Το νέο Antos είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα οχήματα της Mercedes-Benz Trucks και καλύπτει το φάσμα από 18 έως 26 τόνους μικτού, με φορτηγά με δύο και τρεις άξονες ενώ η γκάμα συμπληρώνεται με τράκτορες με συρόμενο ή επικαθήμενο.

Ουσιαστικά, είναι αυτό που σηματοδοτεί τη νέα στρατηγική της εταιρείας, καθώς εξελίχθηκε από «λευκό χαρτί», για να καλύψει τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου κομματιού της Μεταφοράς και δε λανσαρίστηκε «απλά» στην αγορά περιμένοντας τον κάθε επαγγελματία να αποφασίσει αν ταιριάζει στις ανάγκες του. Συνοπτικά, η Mercedes θεωρεί ότι, η μεταφορική εφαρμογή διαμορφώνει το όχημα και όχι το αντίστροφο. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι, το Antos δεν αντικαθιστά απευθείας κάποιο μοντέλο του κατασκευαστή, όντας μία κατηγορία από μόνο του.

Ιδανικό για τη συγκεκριμένη εφαρμογή

Ένα από τα τελευταία και πλέον ενδιαφέροντα Antos, που ταξινομήθηκαν στην ελληνική αγορά, είναι αυτό της εταιρείας «Ρήγας Πλαστικά Α.Ε.» το οποίο και ακολουθήσαμε στη διάρκεια δρομολογίου προκειμένου να καταγράψουμε τις εντυπώσεις του οδηγού του. Ο οδηγός του Antos, κ. Γιώργος Κορμανός είναι 26 ετών και είναι επαγγελματίας οδηγός εδώ και μία περίπου πενταετία. Βρέθηκε από νωρίς στο χώρο της Μεταφοράς καθώς πήγαινε δρομολόγια επαρχία με τον πατέρα του, με δικά τους φορτηγά. Μετά τη συνταξιοδότηση του πατέρα του, ο Γιώργος πρώτα δούλεψε στη λαχαναγορά και εδώ και δύο χρόνια είναι στην εταιρεία στην οποία ανήκει το Antos.

Τον ακολουθήσαμε στη διάρκεια ενός τυπικού δρομολογίου: «Κάνω διανομές κυρίως εντός Αθήνας, με το πιο μακρινό δρομολόγιο να φτάνει μέχρι τη Λιβαδειά. Στην εταιρεία κουβαλάμε πρώτη ύλη πλαστικού, σε μεγάλα συνήθως εργοστάσια από την οποία παράγονται διάφορα αντικείμενα. Μία τυπική ημέρα, θα ξεκινήσω από του Ρέντη στη Λεωφόρο Μακρυγιάννη, θα πάω π.χ., στον Πειραιά, μετά Μενίδι, κατόπιν Σχηματάρι και τέλος, Θήβα. Συνήθως θα φορτώσω γύρω στις δέκα παλέτες».

Ρωτήσαμε τον οδηγό του Mercedes για τις πρώτες εντυπώσεις του: «Οδηγώ το Antos περίπου τρεις μήνες. Το αυτοκίνητο δείχνει να φτιάχτηκε κατά παραγγελία… Κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι η ευελιξία του φορτηγού και το πόσο κόβει το τιμόνι, με αποτέλεσμα να μη δυσκολεύομαι σε στενούς δρόμους. Σε κάποιον όπως εγώ, που οδηγούσα μέχρι πρόσφατα ένα Actros πρώτης γενιάς, μεγάλη είναι η διαφορά στα φρένα που είναι πολύ βελτιωμένα.

Προσωπικά, μου θυμίζει επιβατικό Mercedes σε πολλούς τομείς. Ταμπλό, πίνακας οργάνων και θέση οδήγησης όλα βολεύουν. Μου αρέσει επίσης, το πώς έχουν καταφέρει να προσφέρουν τόσο “αέρα” για τον οδηγό. Ο χειρισμός για διακόπτες και πλήκτρα είναι παιχνιδάκι, το όχημα είναι εύκολο και ξεκούραστο, ακόμα και σε μεγάλα δρομολόγια. Το αυτοκίνητο το πήραμε φουσκάτο μπρος πίσω κυρίως για τη δυνατότητα ανύψωσης κατά τη διάρκεια της εκφόρτωσης. Επίσης, τα ηλεκτρονικά θεωρώ ότι, βοηθάνε πολύ. Το σύστημα συγκράτησης σε ανωφέρεια και κατωφέρεια με βολεύει πολύ. Το σύστημα ρολαρίσματος (EcoRoll) είναι έξυπνο και θεωρώ ότι, γλιτώνει συνέχεια καύσιμο.

