Στα μέσα Ιουλίου πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη η πρώτη οδηγική παρουσίαση του καινούργιου και πολυαναμενόμενου Nissan Navara στα μέλη της διεθνούς επιτροπής κρίσης για το «International Pick-Up Award» στην οποία συμμετέχει το T&T. Η νέα γενιά ενός από τα πλέον δημοφιλή pick-up θα κατασκευάζεται για την ευρωπαϊκή αγορά, αποκλειστικά στο εργοστάσιο της εταιρείας στην Βαρκελώνη και δεν θα εισάγεται από την Ασία. Δέκα σχεδόν χρόνια μετά το λανσάρισμα του μοντέλου της γενιάς που όλοι γνωρίζουμε (D40), η Nissan παρουσιάζει ένα όχημα στο οποίο έχουν αλλάξει σχεδόν τα πάντα.
Μοναδική εμφάνιση
Όταν παρουσιάστηκε το D40, το 2005, τέθηκαν ουσιαστικά τα σχεδιαστικά στάνταρ για μία ολόκληρη γενιά ελαφρών ημιφορτηγών. Αισθητικά λοιπόν, και το νέο Nissan εντυπωσιάζει. Ενώ οι συνολικές διαστάσεις παραμένουν κατά βάση αμετάβλητες (συνολικό μήκος συν 34 χιλιοστά, μεταξόνιο κοντύτερο κατά 50 χιλιοστά) η «παρουσία» του οχήματος στο δρόμο είναι πολύ πιο δυναμική και πολύ μοντέρνα.
Η έντονη μάσκα με τις γρίλιες χρωμίου, τα φώτα ομίχλης και ημέρας με λωρίδες LED και τα «νεύρα» του καπό δίνουν πολύ χαρακτήρα στο νέο Nissan, το οποίο ξεχωρίζει στο δρόμο. Στο κέντρο εξέλιξης της Nissan στη Βαρκελώνη (NTCE) όπου είδαμε για πρώτη φορά από κοντά τα δύο πρώτα οχήματα που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής, από όποια γωνία και να παρατηρήσει κάποιος το νέο σχέδιο, θα δει το πόσο προσεγμένο είναι. Τα «φουσκώματα» των φτερών και των θόλων των τροχών γεμίζουν όμορφα με 18άρες ζάντες ελαφρού κράματος ενώ, οι ράγες οροφής και το μαρσπιέ είναι κι αυτά φροντισμένα και τονίζουν το σκληροτράχηλο της κατασκευής. Το έξυπνο τρικ των σχεδιαστών είναι η φροντίδα σε κάθε λεπτομέρεια που «φωνάζει» για την προσοχή που έχει δοθεί. Ακόμη και σε απροσδόκητα σημεία όπως την πόρτα της καρότσας με τη «σκαμμένη» επιφάνεια σχήματος V. Η κυριότερη παραπομπή στο απερχόμενο μοντέλο είναι μόνο τα πίσω φώτα.
Φυσικά, όλες οι αλλαγές δεν είναι μόνο για το θεαθήναι. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας (CdA) είναι μειωμένος κατά 3,6% με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις και αυξημένη αποδοτικότητα. Η εμφατική προσοχή στη λεπτομέρεια, και οι μικρές ανοχές του αμαξώματος τονίζουν την ποιότητα συναρμογής και το τεχνολογικό βάθος του αυτοκινήτου. Το τελείωμα της πόρτας της καρότσας έχει διαμορφωθεί όπως ένα σπόιλερ, κάτι που δεν βλέπουμε συχνά σε «αγροτικό».
Ανώτερης ποιότητας το «ευρωπαϊκό» Navara
Οι αναγνώστες μας θα έχουν προσέξει ότι, όλα τα pick-up της ευρωπαϊκής αγοράς λανσάρονται αρκετούς μήνες αργότερα από ότι σε Νοτιοανατολική Ασία και Αυστραλία, τις μεγαλύτερες δηλαδή, αγορές του κόσμου για αυτή την κατηγορία οχημάτων. Ο λόγος είναι (κυρίως) οι διαφορετικές αντιρρυπαντικές προδιαγραφές και τα διαφορετικά οδηγικά ήθη. Ο υπεύθυνος προϊόντος μας εξήγησε ότι, είναι τόσες οι βελτιώσεις στο ευρωπαϊκό Navara που, είναι σχεδόν διαφορετικό μοντέλο από το αντίστοιχο για τις υπόλοιπες αγορές. Η στρεπτική ακαμψία είναι κατά πολύ αυξημένη, και συνολικά, το επίπεδο ραφιναρίσματος και φινιρίσματος, πολύ ανώτερο.
Ρωτήσαμε επίσης για διάφορες λεπτομέρειες. Το πίσω τζάμι π.χ., είναι σταθερό και δεν ανοίγει –η υποψία έστω για λίγο περισσότερο θόρυβο από τις έξτρα τσιμούχες που θα τοποθετούνταν, οδήγησε τους μηχανικούς σε αυτή την απόφαση. Επίσης, η ηχομόνωση στο εσωτερικό είναι κατά 3 ντεσιμπέλ καλύτερη σε σχέση με το μοντέλο για την Ασία.
Η παράθεση και μόνο, των επεμβάσεων του ευρωπαϊκού R&D ζαλίζει: από το παρμπρίζ, μέχρι τα πατάκια πολλά στοιχεία αντικαταστάθηκαν ώστε το «ευρωπαϊκό» Navara να θορυβεί λιγότερο.
Συνολικά, με το προηγούμενο Navara να μην έχει δεχθεί πραγματικό facelift στην παρούσα γενιά του, οι μηχανικοί τα «έδωσαν όλα» στη σχεδίαση του καινούργιου. Το μόνο στοιχείο που είναι κοινό ανάμεσα στο D40 και το NP300 είναι κάποια τμήματα των κοιλοδοκών του πλαισίου τύπου σκάλας.
Εσωτερικό με διάκοσμο επιβατικού
Το εσωτερικό μας άρεσε αρκετά. Η προσλαμβάνουσα ποιότητα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και όσο «ανεβαίνεις» επίπεδο εξοπλισμού τόσο πιο πολύ το σαλόνι θυμίζει SUV/Crossover. Τα πλαστικά είναι ως επί το πλείστον σκληρά, αλλά το φινίρισμά τους πολύ έξυπνο καθώς δείχνουν μαλακά και ιδιαίτερα ποιοτικά. Με πλούσια στοιχεία εξοπλισμού άνεσης, το διπλοκάμπινο θα προσφέρεται σε εκδόσεις Visia,Acenta, Acenta+ και Tekna, αν και μπορεί να υπάρξουν αλλαγές μέχρι την έναρξη των πωλήσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε την είσοδο χωρίς κλειδί, την τεράστια οθόνη στην κεντρική κονσόλα, την κάμερα οπισθοπορείας, το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και το VDC.
Σε παγκόσμια «πρώτη» για την κατηγορία, το Forward Emergency Braking και το Around-View Monitor (AVM). Το τελευταίο ήταν μέχρι πρότινος αποκλειστικό προνόμιο οχημάτων με εξαψήφια τιμή πώλησης και είναι ένα σύστημα από κάμερες που προβάλλει σε οθόνη μία κάτοψη του δρόμου περιμετρικά του οχήματος σε ταχύτητες κάτω των 15 χιλιομέτρων την ώρα. Με αυτό τον τρόπο, ο οδηγός αποφεύγει τις επαφές με κλαδιά και βράχια ή άλλα εμπόδια που κρύβονται όταν κινείσαι εκτός δρόμου και μπορούν να «πληγώσουν» το αυτοκίνητο.
