Η ολοκλήρωση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων στην Ήπειρο, η απουσία νέων καθώς και η παύση της οικοδομικής δραστηριότητας επέφεραν σοβαρά προβλήματα στα Φ.Δ.Χ ανατρεπόμενα του νομού Ιωαννίνων. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τη γενικότερη οικονομική κρίση που επηρεάζει τη χώρα, την αύξηση της τιμής του πετρελαίου, αλλά και την υψηλή φορολογία θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των επαγγελματιών. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης συνάντησε τον πρόεδρο των Φ.Δ.Χ ανατρεπόμενων Άγιος Χριστόφορος Ιωαννίνων Κωνσταντίνο Μουστακλή, και συνομίλησαν για τα προβλήματα του χώρου.
T&T: Πώς ονομάζεται το σωματείο σας και ποια είναι η σύνθεση του Δ.Σ;
Κ.Μ.: Το σωματείο μας ονομάζεται Φ.Δ.Χ ανατρεπόμενων Άγιος Χριστόφορος Ιωαννίνων και έχει ενεργά 47 μέλη. To Δ.Σ αποτελείται από τον πρόεδρο Κωνσταντίνο Μουστακλή, τον αντιπρόεδρο Απόστολο Μάκη, τον γραμματέα Ιωάννη Τασιούλα, τον ταμία Βασίλη Γαλάνη και τα μέλη Θεοφάνη Χήτο, Χάρη Γεωργούλα και Χρήστο Παππά.
T&T: Πόσα οχήματα διαθέτει το σωματείο σας;
Κ.Μ.: Αυτή τη στιγμή ο στόλος μας φτάνει τα εξήντα οχήματα, από τα οποία τα πενήντα είναι τετραξονικά και τα υπόλοιπα δέκα επικαθήμενα.
T&T: Τι χρησιμοποιείτε περισσότερο στη δουλειά σας;
Κ.Μ.: Το είδος του οχήματος που θα χρησιμοποιηθεί εξαρτάται από τη φύση της εργασίας. Στις περισσότερες δουλειές μας βολεύουν τα τετραξονικά γιατί είναι πιο ευέλικτα, κυρίως σε περιοχές με στενούς δρόμους και δύσκολη πρόσβαση. Βέβαια από την πλευρά μας είμαστε πάντα πρόθυμοι να εξυπηρετήσουμε τις όποιες ανάγκες για εργασία προκύπτουν διαθέτοντας όλα τα οχήματα του στόλου μας, είτε τα τετραξονικά είτε τα επικαθήμενα.
T&T: Τι μέσο όρο ηλικίας έχουν τα φορτηγά σας;
Κ.Μ.: Ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών μας είναι είκοσι έτη. Δυστυχώς εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος δεν προβλέπεται να μειωθεί στην παρούσα φάση. Στις συζητήσεις που κάνω με τους συναδέλφους μου διαπιστώνω ότι στο σύνολό τους θέλουν να αντικαταστήσουν τα φορτηγά τους με πιο σύγχρονα μοντέλα. Δεν αμφισβητεί κανείς το γεγονός ότι με τα καινούργια φορτηγά τα οφέλη είναι πολλαπλά για όλους μας, ξεκινώντας από τα μειωμένα πετρέλαια και τις φθορές και φτάνοντας μέχρι τη μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα. Γνωρίζουμε ότι η αγορά ενός νέου φορτηγού είναι προς το άμεσο συμφέρον μας, αλλά το ερώτημα είναι πώς μπορούμε να το αποκτήσουμε. Τα χρήματα για την αγορά του είναι πολλά και το βασικότερο δεν υπάρχει καμία βοήθεια προς εμάς, με τη μορφή κάποιας επιδότησης, για την αγορά σύγχρονων εργαλείων δουλειάς. Όσο δεν θα έχουμε βοήθεια, τόσο θα γερνάει ο ελληνικός στόλος και θα αναγκαζόμαστε να τρέχουμε συνέχεια στα συνεργεία για επιδιορθώσεις στα φορτηγά μας. Πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει να γίνεται η Ελλάδα νεκροταφείο παλιών φορτηγών.
