Όταν η Renault ανακοίνωσε τις λεπτομέρειες για τη νέα γενιά των LCV της, τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν φυσικά στο νέο Kangoo Van, το οποίο βρίθει καινοτομιών και κινείται φανερά σε premium κατεύθυνση σε θέματα απτής ποιότητας κατασκευής, συναρμογής, διακόσμου και εξοπλισμού. Ταυτόχρονα όμως, ανακοινώθηκε και το «value for money» νέο Express Van, το οποίο είναι η κατά Renault εκδοχή του Dokker επόμενης γενιάς –τρόπον τινά, καθώς η Dacia θα κατασκευάζει εφεξής αποκλειστικά επιβατικά οχήματα- με τα σήματα και τις επεμβάσεις της Renault. Τι το καθιστά λοιπόν τόσο ενδιαφέρον;

Είναι επί της ουσίας ένα Dokker, αναβαθμισμένο παντού και σαφώς πιο ραφιναρισμένο σε όλους τους τομείς λέει ο κατασκευαστής. Το Dokker ξεπούλησε παγκοσμίως, καθιστώντας τη Dacia οικείο όνομα σε πλήθος επαγγελματιών, και τώρα έρχεται η Renault να εξαργυρώσει το συγκεκριμένο εμπορικό σουξέ πηγαίνοντας την ιδέα ενός «ζητάω λίγα, δίνω τα πάντα» κόμπακτ van σε άλλο επίπεδο.

Τοποθετείται λοιπόν, κάτω από το Kangoo Van στη γκάμα, και έχει ως στοιχεία μοναδικότητας την κορυφαία σχέση τιμής αξίας με το σήμα της Renault στη μάσκα. Με λίγα λόγια, οι Γάλλοι θέλουν όλους όσοι προτιμούν κάτι πιο φτηνό από την κατηγορία όπου κινείται τιμολογιακά το Kangoo και ο ανταγωνισμός του, να κοιτάξουν εδώ. Ή μόνο εδώ, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω. Οδηγήσαμε το νέο van στην Ουγγαρία, για να διαπιστώσουμε τι νέο φέρνει στην αγορά το LCV της Renault.

Σχεδιασμός, καμπίνα

Το ντιζάιν είναι πανέξυπνο καθώς υιοθετεί το τελευταίας κοπής «λουκ» της γαλλικής εταιρείας -μάσκα και προφυλακτήρας συνδυάζονται με τα χαρακτηριστικά φωτιστικά σώματα- και γενικά εντάσσεται αρμονικά στο οικογενειακό DNA της Renault. Τίποτα δε δείχνει προσπάθεια οικονομίας ή (έστω και οπτικά) τοποθέτησης σε πιο low budget κατηγορία. Όλα τα τρικ της μάρκας χρησιμοποιούνται κι εδώ: κάθετος προφυλακτήρας, ψηλά τοποθετημένη μάσκα, μυώδες καπό, και ρευστές σχεδιαστικές γραμμές, ενώ δε λείπει και η χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή της Renault με τα φωτιστικά σώματα LED σε σχήμα «C». Να σημειωθεί ότι, με LED λειτουργούν τόσο η μεσαία σκάλα όσο και οι προβολείς.

νέο renault express van
Απόλυτα κανονικό κι εκμεταλλεύσιμο το σχήμα της κλούβας, με τον ωφέλιμο όγκο να αγγίζει τα 3,7 κυβικά μέτρα

Σχεδιαστικά αδιάφορα δεν είναι ούτε το προφίλ ή το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, ενώ πέρα από το αισθητικό του πράγματος, οι περισσότερες επιφάνειες είναι διαμορφωμένες με γνώμονα την καλύτερη διαχείριση των αεροδυναμικών αντιστάσεων.

Συνολικά, ακολουθείται ευλαβικά η πρακτική της εταιρείας να κρύβει έξυπνα τις λεπτομέρειες που επηρεάζουν το εξωτερικό ντιζάιν: υαλοκαθαριστήρες, ακροφύσια πλύσης του παρμπρίζ, γάντζος ρυμούλκησης είναι καλά κρυμμένα, ενώ πίσω, και για λόγους ασφαλείας, δεν υπάρχουν κλειδαριές. Εν κατακλείδι, αν σκοπός της ομάδας σχεδιασμού ήταν ο διαχωρισμός από το ντιζάιν του Dokker, τότε το αποτέλεσμα είναι επιτυχημένο, και ταυτόχρονα απόλυτα σύμφυτο με αυτό που περιμένεις από ένα LCV του 2021.

Στο εσωτερικό της καμπίνας, ακολουθείται γενικά το ύφος του εξωτερικού, με λιτές, μοντέρνες γραμμές, ικανοποιητικό όγκο και αριθμό χώρων για την εναπόθεση μικροαντικειμένων, και καλόγουστο διάκοσμο. Δεν υπάρχει φυσικά ο αέρας πολυτέλειας του νέου Kangoo, ή το φουτουριστικό, λεπτό ταμπλό, αλλά ούτε σκοπός του οχήματος είναι να συγκριθεί με το νέο κόμπακτ van της Renault.