Κινητήρας, δυναμικά χαρακτηριστικά
Η θέση οδήγησης είναι σωστή και η ορατότητα καλή, παρόλο που οι εμπρός κολώνες είναι αρκετά παχιές. Σημαντική είδηση είναι και η τοποθέτηση ενός νέου κινητήρα 2,3 λίτρων (dCi) με τουρμπίνα δύο σταδίων, προερχόμενου από την κοινοπραξία Renault/Nissan. Αυτός αποδίδει μέγιστη ισχύ 190 hp και ροπή 450 Nm, πλην όμως, το διάγραμμα απόδοσής του υπερέχει παντού σε σχέση με τον κινητήρα των 2,5 λίτρων του D40. Η μέγιστη ροπή είναι σταθερά αποδιδόμενη από τις 1.500 έως τις 2.500 σ.α.λ. Η μείωση της κατανάλωσης που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, είναι εντυπωσιακή: το νέο Navara αρκείται σε μόλις 6,4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, (4x4, με 6άρι μηχανικό κιβώτιο, με το αυτόματο να καταναλώνει περίπου 0,5 λίτρα επιπλέον). Ο κινητήρας θα διατίθεται και σε έκδοση ισχύος 160 hp. Σε αυτό το στάδιο, η Nissan θεωρεί ότι, δεν χρειάζεται κάποια ισχυρότερη έκδοση, και δεν λάβαμε κάποια απάντηση όταν ρωτήσαμε για πιθανό αντικαταστάτη του V6 των 230 hp.
Μέχρι νεωτέρας, το διπλοκάμπινο νέο Navara είναι, ίσως, το πιο άνετο ελαφρύ ημιφορτηγό της ευρωπαϊκής αγοράς. Κι αυτό γιατί πολύ απλά, η συμπεριφορά του πίσω άξονα με την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων δε μπορεί να συγκριθεί με την κλασική διάταξη με φύλλα σούστας. Δεν είναι ακριβώς όπως ένα επιβατικό SUV, δεν απέχει όμως και πολύ. Εγγενής αδυναμία όλων των pick up ειδικά χωρίς φορτίο στην καρότσα, είναι οι συνεχείς ταλαντώσεις και αναπηδήσεις, ακόμη και στην εθνική οδό. Οι σημειώσεις μας είναι γεμάτες από θετικά στοιχεία. Τα δυνατά χαρτιά του αυτοκινήτου πέρα από την άνεση και την ποιότητα κύλισης, είναι ξεκάθαρα και εντυπωσιακά. Αναφορικά με την πέδηση, το αρχικό «δάγκωμα» του συστήματος πέδησης είναι από τα πιο «καλορυθμισμένα» που έχουμε δοκιμάσει σε ελαφρά ημιφορτηγά, και δεν διαπιστώσαμε σημάδια κόπωσης, ακόμη και σε γρήγορη κατάβαση σε επαρχιακή, στριφτερή διαδρομή. Έχει γίνει πολλή δουλειά κι αυτό είναι φανερό κάθε φορά που πατάς το μεσαίο πεντάλ.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη μετάδοση, είναι από τις ελάχιστες φορές που οι διαφορές είναι μικρές ανάμεσα στο αυτόματο κιβώτιο και το 6άρι μηχανικό. Ενώ με το 7άρι αυτόματο έχουμε αναμφισβήτητα ταχύτατες αλλαγές, το μηχανικό δεν υστερεί πουθενά – είναι τόσο «γλυκό» και ακριβές που αλλάζεις σχέσεις ακόμη και με μία πίεση του αντίχειρα.
