Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στον Πειραιά για να συναντήσουμε τον Βασιλιά των δρόμων. Ποιος είναι αυτός; Το Scania 143 του Μανούσου Γεωργιτσάκη, ο οποίος μας αφηγείται την ιστορία του. Ας το γνωρίσουμε.
Ιστορική αναδρομή
Πρώτα θα κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή σε μία από τις πιο επιτυχημένες σειρές της Scania, τη σειρά 3. Γυρνάμε το χρόνο πίσω στο 1987, όταν η σουηδική εταιρεία εισάγει μια νέα σειρά φορτηγών, η οποία έμελλε να γράψει τη δική της μοναδική ιστορία. Το μοντέλο 143 διέθετε τον 14.2 λίτρων V8 κινητήρα σε αποδόσεις από 420 έως 500 ίππους και τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 1.940 Nm.
Για την εποχή του ήταν ένα πολύ ισχυρό μηχανικό σύνολο με αυξημένες επιδόσεις, το οποίο εξασφάλιζε άνεση στις μετακινήσεις. Να αναφέρουμε ότι ήταν διαθέσιμες τρεις διαφορετικές εκδόσεις, το 143 (Topline από το 1987-1996), το μακρυμούρικο Τ143 την ίδια εποχή καθώς και το 143 Streamline από το 1991 έως το 1996. Να σημειώσουμε επίσης, ότι από το μοντέλο 143 πουλήθηκαν στην Ευρώπη συνολικά 51.811 μονάδες.
Τι απέγιναν τα 143;
Τα πρώτα Scania 143 έχουν φορτωμένα επάνω τους αρκετά εκατομμύρια χιλιόμετρα, κάποια από αυτά και περισσότερα από 4.000.000, οπότε, εύλογα γεννάται το ερώτημα τι να έχουν απογίνει όλα αυτά. Αναφορικά με την Ελλάδα, όπου τα 143 προσέφεραν αδιάκοπα τις υπηρεσίες τους για πολλά χρόνια, τα περισσότερα αντικαταστάθηκαν με πιο σύγχρονα μοντέλα. Κάποια έφυγαν στο εξωτερικό, κυρίως σε χώρες της Αφρικής όπου συνέχισαν τα δρομολόγιά τους για πολλά χρόνια. Ορισμένα έγιναν παλιοσίδερα. Υπάρχουν όμως και αυτά που δουλεύουν ακόμη στον τόπο μας. Όπως το 143 της παρουσίασης το οποίο σήμερα εκτελεί κανονικά δρομολόγια σε όλη τη χώρα μας. Να αναφέρουμε επίσης ότι πολλά 143 σήμερα πωλούνται σε συλλέκτες του εξωτερικού σε αρκετά καλές τιμές.
Το 143 από τον Πειραιά
Ο Μανούσος μας περιμένει στο λιμάνι του Πειραιά, από όπου θα ξεκινήσουμε τη βόλτα μας με το 143. Για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο τρέφει αισθήματα αγάπης και μιλάει πάντα συγκινημένος για αυτό. «Το φορτηγό είναι κατασκευής του 1996 και διαθέτει την Topline καμπίνα. Το μοτέρ έχει την ιπποδύναμη των 420 ίππων, το οποίο προέρχεται από το μοντέλο Streamline, όπως επίσης το σασμάν και το διαφορικό. Το αγόρασε ο πατέρας μου από έναν πολύ καλό μας φίλο, τον συγχωρεμένο τον Καλαμπαλίκη. Παρόλο που δεν είχε φτιαξίματα στο μοτέρ, δεν το προσπερνούσε κανένα άλλο φορτηγό όταν το είχαμε στην Κρήτη. Δεν μπορώ να παραλείψω ότι στο ξεκίνημα του συγκεκριμένου αυτοκίνητου, μεταφέροντας καύσιμα σε πρατήρια του νησιού, τεράστια ιστορία έγραψε ο δεύτερος καλύτερος οδηγός του και κολλητός του πατέρα μου, Γιάννης Φραγκεδάκης».
Τα πρώτα μου βήματα
«Αυτό είναι το πρώτο μου φορτηγό. Είναι η μοναδική και παντοτινή αγάπη μου» μας αναφέρει ο Μανούσος και συνεχίζει: «Στο 143 έμαθα να οδηγώ έχοντας δίπλα μου τον καλύτερο δάσκαλο, τον πατέρα μου Γιάννη Γεωργιτσάκη. Σε αυτόν χρωστάω τα πάντα. Μου δίδαξε πώς να χειρίζομαι το 143, να σέβομαι το φορτηγό αλλά και τους συναδέλφους μου. Σε αυτόν αφιερώνω την ανακατασκευή και την αναγέννηση αυτού του θρύλου».
Δρομολόγια σε όλη την Ελλάδα
Πού εκτελεί όμως δρομολόγια το Scania; Ο Μανούσος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το φορτηγό έχει έδρα τον Ασπρόπυργο και οργώνει όλη την Ελλάδα, μεταφέροντας υγρά καύσιμα, χημικά και λιπαντικά. Θα το συναντήσετε τις περισσότερες φορές να κυκλοφορεί τη νύχτα παρά την ημέρα».
Από γενιά σε γενιά
Η βόλτα μας με το 143 του Μανούσου συνεχίζεται προς τη Δραπετσώνα και πριν τον αποχαιρετήσουμε, μας λέει: «Οι αερογραφίες είναι εμπνευσμένες από την ψυχή του τράκτορα. Τα λιοντάρια συμβολίζουν την ψυχή του, τη δύναμή του και μέχρι τώρα την πρωτιά του σε όλα. Για αυτό το ονόμασα King of the Kings. Πήρε ζωή για άλλα είκοσι χρόνια. Για αυτό και θα καταλήξει από Γιάννη (πατέρας μου) σε Γιάννη (γιος μου)».