Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Θεσσαλονίκη – Ηράκλειο με Volvo FH

Ο γενικός κανόνας λέει ότι πίσω από μια πετυχημένη και υγιή μεταφορική εταιρεία βρίσκεται ένας άνθρωπος ο οποίος έχει δουλέψει σκληρά στη ζωή του, με πολύ προσωπικό αγώνα, ατέλειωτα ξενύχτια και εκα
από Παύλος Μαυρομύτης | Πέμπτη 01/10/2020 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Ο κύριος όγκος εργασίας αφορά τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων από την ηπειρωτική Ελλάδα στην Κρήτη και αντίστροφα.
Ο κύριος όγκος εργασίας αφορά τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων από την ηπειρωτική Ελλάδα στην Κρήτη και αντίστροφα.

Ο γενικός κανόνας λέει ότι πίσω από μια πετυχημένη και υγιή μεταφορική εταιρεία βρίσκεται ένας άνθρωπος ο οποίος έχει δουλέψει σκληρά στη ζωή του, με πολύ προσωπικό αγώνα, ατέλειωτα ξενύχτια και εκατομμύρια χιλιόμετρα, κάτι που έρχεται να επιβεβαιώσει ο Χρήστος Μιχάκος, ιδιοκτήτης της γνωστής μεταφορικής Χ. Μιχάκος Α.Ε. με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης.

Από το 1983 όταν ξεκίνησε η δραστηριότητά του στο χώρο της εθνικής μεταφοράς μέχρι σήμερα, η εταιρεία του παρουσιάζει σταθερή και ανοδική πορεία επενδύοντας διαρκώς σε νέα οχήματα, εγκαταστάσεις και υπηρεσίες για τους πελάτες της. Ο στόλος της μεταφορικής αποτελείται από 47 τράκτορες, στο σύνολό τους τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, καθώς και 119 νταλίκες οι οποίες φορτώνονται καθημερινά από και προς την Κρήτη. Οι τελευταίες προσθήκες αφορούν τράκτορες Volvo Euro 6, με κορυφαία τα 13λιτρα 500άρια I-Save και τα 16 λίτρα των 650 ίππων. Με αυτά εκτελούμε δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Ζαρό Ηρακλείου καταγράφοντας τις ιδιαιτερότητες της διαδρομής, το εξοδολόγιο, το ταξίδι με το καράβι, καθώς επίσης την απόδοση των Volvo.

Θεσσαλονίκη-Πειραιάς με το FH-16 650

Το πρώτο κομμάτι του δρομολογίου αφορά το τμήμα Θεσσαλονίκη-λιμάνι Πειραιά στο οποίο καθημερινά η εταιρεία δρομολογεί μέχρι και τέσσερα επικαθήμενα, ανάλογα πάντα με τον όγκο εργασίας. Κάποια φορτία μεταφέρονται με κουρτίνες και μουσαμάδες και τα υπόλοιπα με θαλάμους.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι όλοι οι θάλαμοι της εταιρείας είναι σύγχρονοι, με πιστοποιητικά FRC, διπλά εσωτερικά χωρίσματα καθώς επίσης εφοδιάζονται με συστήματα παρακολούθησης GPS για να έχει αναλυτική πληροφόρηση ο ιδιοκτήτης ανά πάσα στιγμή. Με αυτή την εικόνα των σύγχρονων Euro 6 αυτοκινήτων στο δρόμο, η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες τροφίμων και όχι μόνο, οι οποίες ενδιαφέρονται για την έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των εμπορευμάτων τους.

Με φορτία τονάζ, το 650 ανεβαίνει με υψηλή μέση ωραία ταχύτητα σε όλες τις ανηφόρες της διαδρομής, διατηρώντας σταθερή την ενδέκατη σχέση στο κιβώτιο. Ειδικότερα όταν ο οδηγός επιλέξει την επιλογή Power στο I-Shift οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.680 σ.α.λ ώστε να αποφευχθεί ένα πιθανό κρέμασμα του κινητήρα. Ένα άλλο σημείο υπεροχής στην οδήγηση του FH είναι η διαδικασία ρολαρίσματος όπου το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί για αρκετά μεγάλη απόσταση με την κινητική του ενέργεια μειώνοντας έτσι την κατανάλωση. Ανάλογα με τη μέση ωριαία ταχύτητα του FH 16 650, η οποία είναι υψηλή σε αυτή τη διαδρομή, τόσο γιατί το αυτοκίνητο δεν κόβει στις ανηφόρες, όσο και γιατί ο οδηγός δεν χρειάζεται να ακινητοποιεί το όχημά του στα διόδια, λόγω της χρήσης e-pass, η κατανάλωση κυμαίνεται από 1/3 μέχρι 1/3.3 (λίτρα/χιλιόμετρα), ενώ σε άλλες διαδρομές π.χ. Πειραιάς-Πάτρα η κατανάλωση πέφτει σημαντικά στο 1/4. Αναμφίβολα από τα κορυφαία συστήματα του FH είναι το ενεργό σύστημα διεύθυνσης της Volvo με το οποίο ο οδηγός απολαμβάνει άριστη οδική συμπεριφορά, ελιγμούς χωρίς κόπο και με εξαιρετική ακρίβεια. Συνεχίζεται έτσι η παράδοση δεκαετιών που θέλει τα Volvo να έχουν την καλύτερη «καβάλα», δηλαδή το πιο ξεκούραστο ταξίδι για τον οδηγό.

Φόρτωμα στο καράβι

Στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι τις 21.00 που αναχωρεί το πλοίο για το Ηράκλειο το φόρτωμα των νταλικών πρέπει να γίνει γρήγορα και με τη μέγιστη προσοχή και ασφάλεια. Σε πρώτη φάση όλα τα φορτηγά ζυγίζονται υποχρεωτικά στην πλάστιγγα του λιμανιού και το ζυγολόγιο δίνεται από τον οδηγό στον λιμενικό υπάλληλο, ο οποίος περιμένει έξω από το καράβι. Εκεί βρίσκεται και ένας υπάλληλος της εταιρείας Μιχάκος, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη φόρτωση των ασυνόδευτων νταλικών στο καράβι, τόσο για να μην προκληθεί κάποια ζημιά σε αυτές, όσο και για να κανονίζει τη σειρά με την οποία θα φορτωθούν, καθώς τελευταίες πρέπει να μπουν αυτές που πρέπει να ξεφορτωθούν πρώτες στο νησί (κυρίως ευπαθή προϊόντα). Για τους έμπειρους οδηγούς της εταιρείας Μιχάκος, η οποία καθημερινά βάζει και βγάζει αρκετές νταλίκες στο καράβι, η όλη διαδικασία φαντάζει απλή και εύκολη, παρά την πίεση του χρόνου. Σε περίοδο με αρκετή δουλειά η εταιρεία φορτώνει καθημερινά έως και 25 νταλίκες.

Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι στο σύνολό τους οι νταλίκες που φορτώνονται στο καράβι είναι ασυνόδευτες και ένα μικρό ποσοστό αφορά κομπλέ συρμούς, κυρίως των φορτηγών που εκτελούν διεθνείς μεταφορές. Ο ναύλος για μία επικαθήμενη νταλίκα ανέρχεται στα 430 ευρώ.

Ξεφόρτωμα στο Ηράκλειο

Στις 06.00 το πρωί το καράβι φτάνει στο Ηράκλειο και άμεσα ξεκινάει η ρυμούλκηση των ασυνόδευτων νταλικών και η έξοδός τους από το καράβι, από τους δεκάδες τράκτορες που βρίσκονται στο χώρο του λιμανιού. Η διαδικασία αυτή απαιτεί μεγάλη προσοχή από τους οδηγούς, καθώς ταυτόχρονα βγαίνουν πολλές νταλίκες από το καράβι και όλα γίνονται υπό ασφυκτική χρονική πίεση. Βέβαια, η όλη διαδικασία επιβλέπεται από το έμπειρο προσωπικό του πλοίου, το οποίο ελέγχει την ομαλή και ασφαλή εξέλιξή της. Οι θάλαμοι με τα ευπαθή προϊόντα που προορίζονται για τα σούπερ μάρκετ ξεφορτώνονται πρώτοι και άμεσα φεύγουν για τον παραλήπτη τους.

Διανομή εμπορευμάτων

Από τη στιγμή που θα φτάσουν οι νταλίκες στο νησί, έκτοτε όλα πρέπει να γίνουν σε προκαθορισμένους χρόνους, καθώς πρέπει να ξεφορτωθούν και εν συνεχεία να πραγματοποιηθεί το φόρτωμά τους ώστε να αναχωρήσουν την ίδια μέρα για το λιμάνι του Πειραιά με το βραδινό καράβι στις 21.00. Κάποιες νταλίκες πηγαίνουν απευθείας στους πελάτες ενώ οι υπόλοιπες με τα διάφορα φορτία ξεφορτώνουν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και εν συνεχεία γίνεται η διανομή των εμπορευμάτων με τα μικρά φορτηγά.

Δύσκολο οδικό δίκτυο

Είχαμε την ευκαιρία να συνταξιδέψουμε με τον Νίκο Μιχάκο και το Volvo FH 13 500 I-Save σε διάφορες διαδρομές στο νομό Ηρακλείου και να διαπιστώσουμε από κοντά την κακή κατάσταση που βρίσκεται το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο του νησιού.

Ακόμη και ο Β.Ο.Α.Κ που διασχίζει το Ηράκλειο έχει κακής ποιότητας άσφαλτο, με πολλές λακκούβες, ο οποίος γίνεται ιδιαίτερα ολισθηρός με το πρώτο ψιλόβροχο.

Ταξιδεύοντας νότια, το οδικό δίκτυο θα το χαρακτηρίζαμε έως και επικίνδυνο, λόγω της κατάστασης που βρίσκεται. Αφενός μεν είναι στενό, αφετέρου δε είναι κακοσυντηρημένο. Βγαίνοντας από την ε.ο. Ηρακλείου-Φαιστού ο δρόμος γίνεται ακόμη πιο δύσκολος. Το οδόστρωμα είναι στενό και υπάρχουν αρκετά σημεία στα οποία δεν χωράνε να περάσουν δύο φορτηγά μαζί. Ειδικότερα σε δύο σημεία του δρόμου ο οδηγός πρέπει να επιδείξει άριστες οδηγικές ικανότητες.

Το εργοστάσιο της ΖΑΡΟΣ Α.Ε βρίσκεται εγκατεστημένο στους πρόποδες του Ψηλορείτη και καθημερινά δίνει μεγάλο όγκο δουλειάς στα Δ.Χ. φορτηγά.

Φόρτωμα κοντέινερ σε νταλίκα Openbox

Μία από τις καινοτομίες που εφαρμόζει η εταιρεία Μιχάκος είναι το φόρτωμα κοντέινερ σε νταλίκες Openbox της Krone. Πρόκειται για κουρτίνα η οποία μαζεύεται στο μπροστινό σημείο της νταλίκας. Έτσι απελευθερώνεται το πάτωμα στο οποίο χωράει να φορτωθεί ένα 40άρι κοντέινερ ή δύο 20άρια. Να σημειώσουμε μάλιστα ότι διαθέτει και κλειδιά για τη σωστή ασφάλιση του κοντέινερ.

Volvo FH-13 500 I-Save

Τα δρομολόγιά μας στο νησί πραγματοποιήθηκαν με το σύγχρονο Volvo I-Save το οποίο επιτυγχάνει χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου έως και 7%. Μια εξοικονόμηση την οποία έχουν δει άμεσα οι ιδιοκτήτες της εταιρείας, κυρίως στη γραμμή Πάτρα-Αθήνα όπου τα εν λόγω Volvo φέρνουν κατανάλωση μέχρι και 1/4 (λίτρα/χιλιόμετρα). Αντίθετα, στην Κρήτη, τα συγκεκριμένα Volvo είναι δύσκολο να επιτύχουν την απόλυτη οικονομία από θέμα κατανάλωσης στους δρόμους του νησιού, καθώς υπάρχουν έντονες υψομετρικές διαφορές, παρατεταμένες ανηφόρες, η μέση ωριαία ταχύτητα είναι χαμηλή και, το βασικότερο, δεν μπορεί ο οδηγός να χρησιμοποιήσει το cruise control και ούτε να επωφεληθεί από το ρολάρισμα του αυτοκινήτου.

Να αναφέρουμε σχετικά με το Volvo I-Save ότι εξοπλίζεται με τον αναβαθμισμένο κινητήρα D13TC, ο οποίος διαθέτει πιστόνια με κυματοειδή εσωτερική σχεδίαση, που βελτιώνει και αυξάνει την αποδοτικότητα, καθοδηγώντας τη θερμοκρασία στο κέντρο των κυλίνδρων. Η πλεονάζουσα ενέργεια από τα καυσαέρια χρησιμοποιείται στη συνέχεια για να τροφοδοτήσει τον κινητήρα, μέσω μιας πρόσθετης τουρμπίνας στη ροή καυσαερίων, η οποία μονάδα ονομάζεται Turbo Compound.

Ο κινητήρας D13TC αποδίδει ισχύ 500 ίππων και 2.800 Nm ροπής που σημαίνει ότι απαιτείται λιγότερο γκάζι προκειμένου το φορτηγό να διατηρεί σταθερή ταχύτητα. Στον περιορισμό της κατανάλωσης συμβάλλει και ο νέος πίσω άξονας καθώς επίσης το αναβαθμισμένο προγνωστικό I-See, αλλά και το σύστημα ICruise με τη λειτουργία I-Roll, όπου το όχημα κινείται κάνοντας χρήση της ορμής του και ο κινητήρας δουλεύει μόλις στις 600 σ.α.λ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κινητήρας D13TC με το πακέτο I-Save προσφέρει και οικονομία στο AdBlue μέχρι και κατά 40% σε σχέση με τον παλιότερο 13λιτρο κινητήρα.

Φορτία ανόδου

Η Κρήτη είναι από τα ελάχιστα νησιά που έχει σημαντικό εξαγωγικό έργο τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Τα περισσότερα φορτία ανόδου αφορούν κηπευτικά με τελικό προορισμό τις κεντρικές λαχαναγορές της χώρας μας. Επίσης υπάρχουν πολλά φορτία από εταιρείες πλαστικών όπως επίσης και από εργοστάσια με εμφιαλωμένα νερά. Αξίζει να αναφερθεί ότι το νησί δίνει επίσης αρκετή δουλειά στα βυτία υγρών τροφίμων, εξάγοντας λάδι σε όλη την Ευρώπη.

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Μιχάκος Α.Ε.

Οι κεντρικές εγκαταστάσεις της εταιρείας βρίσκονται στη ΒΙ.ΠΕ Ηρακλείου όπου υπάρχει αποθηκευτικός χώρος για τα ξηρά φορτία καθώς και για τα ευπαθή που χρειάζονται συντήρηση ή κατάψυξη. Επιπλέον διατίθεται πάρκινγκ για τα οχήματα της εταιρείας, πλυντήριο, αντλίες καυσίμου καθώς επίσης και φανοποιείο με μόνιμο προσωπικό για τη συντήρηση του στόλου.

Οι προτάσεις του Νίκου Μιχάκου

Εκεί θα συναντήσουμε τον Νίκο Μιχάκο ο οποίος θα μας μιλήσει για την εταιρεία τους, την οργάνωσή της καθώς επίσης και για τα προβλήματα της εθνικής μεταφοράς:

«Η εταιρεία μας ιδρύθηκε το 1983 από τον Χρήστο Μιχάκο και από το 2002 έχει μετατραπεί σε Ανώνυμη Εταιρεία. Ο στόλος της ανέρχεται σε 47 τράκτορες και 2 συρόμενα. Να τονίσω ότι τα 21 είναι τεχνολογίας Euro 6. Επιπλέον έχουμε 16 οχήματα διανομής από μικρά Sprinter μέχρι φορτοταξί χωρητικότητας 18 παλετών. Διαθέτουμε 48 τριαξονικές κουρτίνες, 40 ψυκτικούς θαλάμους με χωρίσματα και διπλά μηχανάκια καθώς και 31 πατώματα-πλατφόρμες. Η εταιρεία μας έχει στην κατοχή της οχήματα μάρκας Volvo, Scania, DAF και Mercedes-Benz.

Τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας μας βρίσκονται στο Ηράκλειο Κρήτης με Logistics Center συνολικού εμβαδού 2.500 τ.μ. Διαθέτουμε υποκατάστημα στην Αθήνα με αποθήκη εμβαδού 2.500 τ.μ, υποκατάστημα στη Ρόδο με αποθήκη εμβαδού 1.500 τ.μ καθώς επίσης υποκατάστημα και στη Θεσσαλονίκη. Επίσης, η επιχείρησή μας διαθέτει οργανωμένη μηχανογράφηση.

Ο μεγαλύτερος όγκος εμπορευμάτων είναι γύρω από το τρόφιμο αλλά και μεγάλο ποσοστό σιδήρου και πλαστικών. Προσφέρουμε στους πελάτες μας μεταφορά ξηρού και ψυχόμενου προϊόντος, αποθήκευση και διανομή. Οι βασικές και καθημερινές γραμμές είναι Κρήτη, Δωδεκάνησα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και περιοχές γύρω από την Αττική.

Το φετινό καλοκαίρι ήταν σαφώς καλύτερο από την κίνηση του χειμώνα όπως κάθε καλοκαίρι λόγω τουρισμού. Σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι η πτώση είναι περίπου στο 5% και ο λόγος

που ήταν τόσο λίγο είναι επειδή κινήθηκε αρκετά το τρόφιμο. Τα βασικότερα προβλήματα που εντοπίζουμε είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής έλεγχος στα λιμάνια και στις εθνικές οδούς όσον αφορά επικίνδυνα φορτία και καταλληλότητα των φορτηγών-επικαθήμενων. Επίσης υπάρχει έλλειψη οδηγών με ολοκληρωμένες γνώσεις. Η εταιρεία μας προτείνει μερικές λύσεις για τα παραπάνω όπως είναι η δημιουργία μικτού κλιμακίου για ολοκληρωμένους ελέγχους. Ακόμη πρέπει να γίνουν αυστηρότερες οι εξετάσεις για την απόκτηση του επαγγελματικού διπλώματος που εκτός της θεωρία, πρέπει να έχει περισσότερη πρακτική άσκηση σε πραγματικές συνθήκες δρομολογίων και δύσκολων φορτίων, ίσως ακόμα και τη δημιουργία ενός ιδρύματος τύπου Τ.Ε.Ι για την κατάρτιση των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι μετά το πέρας των σπουδών θα έχουν υποχρεωτική πρακτική άσκηση για κάποιους μήνες σε μεταφορικές εταιρείες, όπως συμβαίνει άλλωστε σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.

Οι μελλοντικές προοπτικές της εταιρείας μας είναι η ανανέωση του στόλου μας ακολουθώντας όσο το επιτρέπει η ελληνική οικονομία τα ευρωπαϊκά πρότυπα διατήρησης της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουμε.

PreviousNext