Εκτός δρόμου, τετρακίνηση
Ενώ το νέο Navara δείχνει πολύ πιο κομψό και «SUV», το δυναμικό που διαθέτει για εκτός δρόμου χρήση είναι αυξημένο. Η γωνία προσέγγισης αυξήθηκε κατά 2 μοίρες, στοιχείο πάντα καλοδεχούμενο, και δεν επιβαρύνθηκε κάποιο άλλο στοιχείο. Η απόφαση να μείνουν ουσιαστικά ίδιες οι διαστάσεις του νέου μοντέλου, ήταν σύμφωνα με τον υπεύθυνο προϊόντος Jamie MacLean, επιθυμία όλων των πελατών που ρωτήθηκαν από τον κατασκευαστή. Σε μία σύντομη, αλλά απαιτητική διαδρομή, το Navara αποδείχθηκε το ίδιο, σαφώς καλύτερο εκτός δρόμου, σε σχέση με τον προκάτοχο. Με κλειδωμένο το πίσω διαφορικό, το αυτοκίνητο είναι ασταμάτητο, με τον οδηγό να έχει συμμάχους τα αναβαθμισμένα φρένα και την ανάρτηση 5 συνδέσμων πίσω. Χωρίς να χάνει τίποτα σε ελευθερία άρθρωσης σε σχέση με ένα pickup με φύλλα σούστας, η απόσβεση ακόμη και στις πιο βάναυσες ανωμαλίες είναι τόσο ψηλού επιπέδου που, το αυτοκίνητο σε ενθαρρύνει να πιέσεις κι άλλο.
Ένα καλό ερώτημα το οποίο σίγουρα θα απασχολήσει τους υποψήφιους πελάτες, είναι η αντοχή και μακροζωΐα της πίσω ανάρτησης. Ο αρχιμηχανικός του νέου Navara ανέφερε ότι, μετά από κάποια εκατομμύρια χιλιόμετρα ακραίων δοκιμασιών δεν υπήρξε το παραμικρό θέμα. Η διάταξη αυτή προέρχεται από το τεράστιο Patrol που πωλείται στις αραβικές χώρες και φημίζεται για τη γρανιτένια ποιότητα κατασκευής. Το T&T ρώτησε επίσης τα στελέχη του κατασκευαστή για την έκδοση King Cab που δεν υπήρχε στην παρουσίαση, και μας πληροφόρησαν ότι, επί του παρόντος αυτή θα φέρει συμβατική ανάρτηση πίσω με φύλλα σούστας. Το NP300 Navara αντικαθιστά τόσο το D40 όσο και το Pick-Up (D22).
Εκμετάλλευση - εξοπλισμός
Συνολικά αυξημένα, από λίγο έως πολύ είναι τα στοιχεία εκμετάλλευσης, με την υποσημείωση ότι, τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα τελούν ακόμη υπό διαμόρφωση ως προς τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές. Το Navara δεν έχει τη μεγαλύτερη καρότσα της αγοράς, από την άλλη όμως, η δυνατότητα έλξης αυξήθηκε (στις αγορές όπου αυτό επιτρέπεται) στα 3.500 κιλά. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, δε γνωρίζουμε και τη δυνατότητα διάσχισης υδάτινου εμποδίου. Το ωφέλιμο έχει αυξηθεί μερικές δεκάδες κιλά –και εδώ δεν έχουν οριστικοποιηθεί οι προδιαγραφές του ευρωπαϊκού μοντέλου, και το ωφέλιμο είναι πάντα σε συνάρτηση με το επίπεδο εξοπλισμού της κάθε έκδοσης.
Μέχρι να έχουμε το αυτοκίνητο στην τελική του μορφή στη διάθεσή μας για πολυήμερη δοκιμή και αναλυτικές μετρήσεις, τα «συν» είναι ξεκάθαρα, και αρκούντως δελεαστικά. Εξαιρετικός νέος κινητήρας, μοναδική διάταξη της ανάρτησης, υψηλή αποδοτικότητα και αποτελεσματικά φρένα. Σε επίπεδο εξοπλισμού, με το «καλημέρα» θα διατίθενται 125 αξεσουάρ για το εξωτερικό του αμαξώματος: διάφοροι τύποι κοτσαδόρων, καουτσουκένιο ή αλουμινένιο κάλυμμα δαπέδου καρότσας, συρόμενα δάπεδα, και πολλά ακόμη.