Η Opel παρουσίασε σε παγκόσμια πρεμιέρα το νέο Vivaro-e στα μέλη της επιτροπής κρίσης του International Van of the Year, στα κεντρικά του κατασκευαστή, στο Ρίσελσχάιμ της Γερμανίας. Η Opel, χωρίς μεγαλόστομες εξαγγελίες, το καλοκαίρι του 2019 είχε ανακοινώσει ότι, εξέλισσε ηλεκτρικές εκδόσεις όλων των ελαφρών επαγγελματικών που κατασκευάζει. Λίγοι περίμεναν πως, με αθόρυβο τρόπο θα παρουσίαζε ένα χρόνο αργότερα, ένα ηλεκτρικό μεσαίο van το οποίο δείχνει να είναι αυτή τη στιγμή το πληρέστερο της αγοράς. Στα χαρτιά, το πρώτο φουλ ηλεκτρικό LCV της Opel διαθέτει τη μεγαλύτερη αυτονομία, το υψηλότερο ωφέλιμο, και την πιο μοντέρνα καμπίνα της κατηγορίας, και στη διάρκεια του πρώτου οδηγικού προσπαθήσαμε να διαπιστώσουμε αν το μεσαίο van της Opel ανταποκρίνεται στις υψηλές προσδοκίες που όλα αυτά δημιουργούν.
Χωρίς το άγχος της αυτονομίας και με άφθονη ισχύ
Ο άριστος σχεδιασμός του πλαισίου επιτρέπει δύο εναλλακτικές. Έτσι, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο μεγέθη μπαταριών ιόντων λιθίου, ανάλογα με τις προτιμήσεις τους και τον τύπο του μεταφορικού έργου: με 75kWh και έως 330 χιλιόμετρα αυτονομία, ή με 50 kWh και έως 230 χιλιόμετρα αυτονομία, με αμφότερες τις επιδόσεις να ανακοινώνονται σύμφωνα με το πρότυπο μετρήσεων WLTP1. Οι μπαταρίες αποτελούνται από 18 και 27 συστοιχίες (modules) αντίστοιχα, και σε όλη τη διάρκεια της παρουσίασης τα στελέχη του κατασκευαστή τόνιζαν ότι, το Vivaro έχει σχεδιαστεί εξαρχής για να φέρει (και) ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης, οπότε οι μπαταρίες έχουν τοποθετηθεί κάτω από το δάπεδο, στη βέλτιστη για την κατανομή των μαζών θέση.
Κατά συνέπεια, χαμηλώνει το κέντρο βάρους του οχήματος, και βελτιώνεται η οδηγική συμπεριφορά. Επίσης, το σύστημα ανάκτησης ενέργειας είναι εξελιγμένο ώστε να εκμεταλλεύεται κάθε φρενάρισμα ή άφημα του γκαζιού.
Ανεξάρτητα πάντως από το μέγεθος της μπαταρίας, σκοπός της εξέλιξης του οχήματος ήταν οι επαγγελματίες να μην περιορίζονται από το συνήθως μικρό βεληνεκές ενός ηλεκτρικού van, και να μπορούν να δουλέψουν και πέρα από τα όρια της πόλης, χωρίς άγχος. Με 100 kW (136 hp) και μέγιστη ροπή 260 Nm από την ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης, το Opel είναι από τα πιο ισχυρά ηλεκτρικά LCV της αγοράς.
Για να μπορέσει το Opel να είναι εύκολο στη χρήση, το όχημα μπορεί να φορτιστεί με κάθε πιθανό τρόπο, όπως wall box, ταχυφορτιστή ή ακόμη και σε οικιακή παροχή. Χρησιμοποιώντας δημόσιο σταθμό φόρτισης 100kW DC, η μπαταρία των 50kWh φτάνει στο 80% σε 30 λεπτά, ενώ η μεγαλύτερη των 75kWh χρειάζεται 45 λεπτά για να φτάσει σε αντίστοιχο επίπεδο φόρτισης. Οι μπαταρίες καλύπτονται από εγγύηση 8 ετών, ή 160.000 χιλιομέτρων, και ανάλογα με τις υποδομές κάθε αγοράς, διατίθεται στάνταρ με τριφασικό φορτιστή 11kW, ή μονοφασικό 7,4kW. Δε λείπουν φυσικά οι εφαρμογές όπως OpelConnect, myOpel και οι (με χρέωση) υπηρεσίες Free2Move που προσφέρουν πρόσβαση σε πάνω από 195.000 σημεία φόρτισης στην Ευρώπη.
Εκδόσεις, στοιχεία εκμετάλλευσης, εξοπλισμός
Το Vivaro-e διατίθεται σε τρία μήκη αμαξώματος, με πολλές επιλογές ως προς τη διαμόρφωση, και σε εκδόσεις μικτού από2.800 έως 3.100 κιλά, και έχει ωφέλιμο φορτίο που φτάνει τα 1.275 κιλά, οπότε το «πέναλτι» σε σχέση με το συμβατικό, πετρελαιοκίνητο μοντέλο είναι μικρό –τα ντίζελ αγγίζουν τα 1.405 κιλά. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης στην κλούβα φτάνει τα 6,6 κυβικά μέτρα, ενώ το Vivaro-e είναι το μοναδικό ηλεκτρικό LCV παραγωγής με κοτσαδόρο και δυνατότητα έλξης 1.000 κιλών. Η γκάμα θα είναι πλήρης από την αρχή, με τρία μήκη αμαξώματος, S, M και L στα 4,60 4,95 και 5,30 μέτρα. Με το γνωστό σύστημα FlexCargo μπορούν να τοποθετηθούν στο χώρο φόρτωσης αντικείμενα μήκους έως και 3,23 μέτρων, ακόμη και στην έκδοση με το κοντό αμάξωμα των 4,6 μέτρων, και ταυτόχρονα αυξάνεται ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης από τα 4,6 στα 5,1 κυβικά μέτρα. Οι πλαϊνές συρόμενες πόρτες μπορούν να είναι ηλεκτρικές και ανοιγοκλείνουν με μία μικρή κίνηση του πέλματος του οδηγού κάτω από τον σένσορα –μπορείς δηλαδή να πλησιάσεις προς το αυτοκίνητο φορτωμένος π.χ., με πακέτα και να ανοίξεις εύκολα την πόρτα του χώρου φόρτωσης, σηκώνοντας ελαφρά το πόδι.
Όπως είναι η πάγια πλέον τακτική του γκρουπ PSA, τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης έχουν την τιμητική τους σε όλα τα ελαφρά επαγγελματικά, με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή ηλεκτρικά. Από Head Up Display, και σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (Lane Keep Assist), τελευταίας γενιάς σύστημα αναγνώρισης σήμανσης (Traffic Sign Recognition) και προειδοποίηση έλλειψης συγκέντρωσης του οδηγού (Drowsiness Alert) μέχρι προειδοποίηση για σύγκρουση με τον μπροστινό (Forward Collision Alert) και φουλ αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης (Automatic Emergency Braking), το Vivaro-e είναι θωρακισμένο ως προς την ενεργητική ασφάλεια. Αισθητήρες εμπρός και πίσω προειδοποιούν τον οδηγό για χαμηλά εμπόδια εκτός του οπτικού του πεδίου, και σκανάρουν επίσης συνεχώς την τυφλή γωνία.
Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, προσφέρεται και ευρυγώνια (180ο) κάμερα οπισθοπορείας, η εικόνα από την οποία προβάλλεται σε 7ιντση οθόνη στην κονσόλα. Στα του infotainment τέλος, το Multimedia Radio της Opel περιλαμβάνει πέρα από τα βασικά πλήρη ενσωμάτωση Apple CarPlay και Android Auto. Το βιβλίο παραγγελιών στη Γερμανία είναι ανοιχτό, με τιμή εκκίνησης τις 35.650 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ –χωρίς να υπολογίζονται επιδοτήσεις και κάθε μορφής κίνητρα- και τις παραδόσεις σε πελάτες να ξεκινούν τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ αρχές του επόμενου έτους το Opel θα είναι διαθέσιμο και στη χώρα μας.
Στο δρόμο
Οδηγήσαμε το νέο Vivaro-e σε μήκος αμαξώματος Μ και με την μπαταρία των 75kWh, για μόλις 70 χιλιόμετρα στο πρώτο ταξίδι στην Covid-19 εποχή, με το σύνολο της διαδρομής να αποτελείται από επαρχιακούς δρόμους κι εθνική οδό, συνθήκες δηλαδή, κάθε άλλο παρά φιλόξενες για ηλεκτρικό όχημα. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική με πλήρη εποπτεία του δρόμου, και ο διάκοσμος της καμπίνας σου υπενθυμίζει ότι, οδηγείς ένα από τα πιο φρέσκα μεσαία van της αγοράς. Η νεότητα του οχήματος τονίζεται από στοιχεία όπως το στάνταρ ηλεκτρικό χειρόφρενο και το head-up display και η πληθώρα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας δημιουργούν ένα πληρέστατο πακέτο, ενώ η ευελιξία της κατασκευής, με κύκλο στροφής μόλις 11,8 μέτρα είναι παροιμιώδης.
Το Vivaro-e ξεχωρίζει από την άριστη διαχείριση της χωρητικότητας της μπαταρίας, η οποία δείχνει ανεξάντλητη. Σε μεγάλη ανωφέρεια με το γκάζι στο δάπεδο και ταχύτητα 130 χλμ.ώρα όπου και ενεργοποιείται ο κόφτης, δύσκολα βλέπεις το επίπεδο φόρτισης να μειώνεται, ενώ στην πρώτη ευκαιρία, είτε με ρολάρισμα, ή με πέδηση φορτίζει ταχύτατα. Η διαδικασία ανάκτησης ενέργειας είναι σχεδόν ανεπαίσθητη από τη θέση οδήγησης, και το φρενάρισμα αποτελεσματικό και ακριβές. Πήγαμε από το Ρίσελσχαιμ στο Βισμπάντεν και επιστρέψαμε, χωρίς να ασχοληθούμε με την ένδειξη του επιπέδου φόρτισης –από τα 330 χιλιόμετρα, η αυτονομία έπεσε στα 240, με τρόπο που δείχνει πως δύσκολα θα πέσει στα 150 χιλιόμετρα ακόμη και μετά από μία βάρδια.
Το σύστημα διεύθυνσης είναι καλοζυγισμένο, κι αν υπάρχει κάποιο σημείο κριτικής είναι το γεγονός ότι, η απόσβεση της ανάρτησης είναι κάπως ξερή, και η απόδοση της ισχύος σε κάποιες περιστάσεις κάπως απότομη. Ακόμη κι έτσι όμως, το μεγάλο πλεονέκτημα του Opel είναι ξεκάθαρο. Δεν έχει ιδιοτροπίες, δεν είναι ράθυμο, δεν σε κάνει να φοβάσαι να ταξιδέψεις στην εθνική οδό, και το κυριότερο, δεν αγχώνεσαι με το να κοιτάς το επίπεδο φόρτισης κάθε λίγο και λιγάκι.
Το Vivaro-e σχεδιάστηκε εξαρχής (purpose-built) με τις απαιτήσεις της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης κατά νου, κι αυτό ο οδηγός το εισπράττει κάθε στιγμή, οδηγώντας ένα ολοκληρωμένο van. Το Vivaro-e είναι το πιο ώριμο και ραφιναρισμένο ηλεκτρικό LCV που έχουμε οδηγήσει -σίγουρα το πρώτο, που θα κάνει ακόμη κι εκείνους που ποτέ δεν ασχολήθηκαν με τα ηλεκτρικά οχήματα, να το ξανασκεφθούν. Έπεται και συνέχεια, με το μικρότερο van το Combo να λανσάρεται σε ηλεκτρική έκδοση το 2021, ενώ μέχρι το 2024 το ίδιο θα συμβεί με όλα τα μοντέλα του κατασκευαστή.