Τροχοί & TIR

Στη διεθνή μεταφορά με Scania S 650

Οι έντονες απαιτήσεις της διεθνούς ψυγειομεταφοράς, με ασφυκτικά χρονικά πλαίσια και φορτία τονάζ σε δύσκολες διαδρομές, στρέφει αρκετούς ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών στην αγορά 16λιτρων φορτηγώ
από Παύλος Μαυρομύτης | Τρίτη 01/10/2019 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το επικαθήμενο της μεταφορικής του Δήμου Φαλέκα μεταφέρει ευπαθή προϊόντα από την Ελλάδα προς βαλκανικές και ευρωπαϊκές χώρες. Σταθερό πάτημα του συρμού στις στροφές ακόμη και όταν κινείται με υψηλή ταχύτητα.
Το επικαθήμενο της μεταφορικής του Δήμου Φαλέκα μεταφέρει ευπαθή προϊόντα από την Ελλάδα προς βαλκανικές και ευρωπαϊκές χώρες. Σταθερό πάτημα του συρμού στις στροφές ακόμη και όταν κινείται με υψηλή ταχύτητα.

Οι έντονες απαιτήσεις της διεθνούς ψυγειομεταφοράς, με ασφυκτικά χρονικά πλαίσια και φορτία τονάζ σε δύσκολες διαδρομές, στρέφει αρκετούς ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών στην αγορά 16λιτρων φορτηγών, βασικό χαρακτηριστικό των οποίων είναι η αυξημένη ροπή και ιπποδύναμη. Ένα από τα αυτοκίνητα που έχει αποκτήσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά του «τρανσπόρτ» είναι το μοντέλο S 650 της Scania το οποίο αποτελεί ιδανική επιλογή για πολλές εταιρείες. Συγκεντρώνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά που κάνουν την εργασία του οδηγού πιο άνετη και αποδοτική και από την άλλη πλευρά αποδεικνύεται συμφέρουσα επιλογή για τον ιδιοκτήτη του.

Σε μια τέτοια αγορά προχώρησε και η εταιρεία διεθνών μεταφορών του Δήμου Φαλέκα από την Αλεξανδρούπολη η οποία αγόρασε ένα καινούργιο S 650 από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, το οποίο κοτσάρει θάλαμο μάρκας Schmitz μεταφέροντας ευπαθή προϊόντα σε όλη την Ευρώπη. Συνταξιδεύουμε με τον οδηγό του αυτοκινήτου, τον Παναγιώτη Δινάκη, ο οποίος μας μεταφέρει τη μέχρι τώρα εμπειρία του, αξιολογώντας παράλληλα την άνεση της καμπίνας, αλλά και την απόδοση του κινητήρα.

Topline καμπίνα

Εργονομικά, η Topline καμπίνα είναι άριστη, με πολλές αποθηκευτικές λύσεις, οι οποίες είναι εύκολα προσβάσιμες. Στα ντουλάπια της εξωτερικής πλευράς ο Παναγιώτης τοποθετεί τα μπουκάλια νερού καθώς και δύο βαλίτσες με τα προσωπικά του αντικείμενα. Ο ίδιος σημειώνει: «Συνήθως τα δρομολόγιά μου έχουν διάρκεια μία εβδομάδα οπότε πρέπει να κάνω την κατάλληλη προετοιμασία και να είμαι σωστά οργανωμένος. Βρισκόμαστε για πολλές μέρες στο δρόμο και δεν ξέρουμε τι μπορεί να μας συμβεί. Για παράδειγμα το χειμώνα εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών οι μέρες του δρομολογίου μπορεί να παραταθούν». «Γι' αυτό το λόγο», συνέχισε, «παίρνω μαζί μου αρκετά μπουκάλια νερό, ξηρά τροφή και επιπλέον ρούχα. Η καμπίνα χωράει όλα τα αντικείμενα που θέλω να έχω μαζί μου. Κάποια πράγματα τα αφήνω στα εξωτερικά ντουλάπια και τα υπόλοιπα στο εσωτερικό. Τα δυο ψυγεία έχουν αυξημένη χωρητικότητα και καλή ψύξη διατηρώντας πάντα στην επιθυμητή θερμοκρασία τα τρόφιμα. Στα τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ τοποθετώ κυρίως τα είδη που χρειάζομαι άμεσα. Επίσης, τα κρεβάτια έχουν μεγάλες διαστάσεις τόσο σε μήκος όσο και σε πλάτος και το στρώμα τους είναι μαλακό. Ξυπνάω ξεκούραστος. Ακόμη, μου αρέσουν οι βραδινοί φωτισμοί της καμπίνας οι οποίοι έχουν ευχάριστα και ήρεμα χρώματα». Να τονίσουμε ότι η πρόσβαση στο εσωτερικό της καμπίνας γίνεται από τέσσερα σκαλοπάτια και το δάπεδο είναι επίπεδο ακόμη και στο θόλο του κινητήρα (πεθαμένο).

