Έχει σχεδιαστεί για αστικές και ημιαστικές διανομές με μεγάλη αυτονομία για την κάλυψη των καθημερινών μεταφορικών αναγκών. Βρεθήκαμε στη Στουτγκάρδη, στην επίσημη παρουσίαση του Mercedes-Benz Urban eTruck, η παραγωγή του οποίου πρόκειται να ξεκινήσει στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, δίπλα από το Fuso Canter E-Cell το οποίο ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πολύμηνες δοκιμές σε Πορτογαλία και Γερμανία.
Antos...ηλεκτροκινούμενο
Παρά το καμουφλάζ του, γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι το ηλεκτροκίνητο όχημα της εταιρείας είναι το επιτυχημένο μοντέλο Mercedes-Benz Antos, με μεταξόνιο 4,9 μέτρα. Οι βασικές αλλαγές εστιάζονται στο χώρο του σασί, με την τοποθέτηση των μπαταριών. Όλο το συμβατικό σύστημα πρόωσης έχει αντικατασταθεί από έναν πίσω μεσαίο άξονα με δυο υγρόψυκτους ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους στις πλήμνες των τροχών, με μέγιστη ισχύ 340 ίππων και ροπή 1.000 Nm ενώ, βάσει της σχέσης πολλαπλασιασμού της μετάδοσης, η συνολική ροπή στους τροχούς αγγίζει τα 11.000 Nm. Ο προσαρμοσμένος άξονας της ηλεκτροκίνησης βασίζεται στον ZF AVE 130, έχει μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος 11,5 τόνους και έχει ήδη δοκιμαστεί στα υβριδικά και fuel cell λεωφορεία της Mercedes-Benz.
Οι συσσωρευτές λιθίου-ιόντων παρέχουν συνολική ενεργειακή χωρητικότητα 212 kWh εξασφαλίζοντας μεγάλη αυτονομία. Η τοποθέτησή τους έχει γίνει εντός του πλαισίου για να προστατεύονται σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Η αρθρωτή τοποθέτηση των μπαταριών στο πλαίσιο δίνει περιθώρια προσθήκης ή αφαίρεσης συστοιχιών παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα προσαρμογής της προσφερόμενης αυτονομίας στις εκάστοτε ανάγκες. Επίσης, ο πίσω άξονας έχει τροποποιηθεί για χρήση στο Urban eTruck και απέχει από το έδαφος πάνω από 200 χιλιοστά. Τέλος, ο τρόπος στερέωσης του άξονα έχει αναδιαμορφωθεί και αξίζει να αναφερθεί ότι στη συγκεκριμένη εφαρμογή χρησιμοποιούνται μονά ελαστικά 495/45 R 22.5.
Το μοναδικό μειονέκτημα που σημειώνεται στο ηλεκτρικό φορτηγό είναι η αύξηση του βάρους του οχήματος με την προσθήκη επιπλέον 2,5 τόνων που ζυγίζουν οι μπαταρίες. Ωστόσο, μελετάται ήδη η αύξηση του μικτού βάρους κατά 1 τόνο και αν αφαιρεθεί το βάρος του κινητήρα, των συστημάτων μετάδοσης κίνησης και της δεξαμενής καυσίμου, το συνολικό επιπλέον βάρος περιορίζεται στα 700 κιλά.
Αυτονομία 200 χιλιομέτρων
Με βάση τις ανάγκες των οχημάτων τροφοδοσίας της αγοράς η αυτονομία που εξασφαλίζει το Mercedes-Benz Urban eTruck κρίνεται ικανοποιητική. Στην πράξη, ο αυτοκινητιστής ή μια εταιρεία με έδρα τον Ασπρόπυργο που μεταφέρει τα εμπορεύματά της σε μια ακτίνα 200 χιλιομέτρων, καταγράφοντας μια πορεία προς Αθήνα, Κορωπί, Πειραιά και επιστροφή, ένα συνηθισμένο δρομολόγιο δηλαδή, θα έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα της κίνησης του οχήματος σχεδόν δωρεάν, χάρη στην αυτονομία που εξασφαλίζεται (υπάρχει φυσικά το κόστος του ρεύματος για τη φόρτιση των μπαταριών). Αναλογιστείτε ότι για την ίδια διαδρομή ένα όχημα με μικτό φορτίο στους 26 τόνους χρειάζεται περίπου 40 λίτρα πετρέλαιο, δηλαδή 42 ευρώ (με τιμή λίτρου 1,05 ευρώ) ημερησίως, με το ποσό να φτάνει τα 1.008 ευρώ σε 24 ημέρες εργασίας το μήνα οπότε η απόσβεση του επιπλέον κόστους των μπαταριών επιτυγχάνεται σύντομα.
Φόρτιση μπαταριών
Σε ό,τι αφορά τη φόρτιση των μπαταριών ιόντων λιθίου, μπορεί να γίνει μέσω ταχυφορτιστή 100 Kw σε διάστημα 2-3 ωρών, ενώ σε φορτιστή 20 Kw απαιτούνται 10 ώρες. Επιπλέον, το γερμανικό πρωτότυπο φορτηγό εφοδιάζεται και με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Δεδομένου ότι σε ένα 12ωρο το δρομολόγιο ολοκληρώνεται, παράδοση-παραλαβή εμπορευμάτων και επιστροφή στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, σημαίνει ότι υπάρχει αρκετός χρόνος για τη φόρτιση για το επόμενο δρομολόγιο, ακόμη και για φορτιστή απόδοσης 20 Kw.
Εντελώς αθόρυβο
Εκτός των άλλων πλεονεκτημάτων (μείωση ρύπων και κόστους δρομολογίου) το ηλεκτροκίνητο φορτηγό εξασφαλίζει και μηδενικά επίπεδα θορύβου, συμβάλλοντας σε πιο ήσυχεςπόλεις. Επίσης, το καθιστά ιδανικό όχημα για διανομές κατά τη διάρκεια της νύχτας, ακόμη και στο κέντρο της πόλης.
Fuso Canter E-Cell
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι υπεύθυνοι της εταιρείας έκαναν γνωστό πως το Fuso Canter E-Cell ολοκλήρωσε με επιτυχία τις δοκιμές του για ένα εξάμηνο στη Γερμανία και την Πορτογαλία και είναι σχεδόν έτοιμο να περάσει στη μαζική παραγωγή. Μαζί με τη Mercedes-Benz και την Freightliner, η Fuso είναι το τρίτο σημαντικότερο σήμα της Daimler Trucks και πρωτοπόρος κατασκευαστής στα «πράσινα» ελαφρά φορτηγά. Το Fuso Canter Eco Hybrids εκτελεί μεταφορές σε διάφορες αγορές του κόσμου με τη δεύτερη γενιά του φορτηγού να παράγεται από το 2012. Η πρώτη γενιά του πλήρως ηλεκτρικού Canter E-Cell λανσαρίστηκε από τη Fuso το 2010, τέσσερα χρόνια αργότερα ακολούθησε η δεύτερη γενιά, ενώ η επερχόμενη γενιά αναμένεται να είναι πιο αποδοτική και πρακτική για καθημερινή χρήση.
Το όχημα θα παρουσιαστεί στην έκθεση ΙΑΑ το Σεπτέμβριο, με τις μπαταρίες λιθίου χωρητικότητας 48 kWh να είναι τοποθετημένες δεξιά και αριστερά του πλαισίου και τον υγρόψυκτο κινητήρα να εξασφαλίζει ισχύ 110 Kw, μέγιστη ροπή 650 Nm και μέγιστη ροπή στον τροχό στα 4.330 Nm, ενώ εναλλακτικά μπορεί να λειτουργεί και ως γεννήτρια. Σημαντικό είναι ότι υπάρχει ειδική μονάδα θέρμανσης για την καμπίνα. Ο ηλεκτροκινητήρας συνεργάζεται με αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής όπου ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στη D (οδήγηση), N (νεκρά), R (όπισθεν) και P (θέση πάρκινγκ).
Χαρακτηριστικό στοιχείο του ηλεκτροκινητήρα είναι ότι αποδίδει την πλήρη ροπή του από χαμηλές στροφές, με δυναμικές επιδόσεις και γρήγορες επιταχύνσεις. Τέλος, εφοδιάζεται με το VSP (Vehicle System for Pedestrians), το οποίο είναι ένα σύστημα ηχητικής προειδοποίησης για τους πεζούς και μπορεί να ενεργοποιηθεί με το πάτημα ενός κουμπιού.
Αυτονομία-Φόρτιση μπαταριών
Η αυτονομία του οχήματος φτάνει τα 100 χιλιόμετρα, ανάλογα με τη χρήση, που σημαίνει ότι για μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στη μεταφορά εμπορευμάτων στο κέντρο πόλεων η συγκεκριμένη αυτονομία είναι ικανοποιητική. Βέβαια, στο άμεσο μέλλον στόχος της εταιρείας είναι η αύξηση της αυτονομίας στα 150 χλμ. και της φόρτισης στο μισό χρόνο.
Το σύστημα φόρτισης είναι το ίδιο με αυτό του Urban E-Truck και η φόρτισή του κατά 80%, με ταχυφορτιστή 100 Kw, γίνεται σε μια ώρα, ενώ μια πλήρως αποφορτισμένη μπαταρία 230 V / 16A φορτίζεται μέσα σε επτά ώρες. Το επιπλέον βάρος του υβριδικού συστήματος κίνησης ανέρχεται μόλις στα 150 κιλά.