Η MAN Truck & Bus κατέκτησε την πρώτη θέση στην παρθενική διοργάνωση του «Βραβείου Καινοτομίας για Φορτηγά» με το εντυπωσιακό όχημα ασφάλειας αυτοκινητοδρόμων aFAS αυτόνομης οδήγησης (Επιπέδου 4, χωρίς οδηγό) το οποίο δοκιμάσαμε και παρουσιάσαμε στο προηγούμενο τεύχος (σελ. 74-77). Ο νέος αυτός θεσμός διοργανώνεται από τη διεθνή επιτροπή κρίσης «Διεθνές Φορτηγό της Χρονιάς» (IToY), η οποία αποτελείται από τα κορυφαία έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα του ευρωπαϊκού ειδικού Τύπου, στην οποία η χώρα μας εκπροσωπείται από το περιδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR. Η δημιουργία του νέου αυτού θεσμού κρίθηκε απαραίτητη από τη στιγμή που η βιομηχανία (βαρέων, και όχι μόνο) επαγγελματικών οχημάτων διέρχεται περίοδο ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης. Το «Truck Innovation Award» παραδόθηκε στο διευθύνοντα σύμβουλο της ΜΑΝ Truck & Bus, Joachim Drees στη διάρκεια της πρώτης, «δημοσιογραφικής» ημέρας στην Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων ΙΑΑ 2018, στο Αννόβερο της Γερμανίας.

Προστασία των εργαζομένων σε συνεργεία οδοποιίας

Το aFAS, αρκτικόλεξο που, προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων automated driverless safety vehicle για εργασίες στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της Γερμανίας, είναι ένα ιδιαίτερα προηγμένο πρότζεκτ που εξέλιξε στη διάρκεια τεσσάρων ετών η ΜΑΝ, με τη συνδρομή του γερμανικού υποργείου Οικονομικών και Ενέργειας και τη συμμετοχή ερευνητικών ινστιτούτων και γνωστών προμηθευτών της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Με 93 ψήφους υπέρ του, το ΜΑΝ επικράτησε του ανταγωνισμού, που αποτελούνταν από το eActros της Mercedes-Benz, τα ηλεκτρικά FL/FE της Volvo, τα ηλεκτρικά φορτηγά δεύτερης γενιάς της Renault Trucks, το Ecochamps της DAF και το αυτόνομο Innovation Truck της ZF. Υποψήφια για το βραβείο καινοτομίας είναι οχήματα άνω των 3,5 τόνων μικτού, τα οποία φέρουν εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης (υβριδικά, ηλεκτρικά), είτε άλλο καύσιμο αντί για πετρέλαιο κίνησης, όπως CNG/LNG, υδρογόνο, κυψέλες καυσίμου κ.λπ. Επίσης, μπορεί ο κατασκευαστής να προτείνει φορτηγό που κινείται μεν από ντίζελ, διαθέτει όμως υψηλού επιπέδου συνδεσιμότητα, είναι ικανό να κινηθεί ημιαυτόνομα ή πλήρως αυτόνομα, έχει δυνατότητες για platooning λογισμικό για εξ αποστάσεως διάγνωση πιθανής βλάβης κ.α.

Σε πρόσφατη, αποκλειστική παρουσίαση, στο Λιντζ της Αυστρίας, τα μέλη της επιτροπής κρίσης IToY παρακολούθησαν επίδειξη των δυνατοτήτων του ΜΑΝ aFAS, και μετακινήθηκαν με το (χωρίς οδηγό) φορτηγό της ΜΑΝ. Το ιδιαίτερα εξελιγμένο τεχνολογικά όχημα – ένα ΜΑΝ TGM 18.340- φέρει προειδοποιητική σήμανση για έργα οδοποιίας και ακολουθεί αυτόματα το προπορευόμενο όχημα του συνεργείου συντήρησης παρέχοντας ταυτόχρονα προστασία (βλέπε φωτό).

Το ΜΑΝ έχει καλύψει πάνω από 4.000 χιλιόμετρα σε δοκιμές σε δημόσιους δρόμους, χωρίς να εμφανίσει το παραμικρό πρόβλημα, που σημαίνει δυνατότητα πολλών ωρών εργασίας, αφού λειτουργεί αυτόνομα σε ταχύτητες έως 10 χλμ./ώρα. Η αποστολή του είναι να μειωθούν οι τραυματισμοί και απώλειες ανθρώπινης ζωής, καθώς οι εργασίες συντήρησης σε αυτοκινητόδρομο εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τον οδηγό του φορτηγού ασφαλείας, ο οποίος είναι εκτεθειμένος σε κυκλοφορία με πολύ υψηλές μέσες ωριαίες ταχύτητες.

Το ΜΑΝ aFAS εντυπωσιάζει με τη γενικότερη ευκολία χρήσης από τους εργαζόμενους, το υψηλό επίπεδο παθητικής ασφάλειας που προσφέρει, και την εκτεταμένη χρήση εξαρτημάτων μαζικής παραγωγής, που σημαίνει πως, είναι μία βιώσιμη και ρεαλιστική λύση, για την κυκλοφορία του πρώτου οχήματος αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 4 σε δημόσιους δρόμους στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της επιτροπής κρίσης, Gianenrico Griffini, «με το πρότζεκτ aFAS η ΜΑΝ, όχι μόνο παρουσίασε μία λειτουργική πρόταση για την προστασία των εργαζομένων, αλλά απέκτησε και χρήσιμες τεχνολογικά εμπειρίες για τη μελλοντική ανάπτυξη οχημάτων αυτόνομης οδήγησης».