Το νέο Actros ξεκινά άμεσα την εμπορική του πορεία, με ένα μοναδικό «πακέτο» υπερεξελιγμένων τεχνολογιών υποβοήθησης οδήγησης, ενεργητικής ασφάλειας, αποδοτικότητας και φυσικά το σύστημα MirrorCam να κυριαρχεί ως στοιχείο μοναδικότητας. Οδηγούμε τη ναυαρχίδα της Mercedes-Benz και καταγράφουμε αναλυτικά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του πρώτου φορτηγού παραγωγής χωρίς καθρέπτες, όπως το είδαμε για πρώτη φορά στην έκθεση Transport Show της Αθήνας τον περασμένο Οκτώβρη.

Μετά τη στατική παρουσίαση του νέου Actros στα τέλη της περασμένης χρονιάς, έφτασε η στιγμή για την οδηγική πρεμιέρα, με την ταυτόχρονη έναρξη της παραγωγής και δυνατότητα άμεσης παραγγελίας του οχήματος.

Όσοι επαγγελματίες παρακολουθούν την εξελικτική πορεία των φορτηγών Mercedes-Benz, ξέρουν καλά ότι, σε κάθε παρόμοια συγκυρία, είτε θα υπάρχουν σημαντικές σχεδιαστικές επεμβάσεις, ή σημαντικές καινοτομίες σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, και μερικές φορές, και τα δύο μαζί. Εν προκειμένω, το ντιζάιν συνεχίζει ως έχει, και το εξωτερικό του νέου Actros ξεχωρίζει μόνο από τα LED φώτα ημέρας με την καμπυλωτή λωρίδα στο άνω μέρος, και τα φουτουριστικά «αυτιά» πάνω από τα πλαϊνά παράθυρα όπου είναι τοποθετημένες οι κάμερες στη θέση των καθρεπτών. Οι πιο παρατηρητικοί, θα προσέξουν επίσης και τη μεταλλική μπάρα στο εξωτερικό ηλιοσκιάδιο που αναγράφει τον τύπο της καμπίνας σε κάποιες εκδόσεις, και ορισμένους νέους κωδικούς για την εξωτερική βαφή. Στο εσωτερικό, και στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης όμως, έχουμε να κάνουμε με κοσμογονία.

Ψηφιακή υπεροχή

Το πρώτο στοιχείο που παρατηρείς, είναι τα νέα φώτα, ονόματι Intelligent Light επειδή ακριβώς διαθέτουν πολλές «έξυπνες» λειτουργίες όπως αυτόματη γωνιακή θέαση και αυτόματη μετάβαση από μεσαία σκάλα σε προβολείς. Ταυτόχρονα αποτελούν το κυρίαρχο σημείο, εκεί όπου θα σταθεί το βλέμμα του παρατηρητή, καθώς οι αλλαγές συνολικά είναι υπέρ το δέον διακριτικές. Στο ερώτημα γιατί δεν έγιναν μεγαλύτερες και πιο τολμηρές επεμβάσεις στο ντιζάιν, τα στελέχη του κατασκευαστή απάντησαν με ευθύτητα πως, μέχρι να αποσαφηνιστούν οι νέες μάζες και διαστάσεις των βαρέων οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (δρομολογούνται ήδη εξελίξεις), θα ήταν παράλογο να επενδυθούν κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε δομικές αλλαγές στην καμπίνα, με χρονικό ορίζοντα δυο τρία χρόνια. Το εμπρός τμήμα των φορτηγών θα επιμηκυνθεί, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι, μέχρι το 2021 κανείς κατασκευαστής δεν πρόκειται να δείξει μοντέλο με εξ ολοκλήρου νέα καμπίνα, παρά μόνο επεμβάσεις σε υφιστάμενα σχέδια.

Η είσοδος στην καμπίνα (L-cab StreamSpace) παραμένει η ίδια, με τέσσερα σκαλοπάτια. Στο εσωτερικό, αν και οι διαστάσεις παραμένουν οι ίδιες, οι αλλαγές είναι σαρωτικές. Και αρχίζουν με το που ανοίγεις την πόρτα, προτού μπεις στην καμπίνα. Ο διακόπτης για τα φώτα έχει μετακινηθεί προς το κάτω αριστερά μέρος της κονσόλας, για να μπορείς να τον φτάνεις και όταν είσαι έξω από το όχημα. Από τη θέση του οδηγού, και ειδικά από τη στιγμή που θα πατήσεις το μπουτόν εκκίνησης, απαιτείται ψυχραιμία για να μην χαθείς, καθώς ενεργοποιούνται ένα σωρό οθόνες και τα MirrorCam, οι οθόνες και οι κάμερες που έστειλαν τους εξωτερικούς καθρέπτες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Ο συμβατικός, αναλογικός πίνακας οργάνων μας άφησε κι αυτός χρόνους και αντικαταστάθηκε από μία 10ιντση έγχρωμη ψηφιακή οθόνη στον στάνταρ εξοπλισμό, που συνοδεύεται από ακόμη μία, ίδιων διαστάσεων στο κέντρο της κονσόλας. Η ονομασία όλων αυτών είναι Multimedia Cockpit και αναπαράγει ενδείξεις όπως ταχύμετρο, στροφόμετρο, ένδειξη βαθμού πλήρωσης των ρεζερβουάρ, καθώς και πληροφορίες για το νέο –παγκόσμια πρεμιέρα σε φορτηγό παραγωγής– Active Drive Assist. Ο πελάτης μπορεί να επιλέξει και μία λίγο μεγαλύτερη οθόνη –εκεί που υπήρχε ο συμβατικός πίνακας οργάνων– ονόματι Multimedia Cockpit interactive στις 12 ίντσες, την οποία και συστήνουμε θερμά. Δεν είναι μόνο η έξτρα επιφάνεια που είναι καλοδεχούμενη, αλλά και οι σημαντικές έξτρα δυνατότητες για την τελείως εξατομικευμένη ροή πληροφορίας από όλα τα συστήματα του φορτηγού που την κάνουν να ξεχωρίζει. Το κυριότερο ίσως είναι ότι, ταιριάζει κι αισθητικά πολύ καλύτερα σε σχέση με τη μικρότερη οθόνη.

Πώς εξοικειώνεσαι τώρα με όλη αυτή την ηλεκτρονική πανδαισία; Τα πράγματα δεν είναι τόσο περίπλοκα όσο φαίνονται με μία πρώτη ματιά. Αν το καθημερινό σας αυτοκίνητο είναι μία οποιαδήποτε Mercedes-Benz τελευταίας γενιάς, πιθανότατα να μη χρειάζεται καν επεξήγηση των λειτουργιών, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τον χειρισμό των πλήκτρων πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι και τις επαφικές οθόνες. Τα πάντα λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, με μία E-Class. Ακόμη και το κλειδί που είναι ίδιο. Μπορείς να κλειδώνεις και να ξεκλειδώνεις το Actros από απόσταση 50 μέτρων ενώ, μπορείς να αφήσεις το κλειδί στο μπουφάν σου. Η μπαταρία λιθίου του κλειδιού διαρκεί αρκετά χρόνια, αλλά και να αδειάσει πάλι μπορείς να εκκινήσεις το φορτηγό.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχος Ιουνίου (374) του ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.