Το νέο Tourliner μόνο ως σχήμα και βασικές γραμμές αμαξώματος θυμίζει τον προκάτοχο αφού έχουν αλλάξει και αρκετά στοιχεία στο «προφίλ». Πέρα από τον ιδιαίτερα δυναμικό σχεδιασμό εμπρός και πίσω τμήματος, νέα είναι στο σύνολό της και η γραμμή μετάδοσης κίνησης. Η στόχευση της Neoplan είναι προφανής. Να διατηρηθούν ή και να βελτιωθούν τα στοιχεία εκμετάλλευσης που το οδήγησαν στην εμπορική επιτυχία, και να πραγματοποιηθούν όλες ο προτεινόμενες από τους πελάτες βελτιώσεις. Το Tourliner ξεκινά λοιπόν τώρα την πορεία του στην αγορά και δείχνει να ανεβαίνει πολλά «σκαλοπάτια» σε επίπεδο εξοπλισμού, άνεσης, αποδοτικότητας και ποιότητας κατασκευής. Το νέο μοντέλο, που παρουσιάστηκε (αρχικά) ως 12μετρο, διαθέτει διάκοσμο και εξοπλισμό που παραπέμπουν στα υπερπολυτελή τουριστικά της εταιρείας και όχι σε ένα λεωφορείο για υπεραστική χρήση με σπαρτιάτικη διαμόρφωση. Παραλάβαμε για δοκιμή το πρώτο λεωφορείο νέας γενιάς που αφίχθη στην Ελλάδα από την Αφοί Παπαδάκη ΑΒΕΤΕ προκειμένου να πάρουμε μια πρώτη γεύση από τη συμπεριφορά του Neoplan σε κάποιες τυπικές διαδρομές.
Μοντέρνος σχεδιασμός, με όμορφες λεπτομέρειες
Το νέο τουριστικό της Neoplan, αν και κρατά σε αδρές γραμμές το οικογενειακό «λουκ» χαρακτηρίζεται από τον καινοτόμο σχεδιασμό, και τις τολμηρές γραμμές. Οι αναγνώστες μας γνωρίζουν ήδη τις κατευθυντήριες γραμμές των σχεδιαστών: το νέο Tourliner συνεχίζει στην παράδοση του αποκαλούμενου «sharpcut » ντιζάιν, με έντονες, κοφτές γραμμές, το παρμπρίζ να ανεβαίνει ψηλά πάνω στην οροφή και νέου σχεδιασμού φωτιστικά σώματα που εδράζονται πάνω σε μαύρη βάση (αντί για ασημί). Τα φώτα ημέρας είναι τώρα LED και παραπέμπουν σε σπορ αυτοκίνητα καθώς μοιάζουν με δαχτυλίδι που περικλείει τα κυρίως φώτα. Να επαναλάβουμε επιγραμματικά ότι, τα νέα φώτα ομίχλης είναι «φωλιασμένα» σε δύο σημεία στα άκρα του προφυλακτήρα που θυμίζουν εισαγωγές αέρα σούπερ-σπορ αυτοκινήτου. Ειδικά στη σπέσιαλ βαφή του λεωφορείου του Έλληνα διανομέα της εταιρείας, το Tourliner παραπέμπει σε βρετανικό σπορ αυτοκίνητο. Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει στο πίσω τμήμα το οποίο θεωρούμε πως είναι και το πιο εμπνευσμένο τμήμα του νέου σχεδίου.
Από κοντά, είναι από τα πιο καλοσχεδιασμένα σχήματα που έχουμε δει. Νέο κρύσταλλο παραθύρων, οριζόντιες εισαγωγές αέρα, τολμηρή σχεδίαση για τα φώτα όγκου και αρκετές άλλες έξυπνες «πινελιές» σε ολόκληρη την κατασκευή. Είναι τόσο εντυπωσιακό που, μοιάζει σαν μια πιο μοντέρνα εκδοχή του Starliner. Οι εμπρός κολόνες (τα A-pillar) έχουν ένα έντονο τοξοειδές σχήμα που προσδίδει δυναμισμό σε ολόκληρο το αμάξωμα. Γενικά, το Tourliner, μόνο από το προφίλ θυμίζει το προηγούμενο μοντέλο. Με συντελεστή Cd=0,36 το νέο Tourliner είναι στα ίδια επίπεδα με ένα σύγχρονο μεσαίο van. Μεγάλο μέρος αυτής της βελτίωσης οφείλεται στους νέους εξωτερικούς καθρέπτες οι οποίοι είναι σημαντικά μικρότεροι από τους αντίστοιχους του προηγούμενου μοντέλου, προσφέρουν όμως ευρύτερο οπτικό πεδίο.