Κοτσάρισμα θαλάμου

Ο Παναγιώτης κάνει τους τελευταίους ελέγχους περιμετρικά του επικαθήμενου το οποίο εν συνεχεία φέρνει πίσω και προσεγγίζει τη ράμπα του εργοστασίου για φόρτωμα. Από το λεβιεδάκι στην κολόνα του τιμονιού γίνεται η ρύθμιση του αυτοματοποιημένου κιβωτίου των 12 σχέσεων με τη D για οδήγηση, τη Ν για νεκρά και την R για όπισθεν. Σχετικά με τη λειτουργία του κιβωτίου ο ίδιος μας αναφέρει. «Το βασικό στοιχείο που κάνει ξεχωριστό το συγκεκριμένο κιβώτιο είναι ο τρόπος με τον οποίο ξεκινάει το όχημα. Αυτό γίνεται ομαλά, ανεβάζοντας προοδευτικά τις στροφές του κινητήρα, ανάλογα βέβαια και με την πίεση που θα ασκηθεί στο γκάζι. Επίσης όταν κάνω όπισθεν και κινούμαι με μικρή ταχύτητα, για παράδειγμα στο καράβι, το κιβώτιο λειτουργεί άψογα, χωρίς να κάνει απότομες κινήσεις. Όσον αφορά το χειρόφρενο είναι ηλεκτρικό και έξυπνο στη λειτουργία του. Σε περίπτωση, δηλαδή, που ανοίξω την πόρτα να κατέβω και ξεχάσω να το τραβήξω, αυτό ενεργοποιείται μόνο του. Ακόμη, το Hill holder μου χρησιμεύει πάρα πολύ στις ανηφόρες, κρατώντας σταθερό το συρμό, χωρίς να πατάω το φρένο».

Στο δρόμο με το S 650

Το επόμενο δρομολόγιο προς τη Γαλλία γίνεται μέσω της Αδριατικής, ταξιδεύοντας το επικαθήμενο οδικώς μέχρι την Ηγουμενίτσα και εν συνεχεία με το καράβι. Από τα πρώτα πλεονεκτήματα που καταγράφουμε για το S είναι η άριστη θέση οδήγησης τόσο σε ορατότητα όσο και εργονομία. Στο πρώτο σκέλος παρατηρούμε ότι έχουμε καλό έλεγχο μέσω των καθρεφτών, στις πλαϊνές πλευρές και εμπρός από τον καθρέφτη πεζοδρομίου. Επιπρόσθετα η αριστερή κάθετη κολώνα δεν μας μειώνει το οπτικό πεδίο στις αριστερές στροφές ενώ η δεξιά δεν μας κόβει την ορατότητα όταν επιχειρούμε να περάσουμε κάθετα κάποιο δρόμο. Από άποψη εργονομίας επίσης παίρνει άριστα καθώς όλα τα κουμπιά είναι στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού και κοντά στα άκρα των δαχτύλων του.

Επιλέγουμε την αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου, στην οικονομική επιλογή, όπου οι σχέσεις επιλέγονται πάντα με γνώμονα την κλίση του δρόμου και το βάρος του συρμού. Σε όλες τις ανηφόρες μέσα στην Καβάλα ξεκίνησε με την πρώτη σχέση ενώ στα «ισιάδια» ανέβαζε προοδευτικά σχέσεις. Οι αλλαγές στην οικονομική επιλογή γίνονται περίπου στις 1.450 σ.α.λ με το δείκτη του στροφόμετρου να πέφτει ομαλά στις 950 σ.α.λ. Ένα βασικό ερώτημα των αναγνωστών είναι σχετικά με το κρέμασμα του κινητήρα, αν και στις πόσες στροφές θα μπορούσε να συμβεί. Η απάντηση είναι ότι χάρη στα νέα λογισμικά των αυτοματοποιημένων κιβωτίων το κρέμασμα του κινητήρα αποφεύγεται καθώς η συνεργασία του κιβωτίου με τον κινητήρα είναι άψογη και αποτελεσματική κατεβάζοντας αστραπιαία, σε κλάσματα του δευτερολέπτου, μία ή και περισσότερες σχέσεις. Για παράδειγμα, βρισκόμαστε σε παρατεταμένη ανηφόρα και πριν το τελείωμά της, το κιβώτιο είχε επιλεγμένη την ένατη σχέση με ταχύτητα 45 χλμ/ ώρα, τραβήξαμε το πόδι μας από το γκάζι και μόλις έπεσε η ταχύτητα στα 32 χλμ πατήσαμε απότομα το γκάζι. Αμέσως το κιβώτιο επέλεξε την 7η σχέση χωρίς να αφήσει περιθώρια στον κινητήρα να κρεμάσει. Ο Παναγιώτης σχετικά με την απόδοση του κινητήρα τοποθετείται, λέγοντας: «Από τα βασικά πλεονεκτήματα του S 650 είναι η απόδοση του κινητήρα του. Κινούμαι σχεδόν πάντα με φορτία τονάζ και το αυτοκίνητο περπατάει πολύ καλά.

Ακόμη και σε μεγάλες ανηφόρες, όπως του Πολύμυλου ή του Μετσόβου, διατηρεί υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα και το κιβώτιό του κάνει ένα ή το πολύ δύο κατεβάσματα (από δωδεκάτη σε δεκάτη). Επίσης, θεωρώ ότι o 16λιτρος κινητήρας είναι οικονομικός καθώς σε μικτές διαδρομές και με φορτίο 42 τόνους η κατανάλωση είναι 1/3 (1 λίτρο ανά 3 χιλιόμετρα).

Στον αυτοκινητόδρομο με 89 χλμ στις 1.180 σ.α.λ ο οδηγός του S απολαμβάνει ένα ήσυχο και άνετο ταξίδι, με ελάχιστους αεροδυναμικούς θορύβους. Επίσης, δεν παρατηρείται βιράρισμα της καμπίνας στις στροφές ακόμη και όταν το φορτηγό κινείται με πολλά χιλιόμετρα. Να αναφέρουμε ότι ο 16,4 λίτρων κινητήρας αποδίδει 650 ίππους στις 1.900 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 3.300 Nm από τις 950 έως τις 1.350 σ.α.λ.

Σχετικά με το βοηθητικό σύστημα πέδησης ο Παναγιώτης θα μας αναφέρει: «Το S διαθέτει retarder και κλαπέτο με πολύ καλή απόδοση. Σε όλες τις μεγάλες κατηφόρες της διαδρομής, παράδειγμα Μέτσοβο και Παραμυθιά, δεν χρησιμοποιώ καθόλου το φρένο, αλλά μόνο το βοηθητικό σύστημα πέδησης, στη χειροκίνητη ή στην αυτόματη λειτουργία. Επίσης, ακόμη και όταν χρησιμοποιώ συνεχώς το retarder δεν ανεβάζει καθόλου θερμοκρασία ο κινητήρας».

Ηγετική παρουσία

Στην πρώτη παρουσίαση του μοντέλου S, αντικαθιστώντας το επίσης πετυχημένο R, σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως η εμφάνισή του από τους αυτοκινητιστές, όπως συμβαίνει άλλωστε με κάθε νέο μοντέλο. Σήμερα, τρία χρόνια μετά οι απόψεις συγκλίνουν ότι το Scania S είναι από τα πιο επιβλητικά μοντέλα της εταιρείας με ηγετική εμφάνιση και παρουσία. Οι μεγάλες οριζόντιες γρίλιες της μάσκας, σε συνδυασμό με τις αεροδυναμικές γραμμές στο πλάι και τα φαρδιά σπόιλερ, χαρίζουν έξτρα κομψότητα στο όχημα. Κάποιες λεπτομέρειες στο S της εταιρείας Φαλέκας με μαύρη μάσκα και γείσο, προβολείς και μπάρα αποτελούν προσωπική "πινελιά" του ιδιοκτήτη που ταίριαξε απόλυτα στο νέο Scania. Τα δυο αλουμινένια ρεζερβουάρ έχουν συνολική χωρητικότητα 1.500 λίτρων και του Ad blue 76 λίτρα.

Στο δια ταύτα τα οφέλη από το S 650 είναι πολλαπλά τόσο για τον ιδιοκτήτη όσο και για τον οδηγό. Όσον αφορά τον ιδιοκτήτη έχει στη διάθεσή του ένα αυτοκίνητο «ραντεβού», όπως συνηθίζουμε να λέμε, φτάνοντας, δηλαδή, πάντα στον προορισμό του στην ώρα του. Αυτό το επιτυγχάνει βέβαια χάρη στον πανίσχυρο 16λιτρο κινητήρα του ο οποίος στην κυριολεξία ισοπεδώνει όλες τις μεγάλες ανηφόρες. Από την πλευρά του ο οδηγός έχει το απόλυτο εργαλείο δουλειάς και στο τέλος της ημέρας, μετά από οκτώ ή εννιά ώρες οδήγησης θα κατέβει από την καμπίνα αρκετά ξεκούραστος, χωρίς ιδιαίτερες καταπονήσεις.

Η εταιρεία

Η εταιρεία του Δήμου Φαλέκα έχει έδρα την Αλεξανδρούπολη όπου βρίσκονται οι ιδιόκτητες κεντρικές εγκαταστάσεις της. Περιλαμβάνουν αποθήκη, πλυντήριο, λιπαντήριο και χώρο στάθμευσης. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από δεκαπέντε σύγχρονα φορτηγά τεχνολογίας Euro 6, μάρκας Scania, Volvo και DAF και τρία φορτοταξί. Επιπλέον διαθέτει δέκα καινούργιους μουσαμάδες, τρεις κρεατάδικους θαλάμους οι οποίοι θα αντικατασταθούν άμεσα με νέα μοντέλα, καθώς και δύο πατώματα. Πρόσφατα η εταιρεία νοίκιασε αποθήκη 1.200 τ.μ στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, με ψυγεία και ράφια, με σκοπό να επεκταθεί σύντομα και στον τομέα των Logistics. Τέλος, έχουν γίνει κάποιες επαφές ώστε η εταιρεία να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της και στην εθνική μεταφορά.

Στο ίδιο τεύχος #378

Road Alone…Never Home!
PreviousNext