Σημαντικό για την εργασία μου είναι και το οχτάρι αυτοματοποιημένο PowerShift, με πολύ γρήγορες αλλαγές, δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας και πρόγραμμα Power που κρατάει πιο ψηλά τις στροφές. Βέβαια, συνήθως το αφήνω στην φουλ αυτόματη λειτουργία, καθώς δουλεύει άψογα».

Πιο βολική καμπίνα

Μέχρι πρόσφατα, ο κ. Κορμανός οδηγούσε ένα διαξονικό Actros 1835 πρώτης γενιάς. «Σε σχέση με το Actros που είχαμε, η μεγάλη έκπληξη είναι ότι, παρά το γεγονός ότι η καμπίνα είναι πιο μικρή, αυτό είναι δύσκολο να το καταλάβεις. Συνεχώς νιώθω ότι είμαι σε καμπίνα οχήματος για διεθνομεταφορά, και έχω εντυπωσιαστεί από την πολυτέλεια και την ποιότητα του εσωτερικού. Απόλυτα ευχαριστημένος είμαι και από την κατανάλωση ντίζελ και AdBlue».

Θυμίζουμε ότι, το Antos εγκαινίασε στην ευρωπαϊκή αγορά μία καινούρια κατηγορία, αυτή των αποκαλούμενων «βαρέων διανομών». Οι πάρα πολλές εκδόσεις -με πληθώρα συνδυασμών και εκδόσεων για διάφορες μεταφορικές εφαρμογές- διατίθενται αποκλειστικά στα 2,30 μέτρα πλάτους, επιλογή που κρίνεται και ως η σημαντικότερη του κατασκευαστή. Ο λόγος είναι απλός: χωρίς να γίνονται μεγάλες παραχωρήσεις σε σχέση με τις μεγάλες καμπίνες των 2,5 μέτρων, το όχημα γίνεται πολύ πιο ευέλικτο, αλλά και ασφαλές σε αστικό περιβάλλον. Οι διαφορές σε ορατότητα της πιο στενής καμπίνας είναι μεγάλες τόσο σε τράκτορα όσο και μονό φορτηγό.

Μικρό κυβισμός, μεγάλες επιδόσεις

Έχοντας τρεις επιλογές –ClassicSpace σε «κοντή» (S) όπως στο όχημα της παρουσίασης, και μεσαία (Μ) έκδοση με την «Μ» να διατίθεται και ως «σούπερ επίπεδη» CompactSpace για εφαρμογές που απαιτούν χαμηλή οροφή για την εφαρμογή λ.χ., ψυκτικής μονάδας στην οροφή ή μεταφορά αυτοκινήτων, και σε κάθε περίπτωση, το τούνελ του κινητήρα εισχωρεί στο δάπεδο από 320 έως 170 χιλιοστά. Το Antos της παρουσίασης «φοράει» τον ολοκαίνουριο ΟΜ 936 των 7,7 λίτρων, σε έκδοση ισχύος 272 hp (μέγιστη ροπή 1.100 Nm στις 1.200-1.600 σ.α.λ., Είναι χαρακτηριστικό πως ο οδηγός του οχήματος θεωρεί ότι, δεν υπάρχουν διαορές σε επιδόσεις και ρεπρίζ σε σχέση με το Actros με κινητήρα πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας και ονομαστικής ισχύος. «Δεν περίμενα ότι, 270 ίπποι δίνουν τέτοιες επιταχύνσεις -καμία διαφορά από τα 350 του προηγούμενου».

Γενικά πάντως, είναι σημείο αναφοράς για το νέο όχημα βαρέων διανομών της Mercedes, οι πολλοί διαθέσιμοι κινητήρες. Όλοι οι νέοι εξακύλινδροι της Mercedes (σε σειρά) Euro 6, OM 936, OM 470 και ΟΜ 471, στα 7,7, 10,7 και 12,8 λίτρα χωρητικότητας αντίστοιχα, διατίθενται σε συνολικά 13 εκδόσεις ισχύος καλύπτοντας ένα πραγματικά εντυπωσιακό φάσμα απόδοσης από 238 έως 510 hp. Και με εκδόσεις «Loader» και «Volumer» της Mercedes –με ειδική διαμόρφωση για αυξημένο ωφέλιμο φορτίο και όγκο. Αντίστοιχα πολλές είναι, τέλος, οι επιλογές του πελάτη για τη μετάδοση: συνολικά διατίθενται 6 τύποι κιβωτίων με προεπιλεγμένο λογισμικό για τη στρατηγική των αλλαγών, ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή.