Νέα μοντέλα, νέες καμπίνες, V8 κινητήρες νέας γενιάς, αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά, νέες υπηρεσίες για τους πελάτες και αρκετές ακόμη πρεμιέρες περιλαμβάνονται στα όσα ανακοίνωσε η Scania στις αρχές Ιουνίου. Με την οδηγική παρουσίαση των ανωτέρω να εκκρεμεί, εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως, οι άνθρωποι του κατασκευαστή δηλώνουν πως όλα τα παραπάνω είναι μόνο η αρχή, καθώς το 2017 κρύβει πολλές ακόμη εκπλήξεις.

Μέχρι να δοκιμάσουμε τα νέα μοντέλα, να σημειώσουμε ότι, το βιβλίο παραγγελιών για τις πρώτες εκδόσεις των μοντέλων της νέας σειράς «G» και των φοβερών νέων V8 είναι ήδη ανοιχτό, όπως μπορείτε και από μόνοι σας να διαπιστώσετε στον configurator στο site της εταιρείας.

Η οδηγική παρουσίαση ανακοινώθηκε πως θα λάβει χώρα το φθινόπωρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όλα τα νέα Scania και οι κινητήρες αφορούν προς το παρόν την ευρωπαϊκή αγορά –οι υπόλοιπες περιοχές του πλανήτη θα ακολουθήσουν αργότερα, κάτι που σημαίνει πως οι κινητήρες θα λανσαριστούν και με προγενέστερες προδιαγραφές, πριν από τη νόρμα Euro 6.

Νέο «650» και τουρμπίνα σταθερής γεωμετρίας

Οι ενδείξεις υπήρχαν, η αύξηση της αποδοτικότητας έχει πλέον γίνει «σημαία» όλων των κατασκευαστών φορτηγών, και τελικά, η Scania παρουσίασε τη νέα οικογένεια Euro 6, V8 κινητήρων χωρίς EGR. Στα 520, 580 και 650 hp με 2.700, 3.000 και 3.300 Nm μέγιστη ροπή –ο «730» παραμένει, προς το παρόν (περίπου) ως είχε– οι νέοι V8 ανακοινώθηκαν από τη σουηδική εταιρεία με την έμφαση να δίνεται στο ότι όλες οι εκδόσεις ισχύος αποτελούν ορόσημο στην οικονομία καυσίμου, κάτι που προκαλεί εντύπωση όταν αναφέρεσαι σε V8.

Ο λυσσαλέος ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών λοιπόν στην αύξηση της αποδοτικότητας, εξαπλώνεται τώρα και στη μεγαλύτερη κατηγορία. Κατευθυντήριες γραμμές στην εξέλιξή τους ήταν το μειωμένο βάρος, η αυξημένη αξιοπιστία και οι μικρότερες ανάγκες συντήρησης, και η μειωμένη κατανάλωση σε σχέση με την προηγούμενη γενιά από 7 έως 10%.

Η Scania ακολουθεί έναν κάπως μοναχικό δρόμο αφού είναι ο μοναδικός κατασκευαστής που όχι μόνο διαθέτει, αλλά επιμένει να εξελίσσει και νέους οχτακύλινδρους κινητήρες. Το αγοραστικό κοινό, σύμφωνα με τους Σουηδούς, παραμένει το ίδιο –ιδιοκτήτες και εταιρείες που δουλεύουν μέχρι και 25μετρους συρμούς, με μικτά βάρη άνω των 40 τόνων, άλλοι που θέλουν τις υψηλότερες δυνατές μέσες ωριαίες ταχύτητες για «κοινό» 40τονο όχημα, ή όλα αυτά μαζί. Στην επίσημη ανακοίνωση αναφέρεται (επί λέξει) πως και άλλοι κατασκευαστές έχουν κινητήρες φορτηγών υψηλής απόδοσης, χωρίς όμως το «γουργουρητό», την ελκυστικότητα, την παραγωγικότητα και την οδηγική ευχαρίστηση που προσφέρουν οι V8.

