Μπορεί τα νέα ΜΑΝ της σειράς TG (TGX, TGS, TGM και TGL) να λανσαρίστηκαν μόλις πέρυσι, ήδη όμως ο κατασκευαστής προχωρά στην πρώτες εκτεταμένες αναβαθμίσεις. Η πιο σημαντική αφορά στο σύστημα MAN OptiView με κάμερες αντί για καθρέπτες, έπειτα προστίθενται νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας/υποβοήθησης οδήγησης, αεροδυναμικές βελτιώσεις που συνεισφέρουν σε περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμου, νέα ψηφιακά συστήματα καθώς και δυνατότητα ασύρματων, απομακρυσμένων αναβαθμίσεων (over-the-air-updates).

man truck cockpit
Η ΜΑΝ με το OptiView λανσάρει ένα σύστημα καμερών που μπορεί να παραμετροποιηθεί πλήρως από τον οδηγό

Κάμερες για απαλοιφή των «τυφλών» σημείων

Οπτικά, ξεχωρίζει αμέσως η απουσία εξωτερικών καθρεπτών, με το νέο σύστημα με κάμερες να είναι έτοιμο για παραγγελία από τον Οκτώβριο, ως τμήμα του προαιρετικού εξοπλισμού. Σημαντική λεπτομέρεια εδώ, ότι η ΜΑΝ αντικαθιστά και τον μπροστινό, συμβατικό καθρέπτη πάνω από το παρμπρίζ, αλλά και τους πλαϊνούς πάνω από το παράθυρο του συνοδηγού, καλύπτοντας έτσι περιμετρικά την καμπίνα. Η αναπαραγωγή της εικόνας γίνεται σε δύο μόνιτορ υψηλής ευκρίνειας στις εμπρός κολώνες (A-pillars), καθώς και στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων στην κεντρική κονσόλα. Ο οδηγός έχει πληθώρα επιλογών στην αναπαραγωγή της εικόνας στις κάμερες, και μπορεί να επιλέξει την έκταση που καλύπτουν οι κάμερες, εξαλείφοντας έτσι όλες τις τυφλές γωνίες. Η λειτουργία turn assist είναι ενσωματωμένη και αυτή στο σύστημα, αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο προστασίας πεζών και δικυκλιστών.

Ενεργητική ασφάλεια και δυνατότητες ημιαυτόνομης οδήγησης

Σημαντική προσθήκη σε ό,τι έχει να κάνει με την ενεργητική ασφάλεια είναι το νέο σύστημα αποφυγής πλευρικής σύγκρουσης (collision avoidance assistant) το οποίο λειτουργεί στη διάρκεια της διαδικασίας αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας. Αποτελεί ουσιαστικά επέκταση του προηγούμενου συστήματος lane change warning, και αν διαγνώσει πως επίκειται άμεση σύγκρουση με όχημα το οποίο κινείται στη λωρίδα προς την οποία πηγαίνει το φορτηγό και ο οδηγός δεν έχει αντιληφθεί κάτι, διορθώνει μόνο του, αυτόματα, επεμβαίνοντας στο σύστημα διεύθυνσης. Το νέο MAN CruiseAssist προσφέρει ουσιαστικά δυνατότητες ημι-αυτόνομης οδήγησης, καθώς μπορεί να στρίψει το τιμόνι, να επιταχύνει ή να επιβραδύνει το όχημα στον αυτοκινητόδρομο, ακόμη και σε συνθήκες σταμάτα-ξεκίνα, καθώς λειτουργεί σε όλο το εύρος της ταχύτητας κίνησης. Εννοείται πως, σε κάθε περίπτωση ο οδηγός πρέπει να κρατά τα χέρια του στο τιμόνι. Αμφότερα τα προαναφερθέντα συστήματα είναι διαθέσιμα για παραγγελία, για τα TGX και TGS. Τα collision avoidance assistant και lane change support, turn assist functions, τα οποία ήδη διατίθενται για τις σειρές TGX και TGS, θα μπορούν να τοποθετηθούν και στα TGM από τον προσεχή Οκτώβριο. Για παλαιότερα οχήματα, δίνεται η δυνατότητα εκ των υστέρων (ρετροφίτ) τοποθέτησης της κάμερας υποβοήθησης στροφής, με λειτουργία προειδοποίησης για πιθανό εμπόδιο.

man driver smartphone
Με την εφαρμογή στο κινητό, ο οδηγός αποκτά άμεση πρόσβαση σε ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών

Αυξημένη αποδοτικότητα

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι επεμβάσεις σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και στη μείωση των αεροδυναμικών αντιστάσεων. Τα ΜΑΝ νέας γενιάς (TG) είναι ήδη κατά μέσο όρο γύρω στο 8% πιο οικονομικά σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα. Η νέα λειτουργία dynamic torque adjustment η οποία προσαρμόζει την αποδιδόμενη ροπή ανάλογα με τα ασκούμενα φορτία, και η μείωση του ρυθμού περιστροφής του κινητήρα όταν το όχημα ρολάρει, από τις 600 σ.α.λ., στις 550 σ.α.λ. είναι διαθέσιμες από τον προηγούμενο μήνα, και βελτιώνουν ακόμη περισσότερο την αποδοτικότητα, πάντα σε συνδυασμό με το κιβώτιο MAN TipMatic 12 που είναι στάνταρ εξοπλισμός σε όλους τους τράκτορες. Αναφορικά με την καλύτερη διαχείριση των αεροδυναμικών αντιστάσεων, η απαλοιφή των εξωτερικών καθρεπτών, και το νέο αλεξήλιο για τις καμπίνες GM και GX, δίνουν στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο δυνατότητα για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης έως και 3,7% στα οχήματα που «φοράνε» κινητήρα D26.

Ψηφιοποίηση και ασύρματες αναβαθμίσεις

Από τις σημαντικότερες αναβαθμίσεις, η αύξηση του εύρους δυνατοτήτων του MAN DigitalServices είναι σίγουρα η πιο ενδιαφέρουσα. Μέσω του MAN Now, της κεντρικής οθόνης 12,3 ιντσών και του (προεγκατεστημένου) συστήματος τηλεματικής RIO, ο οδηγός μπορεί να πραγματοποιήσει μόνος του, εξ αποστάσεως, ενέργειες που μέχρι τώρα απαιτούσαν επίσκεψη σε συνεργείο. Από τις πιο απλές, όπως «κατέβασμα» νέων χαρτών για το GPS, έως λήψη νέων προγραμμάτων λειτουργίας για το κιβώτιο ταχυτήτων TipMatic. Από τον Ιανουάριο του 2022 λ.χ., οι οδηγοί θα μπορούν να προσθέσουν στο κιβώτιο λειτουργία «EfficiencyPlus» ή «Tanker», ενώ θα προστεθούν κι άλλες. Εννοείται ότι, η εφαρμογή MAN Driver App θα εμπλουτίζεται συνεχώς, ενώ η λίστα είναι ανεξάντλητη, και περιλαμβάνει από live (εικονική) συνοδήγηση με εκπαιδευτές από το τμήμα εκπαίδευσης της ΜΑΝ, έως αναλυτική παρουσίαση του τρόπου οδήγησης σε επιλεγμένο χρονικό διάστημα. Πλήρης παρουσίαση και ανάλυση όλων των καινοτομιών των MAN TG, καθώς και των νέων χωματουργικών της μάρκας σε επόμενο τεύχος του T&T.