Τροχοί & TIR

Στη Θεσσαλονίκη με το Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Τις πρώτες εντυπώσεις επί ελληνικού εδάφους από το Mercedes-Benz Safety Coach είχαμε την ευκαιρία να αποκομίσουμε πρόσφατα οδηγώντας το στους δρόμους της Βόρειας Ελλάδας, το οποίο στο πλαίσιο δημοσι
από Παύλος Μαυρομύτης | Τρίτη 16/10/2018 - 14:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Τις πρώτες εντυπώσεις επί ελληνικού εδάφους από το Mercedes-Benz Safety Coach είχαμε την ευκαιρία να αποκομίσουμε πρόσφατα οδηγώντας το στους δρόμους της Βόρειας Ελλάδας, το οποίο στο πλαίσιο δημοσιογραφικής παρουσίασης ξεκίνησε οδικώς από τη Γερμανία με τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Οικονομικό, άνετο και με μέγιστη λειτουργικότητα είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα που σημειώνουμε για το συγκεκριμένο πούλμαν το οποίο είναι εξοπλισμένο με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όπως το Active Brake Assist 4, με ανίχνευση πεζών. Με ξεχωριστή εμφάνιση, σε κίτρινους και μαύρους χρωματισμούς, και πληθωρική παρουσία το φωτογραφίζουμε στο Λευκό Πύργο, εν συνεχεία ελέγχουμε τα συστήματά του στην περιφερειακή οδό και τέλος δοκιμάζουμε την απόδοση του κινητήρα στην ανηφόρα του Δερβενίου στην Εγνατία.

Ασφάλεια υψηλού επίπεδου

Το κορυφαίο σύστημα ασφαλείας με το οποίο εφοδιάζεται το Mercedes-Benz Tourismo είναι το Active Brake Assist 4 το οποίο εκτός από τα σταθερά και κινούμενα εμπόδια μπροστά από το πούλμαν, ανιχνεύει και τους πεζούς. Το ραντάρ μεγάλης εμβέλειας που είναι τοποθετημένο στην μπροστινή πλευρά, εντοπίζει οχήματα και εμπόδια σε απόσταση μέχρι 250 μέτρα, ποδήλατα ή μηχανάκια στα 160 μέτρα και πεζούς μέχρι 80 μέτρα. Η χρησιμότητά του είναι σημαντική τόσο στην κίνηση σε συνθήκες πόλεως όσο και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, ακόμη και κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες, όπως ομίχλη ή έντονη βροχόπτωση. Επίσης, πολύ σημαντικό σύστημα είναι το Sideguard Assist, το οποίο με οπτικά και ηχητικά σήματα καθώς και με δόνηση στο κάθισμα του οδηγού προειδοποιεί τον οδηγό για πεζούς, ποδηλάτες και στάσιμα εμπόδια που βρίσκονται στη δεξιά πλευρά.

Επιπλέον, παρέχει στήριξη έξω από την πόλη όταν ο οδηγός επιχειρεί αλλαγή λωρίδας, ενημερώνοντάς τον για ό, τι κινείται δίπλα του. Από την άποψη της παθητικής ασφάλειας, το Tourismo ορίζει επίσης νέα πρότυπα σε αυτόν τον τομέα. Με το σύστημα Guard Front Collision Guard η δομική ακαμψία του λεωφορείου έχει αναβαθμιστεί προστατεύοντας τον οδηγό και τον συνοδηγό σε περίπτωση σύγκρουσης. Επιπρόσθετα, η εντελώς νέα κατασκευή του πλαισίου του πούλμαν παρέχει μέγιστο χώρο επιβίωσης τόσο για τους επιβάτες όσο και για τον οδηγό σε περίπτωση ανατροπής πλαγίως.

Να αναφέρουμε ακόμη ότι στο χώρο αποσκευών είναι τοποθετημένος ανιχνευτής καπνού καθώς επίσης διατίθεται και σύστημα πυρόσβεσης στο χώρο του κινητήρα. Επιπρόσθετα, τον εξοπλισμό ασφαλείας του Tourismo συμπληρώνουν το Adaptive Cruise Control με λειτουργία stop and go, η βοήθεια υποβοήθησης εκκίνησης, το σύστημα Attention Assist το οποίο ανιχνεύει σημάδια κόπωσης από τον οδηγό και τέλος, ο αισθητήρας φώτων και υαλοκαθαριστήρων.

Στη Θεσσαλονίκη με το Tourismo

Το test drive του Tourismo περιλάμβανε μια μικτή διαδρομή, στο κέντρο της πόλης, εν συνεχεία στο αεροδρόμιο και μέσω της περιφερειακής οδού μέχρι το Λαγκαδά όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμάσουμε την απόκριση του κινητήρα στη μεγάλη ανηφόρα στο Δερβένι. Με τη σωστή ρύθμιση του τιμονιού και του καθίσματος και σε συνδυασμό με τους μεγάλους πλαϊνούς καθρέφτες η ορατότητα από τη θέση οδήγησης είναι εξαιρετική. Ένα πρόσθετο και σημαντικό βοήθημα κατά την οπισθοπορεία αποτελεί η κάμερα όπου προβάλλει με ευκρίνεια όλη την πίσω πλευρά στην κεντρική οθόνη.

Τοποθετώντας το κλειδί στην αντίστοιχη εσοχή στα αριστερά και πιέζοντας το κουμπί εκκίνησης ο κινητήρας τίθεται σε λειτουργία και δεν ακούγεται ο παραμικρός θόρυβος στο εσωτερικό, ακόμη και στις πίσω θέσεις. Από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά του τιμονιού επιλέγουμε τη λειτουργία D και το λεωφορείο ξεκινά ομαλά χωρίς απότομη επιτάχυνση. Αναλόγως με το σημείο που είναι σταματημένο και επιχειρεί το ξεκίνημα γίνεται και η επιλογή της ιδανικής σχέσης. Για παράδειγμα σε ευθεία ξεκινάει με τρίτη ή τέταρτη σχέση στο κιβώτιο ενώ σε ανηφόρα με πρώτη σχέση την οποία διατηρεί μέχρι τις 1.450 σ.α.λ και εν συνεχεία επιλέγει τη δευτέρα.

Στο κέντρο της πόλης κινηθήκαμε χωρίς προβλήματα, παρ την αυξημένη κίνηση, και σε όσους ελιγμούς επιχειρήσαμε το τιμόνι έδειξε άμεση απόκριση.

Βγαίνοντας στην περιφερειακή οδό, με τις γνωστές κακοτεχνίες της, οδηγούμε το λεωφορείο με ταχύτητα στον κόφτη, και αυτό που ξεχωρίζει είναι τα κατεβάσματα στο κιβώτιο και η ταχύτητα των αλλαγών στο κιβώτιο. Ακόμη και αν ο οδηγός προσπαθήσει να μπερδέψει το κιβώτιο πατώντας απότομα το γκάζι αποδεικνύεται μάταιος κόπος καθώς το αυτόματο Powershift 8 σχέσεων επιλέγει σε σωστό χρόνο την ιδανική σχέση. Αυτό που πρέπει να τονίσουμε σχετικά με τη λειτουργία του κιβωτίου είναι ότι από τη μια προσπαθεί διαρκώς να επιτυγχάνει οικονομία δουλεύοντας σε χαμηλό εύρος στροφών και από την άλλη δεν αφήνει τον κινητήρα να κρεμάσει.

