Όταν ανακοινώθηκε διαδικτυακά το νέο Actros L τον περασμένο Ιούλιο, με ταυτόχρονο άνοιγμα του βιβλίου παραγγελιών, η Mercedes-Benz το χαρακτήρισε ως το πολυτελέστερο μοντέλο της σειράς. Με το περιορισμένης παραγωγής Edition 2, και το Actros F με έμφαση στην πρακτικότητα (π.χ., τρία σκαλοπάτια, συμβατικός πίνακας οργάνων) να έχουν μόλις προηγηθεί, ήταν δύσκολο να φανταστείς τι ακόμη θα μπορούσε να δημιουργήσει η Mercedes σε μία γκάμα που ήδη φάνταζε υπερπλήρης.
Συνομιλώντας τον περασμένο Σεπτέμβρη με τους μηχανικούς που ασχολήθηκαν με την εξέλιξή του, ήταν εύκολο να καταλάβεις πως, σκοπός ήταν πολλά από τα στοιχεία μοναδικότητας του φοβερού και τρομερού Edition 2 να βρουν εδώ το δρόμο προς τα μοντέλα μαζικής παραγωγής, και να δημιουργηθεί ένας μαζικής παραγωγής μεν, πλήρως εξατομικευμένος δε, τράκτορας μεγάλων αποστάσεων.
Όσο για το ίδιο το Edition 2, ξεχάστε το –και οι 400 μονάδες ενός από τα πιο ιδιαίτερα περιορισμένης παραγωγής μοντέλα που φτιάχτηκαν ποτέ, πουλήθηκαν εν ριπή οφθαλμού. Οπότε, βρεθήκαμε στη Γερμανία για να δοκιμάσουμε στην πανευρωπαϊκή του πρεμιέρα το νέο Actros L, του οποίου η παραγωγή ξεκινά το Νοέμβριο.
Ποιότητα και με σεβασμό στη λεπτομέρεια
Με μία πρώτη ματιά στο Actros L 1853 LS 4x2, με την GigaSpace καμπίνα που μας περίμενε στο πάρκινγκ του κέντρου δοκιμών εξέλιξης βαρέων οχημάτων EVZ της Daimler Trucks, είναι πολύ πιθανό να μην καταλάβεις κάποια εξωτερική διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα παρατεταγμένα φορτηγά. Σύντομα όμως, το μάτι πέφτει στα εντυπωσιακά φουλ LED φωτιστικά σώματα, και πλησιάζοντας παρατηρείς και το σκούρο φινίρισμα όλων των λογότυπων σε μάσκα και πόρτες.
Στο «L» λοιπόν, κάνουν πρεμιέρα τα νέα LED φώτα της Mercedes. Υπερτερούν σε απόδοση των αντίστοιχων τεχνολογίας xenon, και χωρίς να ξέρουμε αν το επεδίωξαν οι σχεδιαστές, «αγριεύουν» συνολικά το Actros. Αναμενόμενα, είναι τμήμα του έξτρα εξοπλισμού. Το Actros L διατίθεται με τις καμπίνες StreamSpace, BigSpace και GigaSpace –σε όσες δηλαδή είναι πλάτους 2,5 μέτρων και έχουν τελείως φλατ δάπεδο.
Όλα τα λογότυπα είναι από σκούρο χρώμιο, και δείχνουν πολύ όμορφα. Ανοιγοκλείνοντας την πόρτα, διαπιστώνεις ότι, κλείνει με διαφορετικό, βαρύ και εύηχο τρόπο, και χωρίς ποτέ να χρειάζεται δεύτερη προσπάθεια, λες και κάτι τη ρουφάει για να σφραγίσει. Ρωτάμε, αν και ήδη ξέρουμε την απάντηση.
«Ο τρόπος που κλείνει σχετίζεται (και) με την έξτρα ηχομόνωση του Actros L», μας λέει ο Dirk Stranz. Τα Actros L φέρουν έξτρα ηχομόνωση και θερμομόνωση, κάτι το οποίο θα αποτελεί και αποκλειστικό τους προνόμιο στη γκάμα των Actros. Το κέρδος είναι περίπου 5 ντεσιμπέλ σύμφωνα με τον κατασκευαστή.
Στο εσωτερικό, νέο στοιχείο είναι οι κουρτίνες –σε δύο εκδόσεις ως προς τον βαθμό που σκοτεινιάζουν το εσωτερικό– που φέρουν μαγνήτες στα σημεία που ενώνονται προκειμένου να επιτευχθεί απόλυτο σκοτάδι και να εξασφαλίσει έναν άνετο ύπνο ο οδηγός. Δεύτερη αλλαγή, είναι η πολύ όμορφη επένδυση στο πίσω τοίχωμα, ειδικά στην αίσθηση της αφής. Ενδιαφέρουσα επτομέρεια, είναι το παχύ (45 χιλ.) αφαιρούμενο κάλυμμα του πάνω στρώματος: αυτό είναι ευπρόσδεκτο για προφανείς λόγους υγιεινής, ειδικά αν το φορτηγό χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς. Επί του παρόντος, διατίθεται μόνο για τη GigaSpace, σύντομα όμως θα προσφέρεται και στις υπόλοιπες καμπίνες του Actros L.
Οδήγηση
Η θέση οδήγησης στα Actros L είναι αναρτημένη κατά 40 χιλιοστά χαμηλότερα για πιο άνετη οδήγηση σύμφωνα με τη Mercedes, και οι επενδύσεις καθώς και η «σπορτίβ» διαμόρφωση των καθισμάτων είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Βρίσκεις πανεύκολα τη θέση που σου ταιριάζει, και η ορατότητα είναι σε κάθε περίπτωση ικανοποιητική. Το σύστημα MirrorCam το έχουμε πλέον συνηθίσει, παρόλα αυτά, η εταιρεία αναγωρίζει πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Έτσι, από τον Απρίλιο του 2022, τα Actros θα εφοδιάζονται με νέο σύστημα MirrorCam, με μικρότερα μπράτσα για τις κάμερες, οι οποίες θα δίνουν εικόνα υψηλότερης ανάλυσης, και κόντραστ, ειδικά όταν π.χ., κάνεις όπισθεν εντός κάποιου κτιρίου/αποθήκης.
Στη θέση του πίνακα οργάνων, το Multimedia Cockpit Interactive έχει για την περίσταση δύο νέες δυνατότητες. Η πρώτη αφορά στη δυνατότητα να εμφανίζεται το συνολικό βάρος του συρμού, ακόμη και με τράκτορες που έχουν αερανάρτηση μόνο στον πίσω άξονα: Στο Actros L, περιλαμβάνονται (προαιρετικά και σε αυτή την περίπτωση) ενδείξεις για το συνολικό βάρος του οχήματος ρυμούλκησης και του ρυμουλκούμενου, καθώς και για το φορτίο του μπροστινού άξονα, ακόμη και για ημιρυμουλκούμενα φορτηγά με μερική αερανάρτηση. Έτσι, ο οδηγός μπορεί να παρακολουθεί το βάρος, αποκλείοντας το ενδεχόμενο υπερφόρτωσης. Η δεύτερη είναι το νέο σύστημα Eco-support με ανάλυση και εκτίμηση του τρόπου οδήγησης για βέλτιστη οικονομία και λιγότερους ρύπους.
Η επαφή μας με το Actros L ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία, και το πιο ενδιαφέρον τμήμα της αφορούσε την οδήγηση στην πίστα εξέλιξης του κατασκευαστή. Υπάρχουν εκεί 15 διαφορετικά οδοστρώματα, τα οποία εξομοιώνουν συνθήκες οδήγησης σε αντίστοιχες περιοχές του πλανήτη –από γερμανική άουτομπαν, μέχρι επαρχιακές οδούς στη Βραζιλία. Σε επιφάνειες γεμάτες λακκούβες και διαμήκεις ανωμαλίες, συνειδητοποιείς πόσο έχει εξελιχθεί η ανάρτηση του Actros στην πάροδο των ετών. Μπορεί να μην αναφέρεται πουθενά στα δελτία Τύπου, αλλά η απόσβεση είναι πραγματικά εξαιρετική. Ειδικά στον πίσω άξονα, είναι πολύ δύσκολο να προβληματίσεις το όχημα, ακόμη κι αν περάσεις με πολλά χιλιόμετρα πάνω από φυτευτά εμπόδια, κανένα βίαιο κοπάνημα δεν φτάνει στην πλάτη σου. Ο 13λιτρος κινητήρας ΟΜ 471 σε έκδοση ισχύος 530 hp με τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 2.600 Nm, τραβάει έντονα ήδη από τις μόλις 900 σ.α.λ. και λειτουργεί ως αγχολυτικό για τον οδηγό.
Προαιρετικά διαθέσιμο για το Actros L είναι το Active Drive Assist 2ης γενιάς (ADA 2). Το σύστημα υποστηρίζει ενεργά τον οδηγό: αναλαμβάνει τη διαμήκη και εγκάρσια καθοδήγηση του φορτηγού υπό συγκεκριμένες συνθήκες και διατηρεί αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό όχημα. Ακόμα, επιταχύνει και, εάν χρειάζεται, διευθύνει το όχημα όταν πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις, π.χ. αρκετά μεγάλη ακτίνα στροφής ή ορατές σημάνσεις στο οδόστρωμα.
