Η Volkswagen παρουσίασε το νέο Transporter, το T6.1 στο Άμστερνταμ, όπου είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε. Με όνομα βαρύ σαν ιστορία και αδιάλειπτη εμπορική παρουσία εφτά δεκαετιών, το μεσαίο van της Volkswagen Commercial Vehicles είναι ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα του κραταιού κατασκευαστή, και οποιαδήποτε βελτίωση είναι μελετημένη στο μέγιστο βαθμό.

Με στοιχεία που παραπέμπουν σε έκδοση αναβάθμισης λογισμικού κι όχι αυτοκινήτου, το νέο Transporter αντικαθιστά το Τ6, προικισμένο με πλειάδα ηλεκτρονικών, χωρίς βέβαια να λείπουν και οι μηχανικές αναβαθμίσεις. Με λίγες λέξεις, το νέο T6.1 έχει τις εξής βελτιώσεις: αισθητικές, οι οποίες μπορεί να μην είναι αμέσως ευδιάκριτες, αλλά αν το κοιτάξεις από κοντά είναι καίριες και έξυπνες, και αναδίδουν ποιότητα και σοφιστικέ χαρακτήρα. Μάσκα, προφυλακτήρας και φωτιστικά σώματα είναι τα σημεία όπου δόθηκε έμφαση, ενώ κινητήρες και σασί, παραμένουν (σχεδόν) ως έχουν. Αλλάζουν μόνο σύστημα διεύθυνσης, ορισμένα στοιχεία της ανάρτησης και τοποθετούνται νέα ελαστικά με μειωμένο συντελεστή αντίστασης κύλισης.

Στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης το T6.1 παραπέμπει σε λιμουζίνα, και στο εσωτερικό, ανάλογα με τις επιθυμίες και το… πορτοφόλι, οι επιλογές είναι πρακτικά ανεξάντλητες. Οδηγούμε για πρώτη φορά το νέο μοντέλο και καταγράφουμε αυτές τις αλλαγές και την επίδρασή τους σε δυναμικά χαρακτηριστικά κι εκμετάλλευση.

Σχεδιασμός, καμπίνα

Μπορεί το Τ6.1 να είναι ουσιαστικά ένα εκτεταμένο facelift, αλλά υπάρχουν κάποια σημεία όπου η Volkswagen κατάφερε να δώσει την αίσθηση πως έχουμε να κάνουμε με καινούργιο μοντέλο. Ειδικά στο εσωτερικό της καμπίνας, το πλήρως ανασχεδιασμένο ταμπλό είναι πολύ μοντέρνο και ενδιαφέρον οπτικά. Εδώ, θεωρούμε ότι, οι σχεδιαστές κατάφεραν να απαλείψουν τον κάπως μονότονο έως βαρετό χαρακτήρα του προηγούμενου μοντέλου, ειδικά στις βασικές εκδόσεις.

Ο διάκοσμος είναι πραγματικά εξαιρετικός σε όλες τις εκδοχές, ακόμη και στις εισαγωγικές. Πλαστικά κι επενδύσεις είναι πλέον σε μια νέα απόχρωση του γκρι (παλλάδιο) η οποία όχι μόνο είναι όμορφη, αλλά και απωθεί τις επικαθήσεις σκόνης.

Γενικά, ο σχεδιασμός είναι πιο «αιχμηρός» και οι συνειρμοί με τα επιβατικά Volkswagen πολλοί. Αν προσθέσουμε και τις διαθέσιμες επιλογές σε συστήματα infotainment –επαφικές οθόνες 8 ή 9,2 ιντσών στην κεντρική κονσόλα– και τον 100% ψηφιακό πίνακα οργάνων ονόματι «digital cockpit» ο πελάτης μπορεί να διαμορφώσει ένα van που όμοιό του σε ψηφιακή υπερπαραγωγή και επίπεδο εξατομίκευσης, απλά δεν υφίσταται. Η δε παραμετροποίηση του ψηφιακού πίνακα οργάνων επιτρέπει στον οδηγό να έχει ό,τι θέλει: ταχύμετρο, στροφόμετρο, πλοήγηση, apps από το κινητό του, κατάσταση των μηχανικών μερών κι άλλα πολλά, με πανέμορφα γραφικά υψηλής ευκρίνειας. Όλα αυτά μπορούν να συνδυαστούν με «ευγενή» υλικά στις επενδύσεις από αλουμίνιο έως μαύρη λάκα πιάνου.

Επί του πρακτέου, διαφορετικές είναι οι ποτηροθήκες στα άκρα του ταμπλό, καθώς και η ανακατανομή των ανοιχτών αποθηκευτικών χώρων για μικροαντικείμενα. Μεγαλύτερες είναι τώρα και οι θήκες στις πόρτες καθώς και το (ανοιχτό) ντουλαπάκι του συνοδηγού.

Εξοπλισμός

Σημαντική είδηση για τους επαγγελματίες είναι η αναβάθμιση του εξοπλισμού των βασικών εκδόσεων, με κάμποσα στοιχεία που μέχρι τώρα λογίζονταν ως έξτρα να είναι πλέον στάνταρ. Συγκεκριμένα, τα Transporter 6.1 και Caravelle 6.1 διαθέτουν στάνταρ ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες, φωτιστικά σώματα Η7, φώτα LED στο εσωτερικό της καμπίνας και ηχοσύστημα Composition Audio radio system με λειτουργία Bluetooth hands-free, θύρες USB, SD και συνδεσιμότητα με iPod/ iPhone interface. Tο Caravelle 6.1 εξοπλίζεται με το νέο Digital Cockpit, και το σύστημα πλοήγησης Discover Media με 8ιντση επαφική οθόνη, App Connect, We Connect και We Connect Plus.

Πέρα από τη δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης κινητών συσκευών, σε παγκόσμια πρώτη σε ελαφρύ επαγγελματικό υπάρχει Bluetooth σύνδεση (mirroring) με Apple CarPlay και Android Auto. Επιπρόσθετα, τα πάνελ βαν (και τα Kombi) έχουν τώρα πρίζα 230-volt electric δίπλα στο κάθισμα του οδηγού και αποθηκευτικό χώρο κάτω από το διπλό κάθισμα συνοδηγού, το οποίο κλειδώνει. Σημαντική είναι και η νέα δυνατότητα να φορτωθούν αντικείμενα όπως σωλήνες μήκους 2,8 μέτρων για την έκδοση με κοντό μεταξόνιο και 3,3 μέτρα για τη μεγαλύτερη, με πορτάκι που ενώνει την κλούβα με την καμπίνα κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.

Οι επαγγελματίες θα εκτιμήσουν και τη δυνατότητα για ξεχωριστό κλείδωμα της κλούβας και της καμπίνας ώστε να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο από κακόβουλες ενέργειες όσο διαρκεί η φορτοεκφόρτωση του Transporter.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης

Όλες οι εκδόσεις του T6.1 ή «Bulli» όπως το αποκαλούν χαϊδευτικά πολλοί πελάτες εδώ και δεκαετίες, κινούνται από τον δίλιτρο TDI πετρελαιοκινητήρα. Σε αντίθεση με ορισμένα από τα LCV που λανσαρίστηκαν το τελευταίο διάστημα με καινούργιους κινητήρες, το T6.1 συνεχίζει με τους ίδιους, αλλά με μία σημαντική διαφορά –οι επαγγελματίες μπορούν, για πρώτη φορά, να επιλέξουν τις εκδόσεις με 150 κι 199 PS που μέχρι τώρα ήταν αποκλειστικό προνόμιο των Caravelle και Multivan. Συνολικά οι επιλογές είναι στα 90, 110, 150 και (διπλοτούρμπινο) 199 PS με μέγιστη ροπή 220, 250, 340 και 450 Nm αντίστοιχα.

Επιλογή μας ο «110» που θα αποτελέσει την κύρια επιλογή των επαγγελματιών πανευρωπαϊκά καθώς και ο 150άρης για κάποιους (τα 199 PS είναι υπερβολή για επαγγελματική χρήση) ο οποίος μπορεί να συνδυαστεί με τετρακίνηση 4Motion και με το DSG διπλού συμπλέκτη κάτι που πέρα από τα προφανή σημαίνει πως μπορείς να εκμεταλλευτείς όλα τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Ο δίλιτρος ανταποκρίνεται στις νέες αντιρρυπαντικές νόρμες Euro 6d TEMP-EAVP με λίγες επεμβάσεις στο σύστημα εξαγωγής. Οι εκδόσεις των 90 και 110 PS έχουν δεχθεί τις περισσότερες επεμβάσεις και είναι ισχυρότερες από τα σύνολα που αντικαθιστούν (με 84 και 102 PS αντίστοιχα). Ειδικότερα ο 110, αντικαθιστά τόσο την έκδοση με τα 84 PS όσο και αυτή με τα 114 άλογα. Η μέση τυποποιημένη του «110» κατανάλωση είναι πέριξ των 7 λίτρων.

Όπως και με το Crafter, έτσι και με το T6.1 οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν τη δυνατότητα χειροκίνητης εκκίνησης της διαδικασίας «αναγέννησης» του φίλτρου σωματιδίων DPF, μέσω πλήκτρου στο ταμπλό. Αυτό είναι σημαντικό για οχήματα που δουλεύουν συνέχεια σε ταχύτητες κάτω από 40 χλμ./ώρα –αεροδρόμια, κούριερ κ.ά.– για τη μακροπρόθεσμη υγεία του συστήματος επεξεργασίας καυσαερίων. Υπάρχει επίσης καταλυτικός μετατροπέας SCR με ρεζερβουάρ AdBlue χωρητικότητας 13 λίτρων, που αρκεί για περίπου 5.500 χιλιόμετρα. Εννοείται πως η πλήρωση AdBlue γίνεται από τον ίδιο τον οδηγό σε βενζινάδικο και δεν απαιτείται επίσκεψη σε σημείο σέρβις.

Ενεργητική ασφάλεια, συστήματα υποβοήθησης οδήγησης

Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης η Volkswagen προίκισε το T6.1 με οτιδήποτε διαθέτει στη βιτρίνα της. Μετρήσαμε τουλάχιστον 20 συστήματα, με τα περισσότερα να είναι μοναδικά για την κατηγορία. Για του λόγου το αληθές, τα Park Assist, Lane Assist και Trailer Assist actively επεμβαίνουν ενεργά στο σύστημα διεύθυνσης, για να παρκάρουν, συγκρατήσουν στη λωρίδα και να κάνουν αυτόματα όπισθεν το van με τρέιλερ, αντίστοιχα. Όλα τα έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά σε δοκιμή του Crafter. Και όλα τους είναι εφικτά χάρη στο νέο ηλεκτρομηχανικό τιμόνι, του οποίου η ειδοποιός διαφορά με το προηγούμενο υδραυλικό, είναι πως, μπορεί να ελέγχεται συνέχεια από τα ηλεκτρονικά. Διαθέσιμο είναι και σύστημα αναγνώρισης σήμανσης καθώς και δύο νέες εκδοχές της κάμερας οπισθοπορείας Rear View. Συγκεκριμένα, το σύστημα μέσω αισθητήρων με υπέρηχους, αναγνωρίζει πεζούς, οχήματα ή ποδηλάτες που κινούνται στα πλαϊνά του οχήματος όταν μανουβράρεις ή βγαίνεις με όπισθεν από κλειστό χώρο στάθμευσης και προειδοποιεί τον οδηγό. Αν αυτός δεν αντιδράσει, ενεργοποιούνται αυτόματα τα φρένα.

Σημαντική δικλείδα ασφαλείας είναι και το Front Assist με λειτουργία City Emergency Braking, χάρη στο οποίο πρακτικά εξαλείφεται η πιθανότητα μικροσυγκρούσεων σε αστικό περιβάλλον. Η λίστα παρόμοιων συστημάτων είναι ατελείωτη κι αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι, το Cross Wind Assist (προστασία από ριπές ανέμου) είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού όλων των εκδόσεων.

Στο δρόμο

Ακόμη και με ελάχιστο ή και καθόλου φορτίο, οι αναπηδήσεις απουσιάζουν κρατώντας ξεκούραστο τον οδηγό.

Σημεία κριτικής ελάχιστα: θα θέλαμε μία ακόμη σχέση μετάδοσης για τις εκδόσεις των 90 και 110PS οι οποίες συνδυάζονται αποκλειστικά με 5άρι μηχανικό σασμάν, καθώς το μηχανικό των 6 σχέσεων διατίθεται μόνο με τις μεγαλύτερες εκδόσεις ισχύος. Επίσης, η απουσία ηλεκτρικού χειρόφρενου, ειδικά στις λουσάτες εκδόσεις Multivan είναι κάτι που σίγουρα θα προσέξουν οι πελάτες της κατηγορίας.

