Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τις αεροδυναμικές προσθήκες στην καμπίνα, προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 7%, ενώ, σημαντικό πλεονέκτημα των οχημάτων είναι η μείωση του βάρους τους κατά 100 κιλά, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό το ωφέλιμο φορτίο. Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά, στη νότια Ολλανδία, τα νέα DAF σε διάφορες εκδόσεις, ελέγχοντας από κοντά την ποιότητα κατασκευής του αναβαθμισμένου εσωτερικού, τις νέες καινοτομίες των οχημάτων, δοκιμάζοντας παράλληλα τους κινητήρες Paccar MX11&ΜΧ 13 στις εκδόσεις των 450 και 530 ίππων.

Εξωτερική σχεδίαση-Αύξηση αεροδυναμικής

Οι παρεμβάσεις των σχεδιαστών της εταιρείας στην εξωτερική όψη των οχημάτων στοχεύουν ξεκάθαρα στην αύξηση της αεροδυναμικής και κατ' επέκταση στη μείωση της κατανάλωσης. Το μπλε μεταλλικό χρώμα λανσαρίσματος των νέων οχημάτων, σε συνδυασμό με τα αυτοκόλλητα της εταιρείας, διαμορφώνουν μια ομορφότερη καμπίνα με ωραία χαρακτηριστικά.

Η πρώτη έντονη διαφορά παρατηρείται στην κεντρική μάσκα, με το ανανεωμένο σήμα της μάρκας. Νέας σχεδίασης είναι και το σκίαστρο, με χρωμιωμένη γραμμή, το οποίο, επίσης, συμβάλλει στην αύξηση της αεροδυναμικής. Δυνατά σημεία στην εμφάνιση των DAF αποτελούν τα νέα φουσκωμένα φτερά των τροχών, τα σπόιλερ στα πλαϊνά και οι νέοι απαγωγείς αέρα πίσω από τις γρίλιες της μάσκας. Επιπρόσθετα, έκλεισαν τα διάκενα ανάμεσα στα φώτα και τα σπόιλερ. Σημαντική καινοτομία στα νέα οχήματα θεωρούμε τον περιορισμό των διαστάσεων των κουτιών των συστημάτων εξαγωγής, γεγονός που μειώνει το απόβαρο, ενώ, παράλληλα αυξάνεται ο χώρος για την τοποθέτηση μεγαλύτερων ρεζερβουάρ. Στην κάτω πλευρά του προφυλακτήρα, τόσο στο XF όσο και στο CF, τοποθετείται πλέον μια μικρή μπάρα αλουμινίου με δυο μικρά φωτάκια. Το λογότυπο της DAF είναι επίσης τοποθετημένο στο τελευταίο σκαλοπάτι πριν την είσοδο στο εσωτερικό της καμπίνας.

Αναβαθμισμένη καμπίνα

Η δομή του εσωτερικού της καμπίνας των CF και XF παραμένει ίδια, με τις αυξημένες διαστάσεις τους, ιδιαίτερα, η ευρύχωρη του XF με συνολικό όγκο 12,6 κ.μ. Οι νέες καινοτομίες βελτιώνουν την άνεση, τη φιλικότητα προς τον χρήστη, την ελκυστικότητα καθώς και την ασφάλεια. Αυτό που ξεχωρίζει άμεσα στο αναβαθμισμένο εσωτερικό είναι οι νέες εσωτερικές επενδύσεις, καθώς και η νέα διάταξη του πίνακα οργάνων και του ταμπλό. Τα χρώματα του ταμπλό είναι πλέον πιο φωτεινά και κατ' επέκταση πιο ευχάριστα, όπως και στα καθίσματα, τις κουρτίνες, τα στρώματα, τους πλευρικούς και πίσω τοίχους αναβαθμίζοντας με τη σειρά τους την ατμόσφαιρα στο εσωτερικό.

Ο πίνακας οργάνων έχει επανασχεδιαστεί με νέους πιο σύγχρονους και ευκρινείς χαρακτήρες ενώ, ο πίνακας πληροφοριών Advanced Driver περιλαμβάνει την αντίστροφη μέτρηση του ταχογράφου, εμφανίζοντας τους υπόλοιπους χρόνους οδήγησης και ανάπαυσης. Οι οδηγοί θα επωφεληθούν επίσης, από το νέο διακόπτη εσωτερικού φωτισμού, τοποθετημένο στο κεντρικό τμήμα του ταμπλό, με δυνατότητες εξοικονόμησης για λειτουργίες νυχτερινής κίνησης και χαλάρωσης.

Όλες οι λειτουργίες που σχετίζονται με την ταχύτητα, συμπεριλαμβανομένου του cruise control, και του συστήματος limit, είναι τοποθετημένες σε χειριστήρια στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Η κορυφαίας έκδοσης καμπίνα είναι η Exclusive Line, η οποία διακρίνεται από το χρωματιστό ταμπλό, τα πάνελ πόρτας και τα δερμάτινα καθίσματα καθώς και τα κομψά φωτεινά ανοίγματα, ενώ, το τιμόνι είναι επίσης δερμάτινο. Τέλος, τα νέα DAF διαθέτουν ένα εντελώς νέο και πλήρως αυτόματο σύστημα ελέγχου της θερμοκρασίας στο εσωτερικό με την ονομασία HVAC, το οποίο ελέγχει και ακόμη καλύτερα τη θερμοκρασία. Επιπρόσθετα, το σύστημα αυτό επιβαρύνει ελάχιστα την απόδοση του κινητήρα καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια.

Νέοι 11λιτροι και 13λιτροι κινητήρες

Το βασικό κριτήριο σχεδίασης των νέων κινητήρων αφορά την αύξηση την αποδοτικότητας, καθώς και την παραγωγή περισσότερης ροπής και ιπποδύναμης σε χαμηλότερες στροφές, ενώ παράλληλα μειώνονται οι συχνές αλλαγές στο κιβώτιο Traxon, βελτιώνεται η οικονομία καυσίμου και αυξάνεται η οδηγική άνεση. Οι νέες γενιές MX-11 και MX-13 παράγουν τη μέγιστη ροπή τους από τις 900 σ.α.λ., ενώ, παράλληλα έχουν αυξηθεί τα νούμερά της, ανάλογα με τον κινητήρα. Η DAF χρησιμοποιεί επίσης τη Multi Torque στη νέα γενιά CF και XF, η οποία μεγιστοποιεί την απόδοση του κινητήρα στην υψηλότερη ταχύτητα. Χάρη στην πολλαπλή ροπή, διατίθενται επιπλέον 100 Nm έως 150 Nm, πράγμα που σημαίνει ότι το φορτηγό μπορεί να συνεχίσει να κινείται με αυτή τη σχέση όσο το δυνατόν περισσότερο. Επιπρόσθετα, και για τους δύο κινητήρες έχουν ανασχεδιαστεί πλήρως τα εξαρτήματα που περιλαμβάνουν το μπλοκ κινητήρα, την ψύξη, την είσοδο αέρα, τα έδρανα για τον στροφαλοφόρο άξονα και τα έμβολα.

Η διαδικασία καύσης έχει επίσης βελτιωθεί και ο λόγος συμπίεσης έχει αυξηθεί. Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί νέοι και πιο αποδοτικοί στρόβιλοι, που σημαίνει ότι ο κινητήρας προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη ροπή στις χαμηλές ταχύτητες και έχει μια πιο αποτελεσματική ανταλλαγή αερίων. Με στόχο τη μέγιστη απόδοση, η DAF χρησιμοποιεί μια συνεχώς μεταβαλλόμενη αντλία λαδιού, καθώς και μια εντελώς νέα μονάδα πετρελαίου για μειωμένη απώλεια πίεσης.

Αυτή η νέα αντλία εξασφαλίζει ότι η πίεση του λαδιού είναι πάντα ευθυγραμμισμένη με τις απαιτήσεις του κινητήρα, εξοικονομώντας ενέργεια και κατά συνέπεια καύσιμο.

Ενισχυμένο μηχανόφρενο

Το μηχανόφρενο (Paccar Engine Brake) είναι τώρα ακόμα πιο ισχυρό, χάρη στις καινοτομίες στις βαλβίδες, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του προφίλ έκκεντρου. Όπως στον κινητήρα του MX-11 έτσι και στον MX-13 διατίθεται τώρα ένα φρένο κινητήρα με απλή ενεργοποίηση βαλβίδας, το οποίο προσφέρει μεγαλύτερη απόδοση φρεναρίσματος σε χαμηλότερες στροφές κινητήρα.

Η ισχύς του μηχανόφρενου PACCAR MX-11 αυξήθηκε κατά 10% στα 340 kW (463 ίπποι) και ακόμη σημαντικότερο, η ροπή στρέψης που κυμαίνεται μεταξύ 1.200 και 1.500 σ.α.λ έχει αυξηθεί κατά 20%. Το μηχανόφρενο στον MX-13 παρέχει 30% περισσότερη ισχύ φρεναρίσματος, κορυφώνοντας σχεδόν κατά 30% σε περίπου 1.200 σ.α.λ. Η μέγιστη ισχύς πέδησης ισούται με 360 kW (490 ίπποι) από τις 2.100 σ.α.λ.

Νέοι άξονες

Οι πίσω άξονες SR 1344 και SR 1347 αναπτύχθηκαν με στόχο η διευκόλυνση της μείωσης της ταχύτητας και μεγιστοποίηση της απόδοσης. Η DAF προσφέρει τον επανασχεδιασμένο πίσω άξονα SR 1344 με τέσσερις νέες σχέσεις μεταδόσεις: 2,05, 2,21, 2,38 και 2,47, και τον SR 1347 ο οποίος έχει αναπτυχθεί περαιτέρω και έχει τελική σχέση μετάδοσης 2,39. Αυτό έχει μεγιστοποιήσει την ακρίβεια της γεωμετρίας του γραναζιού, επιτρέποντας την ελαχιστοποίηση της τριβής μεταξύ των μεμονωμένων τροχών. Το DAF χρησιμοποιεί επίσης λάδι με χαμηλότερο ιξώδες 75W85 και για τους δύο πίσω άξονες για να μειώσει την τριβή στο διαφορικό. Τέλος, οι πίσω άξονες χρησιμοποιούν τα πρόσφατα ανεπτυγμένα ρουλεμάν τροχών χαμηλής τριβής.

Στο δρόμο με το CF και το XF

Στην πράξη όμως τι διαφορές θα παρατηρήσει και θα αισθανθεί ο οδηγός του CF και του XF όταν οδηγήσει τα δυο νέα οχήματα; Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε έναν τράκτορα DAF CF με τη μέγιστη ιπποδύναμη του 11λιτρου κινητήρα στους 450 ίππους με βυτίο μεταφοράς νερού με 32 τόνους μικτό φορτίο, καθώς και ένα DAF XF με τον 13λιτρο κινητήρα και την κορυφαία ιπποδύναμη στους 530 ίππους με σιλοφόρο μικτού φορτίου στους 40 τόνους, διαπιστώνοντας από κοντά τις παρεμβάσεις και αλλαγές στους κινητήρες και στο κιβώτιο.

Κοινό σημείο αναφοράς αποτελεί η εξαιρετική διαβάθμιση του κιβωτίου Traxon 12 σχέσεων, το οποίο σε πρώτο πλάνο εκκινεί το φορτηγό ομαλά και γρήγορα. Εδώ, πρέπει να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο κιβώτιο, κατασκευής ZF, είναι διαθέσιμο με 12 ταχύτητες ως στάνταρ ή 16 προαιρετικά, με Direct drive και Over drive. Επίσης, είναι διαθέσιμο και ένα χειροκίνητο 16τάχυτο κιβώτιο και ένα χειροκίνητο οκτώ ή εννέα σχέσεων για οχήματα διανομών της σειράς CF. Τα κιβώτια εφοδιάζονται με τη λειτουργία Eco Fuel η οποία επικεντρώνεται κυρίως στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου με το σύστημα κίνησης να ανταποκρίνεται προοδευτικά στις αλλαγές, ενώ, στη λειτουργία Eco Performance, το σύστημα κίνησης καθυστερεί ελαφρώς τις αλλαγές των ταχυτήτων, ιδιαίτερα χρήσιμο σε μεγάλες ανηφόρες, παρέχοντας πιο ισχυρή επιτάχυνση.

Η Ολλανδία δυστυχώς, λόγω επίπεδης μορφολογίας, δεν ενδείκνυται για δοκιμές φορτωμένων οχημάτων, ωστόσο, η επιλεγμένη διαδρομή στη νότια πλευρά της χώρας περιελάμβανε μερικές ανηφόρες στις οποίες καταγράψαμε την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στους κινητήρες. Ξεκινώντας από τον 11λιτρο με τους 450 ίππους μας έκανε θετική εντύπωση το τράβηγμα του κινητήρα, τόσο κατά τις εκκινήσεις του οχήματος όσο και κατά την πορεία, δουλεύοντας παράλληλα σε χαμηλό εύρος στροφών. Στις δυο ανηφόρες της διαδρομής, για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης ήταν με κλίση και διάρκεια σαν την ανηφόρα μετά τα διόδια της Ελευσίνας, ο κινητήρας ανέβασε 10η σχέση στο κιβώτιο την οποία διατήρησε σε ένα μεγάλο εύρος στροφών, από τις 950 έως τις 1.500 σ.α.λ.

Αφενός μεν έτσι πέτυχε οικονομία, αποφεύγοντας περιττές αλλαγές, αφετέρου δε απέδειξε πως είναι αρκετά ψυχωμένος και ικανός να διατηρεί σταθερή ταχύτητα. Θεωρούμε ότι για τα δεδομένα της χώρας μας και για ένα αυτοκίνητο που εκτελεί τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη ο 11λιτρος κινητήρας με τους 450 ίππους πρόκειται να ικανοποιήσει και να ανταποκριθεί στις προσδοκίες και απαιτήσεις του επαγγελματία. Από τη μια εγγυάται χαμηλή οικονομία, τόσο όταν κινείται το όχημα άδειο όσο και φορτωμένο, και από την άλλη καλή απόδοση.

Στον αντίποδα, οδηγώντας το XF με τον 13λιτρο κινητήρα και την ιπποδύναμη των 530 ίππων, ο οδηγός έχει διαθέσιμα ακόμη μεγαλύτερα αποθέματα ιπποδύναμης και ροπής κινώντας το DAF πιο γρήγορα, ενώ, έχει επίσης τη δυνατότητα να διατηρεί σταθερές σχέσεις στο κιβώτιο χωρίς συχνά ανεβοκατεβάσματα. Αυτό, αρκεί να το παρατηρήσει ο οδηγός στο στροφόμετρο, όπου, οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.550 σ.α.λ όταν πατάει μαλακά το γκάζι, η βελόνα πέφτει ομαλά στις 800 σ.α.λ και φορτώνει πάλι γρήγορα για να ανεβάσει σχέση. Στην ίδια ανηφόρα, που ανεβήκαμε νωρίτερα με το CF, οδηγήσαμε και το XF αλλά με περισσότερο φορτίο το οποίο διατήρησε επίσης τη 10η σχέση, ενώ, στα τελευταία μέτρα ανέβασε και την 11η αποδεικνύοντάς μας ότι οι αλλαγές στον 13λιτρο κινητήρα έχουν δημιουργήσει ένα πιο ισχυρό σύνολο.

Επίσης, ο κινητήρας έχει την ικανότητα να αποφεύγει περιττές αλλαγές στο κιβώτιο και σε μικρότερες ταχύτητες, όπως για παράδειγμα προσεγγίζοντας κυκλική ροτόντα με 7η σχέση στις 1.450 σ.α.λ και αφήνοντας το πόδι μας από το γκάζι έπεσαν οι στροφές. Ωστόσο, διατήρησε την ίδια σχέση και ανέκτησε γρήγορα ταχύτητα με το πάτημα του γκαζιού. Γενικότερα, τόσο ο 11λιτρος με τους 450 αλλά ακόμη περισσότερο ο 13λιτρος με τους 530 ίππους έχουν τη δυνατότητα να κινούν με υψηλή ταχύτητα τον συρμό, ενώ, ακόμη και αν κόψει το όχημα στο μέσο ανηφόρας, δεν «γονατίζει» ο κινητήρας.

Στον αυτοκινητόδρομο, όπου ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον αυτόματο πιλότο, θα παρατηρήσει σημαντικές αλλαγές στο σύστημα με αποτέλεσμα το Predictive Cruise Control να χρησιμοποιεί ακόμη πιο γρήγορα τη λειτουργία EcoRoll, υπολογίζοντας ότι η ορμή του οχήματος είναι επαρκής για να κινήσει το όχημα μέχρι το τελείωμα μιας ανηφόρας, χωρίς να κόψει ταχύτητα πριν το τελείωμά της.

Επίσης, σημαντικό στοιχείο αποτελεί η εξέλιξη του συστήματος και για την κάθοδο του οχήματος σε μεγάλη κατηφόρα όπου το GPS γνωρίζει αρκετά νωρίτερα τις κλίσεις του εδάφους και έτσι κατεβάζει γρηγορότερα σχέση στο κιβώτιο, ενεργοποιώντας παράλληλα το βοηθητικό σύστημα πέδησης, για να διατηρήσει σταθερή την ταχύτητα που έχει επιλέξει ο οδηγός, την οποία μπορεί να τη ρυθμίσει μέχρι το +7 και -10 χιλιόμετρα.

Στο δια ταύτα, πέρα από το εσωτερικό και εξωτερικό φρεσκάρισμα των καμπινών με βελτιωμένα αισθητικά χαρακτηριστικά, οι υπόλοιπες αλλαγές έχουν εστιάσει στην καλύτερη απόδοση των κινητήρων και την αύξηση της οικονομίας και αποδοτικότητας των οχημάτων.

Συνολικά, ο ιδιοκτήτης ενός καινούργιου DAF θα έχει κέρδος της τάξεως των 5.150 ευρώ ανά χρόνο, το οποίο αναλύεται σε 3.000 ευρώ από μειωμένη κατανάλωση κατά 7%, 600 ευρώ λόγω του χαμηλότερου απόβαρου κατά 100 κιλά και άρα αύξηση του ωφέλιμου φορτίου, 250 ευρώ από την επέκταση των σέρβις στα 200.000 χιλιόμετρα και τέλος 1.300 ευρώ από τα οφέλη της υπηρεσίας DAF Connect-Fleet Management.