Περισσότερα από 150 στελέχη και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο καθώς και κορυφαίοι logisticians παρακολούθησαν με εξαιρετικό ενδιαφέρον την 1η εσπερίδα που διοργάνωσε πρόσφατα το Ινστιτούτο Εφοδιαστικής Αλυσίδας, με θέμα την προσαρμογή της Εφοδιαστικής Αλυσίδας με βάση τη λειτουργία και τις απαιτήσεις του e-commerce.
Τον συντονισμό του συνεδρίου είχε αναλάβει ο κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος Executive Consultant της PLANNING -η οποία υποστήριξε τεχνικά την εσπερίδαπαρουσιάζοντας απτά και εξειδικευμένα παραδείγματα και λύσεις σχεδιασμού, αναδιοργάνωσης και βελτιστοποίησης λειτουργιών του κυκλώματος logistics ειδικά προσαρμοσμένων για τις ανάγκες των ηλεκτρονικών καταστημάτων της χώρας. Οι συμμετέχοντες προέρχονταν από τον κλάδο της βιομηχανίας, των τροφίμων και των FMCG, του λιανεμπορίου, του φαρμάκου, των 3rd Party Logistics, των παρόχων προϊόντων και υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής, των ταχυμεταφορών κ.α. καθώς και σύμβουλοι οργάνωσης επιχειρήσεων. Το ακροατήριο συμμετείχε ενεργά καθ’ όλη τη διάρκεια της εσπερίδας αναζητώντας απαντήσεις στα ερωτήματά του από τους ομιλητές. Το συνέδριο έθεσαν υπό τη θεσμική τους υποστήριξη ο GRECA (σύνδεσμος ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου), η ΕΕL, το Ινστιτούτο Πωλήσεων Ελλάδος και η ΕΕΒΨ.
Το συνέδριο στηρίχθηκε σε 3 πυλώνες: Α) Την αποκρυπτογράφηση των logistics του e-commerce, Β) τη μεταφορά της τεχνογνωσίας της Amazon στα ελληνικά logistics του ηλεκτρονικού εμπορίου και Γ) πετυχημένα cases e-commerce που αναδεικνύουν τις βέλτιστες πρακτικές. Tα logistics είναι ο κρίσιμος παράγοντας που καθορίζει τόσο την κερδοφορία όσο και τους τζίρους των e-shops. Η κερδοφορία βελτιώνεται από τη μείωση του κατά κανόνα υψηλού κόστους εκπλήρωσης της παραγγελίας και οι τζίροι ενισχύονται από τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη κυρίως όσον αφορά την ταχύτητα και την ευκολία στις παραδόσεις. Η πραγματικότητα αυτή αναδείχτηκε ως κεντρική ιδέα από το σύνολο των ομιλητών, τόσο από την πλευρά των ίδιων των e-shops όσο και από την ανάλυση των στελεχών εφοδιαστικής αλυσίδας που παρουσίασαν τις έμπρακτες εμπειρίες τους στον χώρο.
Οι συμμετέχοντες είχαν τη μοναδική εμπειρία να παρακολουθήσουν τη μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη 45 λεπτών του key note speaker κ. Κωνσταντίνου Δελήγιαννη, Head of Operations and Supply Chain EUROPE FBA Amazon. Για πρώτη φορά οι Έλληνες logisticians αλλά και οι ιδιοκτήτες/στελέχη των e-shops είχαν την ευκαιρία να ακούσουν λεπτομέρειες για τον ρόλο και τον τρόπο λειτουργίας των Logistics της Amazon. Για το κορυφαίο αυτό e-marketplace του πλανήτη, η δομή και η λειτουργία των logistics, του λεγόμενου Fulfillment By AMAZON (FBA) είναι το άλφα και το ωμέγα. Άλλωστε, το 90% των περισσότερων από 10 εκατ. κωδικών που εμπορεύεται, το διαχειρίζεται σε δικές της αποθήκες, με δικές της πατενταρισμένες διαδικασίες και με δικό της έμπειρο προσωπικό.
