Πιθανότατα κάπου έχει πάρει το μάτι σας το πρωτότυπο Nikola One. Ο ειδικός Τύπος είχε γεμίσει πέρυσι με αναφορές στο εξωφρενικό πρωτότυπο μιας νεοφυούς εταιρείας από την Αριζόνα, έναν τράκτορα με fuel cells υδρογόνου, 1000 hp, αυτονομία 1.900 χιλιόμετρα και επιδόσεις ντράγκστερ. Στην εκδήλωση Nikola World 2019 στο Σκότσντεϊλ της Αριζόνα, που παρακολουθήσαμε στα μέσα του περασμένου Απρίλη και παρέπεμπε σε ροκ συναυλία, σκοπός ήταν να φρεσκαριστεί η μνήμη του κοινού, και οι εξαγγελίες ήταν (επιεικώς) υπερφίαλες: «αλλάζουμε την ίδια τη Μεταφορά, δημιουργούμε ένα πιο καθαρό και ασφαλές μέλλον» επαναλάμβανε από μικροφώνου ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Nikola, Trevor Milton σε ένα κοινό 4.000 χιλιάδων δημοσιογράφων, πελατών και τοπικών αρχών.

Μέσα σε ένα εκκωφαντικό σάουντρακ, από τη σκηνή παρέλασαν κατά σειρά, το Nikola Reckless, ένα στρατιωτικό… τηλεκατευθυνόμενο τετρακίνητο όχημα, το εξωφρενικό «μπάγκι» NZT Off-Highway Vehicle (OHV) των 590 hp, το jetski Water Adventure Vehicle (WAV) και τα φορτηγά Nikola Two (Class 8 για τη Βόρεια Αμερική) και Nikola Tre για την Ευρώπη. Όχι ηλεκτρικά, fuel cell μόνο τόνιζε ο Trevor Milton.

Nikola Tre – ο «ευρωπαϊκός» τράκτορας

Και τα δύο φορτηγά που είδαμε ήταν στατικά. Οπότε, όσα γράφουμε, είναι αυτά που ανακοινώνει η εταιρεία. Το μουράτο Nikola Two προρίζεται για την αγορά της Β. Αμερικής. Στην Ευρώπη, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα δούμε το Nikola Tre (το «Tre» σημαίνει τρία στη νορβηγική γλώσσα). Η γκάμα του Tre θα απαρτίζεται από 6x2 και 6x4 τράκτορες με αυτονομία 500 έως 1.200 χιλιόμετρα, με τις παραδόσεις να ξεκινούν στη σκανδιναβική χώρα μεταξύ 2022 και 2023. Η εταιρεία ανακοίνωσε πως θα αποκτήσει παραγωγική βάση και στην Ευρώπη, ενώ θα φτιάξει δίκτυο πρατηρίων που θα καλύπτει τις περισσότερες χώρες έως το 2030.

Το «Tre» θα διατίθεται σε διάφορες εκδόσεις από 500 έως 1.000 hp, 2.700 Nm ροπή, και εκτιμώμενη αυτονομία έως 1.200 χιλιόμετρα. Η κίνηση δίδεται από δύο ή τέσσερα ηλεκτρικά μοτέρ στους δύο πίσω άξονες. Η Nikola ισχυρίζεται πως, για ένα φουλάρισμα αρκούν συνήθως 15 λεπτά της ώρας. Ο κατασκευαστής επίσης, τονίζει το σημαντικά χαμηλότερο απόβαρο σε σχέση με ένα ηλεκτρικό φορτηγό. Όπως στα ηλεκτρικά φορτηγά πάντως, το κιβώτιο ταχυτήτων έχει μία μόνο σχέση. Υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση ικανό να φορτίζει ένα μέρος των τεράστιων battery packs των 250 kWh. Θα υπάρχει σύστημα torque vectoring (διαμοιρασμού ροπής στους τροχούς) για να εξασφαλίζει την ευστάθεια τράκτορα και τρέιλερ. Από τα λίγα στοιχεία που μπορούμε να εκτιμήσουμε, ξεχωρίζει το αγριωπό ντιζάιν του Tre που είναι όντως εντυπωσιακό. Μπορεί να μη φαίνεται στις φωτογραφίες, αλλά η καμπίνα είναι ημέρας, δεν υπάρχουν δηλαδή, κρεβάτια. Είναι επιμηκυμένη για να καλύπτει τα (ανθρακονημάτινα) ρεζερβουάρ υδρογόνου. Στο εσωτερικό τα πάντα είναι ψηφιακά. Ο πίνακας οργάνων είναι ένα μόνιτορ 13 ιντσών και στην κεντρική κονσόλα υπάρχει ένα δεύτερο 17ιντσο. Στις εμπρός κολώνες υπάρχουν επίσης μακρόστενα μόνιτορ αντί για εξωτερικούς καθρέπτες που θυμίζουν πολύ τα MirrorCam του νέου Actros.

Πρατήρια, προμηθευτές και μαζικές παραγγελίες

Η εταιρεία σκοπεύει να φτιάξει το δικό της δίκτυο «πρατηρίων» -700 σημεία ανεφοδιασμού στις ΗΠΑ έως το 2028 και άγνωστο αριθμό στην Ευρώπη. Κάτι που παραπέμπει στα σχέδια της Tesla ε τους σταθμούς Supercharger. Παρεμπιπτόντως, η Nikola «τραβάει» την Tesla στα δικαστήρια, διεκδικώντας 2 δις δολάρια για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας για το φορτηγό Tesla Semi. Η πρώτη «φουρνιά» φορτηγών Nikola (One) αναμένεται να παραδοθεί το 2020 και αφορά σε 800 μονάδες που παρήγγειλε η γιγαντιαία αμερικανική ζυθοποιΐα Anheuser-Busch. Από εκεί και πέρα, ανακοινώθηκε η επιλογή της γνωστής AVL για τον εξοπλισμό του κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) της Nikola, της Bosch για την ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης, της Meritor για άξονες, της Wabco και πάει λέγοντας. Οι (προ)παραγγελίες πάντως, είναι αρκετές, συνολικά ξεπερνούν τις 13.000. Δεν είναι περίεργο πάντως ότι, οι αμερικάνικες μεταφορικές επιχειρήσεις ερωτεύτηκαν ξαφνικά τα φορτηγά υδρογόνου, έχοντας προφανώς πειστεί ότι θα έχουν εξασφαλισμένο το δίκτυο ανεφοδιασμού. Ειδικά στη Νορβηγία, υποχρεώνονται από συμβόλαια με μεγάλους πελάτες να εντάξουν οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων στους στόλους τους. Αν η Nikola, μπορεί να τους τα δώσει –ειδικά με… μηδέν προκαταβολή- γιατί όχι;

Το μέλλον άδηλο

Το όραμα της Nikola είναι ευγενές. Καθαρός πλανήτης, και ποιότητα ζωής, ποιος δεν συμφωνεί. Θα έχετε όμως διαπιστώσει τον σκεπτικισμό μας, αλλά πώς είναι δυνατόν να μην έχεις αμφιβολίες ακούγοντας τις βαρύγδουπες εξαγγελίες των στελεχών της Nikola; Τα σχόλια τύπου «είμαστε υπέροχοι, κουλ, πανέξυπνοι κι όλοι οι άλλοι τεχνολογικά απολιθώματα» πώς να τα πάρεις σοβαρά; Από ολόκληρο το επικοινωνιακό σόου του Nikola World, ήταν ο (με στόμφο εκφρασμένος) ισχυρισμός του Trevor Milton «δεν προσλάβαμε ούτε ένα μηχανικό από τη βιομηχανία φορτηγών» που μας έμεινε περισσότερο. Σοβαρά; Καλύτερα τότε να ασχοληθείτε αποκλειστικά με τα (πολύ ωραία ομολογουμένως) τζετ σκι της Nikola τότε, σχολίασε ένας συνάδελφος.

Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι, όλα βαίνουν καλώς, με τους ποταμούς δολαρίων από τα ευρισκόμενα σε κατάσταση ευφορίας funds και venture capitals της Σίλικον Βάλευ να μη στερεύουν, η Nikola έχει πολύ δύσκολο έργο. Καταρχάς, θέλει να γίνει εν μια νυκτί κατασκευαστής μεγέθους Mercedes ή Scania. Δεν είδαμε ούτε ένα τράκτορα που να μπορεί να κινηθεί, κι ο Trevor Milton λέει ότι, σύντομα θα φτιάχνει 50.000 μονάδες το χρόνο, ενώ δεν έχουν μπει ούτε τα θεμέλια. Αν πειστήκατε από τους ισχυρισμούς της Nikola πάντως, μπορείτε να δώσετε άμεσα παραγγελία διαδικτυακά. Η προκαταβολή είναι… μηδέν δολάρια, και προσφέρεται λήζινγκ για 6 χρόνια, ή 1,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα. Και καλή τύχη με την έγκριση τύπου.

Nikola Η Nikola Corporation (nikolamotor.com) ιδρύθηκε πριν από μόλις πέντε χρόνια, στο υπόγειο του σπιτιού του Trevor Milton, στο Σολτ Λέικ Σίτι της πολιτείας Γιούτα των ΗΠΑ. Το όνομα προέρχεται από τον εφευρέτη Νίκολα Τέσλα. Σκοπός της εταιρείας σύμφωνα με το καταστατικό της, είναι ο σχεδιασμός, εξέλιξη και κατασκευή οχημάτων με καύσιμο το υδρογόνο. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον, παραγωγή δεν υφίσταται, και πριν από δύο μήνες, η εταιρεία αγόρασε –σε τιμή που μοιάζει ευγενική χορηγία της Πολιτείας– έκταση 1,6 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων στην Αριζόνα όπου φιλοδοξεί να αρχίσει την κατασκευή των εγκαταστάσεων το 2020 και την παραγωγική διαδικασία το 2021. Ο στόχος της ετήσιας παραγωγής έως και 50.000 μονάδων ανά έτος από το 2023 ακούγεται και πιθανότατα είναι, όνειρο θερινής νυκτός. Τα πρώτα 5.000 οχήματα θα κατασκευαστούν πάντως σε άλλη μονάδα, στο Τενεσί.

Αρκεί μόνο να σημειώσουμε ότι, κανείς κατασκευαστής αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να φτιάξει πάνω από ένα –κι αυτό πρωτότυπο– φορτηγό με fuel cell. Μόνο η Hyundai έχει σχέδια για μερικές εκατοντάδες fuel cell φορτηγά στην Ελβετία, σε βάθος όμως πολλών ετών. Αλλά είπαμε, ο Trevor Milton είναι ο καλύτερος, κι οι υπόλοιποι κατασκευαστές μειωμένων δυνατοτήτων. Ίδωμεν.