Το 97,9% των φορτηγών άνω των 3,5 τόνων που πουλήθηκε το 2019 στην ΕΕ έφερε κινητήρα πετρελαίου (361.135 ταξινομήσεις, σημειώνοντας αύξηση +3,5% από το 2018), σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Με εξαίρεση την Ιταλία (-9,5%), η ζήτηση για φορτηγά ντίζελ αυξήθηκε πέρυσι σε όλες τις βασικές αγορές της Ευρώπης (Ην. Βασ. +10,2%, Γερμανία +3,0%, Γαλλία +0,8% και Ισπανία +0,3%). Μεγάλη αύξηση της τάξης του 24,5% υπήρξε και στην Ελλάδα, όπου το 2019 πουλήθηκαν 427 νέα φορτηγά, όλα τους πετρελαιοκίνητα.
Τα φορτηγά εναλλακτικών καυσίμων σημείωσαν πέρυσι 6.371 ταξινομήσεις, εμφανίζοντας εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 71% σε σχέση με το 2018. Σημειώνεται πως το 98% των εν λόγω φορτηγών λειτουργεί με φυσικό αέριο και τα υπόλοιπα με LPG, βιοκαύσιμα και αιθανόλη. Οι σημαντικότερες ευρωπαϊκές αγορές για τα φορτηγά εναλλακτικών καυσίμων, είναι η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία, με την τελευταία να εμφανίζει πέρυσι αύξηση 372,8%. Αυτή η αύξηση αναμένεται να λάβει εκρηκτικές διαστάσεις μετά την απόφαση των γερμανικών αρχών να συμπεριλάβουν και το CNG στα εναλλακτικά καύσιμα που απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Στον αντίποδα, μόλις το 0,2% των περυσινών ταξινομήσεων φορτηγών, αφορούσε σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, μια κατηγορία που περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, τα ηλεκτρικά κυψελών καυσίμου (υδρογονοκίνητα), και τα υβριδικά που φορτίζουν στην πρίζα.
Συνολικά το 2019 στην ΕΕ πωλήθηκαν 747 ηλεκτροκίνητα φορτηγά, υπερδιπλάσια δηλαδή από το 2018 που είχαν ταξινομηθεί μόλις 357. Οι κύριες αγορές για τα εν λόγω οχήματα ήταν η Γερμανία (608), η Ολλανδία (76) και η Γαλλία (24), τρεις χώρες που απορρόφησαν το 95% των συνολικών ταξινομήσεων της Ευρώπης.
Από την άλλη, με 272 ταξινομήσεις τα «απλά» υβριδικά φορτηγά (αυτά που δεν φορτίζουν τις μπαταρίες τους στην πρίζα), σημείωσαν πέρυσι πτώση 10,8% στην ευρωπαϊκή αγορά. «Ουραγός» τα φορτηγά με κινητήρα βενζίνης, που με 227 πωλήσεις αντιπροσωπεύουν το 0,1% της αγοράς. Μάλιστα, σχεδόν το 90% αυτών των φορτηγών πωλήθηκε σε δύο χώρες, στη Φινλανδία (147) και στη Γερμανία (54).
Πληθαίνουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία
Μικρότερο (85%) σε σχέση με αυτό των φορτηγών, ήταν πέρυσι το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων μεσαίων και μεγάλων λεωφορείων, με τις σχετικές ευρωπαϊκές ταξινομήσεις να ανεβαίνουν κατά 3,1% σε σχέση με το 2018, φτάνοντας στις 34.123 μονάδες.
Αξίζει να αναφερθεί, πως στις 4 από τις 5 μεγάλες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου, υπήρξε διψήφια πτώση (Ισπανία -13,8%, Ην. Βασ. -12,0%, Ιταλία -11,8%, Γερμανία -10,1%), ενώ μόνο στη Γαλλία σημειώθηκε αύξηση (+2,4%). Με 363 ταξινομήσεις πάλι (όλα ντίζελ), στην Ελλάδα είχαμε άνοδο της αγοράς κατά 38,5%.
Όπως και στα φορτηγά, τα λεωφορεία εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν τη δεύτερη κατά σειρά δημοφιλή κατηγορία, καταλαμβάνοντας μερίδιο 6,2%. Συγκεκριμένα, πέρυσι υπήρξαν 2.504 ταξινομήσεις, γεγονός που συνιστά αύξηση 67,9% σε σχέση με το 2018. Σχεδόν στο σύνολό τους, αυτά τα λεωφορεία λειτουργούν με φυσικό αέριο (CNG ή LNG), με τα περισσότερα να πωλούνται στη Γαλλία (585), στην Ισπανία (463), στην Ιταλία (303) και στη Σουηδία (284).
Αντίστροφη σε σχέση με τα φορτηγά, είναι η εικόνα στην ηλεκτροκίνηση, με τα «απλά» υβριδικά λεωφορεία να είναι περισσότερα από τα ηλεκτρικά. Αναλυτικότερα, το 2019 πωλήθηκαν στην ΕΕ 1.918 υβριδικά λεωφορεία, 59,7% περισσότερα από ότι το 2018. Κατέλαβαν έτσι μερίδιο της τάξης του 4,8%, αν και πρέπει να σημειωθεί πως σχεδόν όλες οι πωλήσεις προέρχονταν από έξι χώρες (Γερμανία, Ισπανία, Βέλγιο, Ιταλία, Γαλλία και Ολλανδία).
Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα λεωφορεία απέσπασαν μερίδιο 4%, σημειώνοντας 1.607 πωλήσεις και έχοντας μια άνοδο της τάξης του 170,5% σε σχέση με το 2018. Η Ολλανδία με 381 ταξινομήσεις ήταν πέρυσι η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (285) και τη Γερμανία (187), τρεις χώρες που από κοινού αντιπροσωπεύουν πάνω από τις μισές πωλήσεις της ΕΕ.
Περιττό είναι ίσως, να γίνει ιδιαίτερη αναφορά για τα οκτώ (8) λεωφορεία με κινητήρα βενζίνης που ταξινομήθηκαν πέρυσι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επτά από τα οποία οδηγήθηκαν στη Γερμανία.
Πιο «μοιρασμένη» η αγορά LCV
Αύξηση κατά 2,4% υπήρξε το 2019 στις ταξινομήσεις (1.956.004) πετρελαιοκίνητων βαν στην ΕΕ, τα οποία καταλαμβάνουν μερίδιο αγοράς της τάξης του 92,8%. Η ζήτηση ανέβηκε κατά 7,7% στη Γερμανία, κατά 3,4% στη Γαλλία και κατά 1,7% στο Ην. Βασίλειο. Αντιθέτως, μείωση στις πωλήσεις υπήρξε στην Ιταλία (-0.3%) και στην Ισπανία (-4.0%).
Επιπλέον, το 4,4% των βαν που ταξινομήθηκαν πέρυσι (93.373) διέθεταν κινητήρα βενζίνης, μια επίδοση που συνιστά άνοδο κατά 14,9% σε σχέση με το 2018. Με εξαίρεση τη Γερμανία (-11.7%), σημειώθηκε ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση στις σημαντικότερες αγορές της ΕΕ, την Ισπανία (+30,3%) και τη Γαλλία (+27,9%), δύο χώρες που από κοινού απορρόφησαν περίπου τις μισές ταξινομήσεις των εν λόγω οχημάτων. Εντυπωσιακή ήταν η άνοδος και της αγοράς της Ιταλίας (+65,3%), με αυτή του Ην. Βασιλείου να βελτιώνεται κατά +12,4%.
Σημαντική ήταν η άνοδος κατά 33,6% των ταξινομήσεων βαν εναλλακτικών καυσίμων (27.305), τα οποία καταλαμβάνουν μερίδιο 1,3%. Μεγαλύτερες αγορές αποτελούν η Ιταλία (10.110) και η Ισπανία (6.429), δύο χώρες όπου υπήρξε αύξηση των πωλήσεων κατά 23% και 84,5% αντίστοιχα.
Η επόμενη κατηγορία βάσει μεριδίου αγοράς (1,2%), ήταν πέρυσι τα ηλεκτρικά βαν με 26.107 ταξινομήσεις, σημειώνοντας άνοδο κατά 22,9% συγκριτικά με το 2018. Με 8.087 και 6.704 ταξινομήσεις αντίστοιχα, η Γαλλία και η Γερμανία ήταν οι μεγαλύτερες αγορές, δύο χώρες που συνδυαστικά είχαν σχεδόν το 60% των συνολικών πωλήσεων. Τελευταία σε ταξινομήσεις (4.577) ήταν το 2019 τα υβριδικά βαν, τα οποία απέσπασαν μερίδιο 0,2%. Ωστόσο, στην εν λόγω κατηγορία υπήρξε άνοδος κατά 159,8% σε σχέση με το 2018.
Σε ό,τι αφορά στην ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, πέρυσι πωλήθηκαν 7.384 βαν με κινητήρα πετρελαίου (+11%) και 397 βενζινοκίνητα (+161,2%), αποσπώντας μερίδιο αγοράς 92,6% και 5% αντίστοιχα. Με κινητήρα εναλλακτικών καυσίμων εξοπλίζεται το 2,2% των βαν (178 συνολικά), 104,6% περισσότερα από ότι το 2018. Τέλος, πέρυσι ταξινομήθηκαν στη χώρα μας 11 ηλεκτρικά και 2 υβριδικά βαν, καταλαμβάνοντας σχεδόν μηδενικό μερίδιο αγοράς.
Κλείνοντας, αξίζει να αναφερθεί πως όλα τα παραπάνω στοιχεία, δείχνουν ξεκάθαρα πως στην Ευρώπη πρέπει να διανυθεί ακόμα πολύς δρόμος, μέχρι τα επαγγελματικά οχήματα εναλλακτικών καυσίμων να καταλάβουν σημαντικό μερίδιο αγοράς και να βοηθήσουν στον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα από τις οδικές μεταφορές. Παράλληλα, χρειάζεται να υπάρξουν σημαντικές ενισχύσεις στις υποδομές, ώστε τα εν λόγω οχήματα να βρίσκουν εύκολα σταθμούς φόρτισης για τις μπαταρίες τους και σημεία ανεφοδιασμού με υδρογόνο, φυσικό αέριο κτλ. Σημειώνεται, πως όποια πρόοδος έχει υπάρξει είναι ακόμα στην αρχή της και αφορά κυρίως στις ισχυρές αγορές της Ευρώπης, οι οποίες απορροφούν τη συντριπτική πλειοψηφία των πιο προηγμένων (και καθαρών) φορτηγών, λεωφορείων και βαν.