμούς για την προμήθεια αστικών λεωφορείων, σε χώρες όπως η Ολλανδία και η Νορβηγία, η τάση γίνεται ξεκάθαρη. Οι μεγάλοι στόλοι αστικών λεωφορείων της Ευρώπης τα επόμενα χρόνια θα αποτελούνται από ένα «μίγμα» ηλεκτρικών και CNG οχημάτων.

T&T: Όλα δείχνουν πως το 2018 εξελίσσεται εντυπωσιακά για τα πούλμαν MAN και Neoplan στην ελληνική αγορά. Είναι μία παροδική επίδοση, ή μακροπρόθεσμα βιώσιμη;

C.F.: Είμαστε ενθουσιασμένοι με τη δυναμική της εταιρείας μας στην ελληνική αγορά και δουλεύουμε στενά με τους Έλληνες συναδέλφους μας. Ξέρω ότι, φαίνεται πως εστιάζουμε αποκλειστικά στα πούλμαν όπως τα νέα Tourliner και Lion’s Coach αλλά δεν μας διαφεύγει και η συνολική εικόνα – η ΜΑΝ στο παρελθόν είχε σημαντικές ταξινομήσεις και στα οχήματα αστικής μετακίνησης. Προσωπικά είμαι αισιόδοξος ότι, δεν πρόκειται για μία μεμονωμένη επιτυχία, η χώρα σταθεροποιείται και δε βλέπω λόγο να μην κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα η αγορά, αναλόγως των πολιτικών και οικονομικών συνθηκών. Οι ευκαιρίες στην ελληνική αγορά, τηρουμένων των αναλογιών, συνεχίζουν να υπάρχουν και προσδοκούμε σε όλο και μεγαλύτερες επιτυχίες στο μέλλον

T&T: Εξελίσσετε συνεχώς διάφορα υβριδικά συστήματα για αστικά λεωφορεία. Κάποιοι ανταγωνιστές σας έχουν σταματήσει την ενασχόληση με «φουλ» υβριδικά που μπορούν να κινηθούν για λίγο αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, λόγω δυσκολίας απόσβεσης της επένδυσης από τον πελάτη.

C.F.: Έχουμε πελάτες σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και είναι απόλυτα ευχαριστημένοι. Από εκεί και πέρα, συστήματα ας πούμε «mild» υβριδικών όπου, μία μικρή μπαταρία υποβοηθά κυρίως περιφερειακά συστήματα όπως το ΜΑΝ EfficientHybrid εξελίσσουν όλες οι εταιρείες. Συνολικά, δουλεύουμε συνεχώς με διάφορες λύσεις για τα υβριδικά. Η σχετική τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς. Εμείς σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα θα εστιάσουμε σε CNG και ντίζελ υβριδικά.

T&T: Το ηλεκτρικό Lion’s City που παρουσιάσατε πρόσφατα, δείχνει εντυπωσιακό -480 kWh και αυτονομία έως 270 χιλιόμετρα.

C.F.: Ολόκληρο το πακέτο είναι εξαιρετικό, ακόμη και η πλήρης κάλυψη/εγγύηση που θα παρέχουμε.

T&T: Το 2017 ήταν πιθανότατα η πρώτη χρονιά κατά την οποία είδαμε να αυξάνονται σημαντικά οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων. Ποια είναι τα επίπεδα πωλήσεων που καθιστούν την εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων βιώσιμη για έναν κατασκευαστή όπως εσείς;

C.F.: Έχουμε ξεκινήσε πιλοτικά προγράμματα με πελάτες μας σε διάφορες πόλεις για να δούμε πώς χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, και τι απαιτήσεις έχουν. Στα τέλη του 2020 ξεκινά η μαζική παραγωγή του Lion’s City E. Σίγουρα φιλοδοξούμε να πουλάμε πολύ παραπάνω από μερικές δεκάδες λεωφορεία το χρόνο. Όλα θα εξαρτηθούν από την κατεύθυνση που θα πάρουν οι διαγωνισμοί για την προμήθεια λεωφορείων στις ευρωπαϊκές πόλεις.

T&T: Κάποιοι μικροί, ανεξάρτητοι κατασκευαστές πουλάνε ήδη ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, και μερικοί από αυτούς πήγαν ένα βήμα παραπέρα, έχοντας θέσει ως στόχο να φτιάχνουν μόνο ηλεκτρικά οχήματα. Μέχρι να βγάλετε το Lion’s City στην αγορά, δεν θεωρείτε πως σας αποσπούν μερίδια αγοράς;

C.F.: Μου δίνετε την ευκαιρία να τονίσω ότι, για κανέναν οργανισμό αστικών συγκοινωνιών η εκμετάλλευση ενός λεωφορείου δεν είναι αποκλειστικά ταυτόσημη με την οδήγηση και χρήση του οχήματος. Είτε μιλάμε για CNG, ντίζελ ή ηλεκτρικό λεωφορείο, δε «γεμίζουν» απλά, κενά στους στόλους τους. Δε φτάνει πλέον αυτό είναι ξεκάθαρο. Όπως είδατε στην έκθεση ΙΑΑ, έχουμε δημιουργήσει ολόκληρο πλέγμα υπηρεσιών για την κάλυψη των αναγκών των πελατών μας, μέχρι και νέο τμήμα ΜΑΝ Transport Solutions, με δικούς μας (in house) τεχνικούς συμβούλους. Η επένδυση δεν τελειώνει με την αγορά του οχήματος. Οι παράμετροι είναι πολλές, σκεφθείτε μόνο την ψηφιοποίηση σε τι κλίμακα επεκτείνεται αναφορικά με την αποδοτική χρήση ενός επαγγελματικού οχήματος –τα πάντα, από το RIO μέχρι ακόμη και την εξέλιξη της χρήσης του λεωφορείου επιτόπου, στη βάση κάθε πελάτη. Αν δούμε δηλαδή, τη μεγάλη εικόνα, είμαστε η ΜΑΝ και μπορούμε να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας οπουδήποτε στην Ευρώπη, σε οτιδήποτε κι αν χρειαστούν.

T&T: Φαίνεται πως ολοκληρώνεται ένας μεγάλος κύκλος λανσαρίσματος νέων –Neoplan Tourliner, MAN Lion’s Coach- μοντέλων, ή ανανέωσης άλλων (Neoplan Skyliner).

C.F.: Να προσθέσω νέους κινητήρες, εξαρτήματα γραμμής μετάδοσης κίνησης και πάει λέγοντας. Επενδύσαμε πολύ μεγάλα ποσά σε έρευνα και εξέλιξη, αλλά συνεχίζουμε να καταπιανόμαστε με νέα πρότζεκτ, τα οποία δε μπορώ σε αυτό το στάδιο να σχολιάσω. Είμαι πολύ αισιόδοξος πάντως, για το πώς θα εξελιχθούμε στο άμεσο μέλλον.

Στο ίδιο τεύχος: