Από τις αρχές του 2018, η MAN Truck & Bus λανσάρει με πρωτοφανείς ρυθμούς νέα πούλμαν και λεωφορεία, και όπως είδαμε σε εκδήλωση της εταιρείας στο Βερολίνο έπονται κι άλλα. Αρχίζοντας από τα αστικά, μετά την πρεμιέρα της καινούργιας γενιάς λεωφορείων MAN Lion’s City, ετοιμάζονται εκδόσεις του μοντέλου με εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης.

Οι επισκέπτες της έκθεσης IAA θα δουν σε πρεμιέρα λοιπόν, το Lion’s City με το υβριδικό σύστημα MAN Efficient Hybrid, το οποίο πέρα από την ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, συνδυάζεται με λειτουργία stop-start για ακόμη πιο αυξημένη αποδοτικότητα. Στο περίπτερο του κατασκευαστή, το Lion’s City θα επιδειχθεί ως όχημα με δύο άξονες, και πολλές ενδιαφέρουσες «πινελιές» όπως φωτιζόμενα άκρα στις πόρτες τα οποία θα υποδεικνύουν το άνοιγμα και κλείσιμο των θυρών σε διάφορα χρώματα. ΜΑΝ και Neoplan θα έχουν δεκάδες πρεμιέρες οχημάτων και εξαρτημάτων της γραμμής μετάδοσης κίνησης να δείξουν στην Έκθεση ΙΑΑ 2018, και «φυλάνε» τις περισσότερες για τον Σεπτέμβριο.

Πανίσχυρο το ηλεκτρικό Lion’s City

Το μεγάλο νέο για επισκέπτες και ειδικό Τύπο, θα είναι η παγκόσμια πρώτη του νέου ηλεκτρικού αστικού λεωφορείου της ΜΑΝ. Το Lion’s City eBus θα ξεχωρίζει εύκολα από τον διαφορετικό του σχεδιασμό σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα. H πλήρως ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης θα αποδίδει από 160 έως 270 kW. Η αυτονομία θα φτάνει τα 200 χιλιόμετρα, και γενικά, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των λεωφορείων τα τοποθετούν στα πιο ισχυρά και με τη μεγαλύτερη αυτονομία που έχουν παρουσιαστεί μέχρι τώρα.

Το εσωτερικό του οχήματος θα φέρει 29 καθίσματα και η πρόσβαση γίνεται μέσω τριών ηλεκτρικών θυρών. Ο κατασκευαστής έχει επιλέξει κεντρικά τοποθετημένα μοτέρ και όχι στις πλήμνες των τροχών. Στο 12μετρο μοντέλο, το μοτέρ θα είναι τοποθετημένο στον πίσω, κινητήριο άξονα, και στο 18μετρο αρθρωτό, θα υπάρχουν δύο μοτέρ, στον δεύτερο και τρίτο άξονα. Σχετικά με αυτή τη επιλογή, τα στελέχη της ΜΑΝ αναφέρουν πως, σε αυτή τη θέση, τα ηλεκτρικά μοτέρ είναι πιο εύκολα προσβάσιμα για τις εργασίες συντήρησης και διαθέτουν πιο απλό σχεδιασμό που συμβάλλει σε υψηλή αξιοπιστία. Επιπρόσθετα, πριμοδοτείται η κατευθυντικότητα του οχήματος, και, ειδικά στο αρθρωτό, μεγιστοποιείται η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση.

Νέος κινητήρας φυσικού αερίου

Κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι το γεγονός ότι, η ΜΑΝ πουλάει τα περισσότερα αστικά λεωφορεία φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Στο Αννόβερο θα κάνει πρεμιέρα το Lion’s City με τον καινούργιο κινητήρα Ε18 (CNG) ο οποίος θα μπορεί να συνδυαστεί και με το υβριδικό σύστημα MAN Efficient Hybrid. Το λεωφορείο στο περίπτερο της εταιρείας θα είναι ένα 18μετρο αρθρωτό με 39 θέσεις καθήμενων, και κινητήρα ΜΑΝ E1856 LOH σε έκδοση ισχύος 320 hp και αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων. Ο Ε1856 είναι ένας νέος, τετραβάλβιδος, εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας, βασισμένος στο νέο 9λιτρο D15 (ντίζελ) που εξελίχθηκε αποκλειστικά για χρήση σε λεωφορεία, σε δύο εκδόσεις ισχύος στα 276 και 316 hp (μέγιστη ροπή 1.200 και 1.400 Nm αντίστοιχα). Επίσης, θα υπάρχει ένα Lion’s Coach L κυρίως για χρήση ως υπεραστικό, με ανελκυστήρα για αμαξίδια και δύο θέσεις ΑμΕΑ.

Ο κατασκευαστής αναφέρει ότι, η τρίτη κολώνα (C-pillar) έχει διαφορετική σχεδίαση σε σχέση με το Lion’s Coach που λανσαρίστηκε πέρυσι, προκειμένου να υπάρχει καλύτερη ορατότητα προς τα έξω, κυρίως για την πρώτη σειρά καθισμάτων. Από εκεί και πέρα, το όχημα διαθέτει ένα καινούργιο ηλεκτροϋδραυλικό πίσω άξονα «τιμόνι» και το νέο αυτοματοποιημένο 12άρι σασμάν ΜΑΝ TipMatic Coach. Ο κινητήρας ΜΑΝ 2676 LOH αποδίδει πλέον 470 hp και 2.400 Nm μέγιστη ροπή και θα είναι διαθέσιμος από τον Ιούλιο του 2019.

Βελτιώσεις για το κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic Coach

Από τα τέλη της τρέχουσας χρονιάς, το νέας γενιάς, αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic Coach θα είναι στάνταρ σε όλα τα πούλμαν με ισχύ από 460 hp και άνω. Είναι ικανό να «αντέξει»ροπή έως 2.800 Nm και ανάμεσα στις νέες λειτουργίες του, περιλαμβάνονται πιο ομαλή εκκίνηση από στάση (μέσω αισθητήρα κλίσης) και νέο λογισμικό για τη στρατηγική αλλαγής σχέσεων. Το κιβώτιο «αντιλαμβάνεται» το βάρος του οχήματος και την κλίση του οδοστρώματος, και ανάλογα επιλέγει την πλέον κατάλληλη σχέση και το ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. Με αυτό τον τρόπο προστατεύονται ο συμπλέκτης και όλη η γραμμή μετάδοσης κίνησης από φθορές. Επιπλέον το σύστημα SmartShifting βοηθά στο να αλλάζουν πολύ γρήγορα οι ταχύτητες και βέβαια, συνυπάρχουν το προγνωστικό Efficient Cruise, και Efficient Roll.

Φαντεζί και φουλ σε εξοπλισμό τα Neoplan

Στο Βερολίνο είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά και να οδηγήσουμε και κάποια από τα «φρεσκαρισμένα» Neoplan που θα φέρει η εταιρεία στο Αννόβερο τον Σεπτέμβριο. Για όλα, ακόμη και για το Tourliner, η μεγάλη είδηση είναι η δυνατότητα παραγγελίας του νέου, πανίσχυρου D2676 LOH με 470 hp. Από εκεί και πέρα, υπάρχει πλειάδα σημαντικών αναβαθμίσεων και μία επιλογή με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αναφερόμαστε στην (προαιρετικός εξοπλισμός) τοποθέτηση καμερών στη θέση των εξωτερικών καθρεφτών. Οδηγήσαμε το πρώτο Cityliner παραγωγής με το συγκεκριμένο σύστημα, και οι εντυπώσεις μας είναι εξαιρετικές. Το κύριο, και πιο σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχει αντιληπτή (χρονική) υστέρηση στην αναπαραγωγή της εικόνας. Αυτό που βλέπεις στο μόνιτορ είναι αυτό που συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο. Έπειτα, το κόντραστ και η ευκρίνεια δεν αφήνουν περιθώρια για παράπονα. Άλλα οφέλη είναι η απαλοιφή ολόκληρου του μπράτσου του καθρέπτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε δραστική μείωση των αεροδυναμικών θορύβων και αντιστάσεων. Τα μόνιτορ είναι τοποθετημένα αριστερά και δεξιά στις εμπρός κολόνες, και πέρα από όλα τα άλλα μειώνουν σημαντικά –σχεδόν εξαλείφουν– τις τυφλές γωνίες.

Το σημείο κλειδί πάντως, για την εμπορική αποδοχή του νέου συστήματος, αναμένεται να είναι η πρόνοια των λεωφορειούχων να μειώσουν κόστη: οι κάμερες εξέχουν λίγα μόνο εκατοστά, άρα είναι πολύ δύσκολο να τις «πληγώσεις» σε κάποιο δέντρο ή πινακίδα. Οι μηχανικοί της ΜΑΝ μας είπαν πως από τους κύριους λόγους που αποφάσισν να εξελίξουν το σύστημα με τις κάμερες, ήταν η σύμφωνη γνώμη των πελατών που θεωρούν ότι θα γλυτώσουν αρκετά «σπασμένα».

Κάμερες αντί για καθρέπτες

Για το κόστος των καμερών, δεν έχουμε την παραμικρή ένδειξη ενώ, προφανώς θα υπάρξει και δυνατότητα ρετροφίτ, για ήδη κυκλοφορούντα πούλμαν. Θεωρούμε πως ο επαγγελματίας οδηγός θα συνηθίσει στις κάμερες σε δυο τρία λεπτά. Μετά από ένα σύντομο δρομολόγιο, είχαμε ουσιαστικά ξεχάσει την ύπαρξη καμερών. Βασικά ξεχνάς και την ανάγκη για καθάρισμα, αφού οι φακοί δε λερώνουν –επίσης δε θολώνουν και είναι προστατευμένοι μέσα σε κέλυφος.

Ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα των καμερών είναι η πολύ αυξημένη ορατότητα το βράδυ, το υψηλό κοντράστ ακόμη και σε συνθήκες μεταβαλλόμενου φωτισμού –αν ο ήλιος που δύει ή ανατέλλει χτυπάει απευθείας πάνω στην κάμερα, αυτή δεν αντανακλά το φως στραβώνοντας τον οδηγό αλλά προβάλλει πεντακάθαρη εικόνα στα μόνιτορ. Να σημειωθεί ότι, τα λεωφορεία παίρνουν πλέον έγκριση τύπου, χωρίς συμβατικούς καθρέπτες. Η ΜΑΝ/Neoplan δεν είναι ο πρώτος κατασκευαστής που τα χρησιμοποιεί σε όχημα παραγωγής –το Μάιο είχαμε οδηγήσει αστικό Irizar με πανομοιότυπο σύστημα– αλλά πιθανότατα είναι ο πρώτος που σκοπεύει να εξοπλίσει με κάμερες πολύ μεγάλο αριθμό λεωφορείων παραγωγής.

Επίσης, προσφέρεται τώρα σύστημα με έξι κάμερες τοποθετημένες περιμετρικά, για θέαση «bird view». Ο οδηγός δηλαδή, μπορεί να δει μία κάτοψη, σε πραγματικό χρόνο, του εξωτερικού περιβάλλοντος περιμετρικά του λεωφορείου. Η εικόνα μεταδίδεται στην κονσόλα εμπρός από τον οδηγό. Δεν θα λείπουν τέλος, οι νέες υπηρεσίες της MAN ProfiDrive για οδηγούς λεωφορείων και η υπηρεσία ΜΑΝ Transport Solutions για συμβουλευτικές υπηρεσίες ιδιοκτητών και εταιριών σε θέματα εναλλακτικών καυσίμων και γραμμής μετάδοσης κίνησης