Ας δούμε τώρα αναλυτικά, τι αλλάζει. Καταρχάς, οι πιο παρατηρητικοί αναγνώστες μας θα έχουν ήδη καταλάβει πως προστίθεται μία νέα έκδοση ισχύος, ο «650» (DC16 650). Οι μηχανικοί της Scania δηλώνουν σίγουροι πως θα γίνει ο αγαπημένος των οδηγών ανάμεσα στα νέα μηχανικά σύνολα. Με 3.300 Nm ροπή από τις 950 σ.α.λ. και χωρίς περιοριστή ροπής σε καμία σχέση του κιβωτίου, θεωρούμε πως μάλλον θα κάνει τους νοσταλγούς του «620» ευτυχισμένους. Το μπλοκ και η σχεδιαστική δομή των νέων κινητήρων παραμένουν τα ίδια και η χωρητικότητα στα 16 λίτρα. Από εκεί και πέρα όμως, έχουν αλλάξει τα πάντα.

Η κύρια αλλαγή είναι πως οι συλλέκτες των καυσαερίων της εξαγωγής πηγαίνουν από ξεχωριστές πλευρές έως το τούρμπο, του οποίου η πλευρά στην οποία βρίσκεται η τουρμπίνα τροφοδοτείται από δύο διευθύνσεις –από κάθε τετράδα κυλίνδρων. Δεν υπάρχει τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, αλλά σταθερής, με την ονομασία Rotated Twin Scroll FGT turbo. Αυτό είναι τοποθετημένο απευθείας πάνω στο μπλοκ του κινητήρα ανάμεσα στις δύο τετράδες των κυλίνδρων, κάτι που του προσδίδει σταθερότητα και περιβάλλον λειτουργίας χωρίς κραδασμούς. Οι μηχανικοί της Scania επισημαίνουν πως είναι πιο ελαφρύ και συμπαγές από το αντίστοιχο μεταβλητής γεωμετρίας.

Τα πιο ισχυρά οχήματα χωρίς EGR

Πλην του 730, οι υπόλοιπες τρεις εκδόσεις ισχύος χρησιμοποιούν αποκλειστικά τεχνολογία SCR (χρήση AdBlue). Σημαντικές είναι οι αλλαγές και στην εισαγωγή καθώς και στο σύστημα ψεκασμού. Το σύστημα εισαγωγής είναι τώρα πιο ευθύ, και το σύστημα ψεκασμού τύπου «single rail» με μία κεντρική αντλία υψηλής πίεσης και μεγαλύτερες αντλίες διανομής που το καθιστούν και πιο εύκολα προσβάσιμο στο συνεργείο. Η πίεση ψεκασμού είναι τώρα πιο χαμηλή, στα 1.800 bar χάρη στη χρήση τεχνολογίας SCR για την επεξεργασία των καυσαερίων. Με το που φτάνει το καύσιμο στους κυλίνδρους μέσω του νέου συστήματος ψεκασμού, και υποβοηθούμενο από την υψηλής πίεσης αντλία XPI που έχει δύο μόνο πιστόνια, εφαρμόζονται αυξημένη συμπίεση και μέγιστη πίεση κυλίνδρου έως 210 bar, στοιχεία σημαντικά για μειωμένη κατανάλωση. Η μεγάλη είδηση βέβαια είναι, πως λανσάρονται V8 Scania χωρίς ανακύκλωση καυσαερίων (EGR), σε ιπποδυνάμεις που κανείς κατασκευαστής δεν έχει παρουσιάσει αντίστοιχη λύση για την επεξεργασία των καυσαερίων. Και τα τέσσερα V8 μοντέλα χρησιμοποιούν πλέον ένα ιδιαίτερα κόμπακτ κουτί (σιλανσιέ) επεξεργασίας καυσαερίων. Εντός του, βρίσκονται ένας οξειδωτικός καταλύτης, ένας μίκτης AdBlue, δύο φίλτρα σωματιδίων, τρεις παράλληλης διάταξης καταλύτες SCR, και τρεις καταλύτες αμμωνίας. Παρόλα αυτά, το κουτί είναι μόλις 630 χιλιοστά, και πρακτικά δεν επηρεάζει το μέγεθος των ρεζερβουάρ πετρελαίου που θέλει να τοποθετήσει ο πελάτης. Τα πλεονεκτήματα –τουλάχιστον θεωρητικά, και μέχρι να μετρήσουμε μόνοι μας τα νέα V8– είναι πολλά. Με την απαλοιφή του EGR απομένουν λιγότερα και πιο ελαφριά εξαρτήματα. Επίσης, λύνονται τα χέρια των μηχανικών στο να επιτύχουν χαμηλότερες καταναλώσεις γιατί, έχουν να ασχοληθούν με λιγότερες παραμέτρους και μηχανικά μέρη. Και με τη χρήση τουρμπίνας σταθερής αντί για μεταβλητής γεωμετρίας υπάρχουν γενικά λιγότερες απώλειες στη διαδικασία της ανταλλαγής αερίου καυσίμου. Νέα είναι και η αντλία λαδιού με «έξυπνη» λειτουργία που, χοντρικά, παρέχει τη σωστή πίεση και ροή όταν και εκεί που πρέπει χωρίς π.χ., να δίνει άσκοπα υψηλή πίεση σε υψηλές στροφές καταναλώνοντας καύσιμο. Αλλαγές υπάρχουν και στο κύκλωμα ψύξης, στο κομπρεσέρ του κυκλώματος των φρένων και σε διάφορους ακόμα δευτερεύοντες καταναλωτές.

