Με την κοινή ονομασία «DAF Transport Efficiency» η DAF λανσάρει λοιπόν, σειρά καινοτομιών τόσο με βελτιώσεις στους ήδη αποδοτικούς κινητήρες Paccar MX-11 και ΜΧ13 όσο και νέα ηλεκτρονικά συστήματα που συμβάλλουν στην περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμου. Συνολικά, με όλα τα νέα συστήματα ο κατασκευαστής ανακοινώνει μείωση της κατανάλωσης μεταξύ 4 και 5%.

Βελτιώσεις στους Euro 6 κινητήρες ΜΧ-11 και ΜΧ-13

Από τις αρχές του 2015, άλλαξαν κάποιες λεπτομέρειες στους Euro 6 κινητήρες των 11 και 13 λίτρων και τη σχεδίασή τους. Συγκεκριμένα βελτιώθηκε η ροή του λιπαντικού, βελτιστοποιήθηκε ο σχεδιασμός του θαλάμου καύσης, έγιναν κάποιες αλλαγές στο σύστημα ψεκασμού και εξελίχθηκε περαιτέρω η ηλεκτρονική διαχείριση των κινητήρων. Το νέο τούρμπο που χρησιμοποιείται πλέον στον Paccar MX-13 (χωρητικότητα στα 12,9 λίτρα για την ακρίβεια) συντελεί στη βελτιωμένη ροή και ένας επίσης νέος εκκεντροφόρος έχει κάνει ακόμη καλύτερο τον χρονισμό των βαλβίδων. Οι μηχανικοί της DAF έδωσαν επίσης έμφαση στον τρόπο που λιπαίνεται ο κινητήρας ενώ, οι απώλειες από διάφορες τριβές έχουν περιοριστεί σημαντικά. Στην αυξημένη γενικά αποδοτικότητα συμβάλλει και μία νέα βαλβίδα νερού δύο σταδίων, μαζί με το αναβαθμισμένο λογισμικό της μονάδας ηλεκτρονικής διαχείρισης του κινητήρα. Το νέο «multi-pulse» σύστημα ψεκασμού, πέρα από την αυξημένη ακρίβεια στην έγχυση του καυσίμου, βοηθά και στη μείωση του θορύβου από τη λειτουργία του κινητήρα. Τόσο ο ΜΧ-11, όσο και ο μεγαλύτερος ΜΧ-13, καταναλώνουν πλέον γύρω στο 2% λιγότερο καύσιμο, ανάλογα πάντα με τη χρήση και τη μεταφορική εφαρμογή.

Ισχυρότερο μηχανόφρενο και «Eco Mode»

Ανάμεσα στις πλέον σημαντικές αλλαγές περιλαμβάνεται και το νέο, πιο ισχυρό μηχανόφρενο. Με τη μέγιστη ισχύ πέδησης να φτάνει πλέον στα 360 kW στις 2.000 σ.α.λ., το ΜΧ Engine Brake αποδίδει 20% περισσότερο από ό,τι πριν, και μπορεί να αντικαταστήσει το έξτρα ριτάρντερ για τις περισσότερες μεταφορικές εφαρμογές. Σημαντική είναι η αλλαγή στο λεβιέ στα δεξιά του τιμονιού όπου, υπάρχουν τώρα τρεις «σκάλες» για τη χρήση του μηχανόφρενου, για πρώτη φορά σε DAF. Αυτή η διάταξη βολεύει περισσότερο από την προηγούμενη (χωρίς «σκάλες») αφού ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει τη βοηθητική πέδηση με μεγαλύτερη ακρίβεια. Ο κατασκευαστής ανακοινώνει σημαντικά οφέλη στην κατανάλωση, τη μείωση του βάρους και του συνολικού κόστους από τη χρήση του νέου μηχανόφρενου.

