Βάσιμες προσδοκίες, αλλά προσοχή…
Η απόρριψη από το Συμβούλιο της Επικρατείας των αιτήσεων που στρέφονταν κατά του προεδρικού διατάγματος για την κατασκευή του Μητροπολιτικού Πάρκου της Αθήνας έδωσε το πράσινο φως να προχωρήσουν οι επενδύσεις φέρνοντας έναν άνεμο αισιοδοξίας για την αναμενόμενη ανάκαμψη της χώρας, αλλά και βάσιμες προσδοκίες στους κλάδους των κατασκευών και των μεταφορών ότι θα ανοίξουν επιτέλους οι δουλειές για τα εργοταξιακά φορτηγά και για τα μηχανήματα έργων που βίωσαν τη μακροβιότερη κρίση τους τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, οι κατακερματισμένοι χωματουργοί και ιδιοκτήτες φορτηγών θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν έγκαιρα πως πρέπει να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε μια πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα ζήτηση των υπηρεσιών τους, η οποία αναμένεται να εκδηλωθεί στις αρχές του επόμενου χρόνου ή και νωρίτερα, αν ισχύουν οι δηλώσεις του υπ. Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη ότι μέχρι 31/12/19 τα έργα θα έχουν ξεκινήσει.
Η δυνατότητα ανάληψης αυτών των έργων στο επίπεδο των χωματουργικών εργασιών και των μεταφορών προϋποθέτει κατά την άποψή μας συνέργειες ή κοινοπραξίες μεταξύ των επιχειρήσεων κατασκευαστικών και μεταφορικών. Το αναφέρουμε ως φιλική προειδοποίηση της στήλης προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αγωγού TAP, οι επικεφαλής του οποίου δεν χρησιμοποίησαν ούτε ένα εργοταξιακό φορτηγό ή μηχάνημα με ελληνική πινακίδα.
Μια ακόμη ευκαιρία
«Συνεργατικοί Σχηματισμοί Καινοτομίας» ονομάζεται το νέο πρόγραμμα ενισχύσεων που ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στο οποίο περιλαμβάνονται οι Μεταφορές και η Εφοδιαστική Αλυσίδα (Logistics) για επιδοτήσεις που αφορούν διάφορες δαπάνες με έμφαση στην καινοτομία, στην ανάπτυξη και στην ανταγωνιστικότητα. Πρόκειται για ένα κάλεσμα των επιχειρήσεων να προβούν σε συνεργασία μεταξύ τους για ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό σκοπό και να επωφεληθούν από το ύψος της επιχορήγησης.
Το πρόγραμμα αυτό, αξίζει να τύχει της προσοχής των επιχειρήσεων του Κλάδου, εκείνων που πραγματικά ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητά τους τα επόμενα χρόνια, για τους εξής κατά τη γνώμη μας λόγους: Υπάρχουν στην αγορά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες το κόστος των οποίων σήμερα κρίνεται αποτρεπτικό για μικρές επιχειρήσεις οι οποίες (λόγω περιορισμένου μεγέθους, δεν έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τις αναπτυξιακές δυνατότητες που παρέχει ένα καινοτόμο προϊόν/υπηρεσία π.χ. πλήρως αυτοματοποιημένα συστήματα αποθηκών, τηλεματικής για την παρακολούθηση μεγάλων στόλων, υπηρεσιών συνδεσιμότητας, προγραμμάτων πρόσβασης σε κέντρα συντήρησης και βλαβών κ.α. Δεύτερος σημαντικός λόγος είναι αυτός της ανταγωνιστικότητας στη λογική ότι αν δεν γίνει από εμάς, θα γίνει από τον ανταγωνισμό. Τρίτος και σπουδαιότερος, κατά την άποψή μας, λόγος είναι ότι, ένας «συνεργατικός σχηματισμός καινοτομίας» μεταξύ επιχειρήσεων, θα μπορούσε να αποτελέσει μια άριστη ευκαιρία και βάση για διεύρυνση αυτής της συνεργασίας με τη συνένωση και τη δημιουργία μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων στο χώρο των μεταφορών και τη δημιουργία ομίλων, ικανών να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των ξένων πολυεθνικών εταιρειών, στόχος των οποίων είναι η συνεχής ανάπτυξη που υποχρεωτικά συνοδεύεται και από την επέκταση των δραστηριοτήτων τους.
Αρκεί, όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει, οι επιχειρηματίες της ελληνικής μεταφοράς και των Logistics να παραμερίσουν προσωπικές ιδεοληψίες, εγωισμούς και προκαταλήψεις που πάντα λειτουργούσαν ως αντικίνητρα στα κίνητρα που κατά καιρούς θεσπίζει η πολιτεία.
Προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση
Με προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση θα προχωρήσει η κυβέρνηση στην ανανέωση των στόλων των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπ. Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, τη στιγμή μάλιστα που κινητοποιήθηκαν προς την ίδια κατεύθυνση και τα συναρμόδια υπουργεία Ενέργειας και Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Στόχος η σύνταξη ενός σχεδίου ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, τμήμα του οποίου θα αποτελεί και μάλιστα κατά προτεραιότητα, ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια των 1.000 αστικών λεωφορείων τα περισσότερα από τα οποία θα είναι ηλεκτρικά.
Είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι σε κυβερνητικό επίπεδο έχει γίνει απολύτως κατανοητή η σημασία της ηλεκτροκίνησης και αυτό γιατί πλήθος εταιρειών είναι έτοιμες να επενδύσουν σε υποδομές, προϊόντα και μέσα μεταφοράς για την ηλεκτροκίνηση και μόνο. Η θετική αντιμετώπιση των σχεδίων τους από τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα θα έχει ως επακόλουθο τη ραγδαία αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και στη χώρα μας. Αυτό το ενδιαφέρον των επενδυτών είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από τη συμμετοχή πλήθους εταιρειών με υπηρεσίες και προϊόντα ηλεκτροκίνησης τα οποία θα παρουσιαστούν στο εκθεσιακό συνέδριο ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ expo που θα γίνει στις 14 – 15 Νοεμβρίου στο εκθεσιακό κέντρο Helexpo Maroussi (www.electrokinisiexpo.gr)
Μικτά και έλεγχοι
Κάτι άρχισε να κινείται εκεί στις εθνικές οδούς και μιλάμε για την παρουσία των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου. Οι Περιφέρειες κατ΄ εφαρμογή των κοινοτικών οδηγιών που απαιτούν ελάχιστο ποσοστό ελέγχων ανά χώρα προβαίνουν τακτικά στη σύσταση των Κλιμακίων που βγαίνουν στους δρόμους ελέγχοντας τα φορτηγά στον προβλεπόμενο αριθμό και για συγκεκριμένες παραβάσεις που επίσης καθορίζονται από την κοινοτική νομοθεσία, όπως ταχογράφοι και ωράρια, νομιμότητα μεταφερομένων εμπορευμάτων, καμποτάζ, έγγραφα ικανότητας οδηγού κ.α. Η αναφορά μας έχει να κάνει με το γεγονός – το διαπιστώσαμε – ότι επιτέλους ελέγχονται και τα αλλοδαπά φορτηγά, σε μια εύλογη αναλογία κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν κυρίως λόγω της αδυναμίας των αρχών να ελέγξουν έγγραφα και παραστατικά στην ξένη γλώσσα. Η προσπάθεια αυτή, θα πρέπει να συνεχιστεί και να διατηρηθεί στο προβλεπόμενο επίπεδο ελέγχων με έμφαση στη νομιμότητα του καμποτάζ και στον ταχογράφο.
Η κυριαρχία των Υπεραστικών ΚΤΕΛ
Αποκαλύψεις και σημαντικές ειδήσεις έβγαλε η συνέντευξη του προέδρου της ΠΟΑΥΣ Σοφοκλή Φάτσιου και αυτό που ουσιαστικά λέει είναι ότι δεν θα επέλθουν αλλαγές στο σημερινό καθεστώς λειτουργίας των υπεραστικών λεωφορείων, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο – τρία χρόνια. Στη συνέχεια τον πρώτο λόγο θα έχουν και πάλι τα ΚΤΕΛ. Καθόλου τυχαίο και το γιατί ένας συνδικαλιστής παραμένει συνεχώς για περισσότερες από δυο δεκαετίες στο τιμόνι του Κλάδου, είναι το δικό μας σχόλιο και με αυτό κλείνουμε το σημείωμα του μήνα.
Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι