Μετά τη στατική παρουσίαση του νέου Actros στα τέλη της περασμένης χρονιάς, έφτασε η στιγμή για την οδηγική πρεμιέρα, με την ταυτόχρονη έναρξη της παραγωγής και δυνατότητα άμεσης παραγγελίας του οχήματος. Όσοι επαγγελματίες παρακολουθούν την εξελικτική πορεία των φορτηγών Mercedes-Benz, ξέρουν καλά ότι, σε κάθε παρόμοια συγκυρία, είτε θα υπάρχουν σημαντικές σχεδιαστικές επεμβάσεις, ή σημαντικές καινοτομίες σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, και μερικές φορές, και τα δύο μαζί. Εν προκειμένω, το ντιζάιν συνεχίζει ως έχει, και το εξωτερικό του νέου Actros ξεχωρίζει μόνο από τα LED φώτα ημέρας με την καμπυλωτή λωρίδα στο άνω μέρος, και τα φουτουριστικά «αυτιά» πάνω από τα πλαϊνά παράθυρα όπου είναι τοποθετημένες οι κάμερες στη θέση των καθρεπτών. Οι πιο παρατηρητικοί, θα προσέξουν επίσης και τη μεταλλική μπάρα στο εξωτερικό ηλιοσκιάδιο που αναγράφει τον τύπο της καμπίνας σε κάποιες εκδόσεις, και ορισμένους νέους κωδικούς για την εξωτερική βαφή. Στο εσωτερικό, και στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης όμως, έχουμε να κάνουμε με κοσμογονία.

Ψηφιακή υπεροχή

Το πρώτο στοιχείο που παρατηρείς, είναι τα νέα φώτα, ονόματι Intelligent Light επειδή ακριβώς διαθέτουν πολλές «έξυπνες» λειτουργίες όπως αυτόματη γωνιακή θέαση και αυτόματη μετάβαση από μεσαία σκάλα σε προβολείς. Ταυτόχρονα αποτελούν το κυρίαρχο σημείο, εκεί όπου θα σταθεί το βλέμμα του παρατηρητή, καθώς οι αλλαγές συνολικά είναι υπέρ το δέον διακριτικές. Στο ερώτημα γιατί δεν έγιναν μεγαλύτερες και πιο τολμηρές επεμβάσεις στο ντιζάιν, τα στελέχη του κατασκευαστή απάντησαν με ευθύτητα πως, μέχρι να αποσαφηνιστούν οι νέες μάζες και διαστάσεις των βαρέων οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (δρομολογούνται ήδη εξελίξεις), θα ήταν παράλογο να επενδυθούν κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε δομικές αλλαγές στην καμπίνα, με χρονικό ορίζοντα δυο τρία χρόνια.

Το εμπρός τμήμα των φορτηγών θα επιμηκυνθεί, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι, μέχρι το 2021 κανείς κατασκευαστής δεν πρόκειται να δείξει μοντέλο με εξ ολοκλήρου νέα καμπίνα, παρά μόνο επεμβάσεις σε υφιστάμενα σχέδια.

