Την ιστορική πίστα της Μαδρίτης Circuito del Jarama επέλεξε η Daimler Buses για να παρουσιάσει τα νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας για λεωφορεία και πούλμαν Mercedes Benz και Setra.
Οι δύο κατασκευαστές έχουν μακρά παράδοση καινοτομίας στην εξέλιξη νέων συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, τα οποία στη συνέχεια υιοθετούνται από το σύνολο της βιομηχανίας λεωφορείου. Φέτος, συστήματα πολλά από τα οποία κάνουν παγκόσμια πρώτη σε λεωφορείο, όπως τα Active Brake Assist 6 (ABA 6), το Active Drive Assist 2 (ADA 2), Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, MirrorCam και η λειτουργία πανοραμικής θέασης 360ο γίνονται –ανάλογα με την έκδοση– στάνταρ εξοπλισμός, ή διατίθενται προαιρετικά.
Ντίζελ, υβριδικά, αμιγώς ηλεκτρικά και fuel cell οχήματα από όλη τη γκάμα, και με όλο το ηλεκτρονικό σύμπαν συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης της Daimler Buses παρουσιάστηκαν σε ένα μικρό γκρουπ δημοσιογράφων στην πρωτεύουσα της Ισπανίας. Εκεί ήταν ο συντάκτης του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, Βασίλης Δαραμούσκας. Στην κεντρική φωτό δοκιμάζει τα νέα συστήματα ενέργειας. Εδώ, οδηγώντας το ηλεκτρικό eCitaro.
ABA 6: Φύλακας άγγελος
Από όλα όσα είδαμε και δοκιμάσαμε στην Ισπανία, ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει το σύστημα υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης ΑΒΑ 6. Αυτό χρησιμοποιεί πλέον ραντάρ κοντινής και μακρινής απόστασης και κάμερα (5 και 1 αντίστοιχα) και με σύντηξη (fusion το αποκαλεί η Daimler) των δεδομένων που συλλέγονται είναι ικανό να αντιδράσει με τρόπο που θα ακούγονταν ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας μέχρι και λίγα χρόνια πριν. Συγκεκριμένα, είναι ικανό να επιτελέσει πλήρως αυτοματοποιημένο (με όλη τη διαθέσιμη ισχύ πέδησης) φρενάρισμα έως την ακινητοποίηση του οχήματος, σε ταχύτητες έως 60 χλμ./ώρα - το ABA 5 ήταν ήδη ικανό για κάτι αντίστοιχο έως τα 50 χλμ./ώρα.
Το άκρως εντυπωσιακό είναι ότι, αυτό το κάνει όχι μόνο αναγνωρίζοντας άλλα οχήματα ή ακίνητα αντικείμενα: Aκινητοποιεί το λεωφορείο μπροστά σε διαβάτες που βρίσκονται μπροστά από το όχημα, άλλους χρήστες του δρόμου ή πεζούς που μπορεί να βρεθούν εντός της λωρίδας κυκλοφορίας. Η διευρυμένη αντίδραση σε πεζούς και ποδηλάτες αποτελεί ήδη μια πρόγευση της νέας νομοθεσίας για τα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία θα καταστούν υποχρεωτικά μόνο σε μεταγενέστερη ημερομηνία.
Σε όλες τις ταχύτητες κίνησης έως τον κόφτη στα 100 χλμ./ώρα, το σύστημα μπορεί να αντιδράσει στα οχήματα που βρίσκονται μπροστά από το λεωφορείο με τη μέγιστη ισχύ πέδησης, και να επιτύχει απόλυτη ακινητοποίηση. Υπό βέλτιστες συνθήκες, μπορεί να αποτραπεί ένα ατύχημα σε ταχύτητες έως και 90 χλμ./ώρα περίπου. Η αλληλουχία προειδοποίησης σε περίπτωση επικείμενου ατυχήματος/σύγκρουσης, περιλαμβάνει οπτική και απτική προειδοποίηση με τη μορφή δονήσεων στο έδρανο του καθίσματος του οδηγού.
Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει, ακολουθεί πρώτα μερική πέδηση και στη συνέχεια φουλ πέδηση έκτακτης ανάγκης. Μια επίσης νέα λειτουργία του ABA 6 είναι η παρακολούθηση πολλαπλών λωρίδων σε αποστάσεις έως 250 μέτρα μπροστά από το λεωφορείο, για ακόμη καλύτερη ανίχνευση κινδύνων. Αυτό επιτρέπει στο σύστημα να αντιδρά σε κρίσιμες καταστάσεις και σε κινούμενα ή σταθερά αντικείμενα - συμπεριλαμβανομένων, για παράδειγμα, συμβάντων που θα ανιχνεύσει σε κάποια στροφή στον αυτοκινητόδρομο. Ταυτόχρονα, η τεχνολογία ραντάρ εξασφαλίζει γενικά μεγάλη ακρίβεια του συστήματος ακόμη και σε συνθήκες κακής ορατότητας. Τα όσα καταγράψαμε στη διάρκεια της δοκιμής είναι δύσκολο να αποδοθούν σε μερικές γραμμές κειμένου, αλλά το σημαντικό είναι η αδιανόητη ακρίβεια του συστήματος: «διαβάζει» ακόμη κι ένα μικρό παιδί (dummy εν προκειμένω) που θα επιχειρήσει να διασχίσει το οδόστρωμα, και προλαβαίνει να ακινητοποιήσει το λεωφορείο χωρίς να συμβεί το παραμικρό.
Frontguard Assist: ξεγνοιασιά στην πόλη
Δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα για την αίσθηση ασφάλειας που προσφέρουν στον οδηγό όλα αυτά τα συστήματα, από το νέο Frontguard Assist. Δεν υπάρχει οδηγός που να μην γνωρίζει πόσο εύκολο είναι να ξεκινήσεις από ένα φανάρι με τα μάτια ήδη στραμμένα στον δρόμο μπροστά. Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές έως τραγικές συνέπειες εάν υπάρχουν απροστάτευτοι χρήστες του οδικού δικτύου, όπως πεζοί χαμηλού αναστήματος ή ποδηλάτες, ακριβώς μπροστά από το λεωφορείο. Το νέο Frontguard Assist μπορεί να ανιχνεύσει ακίνητα ή κινούμενα αντικείμενα μπροστά από το όχημα, σε ταχύτητες έως 15 χλμ./ώρα, στέλνοντας προειδοποιήσεις κινδύνου μέσω του συστήματος προειδοποίησης δύο σταδίων.
Το σύστημα παρακολουθεί το τυφλό σημείο μπροστά από το όχημα σε απόσταση από 0,8 έως περίπου τέσσερα μέτρα σε όλο το πλάτος του οχήματος. Το Sideguard Assist 2 και το Frontguard Assist συνδυάζονται για να δημιουργήσουν ένα πλήρες σύστημα που προειδοποιεί για εμπόδια και άτομα στα πλάγια και μπροστά από το λεωφορείο. Σε συνδυασμό με τη στάνταρ κάμερα οπισθοπορείας ή, με το προαιρετικό σύστημα κάμερας 360°, ο οδηγός διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα θέασης και προειδοποίησης γύρω από το λεωφορείο.