Καλύτερη «αναπνοή» για το 520

Κυλινδροκεφαλή, πιστόνια, στροφαλοφόρος άξονας και αρκετά ακόμα εξαρτήματα έχουν βελτιωθεί για καλύτερη στεγανοποίηση και μικρότερες τριβές. Οι μηχανικοί υπόσχονται πως οι αλλαγές στην εξαγωγή έχουν επαναφέρει και τον κλασικό ήχο των V8 Scania, όχι τόσο ως προς την ένταση, αλλά στην αυθεντικότητα της χροιάς του. Οι μηχανικοί του κατασκευαστή ασχολήθηκαν με κάθε πιθανή και απίθανη παράμετρο των νέων V8: ένα καλό παράδειγμα είναι η εισαγωγή στο νέο 520. Είναι κοινό πρόβλημα σε μεγάλης χωρητικότητας κινητήρες με σχετικά χαμηλή ισχύ, να υπάρχουν θέματα με την επεξεργασία των καυσαερίων γιατί η μηχανή αντλεί υπερβολική ποσότητα αέρα σε σχέση με την υπερβάλλουσα θερμότητα που παράγει. Στη Scania δηλώνουν πως έλυσαν αυτό το πρόβλημα στο 520 εφαρμόζοντας την απλή αλλά λειτουργική πατέντα του Αμερικανού μηχνικού Ραλφ Μίλερ από τη δεκαετία του ’50. Χρησιμοποιώντας ειδικά προφίλ εκκεντροφόρου, διασφαλίζουν πως οι βαλβίδες εισαγωγής παραμένουν ανοιχτές λίγο παραπάνω στη φάση της συμπίεσης, κάτι που σημαίνει πως ο κινητήρας δέχεται λιγότερο αέρα. Με αυτό τον τρόπο, διατηρείται υψηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας, κάτι που είναι και επιθυμητό για τη σωστή λειτουργία του συστήματος SCR. Στην πράξη, είναι σαν να αφαιρέθηκε ένα λίτρο χωρητικότητας με μετρήσιμα οφέλη σε κατανάλωση και επεξεργασία καυσαερίων.

Βελτιώσεις και στο 730, εξοικονόμηση καυσίμου παντού

Στα χαρτιά, το φοβερό και τρομερό Scania 730 παραμένει ως έχει, με την ίδια κτηνώδη ροπή των 3.500 Nm, υπάρχουν όμως αλλαγές που το κάνουν πιο αποδοτικό. Ενώ λοιπόν –σε αντίθεση με τα 520, 580 και 650- διατηρείται το τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, το σύστημα ψεκασμού και το σύστημα EGR, έχει ακριβώς το ίδιο «κουτί» επεξεργασίας καυσαερίων με τα υπόλοιπα V8, και μία νέα μεταβλητής παροχής αντλία για το σύστημα ψύξης. Η επιλογή της χρήσης παλαιότερων και νέων λύσεων μαζί, έγινε καθώς το 730 χρησιμοποιείται σε πολύ διαφορετικές συνθήκες από τον ίδιο ιδιοκτήτη, από τεράστια μικτά βάρη έως άφορτο και έπρεπε να είναι ικανό να αποδίδει παντού το ίδιο καλά. Παρόλα αυτά, ανακοινώνεται μείωση της κατανάλωσης έως και 5,5% σε σχέση με το σημερινό μοντέλο. Ενδεικτικά, η Scania δηλώνει πως η αύξηση της αποδοτικότητας μπορεί να εξηγηθεί αναλυτικά ως εξής:

1. Εσωτερικές αλλαγές στο μπλοκ του κινητήρα, μεταξύ των οποίων αυξημένη συμπίεση, υψηλότερη πίεση στους κυλίνδρους, και άλλες μικρότερης έκτασης αλλαγές. Κέρδος εδώ, μεταξύ 1,5 και 2%.

2. Η μετάβαση από συνδυασμό EGR και SCR σε μόνο SCR τεχνολογία, και χρήση τούρμπο σταθερής γεωμετρίας προσφέρουν αυξημένη αποδοτικότητα και διατηρούν την επιθυμητή θερμοκρασία στην εξαγωγή –μείον 1,5%.

3. Το νέο σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων επιτυγχάνει καλύτερη εξάτμιση του AdBlue, και μικρότερη απώλεια πίεσης. Μείον 1,5%.

4. Οι νέοι, μεταβλητής λειτουργίας δευτερεύοντες καταναλωτές συνεισφέρουν γύρω στο 1,5 με 2%.

5. Οφέλη από την καλύτερη αεροδυναμική συμπεριφορά των νέων Scania που παρουσιάστηκαν το 2016, γύρω στο 2% σε τυπικό δρομολόγιο στον αυτοκινητόδρομο.

Νέα σειρά «G»

Η Scania λανσάρει τη νέα σειρά G με κρεβάτια (sleeper) με την ολοκαίνουργια καμπίνα G20 σε τρία ύψη: χαμηλό, στάνταρ και υψηλό (Highline). Την ανακοίνωση συνοδεύει η υπόσχεση πως, σύντομα με την παρουσίαση και νέων μοντέλων –πιθανότατα τα νέα «Ρ» και για πρώτη φορά, γκάμα χωματουργικών φορτηγών με ξεχωριστή ονομασία– η Scania θα διαθέτει στην αγορά τις περισσότερες δυνατότητες διαμόρφωσης ενός φορτηγού από το σύνολο των ανταγωνιστών. Η νέα G20 έρχεται να συμπληρώσει τις R20 και S20 που παρουσιάστηκαν το 2016, και σε μερικούς μήνες θα συμπληρωθεί από πιο «κοντή» καμπίνα ημέρας.

Η νέα καμπίνα απευθύνεται σε πελάτες που καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις αλλά θέλουν χαμηλότερη είσοδο σε σχέση με τις σειρές R και S. Τα στελέχη της Scania τονίζουν πως η νέα σειρά έχει τα αεροδυναμικά εκείνα χαρακτηριστικά που την καθιστούν ιδανική και για διεθνομεταφορά.

Από τις τρεις εκδόσεις ύψους, οι δύο διαθέτουν διαφορετικές διαστάσεις σε σχέση με τα μοντέλα που γνωρίζουμε, και μία, η χαμηλή ,έχει ακριβώς το ίδιο συνολικό ύψος. Αυτό έγινε έτσι ώστε πελάτες που χρησιμοποιούν τα σημερινά μοντέλα ως αυτοκινητοφόρες ή με άλλες πανάκριβες και πολύπλοκες υπερκατασκευές, να μην έχουν θέματα με τη χρήση του νέου Scania. Ένα είναι το κύριο σημείο που ενδιαφέρει τους αναγνώστες μας: πανεύκολη είσοδος στο εσωτερικό σε ένα Scania μεγάλων αποστάσεων.

Η μεσαίου ύψους G20 προσφέρει τώρα 10 εκατοστά επιπλέον ωφέλιμο ύψος στο εσωτερικό, και η Highline 16 –το τούνελ του κινητήρα είναι ψηλότερο. Το εσωτερικό είναι νέου σχεδιασμού και αποτελεί μία μικρότερη έκδοση της διαμόρφωσης και του διακόσμου που είδαμε στα νέα S και R κάνοντας χρήση των ίδιων ποιοτικών υλικών και επενδύσεων. Σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, οι γυάλινες επιφάνειες είναι αρκετά μεγαλύτερες, και με περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους. Η κύρια διαφορά εντοπίζεται φυσικά στους χώρους αποθήκευσης αφού τώρα ακόμη και στη στάνταρ ύψους καμπίνα υπάρχουν ντουλάπια όχι μόνο πίσω αλλά και πάνω από το παρμπρίζ. Νέο είναι και ένα καλάθι απορριμμάτων με προσεγμένο και αυτό σχεδιασμό, καθώς και μία μικρή εσοχή στο πίσω τοίχωμα της καμπίνας για την εναπόθεση διαφόρων αντικειμένων. Κατά παραγγελία, διατίθεται και χειροκίνητο σύστημα κλιματισμού. Οι υπεύθυνοι σχεδιασμού, αναφέρουν ότι, ασχέτως εξοπλιστικού επιπέδου, τα υλικά τόσο οπτικά όσο και σε αφή και αίσθηση απτής ποιότητας είναι σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο. Οι δυνατότητες διαμόρφωσης είναι πολλές, καθώς και διάφορα πακέτα εξοπλισμού άνεσης και ενεργητικής ασφάλειας. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει άπλετος χώρος για ένα κρεβάτι ακόμη και για να τοποθετηθεί ένα ψυγειάκι κάτω από αυτό. Νέο είναι και το ευρηματικό στήριγμα για τάμπλετ καθώς και το τραπεζάκι το οποίο μπορεί να αποσυναρμολογείται. Δύσκολα θα υπάρξουν παράπονα για τις δυνατότητες φόρτισης και σύνδεσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών –υπάρχουν συνολικά έξι παροχές, δύο των 12/24βολτ και τέσσερις θύρες USB στρατηγικά τοποθετημένες στο εσωτερικό.

Ενδιαφέρον είναι και το αισθητικό αποτέλεσμα από το νέο διάκοσμο. Υπάρχει αισθητική ισορροπία μεταξύ μεγάλων και μικρών επιφανειών και όγκων με σκοπό να δημιουργείται καλή διάθεση και υψηλό επίπεδο διαβίωσης για τον οδηγό. Σε αυτό βοηθάει και η ηλιοροφή/έξοδος κινδύνου που είναι τώρα μεγαλύτερη. Καλοδεχούμενη είναι και η ύπαρξη για πρώτη φορά θήκης για μπουκάλια 1,5 λίτρου στις πόρτες. Επίσης, ο πίνακας οργάνων μπορεί κατά παραγγελία να επεκταθεί προς τα δεξιά του οδηγού για μεταφορικές εφαρμογές όπου απαιτούνται πολλά πλήκτρα και χειριστήρια ή για απαιτητικές στη χρήση τους υπερκατασκευές. Πρεμιέρα και για το Scania Night Lock που έχει αποδειχθεί πολύ δημοφιλές στα οχήματα της DAF που το καθιέρωσε. Πρόκειται για μία βαρέως τύπου χαλύβδινη μπάρα στο εσωτερικό κάθε πόρτας που όταν ο οδηγός κλειδώνει, καθιστά πρακτικά απαραβίαστο το όχημα, και την κακόβουλη πρόσβαση στο εσωτερικό ιδιαίτερα δύσκολη, αν όχι αδύνατη. Η χρήση του αφορά στην προστασία του οδηγού όταν αυτός κοιμάται στην καμπίνα και όχι σε πιθανότητα κλοπής όταν δεν βρίσκεται κάποιος μέσα στην καμπίνα.

Τουλάχιστον κατά την περίοδο του λανσαρίσματος θα υπάρχει η επιλογή και για την τοποθέτηση χειροκίνητου μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων, με νέου σχεδιασμού, πιο κοντό λεβιέ, για καλύτερη αίσθηση και «κούμπωμα» στη διάρκεια των αλλαγών. Η Scania προχώρησε σε αυτή την επιλογή καθώς πελάτες που δουλεύουν σε υλοτομικές εργασίες, κυρίως στη Σκανδιναβία, αρέσκονται στην αίσθηση απόλυτου ελέγχου που δίνει το μηχανικό κιβώτιο. Υπάρχει βέβαια, η επισήμανση πως στη χειροκίνητη λειτουργία του Opticruise ισχύει ακριβώς το ίδιο.

Για βαριές εφαρμογές, που περιλαμβάνουν και κάποια κίνηση εκτός ασφάλτινου τερέν, υπάρχει με το «καλημέρα» η δυνατότητα παραγγελίας Scania G 6x4 με συζυγή κινητήριο άξονα, και ενός βαρέως τύπου εμπρός προφυλακτήρα με την ονομασία Ρ40. Αυτός είναι κατά 40 χιλιοστά πιο παχύς από τον συμβατικό και, σε κάποιες περιπτώσεις, αυξάνει λίγο τη γωνία προσέγγισης.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι, πέρα από τα όσα αναφέρουμε εδώ, υπάρχει πλήθος άλλων νέων προϊόντων και υπηρεσιών από τους Σουηδούς, τα οποία παρουσιάζουμε σε αυτό και στο ερχόμενο τεύχος.