Ταυτόχρονα με τις εκδόσεις panel van του νέου Sprinter που οδηγήσαμε πρόσφατα, η Mercedes έχει έτοιμες τις εκδόσεις Tourer, για μεταφορά προσωπικού και χρήση shuttle ενώ, επίκειται το λανσάρισμα σε μερικές εβδομάδες της νέας γενιάς minibus. Το Tourer αντικαθιστά το μοντέλο προηγούμενης σειράς με τη μέγιστη εκμετάλλευση να είναι τώρα στους 19+1 επιβάτες. Οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί της Mercedes ισχυρίζονται ότι, στη νέα γενιά Tourer, η εργονομία και η ευχρηστία προσεγγίζουν επιβατικό αυτοκίνητο ενώ, τα δυναμικά χαρακτηριστικά είναι άρδην βελτιωμένα. Σημαντικά αναβαθμισμένη είναι η άνεση των νέων καθισμάτων με ανάρτηση και πολλές ρυθμίσεις για τον οδηγό, με έμφαση στην υποστήριξη της οσφυϊκής χώρας. Το αναδιπλούμενο κάθισμα συνοδηγού διευκολύνει επίσης την είσοδο και έξοδο και από εκείνη την πλευρά.

Η προσφερόμενη ηλεκτρική ρύθμιση και η λειτουργία μνήμης τοποθετούνται σε όχημα της κατηγορίας του Sprinter για πρώτη φορά. Μπορούν να αποθηκευθούν στη μνήμη τρεις διαφορετικές θέσεις καθίσματος και εξωτερικών καθρεπτών, κάτι που βολεύει πολύ εταιρείες που τα αυτοκίνητα οδηγούνται από διαφορετικούς οδηγούς. Εννοείται ότι χειροκίνητα, τα καθίσματα ρυθμίζονται κατά βούληση, και συνεχώς, χωρίς σκάλες. Τα χειριστήρια για τη ρύθμιση του καθίσματος του οδηγού δίπλα στο χερούλι της πόρτας είναι ακριβώς τα ίδια με τις πολυτελείς επιβατικές λιμουζίνες της μάρκας.

Σαλόνι, εκμετάλλευση

Για τους οδηγούς του Tourer, το νέο σύστημα Easy Mounting στάνταρ εξοπλισμός) που επιτρέπει την εύκολη μετακίνηση και αφαίρεση των καθισμάτων, απογειώνει την εκμετάλλευση και τη γενικότερη ευελιξία χρήσης. Τα καθίσματα ζυγίζουν πολύ λιγότερο από τα αντίστοιχα στο Sprinter προηγούμενης γενιάς, και αφαιρούνται ή μετακινούνται με το ένα χέρι. Ο τρόπος με τον οποίο μετακινούνται μέσα σε ράγες διασφαλίζει πως, δεν θα γδαρθεί το δάπεδο, ενώ οποιαδήποτε διάταξη είναι δυνατή, κάτι σημαντικό στις υπηρεσίες shuttle αφού μπορεί π.χ., να αυξομειωθεί ο χώρος αποσκευών ανάλογα με τις ανάγκες και τον αριθμό των πελατών. Το σαλόνι μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με τη χρήση, με έως (μάξιμουμ) και 19 καθίσματα συν ένα για τον οδηγό. Τα καθίσματα των επιβατών μπορούν να εξοπλιστούν με υποβραχιόνια, τα προσκέφαλα προσφέρουν στήριξη κεφαλής προς τέσσερις κατευθύνσεις, ανάκλιση πλάτης, θύρες USB για φόρτιση φορητών συσκευών καθώς και θήκες στα πλαϊνά πάνελ για κινητά τηλέφωνα.