Συμπερασματικά, η εκμετάλλευση είναι καλή και η γραμμή μετάδοσης κίνησης υπόσχεται υψηλή αποδοτικότητα. Από εκεί και πέρα, το Τ6.1 είναι τυπικό Volkswagen τελευταίας γενιάς αναφορικά με τα δυναμικά του χαρακτηριστικά: τα κάνει όλα από ικανοποιητικά έως εξαιρετικά, κάτι που δύσκολα θα βρεθεί επαγγελματίας που να μην εκτιμήσει. Μεγάλο μπόνους για την καθημερινή εργασία, η ευκολία χρήσης και οδήγησης. Η ωριμότητα του σασί, το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι και το πόσο ραφιναρισμένη είναι η ποιότητα κύλισης, σε κάνουν να αισθάνεσαι πως οδηγείς Golf, κι αυτό είναι μεγάλο κοπλιμέντο για μεσαίο van. Αν ψάχνεις όχημα της κατηγορίας, είναι δύσκολο να μην κοιτάξεις το Transporter 6.1 καθώς πρόκειται για το πιο άνετο, πολιτισμένο κι εύκολο στη δουλειά μεσαίο van που οδηγήσαμε φέτος.

Το νέο Transporter 6.1 στην Ελλάδα

Η προϊοντική γκάμα στην Ελλάδα χωρίζεται στις εξής εκδόσεις:

  • Van
  • Chassis (βάση για μετασκευές)
  • Multivan (7-θέσιο, με Luxury εξοπλισμό και design, για VIP μετακινήσεις) ,
  • Caravelle (σε διάφορες διαμορφώσεις, έως και 9-θέσιο)
  • Kombi (με βασικό πλούσιο εξοπλισμό, έως και 9-θέσιο)
  • Διαθέσιμη θα υπάρχει επίσης και η γνωστή ειδική έκδοση τύπου αυτοκινούμενου, το γνωστό California.

Το νέο Volkswagen Transporter 6.1 είναι άμεσα διαθέσιμο στην Ελλάδα, με την Kosmocar-Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα να ανακοινώνει ως τιμή εκκίνησης τα 24.545 ευρώ.

Εκδόσεις – εκμετάλλευση

Οι εκδόσεις συνεχίζουν ως είχαν, χωρίς την παραμικρή αλλαγή. Το Transporter διατίθεται με «κοντό» και μακρύ μεταξόνιο, στάνταρ, μεσαία και υψηλή οροφή, με τη μετάδοση της κίνησης να είναι στον εμπρός άξονα και την τετρακίνηση 4Motion να διατίθεται έξτρα.

Όπως και στα μοντέλα της απερχόμενης γενιάς, το νέο T6.1 θα διατίθεται σε 4 σειρές, ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή, με δεκάδες παραλλαγές για την καθεμία από αυτές. Το πάνελ βαν Transporter 6.1 δηλαδή η «κλούβα», το Caravelle 6.1 για μεταφορά προσωπικού, το Multivan 6.1 είτε ως σούπερ VIP MPV ιδιωτικής χρήσης, είτε για transfer χρήση από ξενοδοχεία και επιχειρήσεις τουρισμού πολλών αστέρων, και το California 6.1 για χρήση ως πολυτελές αυτοκινούμενο τροχόσπιτο.

Αναφορικά με την εκμετάλλευση, οι διαστάσεις και οι μεταφορικές δυνατότητες είναι ακριβώς οι ίδιες με το T6. Υποθέτουμε ότι, έχουν κερδηθεί κάποια λίτρα ωφέλιμου όγκου στο εσωτερικό της καμπίνας χάρη στο πιο λεπτό ταμπλό, που «εισβάλλει» λιγότερο. Το νέο Transporter Τ6.1 είναι άμεσα διαθέσιμο στην ελληνική αγορά σε εκδόσεις panel van, Kombi, pick-up (μονοκάμπινο ή διπλοκάμπινο) και «σασί» (επίσης μονοκάμπινο ή διπλοκάμπινο), σε δύο μεταξόνια, 3.000 και 3.400 χιλιοστά. Το ύψος της κλούβας είναι 1.410 χιλιοστά για τη στάνταρ έκδοση, 1.626 για τη μεσαία και 1.940 χιλιοστά για αυτή με την υψηλή οροφή. Το ωφέλιμο μήκος φόρτωσης φτάνει τα 2.975 χιλιοστά ενώ προστίθενται άλλα 400 χάρη στο άνοιγμα κάτω από το (διπλό) κάθισμα συνοδηγού. Ο ωφέλιμος όγκος κυμαίνεται από 5,8 έως 9,3 κυβικά μέτρα, και το ωφέλιμο φορτίο από 685 έως 1.217 κιλά.