Σαλόνι, θέση οδήγησης, εκμετάλλευση
Είναι πολύ σημαντικό για τον Έλληνα πελάτη το επίπεδο της δουλειάς που έχει γίνει σε θέματα διάκοσμου, φινιρίσματος και συναρμογής. Ο διάκοσμος του σαλονιού είναι θα λέγαμε πολύ «ψαγμένος», με τα χρώματα των καλυμμάτων και των επενδύσεων να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο, προσεκτικά επιλεγμένο, μοτίβο, έτσι ώστε να ταιριάζουν μεταξύ τους αισθητικά, με έμφαση στις αποχρώσεις του γκρι και του μπεζ, κάτι που επιτείνει την αίσθηση πολυτέλειας. Όλο αυτό δημιουργεί μια όμορφη ατμόσφαιρα και μεταδίδει στον επιβάτη την αίσθηση της πολυτελούς και της ποιοτικής κατασκευής με μοναδική φροντίδα στις λεπτομέρειες.Το σαλόνι μπορεί να εξοπλιστεί στο σύνολό του –και στα service sets– με φώτα LED, τα οποία φωτίζουν το εσωτερικό με «πλάγιο» φωτισμό, κάτι που κάνει διάχυτη την αίσθηση της πολυτέλειας. Έχουμε αναφέρει ότι, οι ιδιοκτήτες και οδηγοί του μοντέλου προηγούμενης γενιάς θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα τις αλλαγές στις καπελιέρες. Ο κατασκευαστής φρόντισε να ικανοποιήσει, και με το παραπάνω τις επιθυμίες τους. Έτσι, τα κανάλια των χειραποσκευών είναι τώρα νέας σχεδίασης, και μοιάζουν να αιωρούνται καθώς είναι αναρτημένα στην οροφή με ευφάνταστο τρόπο. Τα service sets είναι πληρέστατα, και εκτός όλων των άλλων, φέρουν και ακροφύσια που διαχέουν με ήπιο τρόπο τον αέρα από το κλιματιστικό χωρίς να δημιουργείται ενοχλητικό «ρεύμα» για τους επιβάτες. Το σύστημα εξαερισμού είναι πλήρως ανασχεδιασμένο, και όλα τα καθίσματα μπορούν να εξοπλιστούν με διπλές θύρες USB. Στη διάρκεια της χρήσης του λεωφορείου, η απόδοση του κλιματιστικού ήταν εξαιρετική.
Η χωρητικότητα φτάνει (μάξιμουμ) τους 53 επιβάτες, καθώς δεν υπάρχουν πλατφόρμες ανάρτησης των καθισμάτων και η εκμετάλλευση αγγίζει το απόλυτο. Δάπεδο και κεντρικός διάδρομος είναι τώρα πιο ψηλά, κάτι που σημαίνει πως, οι επιβάτες φτάνουν πιο εύκολα τα κανάλια των αποσκευών και τα καθίσματά τους. Δύο είναι οι επιλογές στα συστήματα πολυμέσων, με την τελευταία εκδοχή του MMC (Multi Media Coach) με οθόνη 5 ή 7 ιντσών και νέες δυνατότητες όπως φωνητικές εντολές και ταυτόχρονη σύνδεση δύο κινητών τηλεφώνων –η απόδοσή τους είναι εντυπωσιακή. Τα νέα Tourliner διατίθενται ως Touliner, Tourliner C και Tourliner L στα 12,1 μέτρα, 13,5 και 14 μέτρα μήκους αντίστοιχα –τα δύο τελευταία με 3 άξονες. Στα τέλη του 2017 θα ακολουθήσει και 13μετρη έκδοση, με δύο άξονες, με αυξημένες προφανώς μεταφορικές δυνατότητες. Συνολικά, οι σχεδιαστές έχουν πετύχει κάτι σημαντικό. Ενώ το Tourliner είναι το μοντέλο εκείνο της εταιρείας που αποστολή του είναι τα χαμηλά κόστη χρήσης και ο εξαιρετικός λόγος τιμής προς αξία, ο κατασκευαστής όχι μόνο δεν αφαίρεσε κάτι σε θέματα εξοπλισμού και διαμόρφωσης, αλλά το «ανέβασε» κατηγορία προικίζοντάς το με πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και διάκοσμο που παραπέμπει σε VIP κατασκευές.