Η είσοδος στην καμπίνα (L-cab StreamSpace) παραμένει η ίδια, με τέσσερα σκαλοπάτια. Στο εσωτερικό, αν και οι διαστάσεις παραμένουν οι ίδιες, οι αλλαγές είναι σαρωτικές. Και αρχίζουν με το που ανοίγεις την πόρτα, προτού μπεις στην καμπίνα. Ο διακόπτης για τα φώτα έχει μετακινηθεί προς το κάτω αριστερά μέρος της κονσόλας, για να μπορείς να τον φτάνεις και όταν είσαι έξω από το όχημα. Από τη θέση του οδηγού, και ειδικά από τη στιγμή που θα πατήσεις το μπουτόν εκκίνησης, απαιτείται ψυχραιμία για να μην χαθείς, καθώς ενεργοποιούνται ένα σωρό οθόνες και τα MirrorCam, οι οθόνες και οι κάμερες που έστειλαν τους εξωτερικούς καθρέπτες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Ο συμβατικός, αναλογικός πίνακας οργάνων μας άφησε κι αυτός χρόνους και αντικαταστάθηκε από μία 10ιντση έγχρωμη ψηφιακή οθόνη στον στάνταρ εξοπλισμό, που συνοδεύεται από ακόμη μία, ίδιων διαστάσεων στο κέντρο της κονσόλας. Η ονομασία όλων αυτών είναι Multimedia Cockpit και αναπαράγει ενδείξεις όπως ταχύμετρο, στροφόμετρο, ένδειξη βαθμού πλήρωσης των ρεζερβουάρ, καθώς και πληροφορίες για το νέο –παγκόσμια πρεμιέρα σε φορτηγό παραγωγής– Active Drive Assist. Ο πελάτης μπορεί να επιλέξει και μία λίγο μεγαλύτερη οθόνη –εκεί που υπήρχε ο συμβατικός πίνακας οργάνων– ονόματι Multimedia Cockpit interactive στις 12 ίντσες, την οποία και συστήνουμε θερμά. Δεν είναι μόνο η έξτρα επιφάνεια που είναι καλοδεχούμενη, αλλά και οι σημαντικές έξτρα δυνατότητες για την τελείως εξατομικευμένη ροή πληροφορίας από όλα τα συστήματα του φορτηγού που την κάνουν να ξεχωρίζει. Το κυριότε-ο ίσως είναι ότι, ταιριάζει κι αισθητικά πολύ καλύτερα σε σχέση με τη μικρότερη οθόνη.

Πώς εξοικειώνεσαι τώρα με όλη αυτή την ηλεκτρονική πανδαισία; Τα πράγματα δεν είναι τόσο περίπλοκα όσο φαίνονται με μία πρώτη ματιά. Αν το καθημερινό σας αυτοκίνητο είναι μία οποιαδήποτε Mercedes-Benz τελευταίας γενιάς, πιθανότατα να μη χρειάζεται καν επεξήγηση των λειτουργιών, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τον χειρισμό των πλήκτρων πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι και τις επαφικές οθόνες. Τα πάντα λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, με μία E-Class. Ακόμη και το κλειδί που είναι ίδιο. Μπορείς να κλειδώνεις και να ξεκλειδώνεις το Actros από απόσταση 50 μέτρων ενώ, μπορείς να αφήσεις το κλειδί στο μπουφάν σου. Η μπαταρία λιθίου του κλειδιού διαρκεί αρκετά χρόνια, αλλά και να αδειάσει πάλι μπορείς να εκκινήσεις το φορτηγό.

Στην εθνική

Το χειρόφρενο του νέου Actros είναι ηλεκτρικό, και λύνει αυτόματα, ενώ αντίστοιχα, «δένει» αυτόματα με το σβήσιμο του κινητήρα, ή χειροκίνητα αν για κάποιο λόγο έτσι θέλει ο οδηγός, τραβώντας το, ή πατώντας το πλήκτρο «P» στη βάση του. Καινούργια είναι η λειτουργία «Hold»: αν είσαι σε κάποιο φανάρι, και πατήσεις το φρένο λίγο πιο δυνατά από το σύνηθες, το χειρόφρενο δένει αυτόματα, οπότε μπορείς να πάρεις το πόδι σου. Με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού «λύνει» αυτόματα. Επίσης σε πολύ δύσκολες καταστάσεις π.χ. όταν είναι έτοιμη να διπλώσει η νταλίκα, το σύστημα Trailer Stability Control φρενάρει όλους τους άξονες τράκτορα, επικαθήμενου ή συρόμενου.

Προσπαθώντας να ρυθμίσεις τους καθρέπτες –συγνώμη τις κάμερες– τα τεράστια 15ιντσα μόνιτορ, δείχνουν να έχουν ικανοποιητική ευκρίνεια και μεγάλη ευρυγώνια κάλυψη. Η αναπαραγωγή του εξωτερικού περιβάλλοντος είναι αρκούντως ρεαλιστική, και ο οδηγός αργά ή γρήγορα, συνηθίζει. Εκκινώντας με το 1845 που είχαμε στη διάθεσή μας, αρχίσαμε να ρυθμίζουμε αυτόματο πιλότο, προγνωστικό, ταχύτητα και άλλες παραμέτρους με τα πλήκτρα πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι. Και με τι τρόπο: πέρα από πιεστικά και περιστροφικά διακοπτάκια και πλήκτρα, υπάρχει και λειτουργία πλήκτρων αφής, η οποία παραπέμπει σε πανάκριβα επιβατικά, και συνιστά μοναδική εμπειρία.

Εδώ, η Mercedes-Benz πραγματικά δεν «παίζεται», η εμπειρία χρήσης τους είναι μοναδική, και πρωτόγνωρη σε φορτηγό. Από εκεί και πέρα, και μέσα στην τεχνολογική παραζάλη όπως αποκαλέσαμε στην πρώτη μας επαφή τις αλλαγές του νέου Actros, το πιο εύκολα προσβάσιμο στοιχείο για έναν επαγγελματία οδηγό είναι το νέο Multimedia Cockpit. Οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί ένα smartphone ή τάμπλετ στην καθημερινότητά του, σχεδόν δε χρειάζεται χρόνο προσαρμογής. Κι αν υπάρχει θέμα, τα πλήκτρα στο τιμόνι ρυθμίζουν τα πάντα με τον τρόπο που έχει συνηθίσει και γνωρίζει ο κάθε οδηγός. Κι όχι μόνο. Στην οθόνη στην κεντρική κονσόλα, πέρα από την επαφική λειτουργία, υπάρχουν και πλήκτρα με εύγλωττη σήμανση, για όποιον επιμένει παραδοσιακά. Διαφορετικά, όλα μπορούν να γίνουν από τις οθόνες –και το άναμμα των φώτων.

Στον αυτοκινητόδρομο, πέρα από τη νέα πιο μακριά τελική σχέση μετάδοσης που διέθετε το Actros που οδηγήσαμε, δεν υφίσταται καμία απολύτως διαφορά σε σχέση με το υφιστάμενο μοντέλο. Στη Βαρκελώνη μάθαμε επίσης από τον υπεύθυνο εξέλιξης ότι, το νέο «βήμα» (i=2.412) είναι τώρα διαθέσιμο σε όλες σχεδόν τις εκδόσεις κινητήρων και διάφορους τύπους PowerShift 3. Στα 85 χλμ./ώρα, η μόνη παρατήρηση (με κάθε επιφύλαξη) είναι πως, μάλλον είναι λιγότεροι οι αεροδυναμικοί θόρυβοι από την απουσία των εξωτερικών καθρεπτών. Αλλού πάντως είναι το«ζουμί».

Στο Active Drive Assist. Το οποίο φυσικά είχαμε σχεδόν συνέχεια ενεργοποιημένο. Την τεχνολογική του σύσταση την εξηγούμε αναλυτικά σε σχετική, ξεχωριστή παράγραφο. Εδώ, θα αναφερθούμε στις σημειώσεις μας από τη χρήση του. Όταν λοιπόν το ενεργοποιήσεις, διαπιστώνεις, με ένα μικρό σοκ είναι η αλήθεια, πως το (ηλεκτροϋδραυλικό) τιμόνι αρχίζει να κινείται αυτόνομα μέσα στα χέρια σου. Με μικροδιορθώσεις, διατηρεί συνέχεια το Actros στον… ευθύ δρόμο. Ανάλογα μάλιστα με τα γούστα του οδηγού, μπορεί να κρατά το Mercedes-Benz στο κέντρο της λωρίδας, λίγο πιο δεξιά ή λίγο πιο αριστερά. Σημειωτέον, για το Active Drive Assist έγιναν εκτεταμένες δοκιμές εξέλιξης και στην Ελλάδα, με πρωτότυπα Actros νέας γενιάς.