Πρωτιά σε DAF είναι και το «Eco Mode» που θα αποτελεί από εδώ και στο εξής τμήμα του βασικού εξοπλισμού όλων των νέων Euro 6 CF και XF με τους κινητήρες Paccar MX. Η κύρια λειτουργία του «Eco Mode» είναι η μείωση κατά 10% της ροπής του κινητήρα στις 11 πρώτες σχέσεις, κάτι που εξοικονομεί 1% από την κατανάλωση πετρελαίου. Η συγκεκριμένη λειτουργία ελάχιστα επηρεάζει τη μέση ταχύτητα κίνησης του οχήματος αφού η μέγιστη ροπή παρέχεται μόνο με φουλ πίεση στο γκάζι, κάτι που δεν κάνει συνέχεια κανείς οδηγός στα περισσότερα δρομολόγια. Το «Eco Mode» απενεργοποιείται πάντως, αν το θελήσει ο οδηγός, με το πάτημα ενός μπουτόν.

Πρεμιέρα για το προγνωστικό ύστημα της DAF

Σημαντική κρίνεται η προσθήκη για πρώτη επίσης φορά, ενός καινούριου προγνωστικού συστήματος αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων, που η DAF ονομάζει Predictive Cruise Control & Predictive Shifting –το διαχωρίζει δηλαδή, σε αυτόματο πιλότο και κιβώτιο. Είναι -όπως συμβαίνει με όλους τους κατασκευαστές που προσφέρουν παρόμοια συστήματα- τμήμα του προαιρετικού εξοπλισμού, και διατίθεται για όλα τα Euro 6 CF και XF. Το σύστημα εξελίχθηκε από το τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης της DAF σε συνεργασία με εταιρεία κατασκευής συστημάτων πλοήγησης, όπως άλλωστε συμβαίνει στο σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η φιλοσοφία λειτουργίας του είναι παρόμοια με όλα τα συστήματα που έχουμε παρουσιάσει και δοκιμάσει στο T&T, με μικροδιαφορές, με τους μηχανικούς των Ολλανδών να σημειώνουν ότι, θεωρούν πως πρόκειται για το πιο αποδοτικό προγνωστικό της αγοράς. Μέσω τεχνολογίας GPS και εντοπισμού θέσης, το σύστημα ανιχνεύει συνεχώς τη θέση του οχήματος στη διαδρομή και «προβλέπει» το ανάγλυφο του δρόμου (μέσω προφορτωμένων χαρτών) και τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν στο κιβώτιο ταχυτήτων για τα επόμενα 1 με 2 χιλιόμετρα.

«Βλέπει» δηλαδή, μπροστά, και καταγράφει τις κατηφόρες και ανηφόρες που ακολουθούν. Λαμβάνοντας πληροφορίες για την τοπογραφία της διαδρομής, το Predictive Cruise Control αποφασίζει την ιδανική ταχύτητα που θα πρέπει να διατηρήσει το DAF και το Predictive Shifting την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο. Ως γενικός κανόνας λειτουργίας του συγκεκριμένου προγνωστικού συστήματος είναι η προσπάθεια να κινηθεί για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση το όχημα, με τη μεγαλύτερη σχέση που μπορεί να «σηκώσει» για την περίσταση ο κινητήρας, στην ιδανική περιοχή στο στροφόμετρο.

Άλλο χαρακτηριστικό του προγνωστικού είναι ότι, όταν αναγνωρίζει πως το φορτηγό κινείται πολύ κοντά στην κορυφή μίας ανάβασης (και κατά συνέπεια θα αρχίζει να επιταχύνει λόγω της επερχόμενης κατηφόρας) δεν αφήνει το κιβώτιο να «κατεβάσει». Ειδικότερα, αν η επερχόμενη κατηφόρα είναι έντονη και ακολουθεί σε λίγα μέτρα, τα ηλεκτρονικά δίνουν εντολή στο σύστημα ψεκασμού να χρησιμοποιήσει λιγότερο καύσιμο. Το προγνωστικό «ξέρει» δηλαδή ότι, το όχημα μόνο με τη φόρα από την κινητική ενέργεια και τη μάζα που διαθέτει θα συνεχίσει να κινείται στην επιθυμητή ταχύτητα, και δεν σπαταλιέται καύσιμο με κατέβασμα σχέσης ή πάτημα του γκαζιού.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το Predictive Cruise Control, επιτρέπει στο όχημα να «πέσει» λίγο πιο κάτω από την ταχύτητα κίνησης που έχει επιλέξει ο οδηγός στον αυτόματο πιλότο. Όταν για παράδειγμα, το σύστημα αναγνωρίσει ότι, το όχημα είναι σχεδόν στο τέλος μίας ανηφόρας, μπορεί σκόπιμα να αφήσει την ταχύτητα κίνησης να πάει σε πιο μικρές ενδείξεις στο ταχύμετρο. Αυτό γίνεται αφού τα ηλεκτρονικά γνωρίζουν τη διαδρομή και ξέρουν πως σύντομα το όχημα θα αρχίσει να επιταχύνει και πάλι. Το προγνωστικό μπορεί όμως να επιτρέψει και το αντίστροφο: αν λ.χ., ο οδηγός έχει βάλει ανώτατη υπέρβαση στον αυτόματο πιλότο 85+3 χλμ./ώρα, το προγνωστικό μπορεί να βρεθεί για μερικά δευτερόλεπτα και πάνω από τα 90 χλμ./ώρα.

Πέρα από την εκμετάλλευση της «φόρας» του οχήματος, αυτό γίνεται κι όταν το προγνωστικό θέλει να μαζέψει χιλιόμετρα για μία δύσκολη ανηφόρα που ξέρει πως ακολουθεί. Δίνει δηλαδή παραπάνω γκάζι για να διατηρήσει υψηλή ταχύτητα κίνησης στα «δύσκολα». Σε κάθε περίπτωση, την προς τα κάτω και πάνω «υστέρηση» ταχύτητας κίνησης την αποφασίζει από τα μενού του προγνωστικού ο οδηγός.

Η DAF ανακοινώνει μέση μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2 με το νέο προγνωστικό σύστημα, γύρω στο 3%, ειδικά σε διαδρομές με απαιτητική τοπογραφία

Αεροδυναμικές βελτιώσεις

Για αρκετές εκδόσεις τρακτόρων λανσάρονται τώρα και νέα αεροδυναμικά βοηθήματα για καλύτερη διαχείριση των αεροδυναμικών αντιστάσεων. Ειδικά για το DAF CF Euro 6 με τη sleeper καμπίνα έχει εξελιχθεί ολόκληρο «πακέτο» παρόμοιων βοηθημάτων, με σπόιλερ οροφής που είναι τώρα 10 εκατοστά πιο ψηλό και «φτερά» με άνοιγμα 2,55 μέτρων που μειώνουν το διάκενο ανάμεσα σε τράκτορα και τρέιλερ στα μόλις 5 εκατοστά. Για τις εκδόσεις χαμηλού σασί «Low Deck» εξελίχθηκε νέο ρυθμιζόμενο σπόιλερ οροφής που μπορεί να προσαρμοστεί ώστε να ταιριάζει και σε ρυμουλκούμενα ύψους 4 μέτρων.

Αλλαγές έχουν γίνει και στο ψηφιακό τμήμα του πίνακα οργάνων, όπου το γνωστό σύστημα υποβοήθησης οικονομικής οδήγησης Driver Performance Assistance (DPA) προβάλλει και αναλύει στοιχεία για τη συμπεριφορά του οδηγού στο δρόμο, την οικονομική οδήγηση και τη σωστή χρήση κύριας και βοηθητικής πέδησης. Το νέο στοιχείο εδώ είναι η προβολή πληροφοριών από τον ψηφιακό ταχογράφο, ώστε να βλέπει εύκολα ο οδηγός τις ώρες οδήγησης, εργασίας και ανάπαυσης. Έξυπνη λεπτομέρεια το γεγονός ότι, το DPA αναγνωρίζει από την κάρτα του ταχογράφου την εθνικότητα του οδηγού και προβάλλει αυτόματα τις πληροφορίες στη μητρική του γλώσσα –και στα ελληνικά. Προβάλλονται επίσης στοιχεία για το επόμενο προβλεπόμενο σέρβις. Το DAF Transport Efficiency συμπληρώνεται τέλος από ένα πλέγμα υπηρεσιών μετά την πώληση, συμβόλαια συντήρησης, παροχή ανταλλακτικών μέσω της Paccar Parts, και διάφορες άλλες παροχές.