T&T: Υπάρχει μεταφορικό έργο στην περιοχή σας;
Κ.Μ.: Μετά την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού δεν υπάρχει κάποιο άλλο αντίστοιχο έργο το οποίο θα μπορέσει να απασχολήσει ένα μεγάλο μέρος του κλάδου μας. Οι κύριοι οδικοί άξονες στην περιοχής μας έχουν ολοκληρωθεί και στο άμεσο μέλλον δεν προβλέπεται να ξεκινήσει κάτι καινούργιο. Βέβαια, αυτή τη στιγμή είμαστε εν αναμονή εξελίξεων ως προς τη δημιουργία δύο μεγάλων έργων στην περιοχή μας. Το πρώτο είναι ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα-Κακαβιά και το δεύτερο η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος της Ε-65 από την Καλαμπάκα προς την Εγνατία οδό. Είναι δύο σημαντικά έργα στα οποία πρόκειται να δουλέψουν αρκετά ανατρεπόμενα φορτηγά. Ωστόσο, το δεύτερο έργο έχει καθυστερήσει σημαντικά και πλέον δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά, για το εάν και πότε θα ξεκινήσει τελικά. Πλέον δεν υπάρχει ανοικοδόμηση, εξαιτίας της κρίσης στον κατασκευαστικό κλάδο, έχοντας ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας. Αυτό δημιουργεί ένα ντόμινο αναδουλειάς σε πολλά επαγγέλματα, ξεκινώντας φυσικά από το φορτηγό. Το χειρότερο όλων είναι ότι η οικοδομή θα αργήσει να κάνει επανεκκίνηση.
T&T: Ποια είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζετε;
Κ.Μ.: Τα προβλήματά μας δεν διαφέρουν και πολύ από αυτά που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των ελεύθερων επαγγελματιών. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου μας έχει επηρεάσει αρνητικά, δεδομένου ότι δεν επιθυμούμε σαν κλάδος να μετακυλήσουμε όλο αυτό το αυξημένο κόστος στους συνεργάτες μας με αποτέλεσμα να μειώνεται το δικό μας κέρδος. Επιπλέον όλες οι αλλαγές στη φορολογία, η οποία είναι υψηλή, συνδυαστικά με τη γενικότερη οικονομική κρίση που υπάρχει στην Ελλάδα έχει οδηγήσει στην αύξηση της ανεργίας. Ακόμη, η απελευθέρωση του επαγγέλματος είναι ένας επιπλέον παράγοντας που μας επηρέασε αρνητικά καθώς υπάρχει αυξημένη προσφορά στην αγορά από μέρους μας χωρίς την αντίστοιχη αύξηση στη ζήτηση εργασίας. Ένα θέμα επίσης που θέλω να θίξω, είναι αυτό του τονάζ. Έχουμε στείλει αίτημα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για αύξηση του τονάζ, από τους 33 τόνους που είναι σήμερα σε περισσότερους. Με αυτό τον τρόπο το κράτος πρόκειται να αποκομίσει επιπλέον έσοδα καθώς θα πληρώνουμε περισσότερα τέλη κυκλοφορίας αλλά και εμείς θα καταφέρουμε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί προς τα επικαθήμενα, η άδεια των οποίων είναι 42 τόνων. Σε κάθε περίπτωση τα φορτηγά μας πληρούν τις τεχνικές και μηχανολογικές προδιαγραφές για την αύξηση του τονάζ.
T&T: Τι λύσεις προτείνετε για την αντιμετώπιση των προβλημάτων;
Κ.Μ.: Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να πέσει χρήμα στην αγορά για να εκκινήσει πάλι η οικοδομή η οποία δίνει πολλή δουλειά σε αρκετούς κλάδους, ένας εκ των οποίων είναι το φορτηγό. Επίσης, πρέπει να ξεκινήσουν κάποια έργα στην περιοχή μας για να απορροφηθεί ένα μέρος των ανατρεπόμενων φορτηγών. Όπως σας ανέφερα και νωρίτερα η πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει για το Δ.Χ φορτηγό με κάποια μορφή επιδότησης για να αντικαταστήσουμε το γερασμένο πλέον στόλο. Τέλος, τα έξοδα καθημερινά αυξάνονται και πρέπει για να ορθοποδήσει το επάγγελμά μας να γίνουν σημαντικές μειώσεις στην τιμή του λίτρου του πετρελαίου και σαφώς στη φορολογία μας.