Στην πράξη στις ευθείες επέλεγε την όγδοη σχέση σε ένα μεγάλο εύρος χιλιομέτρων, από τα 70 μέχρι τα 100 και εξίσου σε ένα μεγάλο εύρος στροφών από τις 850 μέχρι τις 1.189 σ.α.λ. Βέβαια, όπου χρειαζόταν έκανε ακόμη και δυο αλλαγές στο κιβώτιο, κατεβάζοντας για παράδειγμα από την όγδοη στην έκτη, χωρίς όμως να παρατηρείται διακοπή στη μετάδοση ισχύος. Πώς ανταποκρίνεται όμως το κιβώτιο και ο κινητήρας σε μια από τις μεγαλύτερες ανηφόρες της διαδρομής, όπως αυτή στο Δερβένι; Να τονίσουμε ότι το λεωφορείο κινήθηκε φορτωμένο, καθώς σε όλα τα καθίσματα υπήρχαν μεγάλα πλαστικά κάνιστρα με νερό, αντικαθιστώντας στην ουσία το βάρος των επιβατών. Κατευθυνόμαστε από την πλευρά της Λητής και μπαίνουμε στην Εγνατία οδό με 48 χλμ/ώρα, με πέμπτη σχέση στο κιβώτιο και 1.120 σ.α.λ.

Το προγνωστικό σύστημα αναγνώρισε την τοπογραφία της διαδρομής και γι’ αυτό το λόγο διατήρησε την πέμπτη κατά μήκος όλης της ανηφόρας, μέχρι τα 75 χλμ/ώρα και τις 1.720 σ.α.λ . Αυτό αποδεικνύει την καλή συνεργασία του κινητήρα με το κιβώτιο καθώς, αν στα μέσα της ανηφόρας έκανε μια αλλαγή, ανεβάζοντας σε έκτη, υπήρχε περίπτωση να μην μπορούσε να την σηκώσει και να την «κρεμούσε».

Οικονομία στις μετακινήσεις

Για τις επιχειρήσεις, η μέγιστη οικονομία συνεπάγεται κυρίως ελάχιστο κόστος μετακινήσεων και το Tourismo RHD το καταφέρνει αυτό χάρη στο επίπεδο κατανάλωσης που έχει μειωθεί σημαντικά, περίπου κατά 4,5%. Αυτό το επιτυγχάνει λόγω της βελτιωμένης αεροδυναμικής του, στις πλήρως ανασχεδιασμένες γραμμές του καθώς και στη μείωση του απόβαρου κατά 200 κιλά. Επιπρόσθετα, σε αυτό βοηθάει και ο χαμηλός συντελεστής οπισθέλκουσας Cd=0,33. Η εξοικονόμηση καυσίμου ανέρχεται σε ποσοστό έως και 7% όταν συνδυάζεται με το πακέτο αποδοτικότητας του κινητήρα ΟΜ 470. Στην πράξη, σε ένα πούλμαν το οποίο κάνει 100.000 χιλιόμετρα το χρόνο, εξοικονομούνται περίπου 1.500-2.000 λίτρα και 4 έως 5 τόνοι λιγότεροι CO2 εκπέμπονται στο περιβάλλον.

Αποδοτικός κινητήρας

Ο κινητήρας με την ονομασία ΟΜ 470, 10,7 λίτρων, συνδυάζει άριστη δυναμική οδήγηση με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Αποδίδει 456 ίππους στις 1.600 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 2.200 Nm στις 1.100 σ.α.λ. Συνεργάζεται είτε με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων είτε με το αυτόματο οκτώ σχέσεων GO-250-8 Powershift. Εκτός από το μικρό και ελαφρύ σχεδιασμό, τα οφέλη από τον κινητήρα περιλαμβάνουν γρήγορη επιτάχυνση τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, υψηλή διαθέσιμη ροπή σε χαμηλές τροφές και άμεση απόκρισή του. Με τελική σχέση μετάδοσης i=3.583 η ταχύτητα των 100χλμ/ώρα αντιστοιχεί σε 1.189 σ.α.λ στην τελευταία σχέση του κιβωτίου.

Άνετο εσωτερικό

Η είσοδος των επιβατών από την μπροστινή και πίσω πόρτα του λεωφορείου γίνεται με ευκολία χάρη στην εργονομική σχεδίαση των σκαλοπατιών, με φαρδύ άνοιγμα. Με τη σειρά των διαφορετικών σχεδίων για το δάπεδο, τις πολυάριθμες επιλογές υφάσματος για τα καλύμματα των καθισμάτων, τους πλευρικούς τοίχους, τις κουρτίνες, την κάτω πλευρά των ραφιών των αποσκευών και το κεντρικό πάνελ οροφής, το νέο Tourismo RHD εντυπωσιάζει ως ένα ξεχωριστά σχεδιασμένο λεωφορείο. Ο έλεγχος δύο ζωνών με πλήρη αυτόματη ρύθμιση του κλιματιστικού, απόδοσης 35 Kw, και δύο ξεχωριστά κυκλώματα για τη θέρμανση και τον έλεγχο του κλίματος διασφαλίζουν αντίστοιχα ένα ομοιόμορφο προφίλ θερμοκρασίας σε όλο το όχημα. Οι επιβάτες έχουν 48 θέσεις στη διάθεσή τους και όλες εξασφαλίζουν καλή ορατότητα προς τα έξω. Τα υποπόδια, τα πτυσσόμενα τραπέζια, τα δίχτυα αποσκευών καθώς και οι θύρες usb ολοκληρώνουν τον εξοπλισμό του χώρου επιβατών. Να αναφέρουμε επίσης ότι η μικρή κουζίνα, πίσω από τη δεύτερη είσοδο, είναι εξοπλισμένη με μηχανή καφέ, βραστήρα νερού, εστία κουζίνας, νεροχύτη και τέσσερα συρτάρια.

Επιπρόσθετα, το κέντρο των ηλεκτρονικών ψυχαγωγίας του Tourismo είναι το Coach Multimedia System (CMS) το οποίο συνδυάζει το ραδιόφωνο, το DVD player, την πλοήγηση και το handsfree. Το ταξίδι κυλάει για τους επιβάτες πιο ευχάριστα χάρη στις τρεις οθόνες 19 ιντσών από τις οποίες μπορεί να γίνει προβολή ταινίας ή χρησιμοποιώντας το wi-fi του λεωφορείου, χάρη στο Coach MediaRouter.

Χώρος οδήγησης

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του νέου Tourismo είναι η δυνατότητα επιλογής μεταξύ δυο πιλοτηρίων, είτε της Cockpit Basic Plus είτε της πιο άνετης Cockpit Comfort Plus όπως του οχήματος δοκιμής. Το δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και το νέο ταμπλό οργάνων με οθόνη TFT είναι ίδιο και στις δυο παραλλαγές. Το πιλοτήριο που σχεδιάστηκε με γνώμονα την εργονομία εντυπωσιάζει με τη σαφή διάταξή του, τα ευανάγνωστα όργανα και την πληροφοριακή οθόνη του. Το κάθισμα του οδηγού είναι περιστρεφόμενο και δέχεται πολλαπλές ρυθμίσεις, είναι θερμαινόμενο και έχει πτυσσόμενα υποβραχιόνια. Επίσης, ο κεντρικός καθρέφτης προσφέρει πλήρη θέα προς τα καθίσματα των επιβατών.

Εμφάνιση που συναρπάζει

Η πληθωρική και εντυπωσιακή παρουσία του Mercedes-Benz Tourismo τονίζεται ιδιαίτερα από τους χρωματισμούς του, με το κίτρινο χρώμα του καθώς και από τα σχέδια με το δρόμο που διατρέχουν την μπροστινή, πίσω και πλαϊνή πλευρά του αμαξώματος. Επιπρόσθετα καλαίσθητη είναι η κεντρική μάσκα μαύρου χρώματος η οποία πλαισιώνεται από χρωμιωμένες οριζόντιες γραμμές.

Στο δια ταύτα το Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach με αναβαθμισμένο εξοπλισμό ασφαλείας μετατρέπει το ταξίδι σε πραγματική απόλαυση για τους επιβάτες, επιτυγχάνοντας παράλληλα σημαντική οικονομία για τον ιδιοκτήτη του. Σε αυτό που πρέπει να σταθούμε ιδιαίτερα είναι το αποτελεσματικό κιβώτιό του το οποίο κάνει πάντοτε τις σωστές αλλαγές καθώς και στον κινητήρα του ο οποίος με την ιπποδύναμη των 456 αποτελεί άριστη επιλογή για το ελληνικό οδικό δίκτυο.

PreviousNext