Οι διαμορφώσεις είναι πρακτικά άπειρες, αφού μπορείς να επιλέξεις το όχημα με διάφορους συνδυασμούς μεταξονίου, ύψους οροφής, αριθμό καθισμάτων και πάει λέγοντας, πάντα με τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς για την έκδοση Tourer. Ο μεγαλύτερος ωφέλιμος «αέρας» πάντως για την εμπρός σειρά καθισμάτων είναι αν επιλεγούν 1+1 καθίσματα και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων καθώς, χωρίς τον επιλογέα του μηχανικού κιβωτίου απελευθερώνεται χώρος τόσο για έξτρα ποτηροθήκες ενώ, ο οδηγός μπορεί πολύ απλά να σηκωθεί και να πάει στο πίσω τμήμα του οχήματος περπατώντας στον διάδρομο που δημιουργείται. Αυτό είναι και το δυνατό «χαρτί» του Tourer –οι μεγάλες εσωτερικές διαστάσεις.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης

Οι επιλογές για το πισωκίνητο Tourer είναι στα 2,1 και 3,0 λίτρα χωρητικότητας. Ο τετρακύλινδρος που αναμένεται να είναι με διαφορά ο πλέον ευπώλητος, θα διατίθεται σε πέντε εκδόσεις ισχύος στα 114, 143 και 163 hp. Η μέγιστη ροπή είναι 300, 330, 360 και 400 Nm αντίστοιχα, μεταξύ 1.400 και 2.400 σ.α.λ. Όλοι τους είναι Euro 6, τεχνολογίας BlueTEC με SCR. Ο μοναδικός εξακύλινδρος (V6) της γκάμας, στα τρία λίτρα, αποδίδει 190 hp και 440 Nm μέγιστη ροπή. Η Mercedes αναφέρει πως μειώθηκαν οι τριβές στα κινούμενα μέρη του κινητήρα και τον ιμάντα χρονισμού, για μείωση της κατανάλωσης και αύξηση της ωφέλιμης ζωής του κινητήρα. Το ρεζερβουάρ AdBlue μεγάλωσε –από 18 λίτρα, στα 22– και τοποθετήθηκε σε σαφώς πιο προσβάσιμη περιοχή σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.

Σύμφωνα με τους μηχανικούς της Mercedes το μεγάλο πλεονέκτημα του νέου Tourer πέρα από τα προαναφερθέντα, είναι η πολύ ραφιναρισμένη κύλιση, οι ελάχιστοι θόρυβοι στο ταξίδι ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες και η σοφιστικέ απόσβεση της ανάρτησης.

Νέα εδώ, είναι η πίσω αερανάρτηση με λειτουργία διατήρησης ύψους αμαξώματος, και αυτόματη βύθιση και ανύψωση με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε άνεση στην οδήγηση και τη ροή των επιβατών στα διάφορα σημεία επιβίβασης και αποβίβασης.

Εξοπλισμός

Σχετικά με την άνεση του οδηγού και τους καθημερινούς ελέγχους, ο υπολογιστής ταξιδιού Assyst Plus έχει νέο λογισμικό, το οποίο (ανάμεσα σε πολλές άλλες πληροφορίες) του επιτρέπει να καταλαβαίνει μέχρι και την ποιότητα του λιπαντικού του κινητήρα. Κατά συνέπεια τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών λαδιού μεγαλώνουν αφού τα ηλεκτρονικά κρίνουν με απόλυτη ακρίβεια τις ιδιότητες λίπανσης. Αναμενόμενα, δεν υπάρχει και δείκτης για τον έλεγχο του λαδιού στο διαμέρισμα του κινητήρα, αφού αντικαταστάθηκε από ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Υπάρχουν νέες επιλογές στα κλιματιστικά οροφής για το Tourer με 11 kW να συνδράμουν το air condition στο χώρο οδήγησης.