Όσο για τη νέα ηχομόνωση, και κατά πόσο αυτή γίνεται αντιληπτή, η απάντηση είναι καταφατική. Ακόμη και χωρίς μετρητικά όργανα, εύκολα καταλαβαίνεις τη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα Actros. Ως μπόνους, εκτιμάς περισσότερο και την κατευθυντικότητα του Mercedes στην ευθεία –είναι γεγονός ότι, ο χαμηλότερος θόρυβος μεταφράζεται αυτόματα σε υψηλότερη προσλαμβάνουσα αίσθηση άνεσης και καλών δυναμικών χαρακτηριστικών. Είναι αξιοσημείωτο τι μπορούν να κάνουν μερικές τσιμούχες και μονωτικά υλικά παραπάνω. Από εκεί και πέρα, η πέδηση είναι κορυφαία σε αίσθηση και προοδευτικότητα κερδίζοντας αμέσως την εμπιστοσύνη του οδηγού. Ο χειρισμός των μενού από το τιμόνι μπορεί μεν να απαιτεί μία περίοδο εξοικείωσης, αλλά αν τον μάθεις δεν ξαναπαίρνεις το βλέμμα σου από τον δρόμο για να δεις τι κάνεις με τα πλήκτρα πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι.
Επιπλέον, οι μηχανικοί της Mercedes-Benz έχουν προσθέσει και μία νέα λειτουργία, η οποία κάνει παγκόσμια πρεμιέρα σε φορτηγό: Πρόκειται για το ADA 2 το οποίο περιλαμβάνει την επιμέρους λειτουργία ακινητοποίησης έκτακτης ανάγκης, που μπορεί να ακινητοποιεί εκτάκτως το όχημα εάν ο οδηγός, παρά τις οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις, δεν είναι σε θέση να ελέγξει το τιμόνι. Εάν τελικά το φορτηγό ακινητοποιηθεί, το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματα το νέο ηλεκτρονικό φρένο στάθμευσης. Επιπλέον, ξεκλειδώνει τις πόρτες έτσι, ώστε τα σωστικά συνεργεία και οι πρώτες βοήθειες να μπορούν να προσεγγίσουν άμεσα τον οδηγό σε περίπτωση έκτακτου ιατρικού περιστατικού. Προφανώς και ακούγεται κάπως μακάβριο, αλλά o σκοπός του συστήματος είναι να σταματήσει το όχημα αν ο οδηγός έχει χάσει τις αισθήσεις του ή κάτι χειρότερο, οπότε η χρησιμότητα του συστήματος γίνεται εύκολα αντιληπτή.
Ενεργητική ασφάλεια
Πέρα από το σύστημα ακινητοποίησης σε περίπτωση που ο οδηγός χάσει τις αισθήσεις του, τα Actros L είναι κινητή πλατφόρμα επίδειξης της τεχνογνωσίας της Mercedes-Benz στα συστή- ματα ενεργητικής ασφάλειας: πέρα από όσα επιτάσσει ο νομοθέτης, διατίθενται σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα υποβοήθησης ρύθμισης απόστασης, MirrorCam, που αντικαθιστά τους κύριους και ευρυγώνιους καθρέφτες, αλλά και πολλά άλλα χαρακτηριστικά ασφάλειας.
Ως προαιρετικός εξοπλισμός για το Actros L διατίθεται το Mercedes-Benz Sideguard Assist S1X, το οποίο, συγκριτικά με το προηγούμενο σύστημα S1R, διαθέτει μια επιπλέον λειτουργία που μπορεί να σώσει ζωές των αποκαλούμενων ευάλωτων χρηστών του δρόμου. Το νέο σύστημα, το οποίο ονομάζεται Active Sideguard Assist, δεν προειδοποιεί απλά τον οδηγό για πεζούς ή ποδηλάτες που κινούνται στην πλευρά του συνοδηγού. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα στις προειδοποιήσεις, το σύστημα μπορεί κατά την αλλαγή κατεύθυνσης με ταχύτητα έως 20 km/h να πραγματοποιήσει αυτοματοποιημένη πέδηση του οχήματος μέχρι την ακινητοποίηση. Το ActiveSideguardAssist αναγνωρίζει την ανάγκη για έναν τέτοιο ελιγμό πέδησης και μπορεί να αποτρέψει μια πιθανή σύγκρουση.
Το Actros L διαθέτει επίσης, στο βασικό εξοπλισμό του, το Active Brake Assist 5 (ABA 5) με λειτουργία αναγνώρισης πεζών. Το συγκεκριμένο σύστημα μειώνει τον κίνδυνο σύγκρουσης του φορτηγού με προπορευόμενο ή στάσιμο όχημα, καθώς και τον κίνδυνο μετωπικής σύγκρουσης με πεζό λόγω απροσεξίας του οδηγού, υπερβολικά μικρής απόστασης ή ακατάλληλης ταχύτητας. Η λειτουργία του ABA 5 βασίζεται σε ένα σύστημα που συνδυάζει ραντάρ και κάμερες. Εάν το σύστημα αναγνωρίσει κίνδυνο ατυχήματος με μπροστινό όχημα, στάσιμο εμπόδιο ή πεζό (που διασχίζει τον δρόμο, κινείται προς το όχημα, περπατά στην ίδια λωρίδα με το όχημα ή ακινητοποιείται ξαφνικά μπροστά στο όχημα), σε πρώτη φάση, προειδοποιεί τον οδηγό οπτικά και ηχητικά. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει κατάλληλα, το σύστημα ενεργοποιεί τη δεύτερη φάση όπου πραγματοποιείται μερική πέδηση του οχήματος. Εάν ο κίνδυνος σύγκρουσης εξακολουθεί να υπάρχει, το ABA 5 πραγματοποιεί αυτοματοποιημένη πλήρη πέδηση –έως ταχύτητα οχήματος 50 km/h, εφόσον αναγνωρίσει πεζούς εν κινήσει.
Όλα τα παραπάνω, διατίθενται στο Actros σε παγκόσμια πρώτη, και η απουσία τους από τον ανταγωνισμό δείχνει το τεχνολογικό βάθος του κατασκευαστή και το προφανές, ότι μόνο το τμήμα έρευνας της Mercedes έχει αυτές τις δυνατότητες. Συνδυαστικά με αυτά τα συστήματα ασφάλειας, συνυπάρχουν και αυτά της εξοικονόμησης καυσίμου. Μιλάμε για τον ενεργό αυτόματο πιλότο και το προγνωστικό σύστημα ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων Predictive Powertrain Control (PPC), το οποίο λαμβάνει υπόψη του την τοπογραφία, την πορεία της διαδρομής και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα σήματα κυκλοφορίας. Έτσι, αποτρέπονται περιττές διαδικασίες πέδησης, επιτάχυνσης και αλλαγής ταχυτήτων. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα σύνολο που συμβάλλει στην αύξηση της αποδοτικότητας και είναι πραγματικά σημαντικό: Με τη βοήθεια του PPC, η τελευταία γενιά Actros καταναλώνει έως και 3% λιγότερο πετρέλαιο σε αυτοκινητόδρομους και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας συγκριτικά με τα οχήματα που δεν διαθέτουν το σύστημα, ποσοστό που φτάνει μέχρι το 5% σε επαρχιακούς δρόμους. Οι ενέργειες και λειτουργίες των συστημάτων υποβοήθησης, όπως το ABA 5, το ADA 2 ή το PPC, εμφανίζονται στον οδηγό στο Multimedia Cockpit του βασικού εξοπλισμού, με δύο έγχρωμες ενδείξεις, που αποτελούν την «καρδιά» του Human Machine Interface (HMI).
Το δια ταύτα είναι εύκολο. Η Mercedes με το «L» δημιούργησε το απόλυτο Actros για την άνεση των οδηγών που περνούν σημαντικό μέρος της εβδομάδας εντός της καμπίνας. Η GigaSpace μπορεί να μην είναι πλέον η μεγαλύτερη καμπίνα της αγοράς, αλλά με την αίσθηση ευρυχωρίας να παραμένει μοναδική χάρη στην ευφυή αρχιτεκτονική και τη δυνατότητα τελείως εξατομικευμένων διαμορφώσεων όπως π.χ., το Solostar με τον γωνιακό καναπέ, τη λειτουργία των καθισμάτων κ.λπ. επιβεβαιώνεται η εμφατική προσοχή του κατασκευαστή στη λεπτομέρεια, κάνοντας το νέο Actros L το πιο πολυτελές περιβάλλον εργασίας, ακόμη και σήμερα. Ποιότητα κατασκευής, ευρυχωρία, οδική συμπεριφορά, υλικά/επενδύσεις και μία υπερβατική σουίτα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας καθιστούν το νέο Actros L κορυφαία επιλογή για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων.