Η PepsiCo Ελλάδας αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην ελληνική αγορά των αλμυρών σνακ και αναψυκτικών με ένα χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει μερικές από τις πιο γνωστές μάρκες του χώρου. Η εταιρεία απασχολεί σήμερα 930 εργαζομένους και εδρεύει στον Αγ. Στέφανο Αττικής, όπου διαθέτει μια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής και διανομής των προϊόντων, ενώ διατηρεί γραφεία και στη Θεσσαλονίκη για την υποστήριξη των πωλήσεων στη Β. Ελλάδα.

Με αφορμή την πρόσφατη πιλοτική απόκτηση πέντε μονάδων του IVECO Daily, οι οποίες κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), επισκεφθήκαμε την έδρα της εταιρείας προκειμένου να συνομιλήσουμε με τον κ. Άγγελο Τόλια, Fleet & EHS (Environment, Health & Safety) Manager για την Ελλάδα και την Κύπρο.

Ο στόλος της εταιρείας

Η εταιρεία διαθέτει έναν ιδιόκτητο στόλο που αποτελείται από 66 βαν με τονάζ γύρω στους 4 τόνους (όλα άνω των 3,5 τόνων), τα οποία κάνουν κυρίως πώληση «ex-van», δηλαδή επιπλέον των διανομών κάνουν ταυτόχρονα και πώληση. Υπάρχουν ακόμα 10 μεγαλύτερα φορτηγά, οκτώ των 7,5 τόνων για το λιανεμπόριο της Αθήνας (σούπερ μάρκετ), αλλά και δύο συρόμενα φορτηγά (Volvo FH12 και IVECO Stralis). Πρόκειται για δύο jumbo truck με χωρητικότητα 90 κ.μ., τα οποία εξυπηρετούν τους συνεργάτες της εταιρείας στη Β. Ελλάδα. Με σκοπότη βέλτιστη αξιοποίησή τους, αναλαμβάνουν και πρόσθετες μεταφορές, όπως επιστροφές παλετών και μεταφορά πρώτων υλών, με στόχο να μην επιστρέφει ποτέ άδειο το όχημα στη βάση του.

Τα πέντε νέα IVECO Daily αντικατέστησαν παλαιότερα οχήματα και επιχειρούν μέσα στο κέντρο της Αθήνας. Στόχος της εταιρείας είναι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου να μην ξεπερνάει τα 10 έτη, ενώ σχεδιάζεται ένα πιο «επιθετικό» πλάνο αντικαταστάσεων για το μέλλον. «Υπάρχει σχέδιο αντικατάστασης, σύμφωνα με το οποίο θα αλλάζουμε 5-6 οχήματα κάθε χρόνο. Αυτό που κάνουμε τώρα αποτελεί πιλότο, στον οποίο θα στηριχθούν οι μελλοντικές μας αποφάσεις, λαμβάνοντας υπ' όψιν μας όλους τους περιορισμούς. Θέματα που χρήζουν προσοχής είναι το αυξημένο βάρος του οχήματος, άρα και η μείωση του ωφέλιμου φορτίου, αλλά και το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου που είναι ακόμη περιορισμένο. Παράλληλα, θεωρούμε ότι είναι χρέος μας να πάρουμε πολύ σοβαρά την κλιματική αλλαγή και εξετάζουμε προσεκτικά όλες τις παραμέτρους, ώστε τα όποια εμπόδια να καμφθούν και να καθιερώσουμε το φυσικό αέριο για το στόλο της Αττικής, δηλαδή για τα City Logistics», δήλωσε ο κ. Άγγελος Τόλιας.

Απόσβεση σε δύο χρόνια

Από την άσκηση που έκαναν οι ιθύνοντες της εταιρείας πριν ενταχθούν στο στόλο τα νέα οχήματα, όταν το Project βρισκόταν στη διαδικασία της έγκρισης από τη μητρική εταιρεία για να εξασφαλιστεί το απαιτούμενο κεφάλαιο, υπολογίστηκε πως μέσα σε ένα χρόνο, θα έχει μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα κατά 9 τόνους. Επιπλέον, υπολογίστηκε πως η κατανάλωση μειώνεται κατά 20% και κατά 17% το κόστος καυσίμου, το οποίο και αυτό τείνει να προσεγγίσει το 20%, καθώς τα αυτοκίνητα παρουσιάζουν μεγαλύτερη αυτονομία στην πράξη από αυτή που περίμεναν. «Αυτό που βλέπω στην πράξη είναι πως με 25 κιλά CNG, ενώ στην άσκησή μου είχα υπολογίσει πως θα έχω αυτονομία 220 χλμ., τελικά φθάνω τα 250 χλμ., κάτι που είναι αρκετά αισιόδοξο», τόνισε ο κ. Άγγελος Τόλιας. Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως παρόλο που τα βαν διανύουν το χρόνο μόλις 12.500-15.000 χλμ., υπολογίζεται πως μέσα σε μόνο δύο χρόνια θα έχει αποσβεστεί πλήρως η διαφορά τιμής μεταξύ των CNG οχημάτων και των οχημάτων Diesel. Η PepsiCo Ελλάδας παρακολουθεί το ανθρακικό αποτύπωμα του στόλου εδώ και δύο χρόνια, κάνοντας μετρήσεις με τα λεγόμενα «ισοδύναμα» (equivalents).

Αυτό που παρατηρείται είναι πως ακόμα και με την προσθήκη μόλις πέντε CNG οχημάτων, το ανθρακικό αποτύπωμα του στόλου μειώνεται. «Από τον ένα μήνα χρήσης, βλέπουμε πως υπάρχει αρκετά μεγάλη διαφορά», δήλωσε σχετικά ο κ. Τόλιας, ο οποίος έσπευσε να συμπληρώσει: «Η μητρική εταιρεία έχει έναν ορίζοντα μέχρι το 2025 να εστιάσει στο ανθρακικό αποτύπωμα και έχει θέσει σαφείς στόχους μείωσής του. Είμαστε από τις πρώτες εταιρείες που έχουμε ήδη πιστοποιηθεί στο καινούργιο ISO 50000, που αφορά στην ενέργεια».

«Το φυσικό αέριο είναι η γέφυρα»

Στην κουβέντα μας με τον κ. Τόλια μπήκε και το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, η οποία διεθνώς εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς, ειδικά στον κλάδο των διανομών. «Πρακτικά, θεωρώ πως η ηλεκτροκίνηση είναι ένα προϊόν το οποίο βρίσκεται ακόμη στο στάδιο έρευνας και ανάπτυξης. Δεν είναι ακόμα σε επίπεδο να εξυπηρετήσει τις επιχειρησιακές μας ανάγκες, καθώς υπάρχει θέμα υποδομών, ενώ και οι αυτονομίες που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές -από πιλότους που έχουν τρέξει στο εξωτερικό- είδαμε πως δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα», εξήγησε ο κ. Άγγελος Τόλιας, ο οποίος δεν παρέλειψε να συμπληρώσει: «Το κοιτάμε. Κάποια στιγμή θα πάρουμε μία μονάδα να δούμε πώς συμπεριφέρεται, αλλά σίγουρα δεν είναι στα πλάνα του 2019 και ίσως όχι και του 2020. Από την πλευρά μας θεωρούμε πως το φυσικό αέριο είναι η γέφυρα, μέχρι να εξελιχθεί το ηλεκτρικό όχημα, διασφαλίζοντας την επάρκεια αυτονομίας». Επιστρέφοντας στα του φυσικού αερίου, αξίζει να σημειωθεί πως τα νέα IVECO Daily είναι συνολικά «πράσινα» στη λειτουργία τους, καθώς επελέγη μία ηλεκτρική ψυκτική μονάδα της Carrier, η οποία παίρνει ενέργεια από τη μπαταρία και όχι από τον κινητήρα. Επιπλέον, είναι αρκετά αθόρυβη στη λειτουργία της και χρησιμοποιεί οικολογικό φρέον. «Αν ο πιλότος δείξει ότι μπορούμε να συνεχίσουμε, σε 5 χρόνια προβλέπω ότι θα έχουμε ένα 50-60% των οχημάτων που δραστηριοποιούνται στα City Logistics, να λειτουργούν με φυσικό αέριο», δήλωσε ο κ. Τόλιας. Επιπλέον, αυτήν την περίοδο η εταιρεία αναπτύσσει και ένα ακόμα πιλοτικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο θα γίνει retrofit μετατροπή των φορτηγών πετρελαίου σε dualfuel οχήματα. Η αρχή προγραμματίζεται να γίνει μέσα στην επόμενη χρονιά, με τη μετατροπή του IVECO Stralis. Αξίζει επίσης να σημειωθεί το γεγονός πως, πριν παραλάβουν οι οδηγοί τα νέα τους οχήματα, κάθισαν στο θρανίο για μία ολόκληρη ημέρα προκειμένου να εκπαιδευτούν. Η Πρακτική Ασφαλούς Εργασίας (ΠΑΕ) της εταιρείας εστιάζει στο όχημα και όλες τις διαδικασίες που το αφορούν και επειδή οι οδηγοί χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά ψηφιακό ταχογράφο, εκπαιδεύτηκαν και στη σωστή χρήση του. Αειφορία και ασφάλεια

«Test Drive» ονομάζεται το εσωτερικό πρόγραμμα εκπαίδευσης σε κανόνες αμυντικής οδήγησης που έχει δημιουργήσει η μητρική εταιρεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Από το 2012 που το εφαρμόζει η PepsiCo Ελλάδας, έχει καταγραφεί μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 66%, ένα ποσοστό το οποίο συνεχίζει να βαίνει μειούμενο, καθώς η εταιρεία εστιάζει ιδιαίτερα στην πρόληψη των ατυχημάτων. «Βλέπουμε μείωση των ατυχημάτων και όχι μόνο σε αυτά που ευθυνόμαστε εμείς βάσει του ΚΟΚ, αλλά και σε αυτά που αποτρέπονται εξαιτίας της αμυντικής συμπεριφοράς των οδηγών μας», εξηγεί ο κ. Άγγελος Τόλιας.

Παράλληλα, έχει παρατηρηθεί μείωση της κατανάλωσης κατά 5-6%, ενώ διαφορά σημειώνεται και σε επίπεδο συντήρησης, καθώς τα αυτοκίνητα οδηγούνται πιο αμυντικά και άρα πιο προσεκτικά, γεγονός που μεταφράζεται σε μικρότερη φθορά, μεγαλύτερα διαστήματα αλλαγής δίσκου πλατό, φρένων, αναρτήσεων, και συνεπώς μείωση του κόστους επισκευών, φανοποιίας, κλπ.

Μάλιστα, η μείωση της κατανάλωσης ενισχύεται με ένα ιδιαίτερα προηγμένο πρόγραμμα, το οποίο κάνει την αποκαλούμενη προληπτική αλλά και προβλεπτική συντήρηση. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για μια πλατφόρμα που λειτουργεί σε περιβάλλον CMMS (Computerized Maintenance Management Software) και βοηθάει την εταιρεία να έχει ασφαλή οχήματα, σωστή κατανάλωση και χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Σχεδιάζουμε τη συντήρηση των οχημάτων μας τουλάχιστον ένα χρόνο μπροστά επιτυγχάνοντας ακριβείς προβλεπτικές ενδείξεις. Δηλαδή, βάσει του ιστορικού και των συνθηκών λειτουργίας του οχήματος λαμβάνουμε συγκεκριμένη οδηγία από το σύστημα. Για παράδειγμα: Τον Ιούνιο στο 20% του στόλου σου πρέπει να κάνεις προληπτικά κάποια πράγματα, κάτι που ιστορικά παρατηρούμε πως μειώνει τα κόστη μας, τα οχήματα είναι πολύ πιο ασφαλή και γλυτώνουμε τις επαναλαμβανόμενες επισκέψεις στο συνεργείο».

Έτσι η εταιρεία κάνει προληπτικές συντηρήσεις και τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρήσει 25% μείωση στο χρόνο που τα οχήματά της μένουν εκτός λειτουργίας. Με αυτό τον τρόπο οι ακινητοποιήσεις των οχημάτων λόγω βλάβης είναι εξαιρετικά σπάνιες. Πέρυσι είχαμε μόνο δύο περιπτώσεις, όπου το όχημα χρειάστηκε να μεταφερθεί με γερανό σε συνεργείο» τόνισε ο κ. Άγγελος Τόλιας.

Μεγάλο βάρος δίνεται και στον τακτικό έλεγχο της πίεσης των ελαστικών, με τον οδηγό να κάνει τυπικό έλεγχο των βασικών σημείων (pre-use check) πριν από κάθε δρομολόγιο Επειδή, όμως, η τεχνολογία μπορεί να δημιουργήσει εφησυχασμό και να προκληθούν ατυχήματα, υπάρχει ένα σύστημα που ενημερώνεται για πιθανές βλάβες και δυσλειτουργίες, ώστε οι υπεύθυνοι να γνωρίζουν τι πρέπει να επισκευαστεί και πότε.

Φτάνοντας στο τέλος της συζήτησής μας, ο κ. Άγγελος Τόλιας, αναφέρθηκε στη βασική αρχή της PepsiCo Ελλάδας, η οποία περικλείεται στο εξής: Όλοι οι δείκτες με αρνητικό αποτύπωμα πρέπει να βαίνουν μειούμενοι. «Δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσουμε να μετράμε την απόδοσή μας. Αν δούμε πως κάποιος δείκτης αποκλίνει (π.χ. ανθρακικό αποτύπωμα), θα γυρίσουμε στο σύστημα για να δούμε τι έχουμε κάνει λάθος. Μπορεί να μην έχουμε κάνει σωστή συντήρηση ή οι οδηγοί να οδηγούν επιθετικά. Στο τέλος της χρονιάς, αν κάτι δεν έχει πάει όπως θα θέλαμε, θα κάνουμε νέους υπολογισμούς και θα πάρουμε μέτρα», τόνισε κλείνοντας την κουβέντα μας ο κ. Τόλιας.