Στο δρόμο
Συνολικά η θέση οδήγησης δύσκολα θα αφήσει κάποιον παραπονεμένο. Το κάθισμα διαθέτει πλουσιοπάροχες διαστάσεις, σωστή στήριξη και ιδανικής σκληρότητας αφρώδες υλικό. Δεν είχαμε θέμα με την ορατότητα, και εργονομικά όλα είναι σωστά και έξυπνα ομαδοποιημένα. Μοναδική ένστασή μας ο περιστροφικός διακόπτης για το κιβώτιο ταχυτήτων, χαμηλά στο ταμπλό – προτιμάμε τον μοχλοδιακόπτη στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού. Βέβαια, η άποψη του κατασκευαστή έχει τη δική της λογική που λέει ότι ο οδηγός χειρίζεται ελάχιστα τον περιστροφικό διακόπτη που σε όλο το ταξίδι βρίσκεται στη θέση D. Η μετακίνησή του στο ταμπλό ή στο τιμόνι θα στερούσε αυτό το χώρο από άλλο διακόπτη πιο συχνής χρήσης από τον οδηγό. Για τον οδηγό δεν υπάρχει θέμα καθώς το συνηθίζει, θεωρούμε όμως πως ένας μοχλοδιακόπτης είναι η ενδεδειγμένη λύση. Οι σχεδιαστές έχουν επέμβει πολύ έξυπνα στον διάκοσμο, ο οποίος δίνει την αίσθηση πως οδηγείς ένα από τα υπερπολυτελή, υψηλότερου κόστους, τουριστικά της εταιρείας. Όμορφη μαύρη λάκα διατρέχει το ταμπλό, όλοι οι διακόπτες είναι «ακριβοί» σε αίσθηση και χειρισμό, η μονάδα πολυμέσων εντυπωσιακή, τα χειριστήρια του κλιματιστικού όμορφα και πάει λέγοντας. Οποιοσδήποτε δουλεύει με το Tourliner προηγούμενης γενιάς θα αιφνιδιαστεί –και σε αυτόν τον τομέα– ευχάριστα.
Το αειθαλές 12άρι TipMatic δουλεύει παραπάνω από ικανοποιητικά. Είναι εξαιρετικό στο μανουβράρισμα, με άμεση και ομαλή απόκριση στις εντολές του δεξιού ποδιού, κάτι πολύ σημαντικό για τη δουλειά του οδηγού. Στην εθνική οδό, το 12μετρο Tourliner μας εξέπληξε ευχάριστα. Αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης, υψηλή κατευθυντικότητα και χαμηλά επίπεδα θορύβου, από το οδόστρωμα και τις αεροδυναμικές αντιστάσεις, προϊδεάζουν για ιδιαίτερα άνετα ταξίδια. Ο D26 Euro 6c κινητήρας των 12,5 λίτρων και 460 hp (μέγιστη ροπή 2.300 Nm ήδη από τις 930 σ.α.λ.) είναι εντυπωσιακός. Το Neoplan φτάνει στην τελική του με χαρακτηριστική ευκολία και ασχέτως κλίσης του οδοστρώματος. Ο D26 ως αίσθηση είναι πολύ πιο ροπάτος σε σχέση με τoν Euro 5 και, φυσικά, «απογειώνει» το λεωφορείο με πραγματικά καταιγιστικές ρεπρίζ. Οι αλλαγές ταχυτήτων είναι ανεπαίσθητες και η χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου είναι περιττή αφού όλα γίνονται σωστά με το διακόπτη στη θέση «D».
Στην παλαιά εθνική οδό προς Κόρινθο, το Tourliner γίνεται «παιχνιδάκι» στα χέρια του έμπειρου οδηγού. Τα περιθώρια ενεργητικής ασφάλειας είναι πολύ υψηλά και το λεωφορείο «συγχωρεί» τα πάντα. Σε πολύ κλειστά κομμάτια του δρόμου, νιώθεις το λεωφορείο σαν να βιδώνει στην άσφαλτο. Ακόμη κι αν το παρακάνεις, το ESP εξουδετερώνει εν τη γενέσει τους τις όποιες τάσεις αποσταθεροποίησης χωρίς να προηγηθεί οποιαδήποτε ανησυχία στον οδηγό. Δεν υπάρχουν άγαρμπες μετατοπίσεις του αμαξώματος, η ακρίβεια του τιμονιού είναι κορυφαία και είναι πολύ δύσκολο να «στραμπουλήξεις» την εμπρός ανάρτηση. Το όχημα ανήκει στην κατηγορία των πούλμαν που είναι τόσο εξελιγμένα ώστε να «κρύβουν» με μαεστρία τις διαστάσεις τους.
Αυξημένη αποδοτικότητα
Η Neoplan δε δίστασε να εφοδιάσει το μοντέλο νέας γενιάς με όλα τα «καλούδια» τελευταίας εσοδείας του κατασκευαστή που, κανονικά προορίζονταν για τα πιο ακριβά λεωφορεία της: βελτιώσεις σε άξονες, λιπαντικά, σύστημα ψύξης και πάει λέγοντας. Αν και δεν είχαμε φορτωμένο το λεωφορείο στο μέγιστο του μικτού προκειμένου να μετρήσουμε κατανάλωση, υπάρχει εκτεταμένος κατάλογος βελτιώσεων σε μηχανικά μέρη και δευτερεύοντες καταναλωτές που συνδυαστικά πιστεύουμε ότι επιφέρουν σημαντικά οφέλη. Ο κατασκευαστής υπόσχεται οικονομία καυσίμο της τάξης του μείον 10% σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, και σημαντικά μειωμένα κόστη χρήσης και συντήρησης. Η αυξημένη αποδοτικότητα οφείλεται κυρίως στη νέα τελική σχέση μετάδοσης (i=2,73) και τη βελτιωμένη στρατηγική αλλαγής σχέσεων του κιβωτίου. Όλες οι μπαγκαζιέρες, το κάλυμμα της μάσκας εμπρός και το κάλυμμα του χώρου του κινητήρα διαθέτουν τώρα πιο ελαφριές πόρτες και αναβαθμισμένους μηχανισμούς ανοίγματος/κλεισίματος. Η Neoplan διαθέτει λοιπόν το Tourliner με όλα σχεδόν τα αρκτικόλεξα της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας. Προγνωστικό MAN EfficientCruise (μαζί με EfficientRoll) καθώς και το ΜΑΝ Attention Guard, LGS, (αυτόματο) σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (ΕΒΑ), «έξυπνο» αυτόματο πιλότο (ACC) και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών (TPM). Ο λόγος της δημοφιλίας του Neoplan ήταν πάντα η σχέση αξίας προς τιμή –με λίγα λόγια έπαιρνες ένα πλήρες τουριστικό με υψηλή απόδοση και μεταφορικές δυνατότητες με σαφώς χαμηλότερα κόστη από τα VIP μοντέλα του κατασκευαστή. Στη νέα του έκδοση, αυτό που άλλαξε είναι το γεγονός πως η Neoplan φέρνει πιο κοντά τα όρια μεταξύ του Tourliner και των υπερπολυτελών της μοντέλων.
Να θυμίσουμε επίσης ότι, το Tourliner θα είναι το πρώτο λεωφορείο που θα διαθέτει το σύστημα προγνωστικής συντήρησης. Τα ηλεκτρονικά δηλαδή, θα σκανάρουν συνεχώς τη φθορά σημαντικών εξαρτημάτων λ.χ., του συμπλέκτη και θα ειδοποιούν τον οδηγό για την απαιτούμενη συντήρηση ενώ θα «στέλνουν» το όχημα στο συνεργείο μόνο όταν υπάρχει πραγματικά ανάγκη για κάτι τέτοιο. Το νέο Tourliner υπερκαλύπτει τέλος, τη μελλοντική νόρμα ECE R66.02, για περίπτωση ανατροπής. Συμπερασματικά, η Neoplan τα έκανε όλα σωστά. Παρουσίασε ένα λεωφορείο ιδανικό για χρήση από ΚΤΕΛ και τουριστική, προορισμένο να προσφέρει υψηλή αποδοτικότητα και εκμετάλλευση, χωρίς οικονομίες σε διάκοσμο, άνεση και μηχανικά μέρη. Το Tourliner προσφέρει άνεση και πολυτέλεια εφάμιλλη του Starliner, με σημαντικά μειωμένα κόστη σε κάθε τομέα και κορυφαία οδική συμπεριφορά, στοιχεία που το καθιστούν αυτονόητη σχεδόν επιλογή για τους κατόχους του προηγούμενου μοντέλου και το τοποθετούν ευθέως ανάμεσα στις κορυφαίες επιλογές της ευρωπαϊκής αγοράς. Άλλωστε η εμφάνισή του στη διάρκεια της πανελλήνιας συνέλευσης των λεωφορειούχων των ΚΤΕΛ στο Πόζαρ της Αριδαίας απέσπασε τα πλέον θετικά μέχρι ενθουσιώδη σχόλια από την πλευρά των αυτοκινητιστών που έσπευσαν μαζικά να γνωρίσουν το νέο Tourliner.