Τροχοί & TIR

Νέο Fiat Doblό Cargo SX

Είχαμε στη διάθεσή μας το νέο Fiat Doblό με τον βελτιωμένο Multijet II των 1.300 κ.εκ. για ένα μήνα, προκειμένου να αξιολογήσουμε τα στοιχεία εκμετάλλευσης, να μετρήσουμε επιδόσεις και να καταγράψου
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/10/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Είχαμε στη διάθεσή μας το νέο Fiat Doblό με τον βελτιωμένο Multijet II των 1.300 κ.εκ. για ένα μήνα, προκειμένου να αξιολογήσουμε τα στοιχεία εκμετάλλευσης, να μετρήσουμε επιδόσεις και να καταγράψουμε τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στην καθημερινή εργασία. Το νέο van αποτελεί ένα εκτεταμένο «facelift» που όμως, συνοδεύτηκε από μεγάλης έκτασης αναβαθμίσεις, σε βαθμό που έχουμε να κάνουμε ουσιαστικά με νέο μοντέλο. Οι έτσι κι αλλιώς εξαιρετικοί πετρελαιοκινητήρες βελτιώθηκαν περαιτέρω, όπως και η ηχομόνωση, ενώ η αναβάθμιση σε ποιότητα συναρμογής και φινίρισμα κάνουν το αυτοκίνητο ακόμη πιο δελεαστικό για τον επαγγελματία.

Νέος σχεδιασμός, ποιοτική καμπίνα, πλούσιος εξοπλισμός άνεσης

Το εμπρός ένα τρίτο του Fiat είναι ανασχεδιασμένο με πιο ψηλά τοποθετημένα φωτιστικά σώματα, παχιές οριζόντιες γρίλιες στη μάσκα και δείχνει πιο δυναμικό και μοντέρνο από το απερχόμενο μοντέλο. Ο ωφέλιμος όγκος και γενικά οι διαστάσεις της καμπίνας παραμένουν οι ίδιες καθώς, το Doblό παραμένει ένα από τα πιο ευρύχωρα οχήματα της κατηγορίας. Ειδικά ο «αέρας» για τα κεφάλια των επιβατών παραμένει από τα κύρια γνωρίσματα της κατασκευής και ένα από τα δυνατά «χαρτιά» του μοντέλου.

Προσφέρεται ρύθμιση της κολώνας του τιμονιού σε ύψος και απόσταση, και η μαύρη λάκα που υπάρχει πάνω του είναι καλόγουστη. Το κάθισμα ρυθμίζεται σε πολλές έννοιες (και ύψος) και η στήριξη της οσφυϊκής χώρας είναι σωστή. Θα θέλαμε λίγο καλύτερη πλευρική στήριξη, αλλά αυτό δε συνιστά πρόβλημα. Συνολικά, εύκολα θα βρει κάποιος την ιδανική θέση οδήγησης. Στην καθημερινή χρήση ίσως ενοχλήσει κάπως η απουσία επαρκούς χώρου για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων και κινητών τηλεφώνων κοντά στον οδηγό, γύρω από τον επιλογέα ταχυτήτων και τον πίνακα οργάνων. Αρκετά από αυτά μπορούν βέβαια να τοποθετηθούν στο ταμπλό στην ειδικά διαμορφωμένη επιφάνεια πάνω από την κεντρική κονσόλα, όπου όμως δεν προστατεύονται από τον ήλιο.

Συνολικά η έκδοση SX είναι έξυπνα εξοπλισμένη και συνιστά μια ενδιαφέρουσα επιλογή ως προς τη σχέση τιμής/αξίας. Ο διάκοσμος έχει συνολικά αλλάξει προς το πιο «σοβαρό», με διακόπτες, πλήκτρα και επενδύσεις να προέρχονται απευθείας από τα επιβατικά της εταιρείας, κάτι που αναβαθμίζει την προσλαμβάνουσα ποιότητα. Σχετικά με τις παροχές της καμπίνας, κάτω από το διπλό κάθισμα του συνοδηγού υπάρχει κρυφός χώρος αποθήκευσης, όπως επίσης και δυνατότητα ανάκλισης (σε δύο τμήματα) όπου και αποκαλύπτονται μια επιφάνεια με κλιπ για έγγραφα Α4, και μία άλλη με αντιολισθητικό κάλυμμα.

Η κεντρική μονάδα του ράδιοCD «Uconnect» με επαφική οθόνη, δύο 12βολτες παροχές, δυνατότητα σύνδεσης συσκευών στον χώρο αποθήκευσης μέσω θύρας USB και αγωγό καλωδίου, και αρκετά ακόμα στοιχεία συνθέτουν μία πλήρως εξοπλισμένη καμπίνα, που βοηθά στη διαβίωση στο εσωτερικό. Μοναδικό για την κατηγορία στοιχείο εξοπλισμού, είναι το Eco:Drive, με το ειδικό λογισμικό, το οποίο αναλύει (στην 5ιντση οθόνη) τα δεδομένα κάθε διαδρομής, «βαθμολογεί» τον οδηγό και προτείνει ακόμη και τρόπους βελτίωσης του οδηγικού στιλ. Είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο και προσφέρει πραγματικά χρήσιμη πληροφόρηση.

Οδική συμπεριφορά

Το τιμόνι αν και ελαφρύ, μας άρεσε –δεν υστερεί σε ακρίβεια και ροή πληροφορίας από την επαφή των τροχών με το οδόστρωμα, και ταυτόχρονα, είναι σύμμαχος του οδηγού στο μανουβράρισμα στην πόλη, προσφέροντας συν τοις άλλοις και μικρό κύκλο στροφής στα 11,2 μέτρα. Ο μικρός Multijet των 1,3 λίτρων αποδίδει 90 hp και 200 Nm και είναι παραπάνω από επαρκής αν ο πελάτης κινείται κυρίως σε αστικό περιβάλλον και δεν χρησιμοποιεί μονίμως το αυτοκίνητο στο μάξιμουμ του μικτού φορτίου. Θεωρούμε ότι, η επιλογή κάποιου μεγαλύτερου ντίζελ ελάχιστα έχει να προσφέρει, εκτός κι αν τα ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο είναι καθημερινή υπόθεση.

Κάθε φορά που οδηγούμε το νέο Fiat δεν παύει να μας εντυπωσιάζει το γεγονός ότι, οι μηχανικοί βγάζουν τέτοια απόδοση από ένα μικρό πετρελαιοκινητήρα που κινεί με άνεση ένα μεγάλων διαστάσεων αμάξωμα. Το ίδιο ακριβώς («γεμάτες» ρεπρίζ και πειστικές επιταχύνσεις εν κινήσει) συμβαίνει και με φορτίο στην «κλούβα». Απλά στα προσπεράσματα θα πρέπει κανείς να κατεβάζει σχέση ή σχέσεις, με τον σαφέστατο και με κοντές διαδρομές επιλογέα. Ο επιλογέας είναι τοποθετημένος σε σωστή εργονομικά θέση και σε βοηθά να κρατάς τον κινητήρα στο ωφέλιμο φάσμα στροφών.

Η κύρια και άμεσα αντιληπτή διαφορά στο νέο μοντέλο έχει να κάνει με την ελαστικότητα του κινητήρα και την απόκριση στο πάτημα του γκαζιού. Αν στο προηγούμενο μοντέλο η συγκεκριμένη έκδοση ισχύος του Multijet ήταν απλά επαρκής για τη μάζα του οχήματος, τώρα συνιστά σοβαρό λόγο να μην ασχοληθούν οι επαγγελματίες με τον μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρα. H Fiat Professional ανακοινώνει ότι, η απόκριση στο γκάζι είναι βελτιωμένη κατά 40%. Πέρα από νούμερα, στη διάρκεια της δοκιμής, το Fiat επιτάχυνε πειστικά και απροβλημάτιστα στον αυτοκινητόδρομο ήδη από τις 1.700 σ.α.λ., και σίγουρα πιο εύκολα σε σχέση με τον προηγούμενο 90άρη κινητήρα.