Η αίσθηση τώρα, είναι επιεικώς περίεργη, και ενστικτωδώς, βρεθήκαμε να κρατάμε «κόντρα», για να μην κάνει το τιμόνι τα δικά του. Μέγα σφάλμα, γιατί το μόνο που καταφέρνεις είναι να κουράζεις τα χέρια σου. Με παραίνεση του υπεύθυνου για το Drive Assist μηχανικού, χαλαρώσαμε και απλά το αφήσαμε να γλιστράει ανάμεσα στις παλάμες μας. Η αίσθηση είναι πρωτόγνωρη και αρκετά τεχνιτή. Αν του πάρεις το «κολάι» πάντως, και το αφήσεις να κάνει τα δικά του, κρατάει με άνεση και απίστευτη ακρίβεια το Actros στην ευθεία. Ναι, εννοείται πως, πήραμε για λίγο τα χέρια από το τιμόνι, καθώς ο πειρασμός είναι μεγάλος, και ναι, το σύστημα δουλεύει. Απλά, μετά από κάποια δευτερόλεπτα σε προειδοποιεί πως θα βγει «off» αν δεν αναλάβεις και πάλι τον έλεγχο.

Συμπερασματικά, είναι πολύ δύσκολο να κρίνεις το συγκεκριμένο σύστημα, καθώς απλά δεν υφίσταται ανταγωνισμός. Όσο κι αν ξενίζει πάντως ως αίσθηση, δεν είναι δύσκολο να δεις τη χρησιμότητά του. Αν ψάχνεις λ.χ., κάτι σε κάποιο ντουλάπι δίπλα στη θέση οδήγησης, ή κάνεις οτιδήποτε που απαιτεί να πάρεις για λίγο το βλέμμα σου από το δρόμο, τότε είναι μάννα εξ ουρανού. Ενώ σε περίπτωση εξάντλησης και μέχρι να βρεις ελεύθερο πάρκινγκ για να σταματήσεις, μπορεί να αποδειχθεί και σωτήριο.

Σε επαρχιακούς δρόμους με interurban PPC

Η δεύτερη, μετά το Active Drive Assist, παγκόσμια «πρώτη» στο Actros αφορά στο προγνωστικό PPC για δευτερεύον οδικό δίκτυο και επαρχιακούς δρόμους. Πέρα από τη χρήση GPS για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης του οχήματος, το interurban όπως το αποκαλεί η Mercedes-Benz, προγνωστικό, χρησιμοποιεί 3D τοπογραφικούς χάρτες, οι οποίοι καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της ελληνικής επικράτειας. Σε αυτούς υπάρχουν στοιχεία όπως, στροφές (μαζί με την ακτίνα τους), διάμετρος για όλες τις ροτόντες, γεωμετρία διασταυρώσεων, και όλες οι πινακίδες κυκλοφορίας. Με λίγα λόγια, πέρα από ανηφόρες και κατηφόρες στην εθνική όπου τα υφιστάμενα προγνωστικά είναι «μανούλες» στο να εξοικονομούν καύσιμο, το PPC τώρα αυξάνει την αποδοτικότητα και σε επαρχιακούς δρόμους.

Σαν να μην έφτανε αυτό, το PPC συνεργάζεται τώρα με το Proximity Control Assist. Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρονικά του συστήματος εγγύτητας στέλνουν συνεχώς πληροφορίες για τα προπορευομενα οχήματα και τις αλλαγές στην ταχύτητα κίνησής τους, ώστε το PPC να προετοιμάζει τις αλλαγές στο κιβώτιο ταχυτήτων και να υπολογίζει την ιδανική ταχύτητα κίνησης ώστε να μην ξοδεύεται άσκοπα κινητική ενέργεια. Περαιτέρω οφέλη υπάρχουν κι από τη νέα λειτουργία Economy+ στο κιβώτιο PowerShift 3 που προστίθεται στις υφιστάμενες Standard, Power και Economy. Επιπλέον, το PPC μπορεί από εδώ και στο εξής να παραγγελθεί και για οχήματα ειδικής Μεταφοράς έως 120 τόνους, φορτηγά με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, με HAD και turbo retarder clutch.

Χρησιμοποιήσαμε το νέο PPC σε ορεινή διαδρομή έξω από τη Βαρκελώνη, όπου όχι μόνο διαπιστώσαμε πως δουλεύει άψογα, αλλά έχει και απροσδόκητα οφέλη –πέρα από την οικονομία σε καύσιμο- και στην άνεση οδήγησης. Αυτό οφείλεται κυρίως, στη δυνατότητα επιλογής ταχύτητας κίνησης εντός της στροφής. Μέσα από τα μενού, επιλέγεις (σε «σκάλες») πόσο γρήγορα θες να πηγαίνει το όχημα εντός της στροφής. Την πρώτη φορά που θα το κάνεις, είναι πιθανό να τρομάξεις και να φρενάρεις με όλη σου τη δύναμη. Όταν καταλάβεις πως, το PPC ξέρει την ακτίνα της στροφής, και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του φορτηγού, απλά το παρακολουθείς να κάνει τα δικά του, κι εσύ απλά να στρίβεις το τιμόνι. Πρόκειται για μοναδική εμπειρία, ειδικά όταν κατεβαίνεις από βουνό με συνεχείς φουρκέτες και παρακολουθείς άναυδος το Actros να ανεβοκατεβάζει ταχύτητες, να χρησιμοποιεί το μηχανόφρενο, τα φρένα και το retarder μόνο του, πριν από φουρκέτα, καλύτερα κι από τον πιο έμπειρο οδηγό.

Δια ταύτα

Για να προλάβει πιθανές ενστάσεις για την πολυπλοκότητα του σύμπαντος των ηλεκτρονικών στο νέο μοντέλο, ο υπεύθυνος εξέλιξης του Mercedes-Benz είχε ως αντίλογο το γεγονός ότι, η ίδια η δουλειά του οδηγού γίνεται πιο περίπλοκη μέρα με τη μέρα, και το τεχνολογικό μπαράζ του νέου Actros την απλοποιεί. Οι καινοτομίες του νέου Actros συνιστούν μία απίθανη υπερπαραγωγή, με το Mercedes-Benz να διαθέτει μοναδικές δυνατότητες ημι-αυτόνομης οδήγησης, κι όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες αύξησης της αποδοτικότητας. Η άνεση οδήγησης, το προγνωστικό σύστημα με λειτουργία και σε επαρχιακές οδούς, και η ενεργητική ασφάλεια του νέου Actros είναι μη προσεγγίσιμα από τον ανταγωνισμό αυτή τη στιγμή. Με καθρέπτες ή χωρίς, πρόκειται αδιαμφισβήτητα για το πιο εξελιγμένο φορτηγό της αγοράς.

Επίδειξη τεχνολογίας

Το Active Brake Assist 5 (ΑΒΑ 5), η τελευταία εκδοχή του συστήματος αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης της Mercedes-Benz είναι αυτή τη στιγμή το κορυφαίο που υπάρχει. Πέρα από όλες τις γνωστές δυνατότητες του ΑΒΑ 4 (αναγνώριση όχι μόνο κινούμενων οχημάτων αλλά και σταθερών εμποδίων, με φρενάρισμα έως πλήρη ακινητοποίηση) είναι βελτιστοποιημένο σε όλες του τις παραμέτρους και κάνει και κάτι που μέχρι τώρα δεν ήταν τεχνικά εφικτό. Σε ταχύτητες κίνησης έως 50 χλμ./ώρα, είναι ικανό να ανιχνεύσει (κινούμενο) πεζό και να εκτελέσει φρενάρισμα πανικού με όλη τη διαθέσιμη δύναμη πέδησης. Αυτό είναι και το όριο της τεχνολογίας σήμερα, δεν υπάρχει πιο «πάνω». Πεζοί που στέκονται ακίνητοι μπορούν να ανιχνευθούν μόνο στη διάρκεια στροφής (έως 36 χλμ./ώρα) από το άλλο ηλεκτρονικό βοήθημα της Mercedes-Benz, το σύστημα θέασης «τυφλής» γωνίας Sideguard Assist που επίσης διατίθεται στο νέο Actros.

