Τροχοί & TIR

Νέα MAN Lion’s Coach στο ΚΤΕΛ Μεσσηνίας 

Τα ΚΤΕΛ σε ολόκληρη τη χώρα δοκιμάστηκαν σκληρά στη διάρκεια της πανδημίας, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα υποχρεώθηκαν να ακινητοποιήσουν το σύνολο του στόλου τους, ενώ και οι δραστικοί περιορισ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 01/08/2021 - 23:16
Κοινοποίηση στα Social Media
man lions coach
Οι λέοντες της Μεσσηνίας

Τα ΚΤΕΛ σε ολόκληρη τη χώρα δοκιμάστηκαν σκληρά στη διάρκεια της πανδημίας, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα υποχρεώθηκαν να ακινητοποιήσουν το σύνολο του στόλου τους, ενώ και οι δραστικοί περιορισμοί στην επιτρεπόμενη πληρότητα σε επιβάτες μείωσαν περαιτέρω το μεταφορικό έργο.

Σε πείσμα πάντως της αρνητικής συγκυρίας, είναι σε εξέλιξη μία σημαντική, και αξιέπαινη προσπάθεια ανανέωσης του στόλου των υπεραστικών λεωφορείων. Στην αρκετά καθυστερημένη έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου, βρεθήκαμε σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ΚΤΕΛ της Ελλάδας στη Μεσσηνία, με αφορμή την πρόσφατη προμήθεια αρκετών ολοκαίνουργιων λεωφορείων από τους μετόχους της εταιρείας. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζουν τα MAN Lion’s Coach τελευταίας γενιάς, με όλες τις αναβαθμίσεις του κατασκευαστή για το 2021, με τα οποία είχαμε την ευκαιρία να μετακινηθούμε, και να γνωρίσουμε από κοντά οδηγούς και ιδιοκτήτες.

VIP μετακινήσεις για το επιβατικό κοινό

Ο κεντρικός σταθμός του ΚΤΕΛ Μεσσηνίας είναι από τους ομορφότερους της χώρας, πεντακάθαρος και άκρως λειτουργικός. Από εκεί ξεκινήσαμε, το προτελευταίο Σάββατο του περασμένου Ιουνίου, για μια σύντομη επαφή με τρία από τα συνολικά δέκα Lion’s Coach που προμηθεύτηκε η εταιρεία, όλα τους με διαμορφώσεις που παραπέμπουν σε τουριστικά της πολυτελούς κατηγορίας. Ο σχεδιασμός των ΜΑΝ παραμένει το ίδιο φρέσκος και δυναμικός όσο την ημέρα της παγκόσμιας πρεμιέρας των οχημάτων, ενώ το παρμπρίζ φέρει μία απίθανη αερογραφία του γνωστού σε όλους μας, Γιώργου Laitmer στην ουρά, η οποία δημιουργήθηκε στην Ελλάδα και είναι εφάμιλλη εργοστασιακών σχεδίων. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομή μας πραγματοποιήθηκε με το παρμπρίζ 35 του Θοδωρή Παπαευγενίου. Αν και προφανώς κάποιες λεπτομέρειες στον εξοπλισμό των λεωφορείων διαφέρουν, να σημειώσουμε ότι ενδεικτικά, η διάταξη καθισμάτων (της Kiel με δυνατότητα πλάγιας μετατόπισης) είναι 51+1+1 και ιδιαίτερα φαρδύ διάδρομο, με κάλυμμα σε λουκ ξύλου τικ.

Η θέση οδήγησης ISRI ProActive 2 είναι υποδειγματική εργονομικά, με άφθονο αέρα για τον οδηγό, και όλα τα χειριστήρια ομαδοποιημένα σε λογική σειρά. Όλα τα φώτα, για οδηγό αλλά και στα ατομικά service sets είναι LED –το ίδιο ισχύει και για τα φώτα ημέρας και πορείας. Ιδιαίτερης αναφοράς αξίζει το κλιματιστικό της Konvekta απόδοσης 38,6kW το οποίο φέρνει με χαρακτηριστική άνεση και απρόσμενα γρήγορα, τη θερμοκρασία στο σαλόνι στο επιθυμητό επίπεδο –την ημέρα που βρεθήκαμε στην Καλαμάτα το θερμόμετρο έδειχνε +40 βαθμούς Κελσίου. Επίσης υπάρχει καυστήρας Eberspacher Hydronic 35. Προγνωστικό EfficientCruise για αυξημένη αποδοτικότητα

Αυτό που ξεχωρίζει είναι το επίπεδο του εξοπλισμού σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Τα MAN του μεσσηνιακού ΚΤΕΛ, φέρουν όλα τα καλούδια τελευταίας εσοδείας του κατασκευαστή, ειδικά σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας και σειρά βελτιώσεων που πραγματοποίησε ο κατασκευαστής στη μετάβαση από τη νόρμα Euro 6c σε Euro 6d. Πέρα δηλαδή, από τα εν πολλοίς αναμενόμενα και επιβαλλόμενα από τη νομοθεσία (ABS, ASR, EBS, ESP) και πλήρως αυτό- ματη πέδηση έκτακτης ανάγκης (EBA), υπάρχει το προγνωστικό σύστημα EfficientCruise,το οποίο συνδυάζεται με τη λειτουργία ρολαρίσματος EfficientRoll. Το EfficientCruise, τη λειτουργία του οποίου έχουμε αναλύσει σε βάθος, είναι ουσιαστικά ένα cruise-control που σε συνεργασία με το GPS «βλέπει» τον δρόμο εμπρός και ανάλογα με την τοπογραφία, την ταχύτητα, το μικτό βάρος και την κινητική ορμή του οχήματος, διαχειρίζεται τη λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων. Οι οδηγοί των οχημάτων μας είπαν ότι, όλο αυτό μεταφράζεται σε μέσες καταναλώσεις που είναι οι χαμηλότερες που έχουν δει.

Ο κινητήρας D 2676 LOH Euro 6d των 12,5 λίτρων σε έκδοση ισχύος 470 hp (στις 1.800 σ.α.λ.) αποδίδει τη μέγιστη τιμή της ροπής ήδη από τις 930 σ.α.λ., και τη διατηρεί έως τις 1.350 σ.α.λ. Η τελική σχέση μετάδοσης είναι i=2,73 οπότε στην τελική των 100 χλμ./ώρα οι στροφές είναι 1.083 ανά λεπτό με 12η ταχύτητα. Στον αυτοκινητόδρομο, το αυτοματοποιημένο 12άρι κιβώτιο MAN TipMatic OD (TraXon) είναι πρακτικά ανεπαίσθητο από τις θέσεις των επιβατών, ακόμη κι από αυτούς που κάθονται στην τελευταία σειρά καθισμάτων. Η δευτερεύουσα πέδηση είναι ομαλή και παραπάνω από ικανή να μειώσει επαρκώς την ταχύτητα χάρη στο ZF Intarder 3ης γενιάς. Τα ριτάρντερ/ιντάρντερ, πέρα από το μοχλοδιακόπτη στα δεξιά της κολώνας του τιμονιού ελέγχονται και από το πεντάλ του φρένου. Στο σταμάτα-ξεκίνα στην πόλη, η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού με το νέο κιβώτιο TraXon είναι αστραπιαία και απολύτως αντίστοιχη της πίεσης που ασκεί ο οδη- γός στο πεντάλ του γκαζιού. Στο μανουβράρισμα, στο σαββατιάτικο μποτιλιάρισμα στην παραλία της Καλαμάτας, δεν υπάρχει το παραμικρό σκορτσάρισμα ή ταλαιπωρία του συμπλέκτη.

Συνολικά, ο επιβάτης στα Lion’s Coach του ΚΤΕΛ Μεσσηνίας εισπράττει μία αίσθηση πολυτέλειας η οποία παραπέμπει σε VIP πούλμαν μπουτίκ ξενοδοχειακών μονάδων, με το επίπεδο διαβίωσης στη διάρκεια του ταξιδιού να είναι πραγματικά πολύ υψηλό. Είτε προς Αθήνα, είτε προς κάποιο ορεινό χωριό της Μεσσηνίας, δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε πιο ευχάριστο τρόπο μετακίνησης, με το επιβατικό κοινό της περιοχής και τους επισκέπτες να απολαμβάνουν πλέον παροχές αντίστοιχες της αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος μιας από τις ωραιότερες περιοχές της Μεσογείου.  

Γιάννης Κάντζας, Πρόεδρος ΚΤΕΛ Μεσσηνίας

T&T: Δεν θυμόμαστε να έχουμε συναντήσει νεότερο πρόεδρο ΚΤΕΛ. Γ.Κ.:

Είναι θέμα συγκυριών κι εμπιστοσύνης των συναδέλφων μου. Είμαι λεωφορειούχος τρίτης γενιάς, ενώ και ο πατέρας μου υπήρξε κατά το παρελθόν πρόεδρος της εταιρείας. Ξεκίνησα πριν τέσσερα χρόνια ως αντιπρόεδρος, και μετά από ενάμιση χρόνο, στις εκλογές οι συνάδελφοι με τίμησαν με την ψήφο τους.

T&T: Πόσα λεωφορεία ανήκουν στο ΚΤΕΛ Μεσσηνίας, και ποια είναι τα κύρια δρομολόγια; Γ.Κ.:

Ο στόλος του ΚΤΕΛ απαρτίζεται από 94 ιδιόκτητα λεωφορεία, 11 νομικού προσώπου συν 3 τουριστικά. Τα πιο πυκνά και δημοφιλή δρομολόγιά μας είναι προς Αθήνα. Πριν την έναρξη της πανδημίας είχαμε καθημερινά 15 τακτικά δρομολόγια από το νομό Μεσσηνίας προς την Αττική. Όχι μόνο από Καλαμάτα, αλλά και από την περιοχή της Τριφυλίας, Κορώνη και Πύλο. Σήμερα πραγματοποιούνται 10 δρομολόγια, κι ευελπιστούμε σύντομα να φτάσουμε στα επίπεδα του 2019.

T&T: Έχετε και αρκετά δρομολόγια σε ορεινούς προορισμούς, και μικρούς οικισμούς;

Γ.Κ.: Τα περισσότερα δρομολόγια που εκτελούμε είναι τα λεγόμενα «άγονα». Πέρα από τους κεντρικούς άξονες, Τριφυλίας, Μάνης, Πυλίας και Κορώνης, όλα τα υπόλοιπα είναι άγονα, χωρίς καμία επιδότηση, και εννοείται αποτελούν προσφορά στους συμπολίτες μας.

T&T: Ο στόλος ήταν σε ακινησία στη διάρκεια των περιοριστι- κών μέτρων;

Γ.Κ.: Στη διάρκεια του λοκντάουν είχαμε ένα δρομολόγιο την ημέρα μόνο, ένα τριαξονικό Setra που πήγαινε προς Αθήνα.

T&T: Υπήρξε κάποια αρωγή από την πολιτεία για την στήριξη του ΚΤΕΛ και των μετόχων;

Γ.Κ.: Όπως όλοι μας, θεωρώ ότι, έτσι και η πολιτεία αιφνιδιάστηκε με την υγειονομική κρίση. Υπήρξε καθυστέρηση στην ανταπόκριση των αιτημάτων του κλάδου μας, αλλά σε γενικές γραμμές ναι, υπήρξε μία προσπάθεια στήριξης των ΚΤΕΛ. Σίγουρα δεν μπορούν να γίνουν όλα σε μια μέρα, αλλά είναι σημαντικό ότι, θέματα σοβαρά όπως αυτό με την πληρότητα των οχημάτων λύθηκε πρόσφατα –πήγε από το 65% σε 85% κάτι που για εμάς είναι πραγματική ανάσα.

T&T: Ποιος είναι ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός της διοίκησης;

Γ.Κ.: Εδώ και δύο χρόνια ασχολούμαστε κυρίως με την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους επιβάτες, όπως λ.χ., τη βελτίωση των πρακτορείων μας, πρωτίστως με μια κοινή εικόνα σε όλα, και λειτουργικές υποδομές, και φροντίζουμε να συντηρούμε τον κεντρικό μας σταθμό, έναν από τους καλύτερους πανελλαδικά. Πριν από μερικές εβδομάδες ξεκινήσαμε και τη βελτίωση της αποθήκης μας, απ’ όπου εξυπηρετούμε την περιοχή της Καλαμάτας με την κατ’ οίκον παράδοση και παραλαβή δεμάτων. Το επόμενο τρίμηνο θα έχουμε προμηθευτεί αντλίες καυσίμων, ενώ αυτό που μας λείπει είναι ένα πιο οργανωμένο αμαξοστάσιο από αυτό που τώρα χρησιμοποιούμε.

T&T: Πότε και με ποια οχήματα ξεκίνησε η τελευταία ανανέωση του στόλου;

Γ.Κ.: Εδώ και περίπου δύο χρόνια είχαμε ξεκινήσει μια προσπάθεια για την ανανέωση του στόλου μας, η οποία πάγωσε όταν ξέσπασε η υγειονομική κρίση. Παρόλα αυτά, αν και προφανώς προβληματιστήκαμε, με το πείσμα και την επιμονή των συναδέλφων και μετόχων μας, συνεχίσαμε την προσπάθεια για μια αναβάθμιση του στόλου, με αποκλειστικό στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Τα καινούργια λεωφορεία είναι πολυτελή, παρέχουν ασφάλεια και «ρίχνουν» το μέσο όρο ηλικίας του στόλου μας. Παραλαμβάνουμε και έξι Mercedes Tourismo, αλλά πάνω από το 50% των νέων οχημάτων είναι ΜΑΝ και Neoplan. Σίγουρα στην επιλογή έπαιξε ρόλο η προσωπική επαφή με τον πωλητή, καθώς και το γεγονός ότι ο Όμιλος Παπαδάκη έχει επενδύσει στις παροχές του με πλήρως καθετοποιημένες υπηρεσίες. Μπορούμε δηλαδή, να αλλάξουμε από ένα κάθισμα μέχρι, αν χρειαστεί, να λυθεί ένα μοτέρ στο ίδιο συνεργείο.

T&T: Επιλέξατε ιδιαίτερα πλούσια εξοπλισμένα λεωφορεία, με πολύ δυνατούς κινητήρες. Γιατί;

Γ.Κ.: Η Μεσσηνία έχει πολύ ορεινό ανάγλυφο, γι αυτό και επιλέξαμε τόσο ισχυρούς κινητήρες. Ουσιαστικά, για εμάς μετράει η ισχύς του κινητήρα και του κλιματιστικού. Επίσης, μετά τη δημιουργία της Costa Navarino, άλλαξε η προοπτική ολόκληρου του νομού, καθώς η Μεσσηνία προβάλλεται ως κορυφαίος προορισμός στη Μεσόγειο, θέλουμε λοιπόν στους κύριους οδικούς άξονες να δρομολογούμε κορυφαία πούλμαν. Επιπρόσθετα, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εμφανίζει τους πιο έντονους ρυθμούς ανάπτυξης ανάμεσα στα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Οι επισκέπτες δεν διοχετεύονται μόνο στην προαναφερθείσα ξενοδοχειακή μονάδα, αλλά σε ολόκληρο τον νομό, ενώ η νέα εθνική προς Αθήνα έχει μειώσει την απόσταση στις δυόμισι ώρες.

Στη διάρκεια της επίσκεψής μας στο ΚΤΕΛ Μεσσηνίας, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Μάνο Καραταράκη, υπεύθυνο εταιρικής επικοινωνίας του Ομίλου Παπαδάκη.

Σχετικά με τη συνεργασία με το ΚΤΕΛ Μεσσηνίας ο κ. Καραταράκης ανέφερε:

Μ.Κ.: «Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς για τη συνεργασία μας με το ΚΤΕΛ Μεσσηνίας. Η αντικατάσταση του στόλου του με νέα λεωφορεία από τον Όμιλό μας ξεκίνησε με 2 οχήματα το 2018 και τώρα βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να παραδίδουμε ακόμα 10 οχήματα (9 ΜΑΝ Lion’s Coach και 1 Neoplan Tourliner), και πιστεύουμε πως ίσως οι αριθμοί αυξηθούν περαιτέρω. Εκ μέρους του Διευθυντή Πωλήσεων του Ομίλου κ. Κωνσταντίνου Η. Παπαδάκη και του Διευθυντή After Sales κ. Κώστα Γ. Παπαδάκη μεταφέρω ένα θερμό ευχαριστώ στον Πρόεδρο του Δ.Σ. του ΚΤΕΛ Μεσσηνίας, κ. Ιωάννη Κάντζα, έναν νέο, προοδευτικό άνθρωπο στο τιμόνι ενός μεγάλου ΚΤΕΛ αλλά και στους μετόχους που μας εμπιστεύτηκαν».

T&T: Σε μία περίεργη και επιεικώς δύσκολη συγκυρία για τις οδικές μεταφορές επιβατών, ο Όμιλος Παπαδάκη δείχνει να έχει αξιοσημείωτες αντοχές. Πώς κατορθώνετε να σημειώνετε παρόμοιες επιδόσεις στον κλάδο των πούλμαν;

Γ.Κ.: «Από τον Ιανουάριο του 2018 μέχρι σήμερα ο Όμιλος Παπαδάκη έχει παραδώσει ή/και ετοιμάζει προς παράδοση 292 καινούργια MAN και Neoplan, με τις παραγγελίες να συνεχίζονται σε καθημερινή βάση. Ευχαριστούμε τον επαγγελματία αυτοκινητιστή που μας δίνει τα τελευταία χρόνια την 1η θέση στις πωλήσεις και θεωρούμε πως η πελατοκεντρική αντίληψη, η ευελιξία μας απέναντι στις ανάγκες του πελάτη και τα χρηματοδοτικά πακέτα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αποτελούμε μια κάθετη μονάδα όπου ο υποψήφιος αγοραστής θα κάνει οποιαδήποτε εργασία στα κεντρικά μας, χωρίς άσκοπες μετακινήσεις αλλού, αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον ανταγωνισμό».

T&T: Το τουριστικό λεωφορείο έχει δεχθεί πιθανότατα το μεγαλύτερο πλήγμα από την αρχή της πανδημίας, θεωρείτε πως θα ανακάμψει;

Γ.Κ.: «Ευελπιστούμε πως σιγά-σιγά με την επάνοδο στην κανονικότητα, ο τομέας του τουριστικού λεωφορείου θα αρχίσει να ανακάμπτει και παραμένουμε έτοιμοι να συνδράμουμε στην ανανέωση του στόλου (τόσο μεγάλων λεωφορείων όσο και minibus, ένας τομέας που αποτελεί βασικό βραχίονα των τουριστικών μας πωλήσεων), μέσω των εξαιρετικών προσφορών σε μεταχειρισμένα οχήματα υψηλότατης ποιότητας αλλά και σε καινούργια, εφόσον υπάρχει αυτή η δυνατότητα από τους ιδιοκτήτες των γραφείων. Παράλληλα - και σε συνδυασμό με αυτό που μόλις αναφέραμε - εκφράζουμε την ελπίδα να γίνει πράξη μια οικονομική ενίσχυση των μικρών και μεσαίων τουριστικών γραφείων με 1-3 λεωφορεία, που αποτε- λούν το 90% όλων των τουριστικών γραφείων, για την ανανέωση του στόλου τους, με κίνητρα που θα οδηγούν σε αγορά οχημάτων χαμηλότερων ρύπων και με χαμηλότερα κόστη συντήρησης».

T&T: Πώς εξελίσσεται το 2021 για τον Όμιλο Παπαδάκη;

Γ.Κ.: «Το 2021 έχει ξεκινήσει, παρά το γεγονός ότι η πανδημία δεν έχει ακόμα επιτρέψει την πλήρη λειτουργία του κλάδου των οδικών επιβατικών μεταφορών, με πολύ καλές προοπτικές. Θα πρέπει να αναφέρουμε εδώ πως ο Όμιλός μας έχει αξιοποιήσει στο έπακρο την εξουσιοδότηση από τη Mercedes-Benz A.G. ως παρόχου γνήσιων ανταλλακτικών για λεωφορεία MercedesBenz και Setra και Mercedes-Benz vans και φυσικά Service -μην ξεχνάμε πως αποτελούμε το μεγαλύτερο Bus Port της Evobus στην Ελλάδα. Η κίνηση στο Τμήμα Συνεργείου πάει καλά, λοιπόν, συμπεριλαμβανομένων και των εργασιών για τα λεωφορεία και τα φορτηγά MAN αλλά και λεωφορεία όλων των κατασκευαστών. Ο κλάδος των ανταλλακτικών βιώνει, τέλος, μια γεωμετρική αύξηση στον τζίρο σε σχέση με το έτος αναφοράς που είναι το 2019 (το 2020 το θεωρούμε «νεκρό» λόγω της πανδημίας) τόσο λόγω των ανταγω- νιστικών μας τιμών όσο και των δυνατοτήτων άμεσης παράδοσης προϊόντων και από τις κεντρικές μας αποθήκες στην Ελευσίνα αλλά και από το Υποκατάστημα στο ΚΤΕΛ Κηφισού. Δίνουμε μεγάλη βάση στην ποιότητα σε συνδυασμό με χαμηλές τιμές και είμαστε πάντα πρόθυμοι να βοηθήσουμε τους υπάρχοντες και δυνητικούς μας πελάτες αναφορικά με τις ανάγκες τους».

PreviousNext