Το νέο Doblό είναι επίσης πιο «ήσυχο» κατά 3 dB, σε επίπεδο αίσθησης πάντως, η αναβάθμιση είναι μεγάλη σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών και ταχύτητας κίνησης. Θορυβεί σαφώς λιγότερο σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο σε κάθε περίσταση κάτι που ενισχύει την αίσθηση ραφιναρισμένης κατασκευής. Τα φρένα είναι επίσης σημαντικά αναβαθμισμένα σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα, την οποία διατηρούν ακόμη και μετά από συνεχείς δυνατές επιβραδύνσεις. ABS με EBD και ESC είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού. Το Doblό χαρακτηρίζεται από ήπιες αντιδράσεις του πλαισίου σε «τιμονιές» και μετατοπίσεις βάρους και είναι γενικά στημένο με προσανατολισμό την άνεση. Η συμπεριφορά είναι τυπικά υποστροφική και χαρακτηρίζεται από «ωριμότητα».

Η μοναδικότητα του Fiat έγκειται (ήδη από την προηγούμενη γενιά) στη χρήση ανεξάρτητης πίσω ανάρτησης διπλών συνδέσμων Bi-link. Πέρα από την αποτελεσματική απόσβεση ακόμη και σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες, η ακρίβεια που προσδίδει στην οδική συμπεριφορά είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική. Επίσης, επέτρεψε στον κατασκευαστή να συγκρατήσει τις διαστάσεις των θόλων των πίσω τροχών, οι οποίοι για λίγο μόνο εισχωρούν στην κλούβα. Συνολικά το σετάρισμα της ανάρτησης είναι τώρα διαφορετικό, ανάλογα και με το μικτό βάρος του οχήματος.

Να αναφέρουμε ότι, ως προς την ενεργητική ασφάλεια, με τη συγκεκριμένη πίσω ανάρτηση, είναι πολύ δύσκολο να «φύγει» (υπερστροφή) το πίσω μέρος του οχήματος από λάθος χειρισμό σε κάποια στροφή. Το Fiat «πατάει» με σιγουριά στο οδόστρωμα, τίποτα δεν τρίζει, το επίπεδο συναρμολόγησης είναι υψηλό και νιώθεις το όχημα ως μία μονοκόμματη συμπαγή κατασκευή.

Εκμετάλλευση, χρήση, αποδοτικότητα

Σε κάθε επιφάνεια του νέου μοντέλου είναι εμφανής η προσοχή στη λεπτομέρεια κι αυτή είναι η κύρια διαφορά με το προηγούμενο μοντέλο. Με 9.000 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, το Fiat μοιάζει ακόμη με αυτοκίνητο που βρίσκεται σε κάποια έκθεση της εταιρείας. Στις σημειώσεις μας έχουμε καταγράψει και την αντοχή των πλαστικών σε μικρογρατζουνιές. Δεν υπάρχει το παραμικρό, πουθενά, αν και κακομεταχειριστήκαμε σκόπιμα το αυτοκίνητο.

Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του Doblό στην καθημερινή εργασία, είναι οι συγκρατημένες εξωτερικές διαστάσεις, σε σχέση με τον «αέρα» στην καμπίνα και τον ωφέλιμο όγκο στην «κλούβα», ειδικά στην έκδοση κοντού μεταξονίου της δοκιμής. Η πρακτικότητα που προσφέρει σε επίπεδο καθημερινής εργασίας και διαβίωσης το Fiat, θεωρούμε πως είναι ένας από τους λόγους της εμπορικής του επιτυχίας. Όλη η κατασκευή είναι έτσι διαμορφωμένη ώστε να κάνει τη ζωή του επαγγελματία εύκολη.

Η Fiat Professional έχει τοποθετήσει νέες χειρολαβές παντού, και στις πλαϊνές συρόμενες πόρτες, ο χειρισμός των οποίων απαιτεί ελάχιστη μυϊκή προσπάθεια ενώ εξίσου εύκολη είναι και η κύλιση πάνω στις ράγες τους. Το πόμολο της πίσω πόρτας, δίχως υπερβολή, ανοίγει με ένα δάχτυλο, όπως ισχυρίζεται ο κατασκευαστής. Για εφαρμογές όπως εταιρείες κούριερ/ταχυμεταφορών αυτό είναι σημαντικός παράγοντας ευχρηστίας. Όλες οι νέες χειρολαβές είναι τοποθετημένες κάθετα, και ο λόγος έχει να κάνει με το γεγονός πως εργονομικά αυτή είναι η σωστή διαμόρφωση. Στη διάρκεια της χρήσης του Fiat, καταγράψαμε δύο μόνο σημεία κριτικής: δεν υπάρχει ποτηροθήκη ικανή να στηρίξει έναν καφέ ή αναψυκτικό, και το διπλό κάθισμα συνοδηγού αρκεί μόνο για πολύ σύντομες διαδρομές με δύο άτομα να το μοιράζονται, γιατί απλά, είναι μικρό. Για την ποτηροθήκη, να αναφέρουμε πως δε συνιστά πρόβλημα καθώς υπάρχουν δεκάδες aftermarket λύσεις που κοστίζουν μερικά ευρώ. Το Fiat είναι τόσο ολοκληρωμένο που, τα «μείον» κρίνονται ως επουσιώδη.

Ήδη από την έκδοση με το κοντό μεταξόνιο και τη στάνταρ οροφή, το νέο Doblo παραμένει εξαιρετικό ως προς την εκμετάλλευση. Το ωφέλιμο φορτίο κυμαίνεται από 750 έως 1.005 (με ενισχυμένη ανάρτηση) κιλά και το σχήμα της κλούβας ελάχιστα απέχει από ένα πλήρως εκμεταλλεύσιμο τετράγωνο σχήμα. Η εκμετάλλευση της κλούβας είναι φανερή: ειδικά διαμορφωμένη οροφή για μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους, μπάρες οροφής, ανοιγόμενο πίσω τμήμα, αποσπώμενο φωτιστικό, πλενόμενη, αδιάβροχη επένδυση και άλλες ευκολίες «λύνουν» τα χέρια του χρήστη στη καθημερινή εργασία. Υπάρχουν 4 κρίκοι πρόσδεσης και συγκράτησης αντικειμένων στο δάπεδο. Το μυστικό εδώ, έχει πάλι να κάνει με την πίσω ανάρτηση, η οποία «κλέβει» ελάχιστο ωφέλιμο όγκο από το εσωτερικό, σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης είναι 3,4 κυβικά μέτρα -3,8 με αναδιπλωμένο κάθισμα συνοδηγού, και έχοντας αφαιρέσει το μεταλλικό διαχωριστικό πλέγμα.

Το Fiat είναι παραπάνω από ικανοποιητικό στον τομέα της αποδοτικότητας. Έχοντας καλύψει σχεδόν τα μισά χιλιόμετρα της δοκιμής σε αστικές συνθήκες με πολλά σταμάτα-ξεκίνα και δυνατές επιταχύνσεις με τις μικρές σχέσεις του κιβωτίου ταχυτήτων, είναι σαφές ότι, υπάρχει η δυνατότητα να πέσει κάποιος και κάτω από τα 6 λίτρα. Η έκδοση της δοκιμής είναι έξυπνα εξοπλισμένη και γενικά, θα συνιστούσαμε «πακέτα» αποδοτικότητας Start&Stop και ECOjet pack, καθώς κοστίζουν ελάχιστα και περιλαμβάνουν πολλά αξιόλογα συστήματα, όπως δυναμό με «έξυπνη» λειτουργία, αντλία λαδιού μεταβλητής χωρητικότητας και πολλά ακόμη. Στη διάρκεια της δοκιμής το αυτοκίνητο ήταν σχεδόν μόνιμα φορτωμένο μεταξύ 30% και 70% του μικτού και οδηγήθηκε υπό πίεση σε κάθε είδους διαδρομή. Μετά από 3.000 χιλιόμετρα, η μέση κατανάλωση των 6,7 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα κρίνεται ως εξαιρετική. Τα διαστήματα των σέρβις απέχουν μεταξύ τους 35.000 χιλιόμετρα και το αυτοκίνητο καλύπτεται από πενταετή εγγύηση. Συνολικά, έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκληρωμένο van με σημαντικά προτερήματα στη χρήση, υψηλά στοιχεία εκμετάλλευσης και μεγάλη άνεση στη διάρκεια της εργασίας.

PreviousNext