Μια χαμένη λογική

 

Σαφώς και έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στην αντικατάσταση των παλαιών λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μακάρι το πρόγραμμα να συνεχιστεί και για τα αστικά των άλλων μεγάλων πόλεων της χώρας.

Για τα υπό προμήθεια 750 λεωφορεία θα προκηρυχθεί σύντομα διεθνής διαγωνισμός, βάζοντας τέλος στα σενάρια περί κατασκευής τους στην Ελλάδα, τα οποία σενάρια πυροδότησε ο ίδιος ο υπ. Μεταφορών με την ατυχή δήλωση του «καλύτερα με γαϊδούρια, παρά να δανειζόμαστε» ενώ, λίγες εβδομάδες αργότερα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, παραδέχτηκε ότι η ΕΛΒΟ δεν θα μπορούσε να αναλάβει ένα τόσο μεγάλο έργο, αφού δεν κατάφερε να ανταποκριθεί ούτε στη συμβατική της υποχρέωση για την επισκευή και συντήρηση μικρού σχετικά αριθμού παλαιών λεωφορείων προκειμένου αυτά να βγουν στην κυκλοφορία και να ενισχύσουν τις γραμμές της Θεσσαλονίκης όπου οι καθυστερήσεις δεν έχουν προηγούμενο.

Βέβαια, το σκεπτικό του υπουργού «να μη δανειζόμαστε» έχει τη λογική του, μια λογική όμως που έχασαν αυτοί που οδήγησαν τη χώρα στην πλήρη αποβιομηχανοποίησή της.

Με την ευκαιρία, απευθυνόμαστε σε όλους τους ειδικούς που θα μελετήσουν τα σχόλια που κατατέθηκαν στην περίοδο ανάρτησης στη «διαύγεια», να εντοπίσουν αυτά που πραγματικά θα βελτιώσουν τις προδιαγραφές προς όφελος του επιβατικού κοινού, αλλά και για να μην υπάρξουν κενά και παρερμηνείες στο τελικό κείμενο του διαγωνισμού – γιατί υπάρχουν κενά στις τεχνικές προδιαγραφές (Αναλυτικό ρεπορτάζ στις σελ. 118-119 του ΤΡΟΧΟΙ & TIR, τεύχος 369).

Πέρα όμως από τη μεγάλη ανάγκη για αντικατάσταση των παλαιών λεωφορείων, άκρως απαραίτητη κρίνεται η ανανέωση του πλέον γηρασμένου στόλου της Ευρώπης, τον οποίο αποτελούν τα πεπαλαιωμένα ελληνικά φορτηγά, η ηλικία των οποίων φαίνεται σε σχετικούς πίνακες στη σελίδα 105 και προκαλεί λύπη και απόγνωση στον κόσμο της Μεταφοράς. Το ενδεχόμενο μιας επιδότησης – διευρυμένης και προσεγγίσιμης από τους πολλούς και όχι υπό τους περιορισμούς των Logistics - θα πρέπει να μελετηθεί από ομάδα ειδικών, ικανή θα λέγαμε, να παρακάμψει το γνωστό κοινοτικό αποκλεισμό με την εξεύρεση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης. Γιατί, οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες στη συντριπτική τους πλειονότητα αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν την αντικατάσταση του οχήματός τους. Αυτό είναι το δεδομένο, αυτό που οδηγεί στην παραπέρα γήρανση του στόλου και είναι αυτό που θα πρέπει να ξεπεραστεί. Έστω και με μια προεκλογική, ας πούμε, υπόσχεση.

 

Ευχόμαστε σε όλους μια καλύτερη και εποικοδομητική χρονιά, με υγεία και πάντα ασφαλή ταξίδια.