Ο «στολίσκος» των 121.000 φορτηγών

Η βελτίωση την τελευταία στιγμή των κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων και ταξί έτυχε θετικής ανταπόκρισης και θεωρείται βέβαιο ότι θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη μιας αγοράς που σήμερα βρίσκεται κοντά στο 1%.

Ειπώθηκαν πολλά και για αρκετές ώρες στη Βουλή από τους συναρμόδιους υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών, οι οποίοι ανέλυσαν τα κίνητρα και τις φοροαπαλλαγές. Ωστόσο, ο κόσμος των επαγγελματιών και της Μεταφοράς και εμείς μαζί τους, συγκρατήσαμε μεταξύ των άλλων, τη φράση «θα ακολουθήσουν κίνητρα και για τα φορτηγά».

Απομένει να τα δούμε το δυνατόν συντομότερα, όσες και αν είναι οι δυσκολίες για την εξειδίκευσή τους, καθώς αυτό επιτάσσεται αφενός από τους κανόνες, που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών οδηγιών για τη μείωση των ρύπων, και αφετέρου από τον διεθνή ανταγωνισμό που έρχεται με σκοπό να θέσει εκτός της μεταφορικής αγοράς τα ρυπογόνα βαν και φορτηγά.

Για το πρώτο, να υπενθυμίσουμε στους κυβερνώντες ότι η μείωση του CO2 από τα οχήματα οφείλεται κατά κύριο λόγο στα βαρέα οχήματα, οι εκπομπές των οποίων βρίσκονται στο εκατονταπλάσιο εκείνων των ΙΧ επιβατικών λόγω όγκου κινητήρα, καυσίμου (πετρελαίου) και παλαιότητας (μέση ηλικία φορτηγών τα 18,9 έτη – ο γηραιότερος στόλος στην ΕΕ).

Για το δεύτερο, παραπέμπουμε σε μια είδηση, φρέσκια και αποκλειστική, που δημοσιεύεται στη σελίδα 22, η οποία αποτελεί ακόμα ένα τρανό παράδειγμα για το πού οδηγείται η μεταφορά και αφορά στη συμμαχία των 18 κολοσσών –διαβάστε τα ονόματά τους– που διαθέτουν στόλο 121.000 φορτηγών (!) και στη σύσταση μιας μεταξύ τους συμμαχίας, την ACTA –European Clean Trucking Alliance– με σκοπό τη χρήση μόνο καθαρών φορτηγών για τις μεταφορές τους.

Και ναι μεν η συμμαχία ανακοινώνει προς όλα τα μέσα τη δέσμευσή της, αυτή για την προστασία του περιβάλλοντος και την εναρμόνισή της με τις κοινοτικές οδηγίες, ταυτόχρονα όμως υπερπροβάλλει και την κοινωνική ευθύνη των μελών της καλώντας έμμεσα την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα τους, καθώς και τη ζήτηση των φορτηγών των μεταφορικών επιχειρήσεων της συμμαχίας για τις μεταφορές των ευρωπαίων εμπόρων και παραγωγών (shippers).

Ανάλογες κινήσεις γίνονται και σε άλλα επίπεδα, όπως είναι η τακτή δημοσιοποίηση της ηλικίας των φορτηγών του κάθε κράτους μέλους της ΕΕ. Ένας πίνακας που τα τελευταία χρόνια, καθώς αναπαράγεται από τα μέσα ενημέρωσης, συνοδεύεται από το δίλημμα «εσείς με ποιας χώρας τα φορτηγά θα διακινήσετε τα προϊόντα σας;».

Δύο επιπλέον τόνοι

Εξίσου σημαντικό και ενδιαφέρον αυτών των κινήσεων του ιδιωτικού τομέα, είναι το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αυτών των χωρών σπεύδουν αμέσως να τις υποστηρίξουν. Τρανταχτό παράδειγμα, η απόφαση της Γερμανίας (θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες) να ικανοποιήσει αίτημα των εταιρειών μεταφορικών και εμπορικών, για παραπέρα αύξηση του μικτού βάρους, ώστε η αγορά φορτηγών εναλλακτικών καυσίμων να μην υστερεί εκείνων του πετρελαίου. Έτσι, αποκλειστικές επίσης πληροφορίες του Τ.Τ. αναφέρουν πως το μικτό βάρος των φορτηγών θα αυξηθεί μέχρι δύο τόνους για τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά, καθώς και για τα υδρογόνου με ενεργειακές κυψέλες (fuel cells), ενώ κατά ένα τόνο θα αυξάνει το βάρος των φορτηγών φυσικού αερίου. Μέχρι σήμερα, αυτό που ισχύει (και στη χώρα μας) είναι αύξηση του μικτού βάρους κατά το βάρος του εξοπλισμού που απαιτείται για την κίνηση με εναλλακτικά καύσιμα και με ανώτερο όριο τον ένα τόνο.

Έχουμε την ευκαιρία, τώρα

Βλέπουμε λοιπόν, πόσο μεθοδικά, κινούνται οι χώρες της Δύσης, μικρές και μεγάλες, λαμβάνοντας αποφασιστικά μέτρα που θα καταστήσουν τις μεταφορές τους όχι μόνο καθαρές αλλά και άκρως ανταγωνιστικές και αυτό είναι το καμπανάκι για την άμεση ενεργοποίηση των συναρμόδιων υπουργείων, ώστε να σχεδιαστεί και να νομοθετηθεί η παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των ελληνικών φορτηγών. Ιδιαίτερα τώρα, που μόλις εξασφαλίσαμε τον πακτωλό των 72 δισ., μεγάλο μέρος των οποίων προορίζεται για δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος.

Λίγος σεβασμός στα σύνορα

Μήνες ολόκληρους σχεδιάζουν τα κυβερνητικά επιτελεία πώς θα ανοίξουν τα αεροδρόμια, πώς θα μπουκάρουν οι τουρίστες με τα «εισαγόμενά» τους, αλλά ασχολήθηκαν μόλις λίγες ώρες για να κλείσουν τα σύνορα σε χιλιάδες αυτοκινητιστές, οι οποίοι με όλα τα μέσα κατευθύνονταν προς τις εισόδους της χώρας μας. Σε ένα ΦΕΚ της 22ας Ιουλίου δημοσιεύεται μια απόφαση και ξημερώματα της 22ας Ιουλίου τίθεται σε εφαρμογή.

Οι ουρές που σχηματίστηκαν στα τελωνεία εισόδου από τα ξημερώματα της 22ας Ιουλίου προκάλεσαν πέρα από τις εκρήξεις θυμού και τις διαμαρτυρίες των αγανακτισμένων ταξιδιωτών και μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των αγαθών που μετέφεραν τα φορτηγά, με σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς, αλλά και στο κύρος των μεταφορικών επιχειρήσεων, το οποίο κατά κύριο λόγο οικοδομείται και στηρίζεται στη συνέπεια των παραδόσεων.

Κατανοώ, ότι τα παραπάνω αποτελούν ασήμαντες λεπτομέρειες για τους υπογράφοντες αυτές τις αποφάσεις, κατανοούμε ότι δεν γνωρίζουν πόσες ημέρες τα φορτηγά βρίσκονται στο δρόμο μέχρι να φτάσουν στα σύνορά μας ή τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι ιδιοκτήτες τους, αλλά ένας ελάχιστος σεβασμός προς τους οδηγούς και τις επιχειρήσεις, δεν θα έβλαπτε. Ούτε θα επηρέαζε τα μέτρα κατά της πανδημίας έχοντας προειδοποιήσει νωρίτερα τον κόσμο των μεταφορών και των ταξιδιωτών γενικότερα.

Προέχει η έγκαιρη ενημέρωση

Παρακαλούμε επίσης τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπ. Υποδομών και Μεταφορών να κοινοποιούν τέτοιες εγκυκλίους, με ασφυκτικά χρονικά περιθώρια εφαρμογής, και σε άλλα μέσα ενημέρωσης, μεταξύ των οποίων και το ΕΚΤΟΣ ΛΙΣΤΑΣ (*) www.troxoikaitir.gr, το οποίο επισκέπτονται ανά ώρα και ανά ημέρα χιλιάδες αυτοκινητιστές και οδηγοί ΦΔΧ και ΦΙX αυτοκινήτων. Η ανάρτηση στον ιστότοπο αυτό θα γίνεται αμέσως μόλις λάβουμε την ενημέρωση στο e-mail info@troxoikaitir.gr

(*ούτε το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR ούτε το υψηλής επισκεψιμότητας site μας, www.troxoikaitir.gr, περιλαμβάνονται στη λίστα των εκατοντάδων μέσων ενημέρωσης που ενισχύθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η συνεχής ενημέρωση που παρείχαμε και παρέχουμε προς τους αναγνώστες μας για την προστασία τους από τον COVID 19, εντάσσεται στα καθήκοντά μας και στη δημοσιογραφική μας δεοντολογία. Και με την ευκαιρία θέλουμε οι αναγνώστες μας να γνωρίζουν, ότι στα 33 χρόνια έκδοσης του περιοδικού, δεν έχουμε λάβει από το δημόσιο ή άλλο κρατικό φορέα ούτε «τσακιστή δεκάρα»).

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι