Η Ford Trucks κάνει εμφατική είσοδο στην κορυφαία κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, στους τράκτορες μεγάλων αποστάσεων, με το εντυπωσιακό F-Max πλάτους 2,5 μέτρων με φλατ δάπεδο και παροχές που προορίζονται για χρήση σε διεθνομεταφορά. Oδηγούμε στην Κωνσταντινούπολη το «Φορτηγό της Χρονιάς 2019».

Φιλοξενούμενοι στο ολοκαίνουργιο Κέντρο Έρευνας & Εξέλιξης της Ford Trucks στην Κωνσταντινούπολη, βλέπουμε τα στατικά εκθέματα στην είσοδο του αστραφτερού και πολυτελούς κτιριακού συγκροτήματος που μοιάζει να προσγειώθηκε εδώ από τη Σίλικον Βάλεϊ, κι αναρωτιόμαστε αν εδώ είναι τα κατατόπια οχημάτων όπως των Ford Transcontinental και Cargo.

Κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων εξελιγμένα από τη Ford, το πρωτότυπο του νέου αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων που θα λανσαριστεί το 2020, κινητήρες σκαφών, «κουτιά» επεξεργασίας καυσαερίων με το οβάλ λογότυπο, και πολλά ακόμη εξαρτήματα, συνθέτουν μία εικόνα αντίστοιχη των μεγαλύτερων κατασκευαστών φορτηγών του πλανήτη.

Το γνωστό μας Cargo, αν και βλέπουμε δεκάδες από αυτά, κυρίως χωματουργικά στους γύρω δρόμους, μοιάζει πλέον με μακρινή ανάμνηση. Δε χρειάζεται να μιλήσεις με το αφεντικό του τμήματος R&D για να καταλάβεις πόσο σοβαροί είναι οι γείτονες. Ο πρώτος πραγματικά μεγάλος (2,5 μέτρα πλάτος) τράκτορας που έφτιαξαν, ο F-Max που αποκαλύπτεται κάτω από μια κουρτίνα σε μία ανεπίσημη τελετή για το γκρουπ των παρευρισκόμενων δημοσιογράφων, προορίζεται για την Ευρώπη. Το γεγονός

ότι, μερικές εβδομάδες αργότερα κατέκτησε τον τίτλο του «φορτηγού της χρονιάς 2019», δείχνει καλός οιωνός.

Καλογυμνασμένο και μοντέρνο

Πριν υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες, καλό θα είναι να θυμόμαστε ότι, μιλάμε για κατασκευαστή με «βαθιές τσέπες» –ούτε λίγο ούτε πολύ, η Ford Trucks έφτιαξε 233 πρωτότυπα για δοκιμές εξέλιξης της νέας καμπίνας, τα οποία και προσπάθησαν οι δοκιμαστές να διαλύσουν στη διάρκεια 1.720 εβδομάδων, καλύπτοντας πάνω από 5 εκατομμύρια χιλιόμετρα σε ακραίες συνθήκες. Κοιτώντας από κοντά το νέο τράκτορα, συνειδητοποιούμε ότι, αρχικά αδικήσαμε λίγο τους σχεδιαστές –όταν είδαμε τις πρώτες φωτογραφίες, μας φάνηκε ότι μοιάζει με γνωστό σου ηδικό μοντέλο.

Αν παρατηρήσεις όμως το ίδιο το όχημα, τα φώτα, και κυρίως το πώς εδράζονται στις βάσεις τους, και την τραπεζοειδή μάσκα, είναι φανερές οι καταβολές της έμπνευσης των σχεδιαστών: Το F-Max ξεχειλίζει από τον «ανδρισμό» του τεράστιου αμερικάνικου pick-up της εταιρείας, του F-150.

Από εκεί άντλησαν έμπνευση οι σχεδιαστές, και καλά έκαναν, αφού όταν έχεις τέτοια «κληρονομιά» μέσα στο γκρουπ, δε χρειάζεται να ψάχνεις. Το αποτέλεσμα, είναι έως και επιβλητικό. Το σημείο όπου φαίνεται η επιρροή του pick-up είναι τα φωτιστικά σώματα. Είναι μία διασκευή, πολύ μεγαλύτερων φυσικά, διαστάσεων.

Στα επιμέρους τώρα, τα φώτα ημέρας, τα φλας και η μικρή σκάλα στο υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού (High Series) είναι στάνταρ LED και διαθέτουν λειτουργία «Welcome και Home Safe». Για την είσοδο στην καμπίνα υπάρχουν τρία σκαλοπάτια (φωτιζόμενα), και η αναρρίχηση είναι εύκολη και, κυρίως, σωστή καθώς ανεβαίνεις ευθεία, χωρίς να χρειάζεται να «σπας» τη μέση σου.

Τα χερούλια συγκράτησης είναι καλυμμένα από μαλακό στην υφή υλικό, που δείχνει προσοχή στη λεπτομέρεια. Το χερούλι της πόρτας είναι τοποθετημένο χαμηλά και δουλεύει με τρόπο που φανερώνει ποιοτικό μηχανισμό. Υπάρχουν, επίσης, κάποιες λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν πόσο καλά γνωρίζουν τα ήθη της ευρωπαϊκής Μεταφοράς οι άνθρωποι της Ford Trucks: τα κρύσταλλα των παραθύρων κατεβαίνουν ολόκληρα μέσα στις πόρτες, κάτι που ελάχιστα μοντέλα στην Ευρώπη μπορούν να κάνουν. Οι εξωτερικοί χώροι αποθήκευσης, είναι τεράστιοι και εύκολα προσβάσιμοι ακόμη και από οδηγούς μετρίου αναστήματος.

Εσωτερικό

Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική χωρίς την παραμικρή εργονομική παραφωνία. Το κάθισμα διαθέτει γενναιόδωρες διαστάσεις, και ρυθμίζεται με εύκολο τρόπο, ενώ έχει μεγάλο εύρος μετακίνησης εμπρός-πίσω (260 χιλιοστά). Το τιμόνι έχει μεγάλο εύρος ρύθμισης σε ύψος και απόσταση, και είναι δύσκολο να βρεθεί οδηγός, ψηλός ή ευτραφής για να παραπονεθεί. Οι εμπρός κολώνες (A-pillars) δεν εισέρχονται στο οπτικό πεδίο του οδηγού και το «βάθος» του ταμπλό είναι συγκρατημένο, με τα χέρια του οδηγού να φτάνουν το παρμπρίζ αν χρειαστεί να τοποθετήσει ή να πάρει κάτι από εκεί.

Ο σχεδιασμός θυμίζει κάπως αόριστα ένα δύο οχήματα του ανταγωνισμού ως προς τη διάταξη ταμπλό και κεντρικής κονσόλας κυρίως, αλλά αυτό μόνο κακό δεν είναι, καθώς δεν υπάρχουν μαγικές «συνταγές» στην αυτοκινητοβιομηχανία –οι απαιτήσεις είναι οι ίδιες, και οι λύσεις περίπου δεδομένες. Συνολικά πάντως, ο διάκοσμος παραπέμπει σε ένα μίγμα στοιχείων από την ευρωπαϊκή και αμερικάνικη Ford, όμως και το εσωτερικό του F-Max κατορθώνει να έχει τη δική του προσωπικότητα.

Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στους εσωτερικούς ανοιχτούς και κλειστούς αποθηκευτικούς χώρους. Στο πίσω τοίχωμα της καμπίνας, οι σχεδιαστές κατόρθωσαν να χωρέσουν ντουλάπια αεροπορικού τύπου μαζί με πάνω κρεβάτι, το οποίο είναι το πρώτο στην κατηγορία που αναδιπλώνει έως και κατά 90ο και «δένει» στο τοίχωμα.

Για να είμαστε ειλικρινείς, ενώ δείχνει ωραίο, επί του πρακτέου, δεν υπάρχει κάποιο πλεονέκτημα σε χρήση. Αυτό που δεν είχαμε ξαναδεί, είναι η κουρτίνα που μπορεί να καλύψει τελείως το κρεβάτι. Το κάτω κρεβάτι διαθέτει στρώμα με ελατήρια το οποίο είναι αρκετά παχύ, και έχει δυνατότητα χρήσης σαν ανάκλιντρο. Στο μέσο, κάτω από το κρεβάτι υπάρχει συρόμενο ντουλάπι με ψυγείο χωρητικότητας 38 λίτρων.

Βελτιώσεις, ηλεκτρονικά

Στον πίνακα οργάνων, τα καλύτερα εξοπλισμένα Ford διαθέτουν ενσωματωμένο ένα ψηφιακό τμήμα 8 ιντσών αρκετά υψηλής ευκρίνειας το οποίο ο οδηγός μπορεί να διαμορφώσει κατά βούληση, και να προβάλλονται οι πληροφορίες που εκείνος επιθυμεί. Επιπρόσθετα, εκεί εμφανίζονται και οι ενδείξεις του ψηφιακού «βοηθού» αποδοτικής οδήγησης με συμβουλές αλλά και ανάλυση του τρόπου οδήγησης. Γενικά, ο όγκος των πληροφοριών είναι μεγαλύτερος κι από αυτόν που θα περίμενες –αν έχουμε μία ένσταση, αυτή αφορά στη γραμματοσειρά των αναλογικών οργάνων που θα τη θέλαμε διαφορετική.

 

Παντού είναι εμφανής η προσπάθεια του κατασκευαστή να δώσει το κάτι παραπάνω: πέρα από πληροφορίες γα την πίεση των ελαστικών, εμφανίζεται και ένδειξη για τη θερμοκρασία τους, με προειδοποίηση για τυχόν υπερθέρμανση.

 

Για το σύστημα πλοήγησης και τα πολυμέσα, χρησιμοποιείται άλλη οθόνη 7,2 ιντσών στην κεντρική κονσόλα η οποία έχει οδηγοκεντρική κλίση. Από πλευράς συνδεσιμότητας υπάρχουν δεκάδες δυνατότητες συν Weblink για προβολή εικόνας από το YouTube, Apple CarPlay. Άλλη χρήσιμη λειτουργία της συγκεκριμένης οθόνης είναι η εμφάνιση εικόνας από το εμπρός πίσω του φορτηγού. Με το ConnectTruck, πέρα από δυνατότητα ασύρματων αναβαθμίσεων για τη γραμμή μετάδοσης κίνησης από τον κατασκευαστή, περιλαμβάνεται και σύστημα τηλεματικής στάνταρ σε κάθε φορτηγό, το οποίο καθιστά περιττή την αγορά aftermarket μονάδας, κι από εκεί και πέρα η ενεργοποίησή τους συνοδεύεται με στάνταρ χρεώσεις. Πολύ ποιοτικά είναι τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού και θέρμανσης. Δεν προσφέρεται προς το παρόν και ξεχωριστό κλιματιστικό στάσης, αλλά υπάρχει στάνταρ σύστημα θέρμανσης στάσης, που λειτουργεί με τον κινητήρα σβηστό.

Ιδιαίτερα φροντισμένος είναι και ο εσωτερικός φωτισμός με «σωστά» χρώματα και ροοστάτη. Σε πρεμιέρα σε βαρύ επαγγελματικό όχημα, υπάρχει auto dimming: ένας σένσορας φωτισμού εξωτερικού περιβάλλοντος συλλέγει συνεχώς δεδομένα, και ανάλογα προσαρμόζει τον φωτισμό του εσωτερικού, σε στοιχεία όπως το ταμπλό και η κονσόλα. Αν νυχτώνει, διαμορφώνει την ένταση της φωτεινότητας σε ταμπλό και οθόνες.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξέλιξη της ίδιας της εταιρείας, όπως και τόσα άλλα εξαρτήματα και μηχανικά μέρη. Ρωτήσαμε τον υπεύθυνο προϊόντος, και ναι, έπεται σύντομα ηλεκτροϋδραυλικό τιμόνι. Το τεράστιο μετατρόχιο έδωσε τη δυνατότητα να ακροβολιστεί η ανάρτηση προς κάθε πλευρά σε όφελος της οδικής συμπεριφοράς. Και για να μην ξεχνιόμαστε, μιλάμε για Ford. Οι μηχανικοί εμφανίζονται σίγουροι πως έφτιαξαν τον καλύτερο σε οδική συμπεριφορά τράκτορα. Ο συμβιβασμός μεταξύ άνεσης και καλού κρατήματος είναι, σύμφωνα με αυτούς, κορυφαίος. Τα μεγέθη σε σχέση με τον προκάτοχο είναι συντριπτικά. Μιλάμε για 11% καλύτερη αεροδυναμική συμπεριφορά παρόλο που το απερχόμενο μοντέλο ήταν σημαντικά μικρότερο σε μετωπική επιφάνεια. Σε θέματα αποδοτικότητας, έχουμε προγνωστικό, eco roll, «έξυπνο» κομπρέσορα, αντλία τιμονιού μεταβλητής λειτουργίας, και προηγμένο δυναμό. Το adaptive Cruise Control, προγνωστικό, είναι επίσης μέρος του «πακέτου».

Στο δρόμο

Εκκινώντας, το πρώτο θετικό μήνυμα έρχεται από τη συνεργασία κινητήρα κιβωτίου και γενικά γραμμής μετάδοσης κίνησης. Απουσιάζουν οι κραδασμοί και, γενικά, ο Ecotorq πείθει αμέσως για τα 500 hp που αναγράφονται στα τεχνικά χαρακτηριστικά. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, τα φορτηγά που οδηγήσαμε ήταν τα πρώτα που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε πιθανά προβλήματα νεότητας, όπως συμβαίνει με κάθε όχημα.

Σύμφωνα με τους μηχανικούς της Ford, ο F-Max διαθέτει το πιο «ήσυχο» εσωτερικό της κατηγορίας και το ίδιο συμβαίνει σε θέματα NVH (δονήσεις, κραδασμοί). Δεν ξέρουμε αν είναι το πιο ήσυχο, στον αυτοκινητόδρομο πάντως κινείται στα 85 χλμ./ώρα με ελάχιστους θορύβους να εισέρχονται στο εσωτερικό, και κύλιση που σε πείθει για την άψογη δουλειά που έχει γίνει. Όπως είδαμε και στην παρουσίαση, πριν τη δοκιμή, έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στη (συμβατική) πέδηση, με έμφαση στην αίσθηση του πεντάλ, το αρχικό «δάγκωμα», τη γραμμικότητα της επιβράδυνσης και την ελαχιστοποίηση της κίνησης της καμπίνας στο φρενάρισμα. Γνώμη μας; Ίσως δεν είναι το καλύτερο σύστημα πέδησης της αγοράς όπως ισχυρίζονται οι μηχανικοί, αλλά είναι πάρα πολύ καλό, και σίγουρα στα επίπεδα του ανταγωνισμού. Ξέρεις ακριβώς το αποτέλεσμα του πατήματος του φρένου σε δύναμη επιβράδυνσης και η αίσθηση θα αρέσει στους έμπειρους οδηγούς.

Είναι πραγματικά δύσκολο να οδηγήσεις το F-Max χωρίς να σκεφτείς πως, πρόκειται για το μεγαλύτερο όχημα με σήμα το μπλε οβάλ που φτιάχτηκε ποτέ. Το «πάτημά» του στο δρόμο χαρακτηρίζεται από ακρίβεια, συγκρίσιμη με αρκετά ευρωπαϊκά μοντέλα. Ήταν φυσικά αδύνατο να διαπιστώσουμε τα πλεονεκτήματα όπως της μεγαλύτερης εισόδου της αγοράς για το σύστημα ψύξης ή την άνεση της ανάρτησης της καμπίνας, αφού στο δρόμο, σασί και ανάρτηση μαζί με καμπίνα και τιμόνι είναι συλλογικά υπεύθυνα για το τι «εισπράττεις» ως άνεση, και κάθε γνώμη είναι αυθαίρετη για το ποιο εξάρτημα κάνει τι. Στη Ford Trucks λένε επίσης ότι, χάρη στο πιο φαρδύ εμπρός τμήμα σε τράκτορα της αγοράς, δυναμικά χαρακτηριστικά και άνεση είναι σε κορυφαίο επίπεδο. Υποκειμενικά, θεωρούμε πως το F-Max ταξιδεύει όπως κάθε άλλο μοντέρνος ευρωπαϊκός τράκτορας. Σε κάποιο μάλιστα σπασμένο κομμάτι της διαδρομής, η συμπεριφορά του συρμού ήταν εξαιρετική χωρίς κλίσεις (βιράρισμα) της καμπίνας.

Ford Ecotorq 500

Ο 13λιτρος Ford Ecotorq είναι προδιαγραφών Euro 6d, έχει ισχύ 500 PS μεταξύ 1.400 και 1.850 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 2.500 Nm. Διαθέτει εξελιγμένη τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, και σχεδιασμό της πολλαπλής εξαγωγής για πολύ υψηλή αντοχή. Γενικά, πέρα από τις τελευταίες τεχνολογίες της βιομηχανίας, έχει δοθεί έμφαση στην απόδοση και στην αντοχή σε ακραίες συνθήκες –κάποιοι παραδοσιακοί πελάτες της Ford Trucks κινούνται φορτωμένοι στα 3.000 μέτρα υψόμετρο με το θερμόμετρο να δείχνει αρκτικές θερμοκρασίες. Το σύστημα ψεκασμού είναι ό,τι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί σήμερα στην αγορά, με εξαιρετική συμβολή στην απόδοση και στην οικονομία του κινητήρα, ειδική μέριμνα δόθηκε από τους μηχανικούς στη μονάδα του EGR για καλύτερη αποδοτικότητα σε χαμηλές στροφές, και, αναμενόμενα, ο κινητήρας είναι χαρτογραφημένος έτσι ώστε να δουλεύει συνέχεια με όσο το δυνατόν μικρότερους ρυθμούς περιστροφής, όπως ακριβώς κάνει κάθε κατασκευαστής στην Ευρώπη, ειδικά την τελευταία τριετία. Διαπιστώσαμε επίσης ότι, όπως ακριβώς συμβαίνει με το σύνολο σχεδόν του ανταγωνισμού, το Ford Ecotorq αρέσκεται να στροφάρει αρκετά κάτω από τις 1.000 σ.α.λ. Πανίσχυρο είναι και το intarder, που μαζί με το μηχανόφρενο (ισχύς 400 kW), ανεβάζει τη συνολική δύναμη σε πάνω από 1.000 kW. Περνώντας στα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, συναντούμε όλα όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία (LDWS, AEBS κ.λπ.) και επιπλέον adaptive αυτόματος πιλότος, σύστημα συγκράτησης σε ανωφέρεια, και πολλά ακόμη. Το κιβώτιο είναι άριστα ρυθμισμένο, και δεν είδαμε λ.χ., καμία άσκοπη αλλαγή (κατέβασμα) σε ανηφόρα.

Εδώ να σημειώσουμε πως τα φορτηγά της παρουσίασης ήταν προπαραγωγής και δεν είχαν διαθέσιμο το PPC, το οποίο στην εταιρική αργκό της Ford ονομάζεται MaxCruise και αποφέρει εξοικονόμηση καυσίμου έως και 4%. Αυτό πάντως δουλεύει όπως όλα τα προγνωστικά που έχουμε δοκιμάσει, με GPS και προφορτωμένους τρισδιάστατους ψηφιακούς χάρτες. Πολύ ενδιαφέρουσα η δυνατότητα για ασύρματες (over-the-air remote software updates) αναβαθμίσεις με ειδοποίηση στον οδηγό. Στα προγράμματα οδήγησης, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται Eco Mode και Power Mode, και με το πρώτο, κινείσαι με χαρακτηριστική άνεση στην πλειοψηφία των δρομολογίων και πάντοτε στο μέγιστο του μικτού βάρους.

Δια ταύτα

Εν κατακλείδι, καλύψαμε κάτι λιγότερο από 200 χιλιόμετρα, με χαρακτηριστική άνεση, και πολύ υψηλή μέση ωριαία σε άγνωστες διαδρομές, και κανένα «φάουλ» δεν καταγράψαμε. Μανουβράρισμα, ταξίδι, πέδηση, λειτουργία κιβωτίου, ποιότητα συναρμογής και επιταχύνσεις είναι παραπάνω από ικανοποιητικά. Η καμπίνα θα πείσει και τον πιο καλομαθημένο Ευρωπαίο οδηγό, και σε εξοπλισμό άνεσης δε λείπει το παραμικρό. Στο δια ταύτα, η Ford Trucks ανέβασε ψηλά τον πήχη και δεν κρύβει τις φιλοδοξίες της.

Το βέβαιο είναι ότι ήρθε για να μείνει και το σημαντικό είναι πως φρόντισε να έχει σημεία σέρβις σε όλη σχεδόν την Ευρώπη. Το F-Max, «στέκει» απόλυτα, χωρίς αστερίσκους ως πρόταση αγοράς. Για πρώτη φορά λοιπόν, από τότε που κάνουμε αυτή τη δουλειά, φαίνεται να προστίθεται κι άλλη πρόταση στο χώρο της Μεταφοράς μεγάλων αποστάσεων, που ήταν μέχρι πρότινος αποκλειστικό πεδίο δράσης των εφτά καθιερωμένων, μεγάλων κατασκευαστών βαρέων οχημάτων.