Πάντα στην λωρίδα του

Για πρώτη φορά σε φορτηγό μαζικής παραγωγής, ο οδηγός έχει πρόσβαση σε σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης, το Active Drive Assist. Για να κινείται μόνο του ένα όχημα –με οδηγό πάντα, εντός της καμπίνας– τα ηλεκτρονικά πρέπει να ελέγχουν και να επεμβαίνουν σε δύο παραμέτρους. Την κίνηση στον κάθετο/διαμήκη άξονα, προς τα εμπρός δηλαδή, στον αυτοκινητόδρομο, και την εγκάρσια/πλευρική, τις μετακινήσεις του οχήματος δεξιά και αριστερά στη λωρίδα του. Το πρώτο είναι τεχνικά εφικτό εδώ και δεκαετίες με τον αυτόματο πιλότο (cruise control) και ειδικά με τα πιο πρόσφατα συστήματα διατήρησης εγγύτητας. Το δεύτερο ήταν μέχρι πρόσφατα σενάριο επιστημονικής φαντασίας ειδικά για φορτηγό παραγωγής.

Οι αναγνώστες μας γνωρίζουν φυσικά ότι, υπάρχει φορτηγό του (σουηδικού) ανταγωνισμού, το οποίο διαθέτει παρόμοιο σύστημα που επαναφέρει αυτόματα το όχημα στη λωρίδα του, όταν τα ηλεκτρονικά καταλάβουν πως επίκειται αθέλητη αλλαγή πορείας. Μόλις το όχημα βρεθεί και πάλι στη λωρίδα του, το σύστημα απενεργοποιείται –κι εδώ είναι η σημαντική διαφορά με το Mercedes-Benz. Σε αντίθεση με το σουηδικό μοντέλο, το Active Drive Assist κρατάει συνεχώς το Mercedes-Benz «κεντραρισμένο» στη λωρίδα του, δεν το αφήνει να παραβιάσει τα όρια της λωρίδας του. Με συνεχείς μικροεπεμβάσεις στο τιμόνι, δεν το αφήνει καν να παρεκκλίνει της πορείας του. Το Actros λοιπόν, συγκεντρώνει και αναλύει δεδομένα από κάμερες και ραντάρ, και διατηρεί, ενεργά, τη θέση του στο οδόστρωμα σε όλες τις ταχύτητες κίνησης, από 0 έως 85 χλμ./ώρα. Το υπόβαθρο για να γίνει όλο αυτό υπήρχε –δεν εμφανίστηκε ξαφνικά ως μάννα εξ ουρανού. Το σύστημα διατήρησης εγγύτητας, το γνωστό μας ACC –με λειτουργία stop and go στην τελευταία του εκδοχή- και το σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας (Lane Keeping Assist) αποτέλεσαν τα θεμέλια πάνω στα οποία «χτίστηκε» το Active Drive Assist 5. Πέρα από τη γνωστή λειτουργία του ACC που ακολουθεί το προπορευόμενο όχημα και επιταχύνει και φρενάρει αυτόματα, διατηρώντας πάντα την προεπιλεγμένη ταχύτητα κίνησης και από τον οδηγό, απόσταση, το νέο σύστημα της Mercedes-Benz επεμβαίνει ενεργά στο σύστημα διεύθυνσης.

Αν το σύστημα διαγνώσει ότι το Actros εγκαταλείπει με μη εσκεμμένη ενέργεια του οδηγού –βλέπε αφηρημάδα ή υπνηλία- τη λωρίδα του, διορθώνει και ξαναφέρνει το όχημα στον ίσιο δρόμο. Ο οδηγός από ταμενού στα πλήκτρα του τιμονιού, μπορεί να επιλέξει πού ακριβώς θέλει να κινείται το φορτηγό εντός της λωρίδας –ακριβώς στο κέντρο, λίγο πιο δεξιά προς τη ΛΕΑ ή λίγο πιο αριστερά. Μπορεί αυτό να φαίνεται περιττό, αλλά δεν είναι. Αν υπάρχουν συνέχεια συνεργεία καθαρισμού λ.χ., στην εθνική και έργα συντήρησης, πατάς την επιλογή για να μένεις λίγο πιο αριστερά και έχεις το κεφάλι σου ήσυχο. Για να δουλέψει το σύστημα, η Mercedes-Benz χρησιμοποιεί πλέον ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης το Servotwin –σαφώς με αλλαγές σε σχέση με ό,τι γνωρίζουμε από τα χωματουργικά του κατασκευαστή. Ακόμη κι αν το όχημα οδηγείται χωρίς καμία ηλεκτρονική βοήθεια ή αυτοματισμό, το Servotwin μειώνει την ποσότητα ροπής που πρέπει να ασκηθεί στο τιμόνι, αυξάνοντας σημαντικά την άνεση για τον οδηγό, όχι μόνο στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και στο μανουβράρισμα.

«Τιμονιές»

Ο πειρασμός να πάρεις τελείως τα χέρια σου από το τιμόνι είναι δεδομένος, από τη στιγμή όμως που, η Ευρωπαϊκή (και η Ελληνική) νομοθεσία απαγορεύει όπως έχουμε γράψει την… handsfree οδήγηση, και ορίζει πως ο οδηγός οφείλει να έχει τα χέρια στο τιμόνι, μετά από 15 δευτερόλεπτα με τα χέρια του οδηγού μακριά από τη στεφάνη, ηχητική και οπτική προειδοποίηση σε ενημερώνουν ότι, το σύστημα αυτόματης συγκράτησης στη λωρίδα θα παύσει άμεσα να λειτουργεί. Για να λειτουργήσει χρησιμοποιεί τη διαγράμμιση των λωρίδων και οι μηχανικοί μας είπαν ότι, βλέπει ακόμη και αρκετά φθαρμένες γραμμές. Περιορισμοί υπάρχουν.

Το μίνιμουμ πλάτος της λωρίδας πρέπει να είναι 3,20 μέτρα και το μέγιστο 4. Είναι σημαντικό το γεγονός, ότι ακόμη κι αν απενεργοποιήσεις το Active Drive Assist, το τιμόνι αυτόματα θα σε σώσει αν σε πάρει ο ύπνος στο τιμόνι –από ταχύτητες κίνησης από 60 χλμ./ώρα και πάνω.

Το Active Drive Assist λαμβάνει επίσης υπόψη του τα δεδομένα από το βελτιωμένο προγνωστικό Predictive Powertrain Control (PPC) για να αυξήσει τη αποδοτικότητα, και χρησιμοποιεί την ίδια τεχνολογία με ραντάρ και κάμερες με το Active Brake Assist 5.

Αυξημένη αποδοτικότητα

Το νέο Actros, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, είναι έως και 3% πιο οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου, σε σχέση με το υπάρχον μοντέλο στον αυτοκινητόδρομο, και 5% σε επαρχιακό οδικό δίκτυο. Αυτό γίνεται χάρη στις αεροδυναμικές βελτιώσεις στο εξωτερικό της καμπίνας όπως οι πλευρικοί εκτροπείς αέρα που έχουν ανασχεδιαστεί, και τις κάμερες (MirrorCam) που έχουν μικρότερη μετωπική επιφάνεια από τους συμβατικούς καθρέπτες. Επίσης, το προγνωστικό σύστημα PPC φέρει σειρά αναβαθμίσεων, με κυριότερη ανάμεσά τους την ικανότητα να λειτουργεί όχι μόνο στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και σε επαρχιακό οδικό δίκτυο με τη βοήθεια νέων ψηφιακών, τρισδιάστατων χαρτών. Η νέα τελική σχέση μετάδοσης (i=2.412) διατίθεται τέλος, για όλη σχεδόν τη γκάμα κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων του νέου Actros.