Συνολικά, η διχρωμία εδώ δείχνει λίγο πιο μουντή, κάτι που διορθώνεται βέβαια σε πιο πλούσιες εκδόσεις με κάποια φιλέτα αλουμινίου. Οι επενδύσεις δείχνουν ανθεκτικές, και τα πλαστικά σχεδιασμένα για αντοχή στο χρόνο.

Στο δρόμο, γραμμή μετάδοσης κίνησης, εκμετάλλευση

Βολευτήκαμε εύκολα στη θέση οδήγησης του Express, με τα καθίσματα να δείχνουν άνετα και να προσφέρουν παραπάνω από ικανοποιητική στήριξη. Στη διαδρομή που καλύψαμε με το νέο Express Van, με φορτίο στην κλούβα γύρω στο 50% του μέγιστου ωφέλιμου, αυτό που ξεχωρίσαμε είναι η ηχομόνωση, η οποία δείχνει να μην απέχει από την αντίστοιχη του νέου Kangoo, το οποίο είναι κορυφαίο στον συγκεκριμένο τομέα. Από την άλλη, μπορεί η κύλιση να μην είναι το ίδιο ραφιναρισμένη, αλλά μιλάμε για σχεδόν ανεπαίσθητες διαφορές.

Ξεκάθαρα πάντως, σημείο αναφοράς εδώ είναι η εξαιρετική ρύθμιση της ανάρτησης. Εμπρός φροντίζει να κρατά το περιβάλλον οδήγησης αδιατάρακτο, «σιδερώνοντας» ακόμη και δύσκολες εγκάρσιες ανωμαλίες, ενώ πίσω ελάχιστες είναι οι αναπηδήσεις –γενικά η απόσβεση είναι υποδειγματική.

Ο κύκλος στροφής οριακά ξεπερνά τα 11 μέτρα, κάτι που καθιστά απροβλημάτιστο το μανουβράρισμα σε αστικό περιβάλλον, όπου το όχημα έχει σημαντική βοήθεια κι από τους ροπάτους πετρελαιοκινητήρες Blue dCi 75 και Blue dCi 95, με 220 και 240 Nm αντίστοιχα. Αμφότερες οι εκδόσεις ισχύος συνδυάζονται αποκλειστικά με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, από το οποίο δεν είχαμε παράπονα ως προς την ακρίβεια των αλλαγών. Οι dCi υπερκαλύπτουν τη νόρμα Euro 6d-TEMP, και αξίζει να σημειωθεί ότι, και οι δύο εκδόσεις εισέρχονται ελεύθερα στον Πράσινο Δακτύλιο χάρη στις χαμηλές εκπομπές CO2. Η τυποποιημένη μικτή κατανάλωση τώρα, βάσει προτύπου WLTP ξεκινάει από 5,1 λτ./100χλμ. (133 γρ. CO2/χλμ.). Με αυτά που είδαμε πάντως, θέλει προσπάθεια να ξεπεράσεις τα 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, κάτι που αφήνει πολλές υποσχέσεις για πιο αποδοτική χρήση. Επιπλέον, το σύστημα Eco-Mode μπορεί να ενεργοποιηθεί από το ταμπλό και παρέχει έως και 12% περισσότερη οικονομία καυσίμου. Η ένδειξη αλλαγής ταχύτητας («Gear Shift Indication») ενημερώνει τον οδηγό για το πότε είναι η καλύτερη στιγμή για αλλαγή ταχύτητας, εξοικονομώντας έτσι θεωρητικά ένα επιπλέον 5% καυσίμου.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι κινητήρες απαιτούν τακτική συντήρηση κάθε 30.000 χλμ. ή κάθε 2 χρόνια (όποιο από τα δύο συμβεί πρώτο, ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης). Στο δρόμο τέλος, είναι εμφανής και ο διαχωρισμός ως προς το μεταφορικό έργο των δύο εκδόσεων ισχύος του πετρελαιοκινητήρα –ο dCi των 75 hp είναι ιδανικός για αστικές μεταφορές/διανομές, ενώ αν πρόκειται να μετακινείσαι συχνά και σε αυτοκινητόδρομο, η κατάλληλη επιλογή είναι ο 95άρης dCi.

Το Express Van θα διατίθεται σε μία έκδοση μεταξονίου/μήκους αμαξώματος, με τον ωφέλιμο όγκο φόρτωσης να ανέρχεται στα 3,3 με 3,7 κυβικά μέτρα (με αναδίπλωση διαχωριστικού). Το μήκος του δαπέδου φτάνει τα 1,91 μέτρα, ή τα 2,36 μέσω ειδικού ανοίγματος στην πλευρά του συνοδηγού. Η πλαϊνή, συρόμενη πόρτα έχει πλάτος 761 χιλιοστά, και το ωφέλιμο φορτίο ανέρχεται σε 650 κιλά ή 780 για τις εκδόσεις με τον βενζινοκινητήρα.

Συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, πολυμέσα

Οι Γάλλοι φρόντισαν να κάνουν σαφές ότι, το Express Van δεν πρόκειται να είναι ο… φτωχός συγγενής της γκάμας LCV, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τα συστήματα πολυμέσων, υποβοήθησης οδήγησης και, γενικά, ενεργητικής ασφάλειας. Ο εξοπλισμός πολυμέσων του Νέου Express Van προσφέρει λοιπόν, τρεις επιλογές: ηχοσύστημα Connect R&Go, και σύστημα πολυμέσων Renault EASY LINK με οθόνη αφής 8” με ή χωρίς σύστημα πλοήγησης. Περιλαμβάνει επίσης και θέση επαγωγικής φόρτισης για κινητά τηλέφωνα, μέχρι τρεις θύρες USB και τέσσερις πρίζες 12V, μία εκ των οποίων βρίσκεται στο χώρο φόρτωσης.

Στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης δεν λείπει επί της ουσίας τίποτα, καθώς περιλαμβάνονται στάνταρ ή προαιρετικά, τα εξής: σύστημα υποβοήθησης οπίσθιας ορατότητας (Rear View Assist) που είναι τοποθετημένο πάνω από τις πίσω πόρτες, εξασφαλίζοντας στον οδηγό περιφερειακή ορατότητα, παρά τη μεταλλική (κλειστή) κατασκευή του αμαξώματος.

Η εικόνα προς τα πίσω εμφανίζεται σε μία οθόνη 5” που είναι τοποθετημένη στη θέση του εσωτερικού καθρέφτη και δίνει καλύτερη εικόνα από ότι θα ήταν μέσα από ένα γυάλινο πάνελ (χωρίς διαχωριστικό, χωρίς φορτίο, χωρίς φυμέ τζάμι που μειώνει την ορατότητα). Η λίστα των συστημάτων ασφαλείας συνεχίζεται με ευρυγώνιο καθρέφτη (Wide View Mirror) τοποθετημένο στο αλεξήλιο του συνοδηγού, σύστημα ελέγχου και προειδοποίησης τυφλών σημείων (Blind Spot Warning), σύστημα υποβοήθησης ευστάθειας ρυμουλκούμενου (Trailer Stability Assist), υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα (Hill Start Assist), Cruise Control, Hill Start Assist, Extended Grip και σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι, μόνο «βασικό» δεν μπορείς να αποκαλέσεις ένα van με παρόμοιο αριθμό συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης.

renault express van
Φρέσκος διάκοσμος, με όμορφες στιλιστικές επιλογές και πληθώρα αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό της καμπίνας που φτάνει τα 48 λίτρα

Τα αυτοκίνητα που θα φέρει η ελληνική αντιπροσωπεία θα είναι ακόμη και στην εισαγωγική τους έκδοση πλούσια εξοπλισμένα, με στάνταρ: cruise control με speed limiter, αισθητήρες φωτός/βροχής, αισθητήρα πίεσης ελαστικών, προβολείς ομίχλης, σύστημα πολυμέσων Easy Link με 8ιντση οθόνη, smartphone mirroring (Android Auto και Apple Car Play) και αισθητήρα παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας.

Δια ταύτα

Το νέο Express Van είναι πιθανότατα το πιο σημαντικό νέο LCV των Γάλλων, και λανσάρεται άμεσα στην ελληνική αγορά. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν έχει διαμορφωθεί η τελική προτεινόμενη λιανική τιμή πώλησης, το πιθανότερο όμως είναι πως –έστω και με μικρή διαφορά- το Express Van θα προσφέρεται με πιο μικρό αντίτιμο από το σύνολο του ανταγωνισμού της κατηγορίας των κόμπακτ van.

Μετά την πρώτη μας επαφή με το αυτοκίνητο, είναι ξεκάθαρο ότι, είναι ένα ιδιαίτερα αποδοτικό, με εξαιρετικά στοιχεία εκμετάλλευσης ελαφρύ επαγγελματικό, που απευθύνεται σε ένα κοινό που απλά αναζητά κορυφαία σχέση τιμής προς αξία. Από τη στιγμή που αντικαθιστά το Dacia Dokker, ένα van που ξεπούλησε σε όλες τις αγορές, φέρει ως μπόνους στη μάσκα το πρεστίζ του λογότυπου της Renault, και είναι ραφιναρισμένο σε κάθε του πτυχή, θεωρείται βέβαιο ότι η αγορά θα το εκτιμήσει και με το παραπάνω.