Η ναυαρχίδα της Volvo Trucks, το FH-16 750 και συνάμα το ισχυρότερο στον κόσμο φορτηγό, με ιπποδύναμη 750 ίππων προσφέρει δυνατές επιδόσεις και είναι ιδανικό για τη μεταφορά βαρέων φορτίων. Χάρη στα τεράστια αποθέματα ροπής, αυτής των 3.550 Nm, το αυτοκίνητο κυριολεκτικά ισοπεδώνει τις ανηφόρες χωρίς να επηρεάζεται από την κλίση τους ή το μεταφερόμενο φορτίο. Στη χώρα μας το συγκεκριμένο μοντέλο έχει κάνει αρκετές πωλήσεις, τόσο για φορτηγά που προορίζονται για την εθνική όσο και για τη διεθνή μεταφορά, με τους ιδιοκτήτες τους να επενδύουν κυρίως στην αξιοπιστία του.

Η μεταφορική του Θανάση Χριστοκώστα από την Άρτα αγοράζει τα τελευταία χρόνια καινούρια μοντέλα της Volvo και προτιμά τις υψηλές ιπποδυνάμεις. Η τελευταία προσθήκη στο στόλο της είναι ένα μπλε συρόμενο FH-16 750 με υπερκατασκευή ανατροπές, το οποίο οδηγεί ο γιος του, Παναγιώτης Χριστοκώστας. Πολλοί αυτοκινητιστές αναρωτιούνται ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγει μία εταιρεία ένα φορτηγό, με τόση ιπποδύναμη, ποια είναι η οδική του συμπεριφορά, καθώς και τα πλεονεκτήμα- τα ή μειονεκτήματα που εντοπίζει ο οδηγός του. Στα παραπάνω μας απαντούν ο Θανάσης και ο Παναγιώτης Χριστοκώστας, τους οποίους συναντούμε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας τους στην Άρτα και μαζί τους συνταξιδεύουμε σε ένα μέρος του δρομολογίου τους με κατεύθυνση τη Βόρεια Ελλάδα.

Στόλος Volvo φορτηγών

Μπαίνοντας κάποιος στην εταιρεία του Θανάση Χριστοκώστα αντιλαμβάνεται άμεσα ότι ο ιδιοκτήτης ρέπει προς τα φορτηγά του Σουηδού κατασκευαστή. Συρόμενα και τράκτορες μάρκας Volvo, στο σύνολό τους τελευταίας τεχνολογίας, χρησιμοποιούνται στα καθημερινά δρομολόγιά τους προς τη Βόρεια και τη Νότια Ελλάδα. Ο ίδιος έχει γράψει εκατομμύρια χιλιόμετρα στη διάρκεια της αυτοκινητιστικής του καριέρας και είναι από τους λίγους ίσως γνώστες που μπορούν να αναλύσουν τα υπέρ και τα κατά ενός φορτηγού. «Με αυτό ξεκίνησα στο χώρο της μεταφοράς», μας λέει ο Θανάσης δείχνοντάς μας ένα παλιό τριαξονικό F-89. «Ήταν το πρώτο μου φορτηγό το οποίο ακόμη και σήμερα προσφέρει στην επιχείρησή μας εκτελώντας κοντινά δρομολόγια. Αργότερα αγόρασα πιο καινούρια μοντέλα και σήμερα έχουμε στο στόλο μας τη ναυαρχίδα, το 750. Η απάντησή μου στην ερώτησή σας για ποιο λόγο προτιμώ φορτηγά μάρκας Volvo είναι γιατί δείχνουν αξιοπιστία και αντοχή σε βάθος χρόνου. Κάνω την τακτική συντήρησή τους όταν χρειάζεται και έτσι δεν αντιμετωπίζω προβλήματα. Γενικότερα η εμπειρία μου έχει δείξει ότι τα Volvo δεν είναι ζημιάρικα φορτηγά. Επίσης, ένας βασικός λόγος αγοράς των καινούργιων μοντέλων είναι ότι πηγαίνουν και γυρίζουν στα δρομολόγιά τους απροβλημάτιστα, χωρίς να παρουσιάζουν αβαρίες. Αυτό θεωρώ ότι είναι το πιο σημαντικό για έναν αυτοκινητιστή, να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα τα αυτοκίνητά του στο δρόμο, γιατί μια ζημιά ισούται με χαμένο χρόνο και φυσικά χρήμα. Βέβαια, ακόμη και αν παρουσιάσουν κάποιο πρόβλημα γνωρίζω ότι έχω την άμεση υποστήριξη από τα συνεργεία σε οτιδήποτε χρειαστώ. Ένας άλλος σημαντικός λόγος αγοράς των Volvo είναι η οικονομία που μου προσφέρουν, με μειωμένα πετρέλαια, και αναφέρομαι κυρίως στα 13λιτρα. Βέβαια και από τα 16λιτρα είμαι πολύ ευχαριστημένος σε αυτόν τον τομέα. Γενικότερα δεν θέλω απλά να παρακολουθώ τις εξελίξεις στο χώρο μας, αλλά να συμμετέχω ενεργά και γι’ αυτό το λόγο επενδύω σε σύγχρονα εργαλεία δουλειάς».

Γιατί 750;

Η τελευταία προσθήκη στο στόλο όπως αναφέραμε είναι ένα συρόμενο FH-16 750 το οποίο δουλεύει ο μικρότερος γιος της οικογένειας, ο Παναγιώτης Χριστοκώστας. Αν και μικρός στην ηλικία, έχει ανδρωθεί από τα παιδικά του χρόνια μέσα στα φορτηγά και γι’ αυτό το λόγο η εταιρεία του εμπιστεύτηκε τη ναυαρχίδα της. Σίγουρα το βασικότερο ερώτημα, τόσο από την πλευρά μας όσο και από τους αναγνώστες, είναι σχετικά με το εάν και κατά πόσο ταιριάζει ένα φορτηγό με ιπποδύναμη 750 ίππων στα δεδομένα της χώρα μας, τη στιγμή μάλιστα που δουλεύει φορτία τονάζ στους 42 τόνους, για να λάβουμε από τον ίδιο την εξής απάντηση: «Στο στόλο μας έχουμε και άλλα Volvo με 16λιτρους κινητήρες και η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων έδειξε ότι ταιριάζουν απόλυτα στον τρόπο δουλειά μας, με φορτία τονάζ καθώς και για τις διαδρομές που δουλεύουμε προς Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

Μην ξεχνάτε ότι η Εγνατία οδός και η Ιόνια οδός είναι δύο απαιτητικοί αυτοκινητόδρομοι με πολλές ανηφόρες. Οπότε ένα φορτηγό με ιπποδύναμη 750 ίππους αποκτά άμεσα το πλεονέκτημα να είναι πιο ξεκούραστο για τον οδηγό του. Δεν με κουράζει με συνεχόμενες αλλαγές στο κιβώτιο και το κυριότερο σε όλες τις ανηφόρες βγαίνει με υψηλές ταχύτητες. Για παράδειγμα στην ανηφόρα του Μετσόβου, όπως ερχόμαστε από τα Γιάννενα, με 42 τόνους μικτό φορτίο ανεβαίνει με περισσότερα από 80 χλμ/ ώρα, δηλαδή πολύ γρήγορα σε σχέση με άλλα φορτηγά. Αν το συγκρίνω με τα 13λιτρα που έχουμε, αμέσως αναγνωρίζω ότι κερδίζω σε χρόνο. Επίσης, το 750 δεν πρέπει να φοβίζει τους ιδιοκτήτες στο ζήτημα της κατανάλωσης. Αρκετοί συνάδελφοί μου πιστεύουν, άδικα βέβαια, ότι το συγκεκριμένο αμάξι καίει πολύ πετρέλαιο. Θέλω όμως να τους πληροφορήσω ότι σε όλες τις διαδρομές που πηγαίνω φορτωμένος το συγκεκριμένο αμάξι είναι πιο οικονομικό από τα 13λιτρα που έχουμε. Επίσης, όταν κινείται άδειο το 750, για παράδειγμα από τα Γιάννενα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, καταναλώνει μόνο 10 λίτρα παραπάνω, σε σχέση με το 540. Τέλος, θέλω να τονίσω ότι αρκετά χαμηλή είναι και η κατανάλωση του Ad blue».

Ηγέτης στο δρόμο

Ξεκινούμε από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας Χριστοκώστας με κατεύθυνση την Εγνατία οδό όπου το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου είναι αρκετά στενό και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τον οδηγό. Στη θέση οδήγησης βρίσκεται ο Παναγιώτης και μας μιλά για το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο εξοπλίζεται με το Volvo Dynamic Steering με ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 25 Kw:

«Η οδήγηση με το συγκεκριμένο τιμόνι είναι πραγματική απόλαυση. Το στρίβω χωρίς να ασκώ ιδιαίτερη δύναμη με τα δάχτυλά μου, τόσο ελαφρύ είναι. Ακόμη και όταν είμαι σταματημένος και κάνω μανούβρες είναι εξίσου ελαφρύ και αποτελεσματικό. Με βοηθάει επίσης σημαντικά το γεγονός ότι ο τεμπέλης είναι τιμόνι και στρίβει».

Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο ο Παναγιώτης μας αναφέρει: «Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του Volvo FH-16 750 είναι η ικανότητά του να πιάνει με χαρακτηριστική ευκολία τα 90 χλμ/ώρα και το βασικότερο να διατηρεί υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ανεξάρτητα από την τοπογραφία της διαδρομής. Ο κινητήρας του είναι χαμηλόροπος και ήδη από τις 950 σ.α.λ αντιλαμβάνομαι το τράβηγμά του. Ακόμη και αν πέσουν πιο χαμηλά οι στροφές δεν θα κάνει αλλαγή αλλά θα κρατήσει την σχέση που έχει στο κιβώτιο. Η εμπειρία του συγκεκριμένου κιβωτίου I-Shift είναι φανταστική. Δεν με έχει προβληματίσει ποτέ και κάνει πάντα τις σωστές αλλαγές. Γενικότερα είμαι της άποψης ότι όποιος οδηγήσει φορτηγό με τέτοιο κιβώτιο δεν πρόκειται να ξαναδοκιμάσει με χειροκίνητο. Επίσης, αυτό που μου αρέσει στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι η ποιότητα του ταξιδιού.

Είναι πολύ ήσυχο στο δρόμο, τόσο από άποψη ηχομόνωσης καθώς δεν περνάει κανένας θόρυβος στο εσωτερικό, όσο και στις αναρτήσεις του που απορροφούν όλους τους κραδασμούς. Ακόμη, η απόδοση του βοηθητικού συστήματος πέδησης είναι εξαιρετική. Να αναφέρω ότι εξοπλίζεται με ενισχυμένο βαλβιδόφρενο Volvo VEB+ και υδραυλικό επιβραδυντή Retarder, μέγιστης ισχύος πέδησης 920 Kw (1.251 ίππων). Για να καταλάβετε την απόδοσή του θα σας πω το εξής: κατεβαίνω όλη την κατηφόρα του Μετσόβου και των Ιωαννίνων στον κόφτη, χρησιμοποιώντας μόνο το βοηθητικό σύστημα πέδησης, χωρίς να πατήσω καθόλου φρένο.

Όπως φαντάζεστε, το FH εξοπλίζεται με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και μεταξύ αυτών ξεχωρίζω το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας το οποίο με προειδοποιεί όταν το όχημά μου φεύγει εκτός πορείας καθώς και το σύστημα προειδοποίησης μετωπικής πρόσκρουσης με φρένο έκτακτης ανάγκης (AEBS)».

Λειτουργική καμπίνα

Ο τύπος της καμπίνας του FH είναι η Globetrotter XL, με μπλε μεταλλικό χρώμα εξωτερικά, η οποία παρέχει πολλές ανέσεις και άριστη εργονομία στον οδηγό του. Στον εξοπλισμό της περιλαμβάνονται πλήρως ρυθμιζόμενο δερμάτινο τιμόνι οδήγησης με πρόσθετη ρύθμιση σπαστής λειτουργίας, αποθηκευτικό συρτάρι εγγράφων, δερμάτινη επένδυση καθισμάτων, ανατομικό κάθισμα οδηγού και συνοδηγού με ανάρτηση αέρα και δυνατότητα πολλαπλών λειτουργιών, τα οποία διαθέτουν και δερμάτινα υποβραχιόνια. Το κάτω κρεβάτι είναι ανακλινόμενο και οι διαστάσεις του είναι 815 χιλιοστά πλάτος και 2.000 χιλιοστά μήκος ενώ το κρεβάτι του συνοδηγού, με σκάλα για την πρόσβαση σε αυτό, έχει πλάτος 700 χιλιοστά και μήκος 1.900 χιλιοστά και ρυθμίζεται καθ’ ύψος.

Σχετικά με την καμπίνα ο Παναγιώτης σχολίασε: «Η καμπίνα του συγκεκριμένου μοντέλου είναι πιο λειτουργική σε σχέση με το παλιότερο που οδηγούσα (κινέζος). Έχει αυξημένες εσωτερικές διαστάσεις και κινούμαι πιο εύκολα. Επίσης, διαθέτει μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους όπου τακτοποιώ τα προσωπικά αντικείμενά μου. Για παράδειγμα τα πρόσθετα ντουλάπια στην πίσω πλευρά της καμπίνας έχουν χωρητικότητα 154 λίτρα ενώ για τα φαγητά μου το ψυγείο έχει χωρητικότητα 33 λίτρα». Τέλος, να επισημάνουμε ότι ο θερμαντήρας καμπίνας (Webasto) έχει απόδοση 2 Kw και επιπλέον διαθέτει και κλιματιστικό στάθμευσης (I-Park Cool).

Εξωτερικός εξοπλισμός

Στον εξοπλισμό του FH περιλαμβάνεται πλήρες αεροδυναμικό πακέτο (σπόιλερ οροφής, καμπίνας, σασί), χειροκίνητος μηχανισμός ανάκλισης καμπίνας, μέσω υδραυλικής αντλίας. Η ανάρτηση καμπίνας είναι τεσσάρων σημείων, μπροστά με υδραυλικούς αποσβεστήρες και πίσω με φούσκες αέρος. Οι εξωτερικοί καθρέφτες είναι ηλεκτρικά θερμαινόμενοι και ρυθμιζόμενοι. Τα φώτα είναι Bi-Xenon, με σύστημα πλύσης, και επιπλέον διαθέτει και φώτα στροφής.

Η τεχνική πλευρά του FH-16 750

Το μεταξόνιο του τριαξονικού είναι 4.600 χιλιοστά, και εξοπλίζεται με μια δεξαμενή καυσίμου δεξιά, από αλουμίνιο, χωρητικότητας 550 λίτρων και μία αριστερά χωρητικότητας 530 λίτρων, εξασφαλίζοντας συνολικά 1.080 λίτρα χωρητικότητα. Η δεξαμενή Ad-Blue, από πλαστικό, με πώμα ασφαλείας έχει χωρητικότητα 100 λίτρα. Η μπροστινή ανάρτηση φέρει ενισχυμένα παραβολικά ελατήρια και η πίσω οκτώ αερόφουσκες δεύτερης γενιάς. Η ικανότητα φόρτισης στον μπροστινό άξονα είναι 8.000 κιλά και 19.000 κιλά στους δυο πίσω (11.500 κιλά ο κινητήριος και 7.500 κιλά ο τεμπέλης), με τη συνολική τεχνική αντοχή του πλαισίου να ανέρχεται στα 27.000 κιλά.

Λίγο πριν αποχαιρετήσουμε τον Παναγιώτη για να συνεχίσει το δρομολόγιό του για τη Θεσσαλονίκη μοιράζεται μαζί μας τις εντυπώσεις του: «Συμπερασματικά από την εμπειρία μου με το FH-16 750 αυτό που έχω να πω είναι πως πρόκειται για το απόλυτο εργαλείο δουλειάς σε διάφορους τομείς, αλλά σε αυτούς που εστιάζω περισσότερο είναι στην τρομερή δύναμη και έλξη που προσφέρει καθώς και στην κατανάλωσή του η οποία σε συνάρτηση με τα φορτία που βάζω και την υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα που κινούμαι είναι ικανοποιητική».