Τρία φορτηγά μεγάλης χωρητικότητας (διπλοί συρμοί) μπορούν να αντικαταστήσουν έξι συμβατικά φορτηγά, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 έως και κατά 27%. Αυτό αναφέρει -μεταξύ άλλων- σε ένα νέο έγγραφό του ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Η εμπειρία άλλωστε δείχνει πως τα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας (γνωστά και ως HCV) είναι πιο αποδοτικά και παραγωγικά από τα μονά βαρέα φορτηγά. Αυτό συμβαίνει γιατί μπορούν να ενοποιήσουν φορτία από μικρότερα φορτηγά, καταναλώνοντας λιγότερα καύσιμα και μειώνοντας τις εκπομπές, γεγονός που τα καθιστά πιο φιλικά προς το περιβάλλον, αλλά και λιγότερο κοστοβόρα για τις μεταφορικές εταιρείες.

Για αυτό το λόγο και στο πλαίσιο των ευρύτερων προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τις οδικές μεταφορές, ο ACEA ζητά ένα πλαίσιο πολιτικής που να υποστηρίζει ένα πανευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών με φορτηγά μεγάλης χωρητικότητας. Αυτό θα επιτρέψει στα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας –ειδικά σχεδιασμένα να μεταφέρουν διπλάσια φορτία από τα συμβατικά φορτηγά– να ταξιδεύουν σε ειδικά τμήματα του οδικού δικτύου της ΕΕ.

Τα πρώτα πρότυπα εκπομπής CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα καθορίστηκαν πρόσφατα για τα έτη 2025 και 2030. «Οι κατασκευαστές φορτηγών δεσμεύονται να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών», εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας του ACEA, Erik Jonnaert, ο οποίος συμπλήρωσε: «Ωστόσο, τα αντιρρυπαντικά πρότυπα των νέων οχημάτων δεν θα είναι αρκετά για να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές». Ο κ. Jonnaert τόνισε ακόμα: «Για να μπορέσουμε να βιώσουμε τα οφέλη των οχημάτων μεγάλης χωρητικότητας σε ολόκληρη την ΕΕ, παροτρύνουμε τους φορείς χάραξης πολιτικής να επιτρέψουν την εισαγωγή διασυνοριακού συστήματος μεταφορών μεγάλης χωρητικότητας».

Σημειώνεται πως τα φορτηγά μεγάλης χωρητικότητας με τη μορφή συνδυασμών ευρωπαϊκού αρθρωτού συστήματος (EMS), επιτρέπονται ήδη στο Βέλγιο, στη Δανία, στη Φινλανδία, στα περισσότερα ομοσπονδιακά κράτη της Γερμανίας, στην Ολλανδία, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία και στη Σουηδία. Στις χώρες αυτές, οι μειώσεις CO2 έχουν επιβεβαιωθεί στην πράξη. Οι παλαιότερες ανησυχίες σχετικά με μια ενδεχόμενη μετάβαση από τη σιδηροδρομική στην οδική μεταφορά, τη φθορά των δρόμων και γεφυρών και την ασφάλεια έχουν επίσης αποδειχθεί αδικαιολόγητες.

Αντίθετα, αποστολείς και παραλήπτες θα έχουν να ωφεληθούν από την ταχύτητα και την ευελιξία των φορτηγών σε συγκεκριμένες διαδρομές, όπως είναι στη χώρα μας η «γραμμή» Αθήνας Θεσσαλονίκης. Θα μπορεί, για παράδειγμα, ένας τράκτορας να ξεκινάει από το Θριάσιο με διπλό τρέιλερ ή με ένα επικαθήμενο και στην πορεία προς τη Θεσσαλονίκη να κοτσάρει και το δεύτερο τρέιλερ. Η μοναδική ένσταση έρχεται από τους αυτοκινητιστές ΦΔΧ, καθώς οι διπλοί συρμοί μεγάλης χωρητικότητας θα μπορούσαν να μειώσουν τα δρομολόγια των φορτηγών, άρα και το εισόδημά τους. Το θέμα όμως, αυτό αντιμετωπίζεται με την είσπραξη κομίστρου με βάση το τονοχιλιόμετρο και όχι με το δρομολόγιο, όπως συνήθως συμβαίνει σήμερα στη χώρα μας.