Γενικά, ο εξοπλισμός άνεσης και ενεργητικής ασφάλειας έχει σε αυτή την έκδοση του νέου Sprinter μεγαλύτερη ίσως σημασία, και πολλά θα κριθούν από το τι θα παρέχει ως στάνταρ ο κατασκευαστής. Η κύρια είδηση για το Sprinter νέας γενιάς αφορά στη χρήση ηλεκτροϋδραυλικού συστήματος διεύθυνσης με μεταβλητή υποβοήθηση, το οποίο πέρα από την άνεση χειρισμού είναι η ιδανική πλατφόρμα για να τοποθετηθούν άμεσα (και μελλοντικά) όλες οι τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας. Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, το Sprinter προσφέρει λοιπόν μία καλή γεύση του τι διαθέτει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στις μέρες μας: έξυπνο, ενεργό cruise control Distronic, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist and Attention Assist, κάμερα με κάλυψη 360ο και προβολή της εικόνας σε οθόνη, ενσωματωμένα πιτσιλιστήρια στους υαλοκαθαριστήρες ονόματι Wet Wiper, Active Lane Keeping Assist, Crosswind Assist, Traffic Sign Assist και αισθητήρες όχι μόνο για οπισθοπορεία αλλά για όλη την περίμετρο του αμαξώματος. Ανάμεσά τους, το πλέον πρωτοποριακό είναι το Distronic, το οποίο αν (μέσω ραντάρ στον προφυλακτήρα) διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση, είναι ικανό να ακινητοποιήσει αυτόματα το όχημα. Ο αυτόματος πιλότος έχει και λειτουργία για συνθήκες μποτιλιαρίσματος, οπότε λειτουργεί μέχρι και την πλήρη ακινητοποίηση και μετά, εκκινεί και πάλι αυτόματα όταν αρχίσει να κινείται το εμπρός όχημα. Το απόλυτο highlight στο δρόμο πάντως, είναι το ενεργό σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα. Αν διαγνώσει πως παρεκκλίνεις της λωρίδας σου χωρίς τη χρήση φλας, και με εκτίμηση άλλων παραμέτρων, φρενάρει το όχημα ώστε να μείνει στον ορθό δρόμο. Μπορεί τα φρένα να εμπλέκονται κάπως βίαια σε αυτή την περίπτωση, αλλά αν μιλάμε για οδηγό ο οποίος κοιμήθηκε στο τιμόνι, πρόκειται για σωτήρια παρέμβαση.

Συνέχεια online

Τα νέα MBUX και Mercedes PRO, είναι μοναδικά στην κατηγορία σε δυνατότητες συνδεσιμότηταςς, διασκέδασης, αλλά και αύξησης της αποδοτικότητας της εργασίας. Το Spinter είναι ένα από τα μόλις δύο οχήματα Mercedes που προσφέρει το νέο σύστημα infotainment MBUX, το οποίο θα τοποθετείται μελλοντικά και στα υπερπολυτελή επιβατικά της εταιρείας. Πέρα από κάθε δυνατή διάδραση με το κινητό ή το τάμπλετ του οδηγού, διαθέτει πλοήγηση με πληροφορίες για την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, προγραμματίζει το καλύτερο δρομολόγιο, αποθηκεύει τις συνήθειες του οδηγού σε ειδικό προφίλ, και μπορείς να το ελέγχεις μέσω φωνητικών εντολών. Ο οδηγός μπορεί να εκκινήσει τον κινητήρα από app στο κινητό, και πιθανότατα να το… οδηγεί κάπως έτσι στο μέλλον. Από εκεί και πέρα, το σύστημα Pro Connect είναι εφάμιλλο των καλύτερων συστημάτων τηλεματικής, διατίθεται σε οχτώ εκδόσεις, και συνδυάζεται ακόμη και με τη βασική έκδοση, κάτι που σημαίνει πως δε χρειάζεται να επιβαρυνθείς με την αγορά του MBUX. Να αναφερθεί ότι, στο Sprinter διατίθεται δυνατότητα μόνιμης σύνδεσης στο διαδίκτυο, κάτι που οι διαχειριστές στόλου θα εκτιμήσουν.

Στην πράξη, με ένα μήνυμα από το γραφείο της εταιρείας λ.χ., που εμφανίζεται στην επιβλητική οθόνη των 10,25 ιντσών ο οδηγός με τη βοήθεια της πλοήγησης βρίσκει σχεδόν χωρίς προσπάθεια το σημείο παραλαβής των πελατών ενώ, για οτιδήποτε χρειαστεί, υπάρχει συνεχής ροή μηνυμάτων από την εταιρεία στην οθόνη. Η απλότητα και η ευχρηστία των μενού είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, με την εξοικείωση να είναι θέμα λεπτών και τη λειτουργία «pinch and zoom» να συναγωνίζεται τα καλύτερα κινητά τελευταίας γενιάς στην απόκρισή της. Το νέο Tourer δείχνει να εισέρχεται με αξιώσεις στα χωράφια των πολυτελών minibus, καθώς πιο πολύ παραπέμπει σε μικρολεωφορείο παρά σε προερχόμενο από πάνελ van όχημα.