Με 35 αποθήκες σε 5 χώρες η Amazon διασφαλίζει ένα αποτελεσματικό δίκτυο εφοδιαστικής κοντά στον καταναλωτή. Με πρότυπες διεργασίες, συστήματα ελέγχου και τεχνολογίες αυτοματισμού διασφαλίζει κορυφαία αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα εντός των αποθηκών. Και με επενδύσεις σε big data analytics και machine learning algorithms διαχειρίζεται και ελέγχει το σύνολο των λειτουργιών logistics, όπως τα αποθέματα, τον προγραμματισμό των λειτουργιών της αποθήκης, τον έλεγχο της παράδοσης, και την πρόβλεψη του ποιος θα παραγγείλει τι, από ποια χώρα, πότε και με ποιο χρονοδιάγραμμα παράδοσης.
Το management δεν πρέπει να γίνεται με τους μέσους όρους και η διαχείριση της απόδοσης του προσωπικού στις αποθήκες της Amazon γίνεται σε ατομικό επίπεδο και όχι σε ομαδικό. Αυτές είναι δύο από τις προτάσεις του κ. Δεληγιάννη με βάση την εμπειρία του και από την Amazon και από τα ελληνικά logistics.
Η συνέντευξη του κ. Δελήγιαννη ήταν αποκαλυπτική και συμπύκνωσε μερικά από τα κορυφαία θέματα της εσπερίδας. Η επιτυχία του πρωτοπόρου παγκοσμίως emarketplace είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επιτυχία των logistics.
Είναι ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας και αυτοματοποίησης του συστήματος και των διεργασιών logistics που επιτρέπει στην Amazon να βελτιώνει συνεχώς το κόστος του “order fulfillment”. Η οργάνωση όμως του συστήματος logistics, επιτρέπει στην εταιρεία να υπόσχεται και να επιτυγχάνει κορυφαίες επιδόσεις στην ικανοποίηση του πελάτη, ενισχύοντας το conversion rate και συνεπώς τους τζίρους της επιχείρησης. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη ενός νέου κέντρου διανομής κοντά στον πελάτη δεν συντελεί μόνο στη μείωση του κόστους στο τελικό μίλι, αλλά κυρίως παρέχει στον πελάτη τη δυνατότητα της άμεσης παράδοσης, “same day delivery”.
Για τις τάσεις της αγοράς των e-shops προβλέπει ισχυρή συρρίκνωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων σε μεγάλα e-malls, κάτι που πρέπει να λάβουν υπόψη σοβαρά υπόψη οι πολλές και μικρές ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Η χρήση κινητών έχει οδηγήσει τους millennials να αποφασίζουν να παραγγείλουν στο λεπτό και να επιθυμούν παράδοση όσο πιο άμεσα γίνεται. Τα σύνορα του εμπορίου έχουν καταρρεύσει στο e-commerce, δημιουργώντας ισχυρό ανταγωνισμό και ευκαιρίες για όλους. Αν και τα φώτα του ηλεκτρονικού εμπορίου στρέφονται στο B2C, το B2B παραμένει πενταπλάσια μεγαλύτερη αγορά και το e-commerce του B2B είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Η αύξηση της ταχύτητας στις παραδόσεις είναι μονόδρομος: Μια υπόσχεση για επόμενη μέρα αντί για τη μεθεπόμενη αυξάνει το conversion rate κατά 20%.
Ένα μικρό e-shop δύσκολα θα μπορέσει να διασφαλίσει ισχυρή ανταγωνιστικότητα σε αυτό το περιβάλλον. Αντίθετα, ένα μεγάλο e-mall όπως η Amazon παρέχει μεγάλη γκάμα προϊόντων με ένα click και μπορεί να παρέχει ανταγωνιστικές τιμές και εξαιρετικό order fulfillment για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη. Η επίτευξη όλων αυτών βασίζεται στις δυνατότητες του συστήματος logistics της εταιρείας. Στο δίκτυο αποθηκών που έχει αναπτύξει. Στους αυτοματισμούς στις διαδικασίες micro-picking, packing και cross-docking που εφαρμόζει, στους ρομποτικούς βοηθούς που έχει ήδη εξοπλίσει το 1/3 των αποθηκών της, στη χρήση data analytics που της επιτρέπει ακόμα και πρόβλεψη των προϊόντων που θα συνδυάσει στην ίδια συσκευασία, κλπ. Όσον αφορά το τελικό μίλι, η Amazon εφαρμόζει αυστηρά κριτήρια στην επιλογή των συνεργαζόμενων μεταφορέων. Το κόστος της υπηρεσίας αποτελεί προφανώς βασικό κριτήριο επιλογής αλλά εξίσου σημαντική είναι η ακρίβεια στην παράδοση με σκοπό να επιτύχει το service που έχει υποσχεθεί στον πελάτη. Αν δεν τα καταφέρει στο 97% των περιπτώσεων τότε θα αλλάξει συνεργάτη μεταφορέα ή θα αλλάξει την υπόσχεση.
Εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι είναι ακόμα η μηχανογραφική υποδομή και η τεχνολογική ικανότητα του συνεργάτη για να διασφαλίσει το συνεχές track & trace σε όλο το εύρος της διανομής. Τέλος, ζητάει από τους συνεργάτες τους υψηλό capacity και δυνατότητα επενδύσεων σε υποδομές και στόλο για να μπορούν να υποστηρίζουν συνεχώς τους αναπτυξιακούς στόχους της εταιρείας.
Τις διαστάσεις του ελληνικού e-commerce σε αντιπαραβολή με αυτά των ευρωπαϊκών χωρών έδωσε με λεπτομέρειες και αριθμούς ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO της Convert Group. Ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο το 15% του λιανικού εμπορίου το κατέχει το e-commerce, στην Ελλάδα το αντίστοιχο νούμερο είναι μόλις το 7-8%, γεγονός που υποδεικνύει πόσο χώρο έχει ακόμα το ηλεκτρονικό εμπόριο για ανάπτυξη στη χώρα μας αλλά και για επενδύσεις!
Η παρότρυνση του κ. Γκεζερλή προς τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι να δώσουν έμφαση εκεί που πραγματικά αξίζει, δηλαδή στο «πραγματικό» εμπόριο και στα logistics, τονίζοντας ότι μάλλον έχουν αργήσει. Η παράδοση την επόμενη μέρα στις μέρες μας παρέρχεται, και τα e-shops σύντομα θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους για παράδοση εντός της ημέρας και σε κάποιους κλάδους για παράδοση εντός της ώρας! Οι Έλληνες αγοράζουν on-line κυρίως προϊόντα πληροφορικής, μόδας, επίπλων, τρόφιμα και near food. Το ηλεκτρονικό super market αναμένεται να καλπάσει στην Ελλάδα καθώς επιχειρήσεις στο e-food delivery δέχονται 110.000 παραγγελίες ημερησίως! Το ανησυχητικό είναι πως το ηλ. εμπόριο στη χώρα μας δεν έχει αντιληφθεί τη σημασία των logistics ώστε να το αναθέσει σε ειδικούς logisticians. Έτσι σήμερα, η βαρύτητα δίνεται στη business πλευρά. Τα big data είναι αδιαμφισβήτητα απαραίτητα εργαλεία, ενώ πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο micropicking, στη διαδρομή του καταναλωτή που πλέον είναι πολυ καναλική και ξεπερνά τα γεωγραφικά όρια, το χρόνο παράδοσης της παραγγελίας όπου διαρκώς αυξάνονται οι απαιτήσεις του καταναλωτή, τα logistics clusters κ.λπ.
Η ταχύτητα στην παράδοση είναι συνεπώς το επόμενο μεγάλο στοίχημα τόσο για τα e-shops όσο και για τις λειτουργίες logistics. Οι couriers, οι μεταφορείς και οι πάροχοι 3PL υπηρεσιών θα χρειαστεί να προσαρμοστούν ενώ όσοι πρωτοπορούν θα βρουν ευκαιρία για νέες υπηρεσίες και νέες αγορές. Σε μία αγορά που αλλάζει δυναμικά, κάποιοι νέοι παίκτες θα εμφανιστούν από άλλες αγορές να διαταράξουν το συμβατικό industry, είτε του εμπορίου είτε των logistics. Το e-fresh.gr είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα disruptor για την αγορά των supermarkets. H κ. Μαυροειδή, παρουσίασε το επιχειρησιακό μοντέλο logistics που εφαρμόζει το e-fresh στα δύο χρόνια ζωής του. Ένα μοντέλο logistics που διασφαλίζει στο ηλεκτρονικό κατάστημα παράδοση σε λίγες ώρες σε όλη την Αττική και θέτει νέα πρότυπα εξυπηρέτησης όχι μόνο στον τομέα του, αλλά σε όλα τα e-shops. Πυρήνας του μοντέλου λειτουργίας του e-fresh είναι η επένδυση σε υποδομές, αυτοματοποίηση, νέες τεχνολογίες και έξυπνα logistics.
Ο κ. Γεράσιμος Τριανταφυλλάς από το ofarmakopoiosmou.gr, ανέλυσε στους παρευρισκόμενους για ποιους λόγους οι εταιρείες του e-φαρμακείου που πρωτοπορούν, αναγνωρίζουν σήμερα τη σημαντική συνεισφορά των logistics στη μείωση του κόστους διαχείρισης της παραγγελίας και στην αύξηση των πωλήσεων. Ενώ τα περισσότερα on-line φαρμακεία μέχρι χτες αγνοούσαν ακόμα και την έννοια του όρου “logistics”, οι πρωτοπόροι του χώρου επενδύουν ήδη σε νέες υποδομές αποθήκευσης και διανομής ή ανασχεδιάζουν τις υφιστάμενες, μελετούν και βελτιστοποιούν βήμα-βήμα τις backend λειτουργίες logistics των e-φαρμακείων τους, και προωθούν αυτοματισμούς και λύσεις πληροφορικής.
Ο κ. Παπαϊωάννου αφού παρουσίασε τις υπηρεσίες του front-end για το e-commerce του iQOS, ανέδειξε τη σημασία του συνολικού κυκλώματος logistics για την προώθηση του μοναδικού value proposition του iQOS σε όλο το εύρος του customer journey. Για το e-commerce του iQOS, ο πελάτης αποτελεί το επίκεντρο και τα logistics καλούνται να πετύχουν εξαιρετικές επιδόσεις όπως αυθημερόν παράδοση στην Αττική και 1,4 μέρες κατά μέσο όρο σε όλη την Ελλάδα, δωρεάν επιστροφή προϊόντων, 99% on-time delivery και λιγότερο από 2% αδυναμία παράδοσης.
Ο κ. Γρηγορόπουλος ανέπτυξε ένα εξαιρετικό case study για την διαδικασία και τις εναλλακτικές έναρξης συνεργασίας μίας ελληνικής εμπορικής εταιρείας με την Amazon, τονίζοντας ιδιαίτερα τις προκλήσεις και τα κρίσιμα σημεία της όλης διαδικασίας. Η Mantis –που ήταν ο μεγάλος χορηγός της εσπερίδας– μίλησε με την νομική υποστήριξη του δικηγόρου κ. Ανδριακόπουλου για το GDPR και τις ιδιομορφίες της νέας οδηγίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ασφαλείς λύσεις archiving που διαθέτει ώστε τα e-shops να λειτουργούν σύμφωνα με το νέο πλαίσιο για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων. Χορηγοί της εσπερίδας ήταν οι Logika, Speedex, Pebro, LogisticsPlus, PayByBank. Χορηγός επικοινωνίας ήταν το TΡOXOI & ΤIR. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το e-commerce logistics I: www.scisce.eu.