Ως πρωτοπόρος, από το 2011, στην καθιέρωση των προγνωστικών συστημάτων του αυτόματου πιλότου, η Scania συνεχίζει την αδιάλειπτη εξέλιξη του CCAP (Cruise Control Active Prediction) όπως ονομάζεται στην εταιρική αργκό, η σχετική τεχνολογία. Το ΤΡΟΧΟΊ & TIR συμμετείχε στην πρώτη συγκριτική δοκιμή προγνωστικών συστημάτων στον κόσμο και έχει παρουσιάσει με εξαντλητικές λεπτομέρειες τον τρόπο λειτουργίας του Scania Active Prediction: με τον τρόπο που λειτουργεί αγγίζει το ιδανικό αυτή τη στιγμή, όπως είδαμε και ακριβώς ένα χρόνο πριν, στη δοκιμή που διοργανώσαμε. Πάντα όμως υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση, γι' αυτό και οι Σουηδοί, ταυτόχρονα με το λανσάρισμα των νέων Euro 6 V8 κινητήρων, ανακοίνωσαν και την άμεση διαθεσιμότητα της τελευταίας, βελτιωμένης έκδοσης.

Το προγνωστικό της Scania χρησιμοποιεί τρισδιάστατα, ψηφιακά τοπογραφικά δεδομένα και τεχνολογία GPS για να προσδιορίσει τη μορφολογία και το ανάγλυφο της διαδρομής τρία χιλιόμετρα εμπρός από το σημείο όπου βρίσκεται κάθε στιγμή το φορτηγό. Με τη χρήση εξελιγμένων αλγόριθμων, και «βλέποντας» το δρόμο εμπρός, το CCAP αποφασίζει από πριν τη στρατηγική αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων και την επιθυμητή ταχύτητα κίνησης, ώστε να εξοικονομηθεί καύσιμο χωρίς να επιβαρυνθεί ο ρυθμός κίνησης.

Στην τελευταία έκδοση λοιπόν του προγνωστικού, οι μηχανικοί της Scania έχουν αυξήσει σημαντικά τα περιθώρια ρυθμίσεων και επεμβάσεων στη λειτουργία του συστήματος από τον οδηγό του οχήματος, και βελτίωσαν τους αλγόριθμους κατά τρόπο που αυξάνει την απόδοση στοιχείων όπως το Eco-roll και το «στροφάρισμα» σε χαμηλούς ρυθμούς. Η έμφαση έχει δοθεί κυρίως στην καλύτερη χρήση της κινητικής ενέργειας του οχήματος σε διαδρομές με έντονες υψομετρικές διαφορές: πρακτικά, τα νέα Scania διαθέτουν προγνωστικό ακόμη πιο «έξυπνο» στο να εκμεταλλεύεται με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο συχνά τη μάζα του φορτηγού και τις εναλλαγές υψομέτρου.

Και σβέλτα και οικονομικά

Από εδώ και στο εξής, τα Scania με Active Prediction θα μπορούν να προβλέψουν πότε έχει νόημα να ξεκινήσουν μία κατάβαση με (λίγο) χαμηλότερη ταχύτητα κίνησης από αυτή που με το σύστημα προηγούμενης γενιάς ήταν θεωρητικά εφικτή. Επίσης, το Eco-roll (λειτουργία ρολαρίσματος, με νεκρά στο κιβώτιο) ενεργοποιείται πλέον πιο συχνά, και διαρκεί για μεγαλύτερα διαστήματα, χωρίς μάλιστα να απαιτείται να φρενάρει όπως συνέβαινε λόγω υπέρβασης ορίου στην κατηφόρα. Όλα τα παραπάνω γίνονται χωρίς να προβληματίζεται ο οδηγός για το πώς να οδηγήσει, κυρίως σε άγνωστες διαδρομές –όλα τα κάνει από μόνο του το προγνωστικό.

Αν έχουμε κάνει μία κριτική στο προγνωστικό της Scania όλα αυτά τα χρόνια, αφορά στις λίγες (και προκαθορισμένες) δυνατότητες ρύθμισης της κάτω υστέρησης: το προγνωστικό δηλαδή, άφηνε την ταχύτητα κίνησης να «πέφτει» πολύ μετά από κατηφόρα προτού ξαναδώσει γκάζι, χωρίς ο οδηγός να μπορεί να επέμβει στο μενού. Αυτό ωθούσε πολλούς οδηγούς να βγάζουν το προγνωστικό «off» αφού, και εμπόδιο στην κίνηση των άλλων φορτηγών γίνονταν, και η αίσθηση ότι το πας «σέρνοντας» ήταν πολύ έντονη. Τώρα, στο Standard Mode του κιβωτίου, μπορείς να βάλεις ρύθμιση που επιτρέπει στον αυτόματο πιλότο να χρησιμοποιεί το Eco-roll μάξιμουμ έως μείον 2% από την προκαθορισμένη ταχύτητα των π.χ., 85 χλμ./ώρα.

Εξίσου σημαντική τέλος, είναι και η νέα λειτουργία του προγνωστικού με την ονομασία «Pulse & Glide». Μέσω αυτής, το προγνωστικό μπορεί και ενεργοποιεί το Eco-roll ακόμη και στις μικρότερες, ως προς την κλίση, κατηφόρες, αυξάνοντας τη διάρκεια του ρολαρίσματος. Ξέρει δηλαδή, πότε να δώσει λίγο γκάζι παραπάνω ώστε, με μεγαλύτερη φόρα το φορτηγό να μαζέψει χιλιόμετρα και το CCAP να περάσει σε νεκρά στο κιβώτιο. Σε κατάλληλες διαδρομές, μόνο από εδώ εξοικονομείται ένα 0,5% σε κατανάλωση. Όπως έχουμε αναλύσει, το να βρεις ακριβώς πόσο κερδίζεις από το Eco-roll είναι δύσκολο, σε κάθε περίπτωση πάντως, ένα φορτηγό που το διαθέτει εξοικονομεί μίνιμουμ 1% σε κατανάλωση αποκλειστικά και μόνο από τα ρολάρισμα ενώ, υπάρχουν δρομολόγια με ανάγλυφο όπου, η οικονομία μπορεί να φτάσει και στο 7%.