Η γερμανική εταιρεία παρουσιάζει το πρώτο όχημα δικής της κατασκευής, ένα 12μετρο ηλεκτρικό λεωφορείο το οποίο φιλοδοξεί να μην είναι απλά ένα ακόμη μοντέλο σε μία αγορά την οποία ορέγονται όλοι –το νέο Cizaris 12 EV σκοπεύει να γεφυρώσει για πρώτη φορά το τιμολογιακό χάσμα μεταξύ ντίζελ και ηλεκτρικών λεωφορείων.
Η Quantron στην πόλη Μετρώντας ελάχιστο χρονικό διάστημα στην αγορά, και ειδικευόμενη μέχρι τώρα στις μετασκευές συμβατικών (ντίζελ) επαγγελματικών οχημάτων σε ηλεκτρικά, η Quantron λανσάρει τώρα το πρώτο της ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο.
Το Quantron Cizaris 12 EV είναι το πρώτο όχημα στο οποίο δεν θα προβαίνει απλά σε επεμβάσεις, αλλά θα κατασκευάζει εξαρχής, μόνη της η εταιρεία –σε γραμμή παραγωγής στο AugsburgGersthofen, και τα μόνα εξαρτήματα που θα προμηθεύεται είναι τα ίδια που αγοράζουν για τα δικά τους μοντέλα και οι καθιερωμένοι κατασκευαστές, όπως άξονες, σύστημα πέδησης, αναρτήσεις κ.α.
Όσο για τη στόχευση του νέου μοντέλου, είναι ξεκάθαρη: να κλείσει, ή έστω να μειωθεί σημαντικά η τεράστια διαφορά τιμής που χωρίζει συμβατικά και ηλεκτρικά λεωφορεία, ή με άλλη διατύπωση, το Quantron να είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό λεωφορείο που φτιάχτηκε ποτέ.
Η τιμή δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, αλλά τα στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι, θα είναι η καλύτερη στην αγορά. «Άριστος» Το όνομα Cizaris είναι ένα αρκτικόλεξο προερχόμενο από τις λέξεις city (Ci), zero emissions (z) και Aristos (aris) από τα ελληνικά. Το λεωφορείο θα διατίθεται σε διαμορφώσεις με δύο ή τρεις πόρτες, σε κάθε περίπτωση με ράμπα για χρήση από αμαξίδια ΑΜΕΑ. Η ενέργεια αποθηκεύεται σε μπαταρίες –χωρητικότητας 242, 281, 363 ή 422 kWh, ανάλογα με την παραγγελία- κατασκευής της ίδιας της Quantron, οι οποίες καλύπτονται από οχταετή εγγύηση.
Ειδικότερα, η Quantron εγγυάται ότι, οι μπαταρίες θα έχουν το 80% της συνολικής τους ικανότητας φόρτισης, δηλαδή περίπου 3.000 κύκλους φόρτισης ή οχτώ χρόνια, όποιο έρθει πρώτο. Η αυτονομία σύμφωνα με τον κύκλο eSORT ανέρχεται στα 370 χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει ότι, το λεωφορείο καλύπτει σχεδόν όλες τις απαιτήσεις ενός οργανισμού αστικών συγκοινωνιών, ακόμη και για διπλοβάρδια. Επίσης, αυτό σημαίνει πως το όχημα δεν εφοδιάζεται με παντογράφο για την αποκαλούμενη ευκαιριακή φόρτιση, καθώς δεν παρίσταται τέτοια ανάγκη. Η φόρτιση γίνεται μέσω παροχής CCS, η οποία «πριζώνεται» στο πίσω τμήμα του αμαξώματος στη δεξιά πλευρά.
Το ντιζάιν του αμαξώματος μπορεί να θυμίζει κάτι στους γνώστες της αγοράς λεωφορείου: παραπέμπει σε ένα δύο Κινέζους κατασκευαστές, αλλά όπως διευκρίνισαν σε σχετική ερώτηση στη διάρκεια της διαδικτυακής παρουσίασης τα στελέχη της Quantron, προέρχεται από την EV Dynamics με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η Quantron προμηθεύεται το «κέλυφος» του αμαξώματος από την EV Dynamics, και στη Γερμανία τοποθετούνται το ηλεκτρικό μοτέρ –κατασκευής της αμερικανικής Dana- οι άξονες (επίσης Dana) και τα καθίσματα της Kiel.
Κάμερες και αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης στο μανουβράρισμα Ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής, ο κατασκευαστής τοποθετεί στο λεωφορείο σύστημα με κάμερες στη θέση των εξωτερικών καθρεπτών, το οποίο ονομάζει «Mirror Eye Camera System».
Το κύριο πλεονέκτημα του συστήματος, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι η απαλοιφή των αποκαλούμενων τυφλών γωνιών και στις δύο πλευρές του αμαξώματος, και ειδικά η δυνατότητα του οδηγού να βλέπει πεζούς ή μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες οι οποίοι με τους συμβατικούς καθρέπτες μπορεί να ήταν εκτός του οπτικού του πεδίου. Γενικά το λεωφορείο φέρει όλα τα αναμενόμενα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, συν ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτη- ση (ECAS) και σύστημα ανίχνευσης και (προαιρετικά) turning assistant, σύστημα δηλαδή αυτόματου φρεναρίσματος σε στρο- φή –αν τα ηλεκτρονικά ανιχνεύσουν πεζό ή ποδηλάτη. Στον χώρο όπου βρίσκονται οι μπαταρίες καθώς και σε άλλα σημεία όπου βρίσκονται κυκλώματα υψηλής τάσης, υπάρχει σύστημα ανίχνευσης πυρκαγιάς με λειτουργία αυτόματης κατάσβεσης.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα των στελεχών της εταιρείας, στην ηλεκτρική έκδοση Cizaris 12 EV θα προστεθεί σχετικά σύντομα και αντίστοιχη με κυψέλες καυσίμου, με καύσιμο το υδρογόνο, με την εύγλωττη ονομασία Cizaris 12 H. Πρακτικά, και τα δύο οχήματα θα φέρουν τον ίδιο τύπο μπαταριών, απλά στην περίπτωση του δεύτερου, η ενέργεια θα παρέχεται από τα fuel cell, τα οποία θα προμηθεύει η γνωστή καναδική εταιρεία Ballard. Σκοπός είναι το fuel cell Cizaris να έχει σημαντικά μεγαλύτερη αυτονομία, για να εξελιχθεί και ως intercity.
Από εκεί και πέρα, το κλιματιστικό είναι 33 kW, ενώ για τον χώρο οδήγησης οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε διάφορες λύσεις. Εμπορικό λανσάρισμα Στην Quantron πιστεύουν ότι, ένα ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο είναι τόσο καλό όσο και οι υπηρεσίες υποστήριξης που προσφέρεις στον πελάτη. Το σλόγκαν της εταιρείας είναι ότι «δεν προσπαθούμε να επανεφεύρουμε τον τροχό» με κούφιες υποσχέσεις καινοτομίας και μοναδικότητας, κάτι που –σύμφωνα με τις δηλώσεις στη δημοσιογραφική παρουσίαση- επιβεβαιώνεται από τη σειρά συνεργασιών με MAN, Mercedes, Iveco, DAF, Fiat και Cobus, και τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήμα- τα στον κόσμο, την CATL.
Επίσης, διόλου τυχαία, η Quantron είναι ο αποκλειστικός διανομέας των ηλεκτρικών λεωφορείων (Jest Electric και Atak Electric) της Karsan στη γερμανική αγορά, και συνεργάζεται με την Alltrucks AG κάτι που βοηθά στο να υπάρχουν πάνω από 700 σημεία σέρβις και εξυπηρέτησης πανευρωπαϊκά. Η εμπορική διάθεση του Cizaris ξεκινά άμεσα, με την κύρια στόχευση, πέρα από τις αγορές της Γερμανίας, Αυστρίας και τις σκανδιναβικές χώρες, να αφορά τη Νότια Ευρώπη, της Ελλάδας περιλαμβανομένης, χωρίς πάντως ακόμη να έχει ανακοινωθεί το παραμικρό για την όποια πιθανή συνεργασία στη χώρα μας.