Mercedes και Setra μπορεί να μην είχαν πολλές πρεμιέρες λεωφορείων, αλλά η γκάμα αμφότερων είναι νεότατη και άκρως εντυπωσιακή. Λόγω της τρέχουσας συγκυρίας το ενδιαφέρον μονοπώλησε το ηλεκτρικό eCitaro, αλλά είχαμε νέα και στα συμβατικά μοντέλα, όπως παγκόσμια «πρώτη» για το νέο Mercedes Sprinter Travel 75, που είναι η πιο πρωτοποριακή «εκτέλεση» τουριστικού minibus που έχουμε δει ποτέ από την εταιρεία. Προέρχεται από τη μονάδα Mercedes-Benz minibuses, και κάθε ομοιότητα με το Sprinter Van σταματά μετά τη δεύτερη εμπρός κολώνα (B-pillar) –από εκεί και πέρα, ο σκελετός αποτελείται από ημι-αυτοφερόμενο αμάξωμα, το οποίο έχει ως σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των αμαξωμάτων που «χτίζονται» πάνω σε σασί van, το κατά δέκα εκατοστά αυξημένο πλάτος. Οι γενναιόδωρες διαστάσεις επιτρέπουν την υπερπολυτελή διαμόρφωση του εσωτερικού, κυρίως δε, την διάταξη 2+1 των καθισμάτων επιβατών.

Ο πίσω άξονας διαθέτει μονά ελαστικά, όπως και στο νέο «75άρι» για αστική χρήση, το μεταξόνιο είναι 5.100 χιλιοστά και το μικτό βάρος 6,5 τόνοι, με το μυστικό της πολύ υψηλής εκμετάλλευσης του Sprinter να βρίσκεται στην πολύ υψηλή ικανότητα φόρτωσης του νέας σχεδίασης πίσω άξονα. Τα 18 καθίσματα προέρχονται από το Tourismo και το μικρό λεωφορείο δείχνει πως έχει όλα τα εχέγγυα για πολύ υψηλή άνεση ταξιδιού στα μόλις 8,5 μέτρα μήκους.

Ανάμεσα στα υπόλοιπα 7 εκθέματα ξεχώριζε φυσικά το eCitaro, για το οποίο πληροφορηθήκαμε πως βρίσκεται πλέον, σε κανονική μαζική παραγωγή, και του χρόνου αναμένεται και η 18μετρη, αρθρωτή εκδοχή του, ονόματι eCitaro G. Με βάση όσα υπόσχεται η Mercedes, το λεωφορείο θα καταστεί πρωτοποριακό σε πολλούς τομείς: η ισχύς των μπαταριών (NMC) θα πάει από τα 292 kWh στα 396 kWh εντός του 2021, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2020 θα διατίθενται (παγκόσμια «πρώτη») και οι νέου τύπου solid state μπαταρίες με έως 441 kWh.

Το 2022, αναμένεται η εμπορική διάθεση του eCitaro με κυψέλες καυσίμου ως range extender. Οι παραγγελίες για φέτος θα αγγίξουν τριψήφιο νούμερο, το οποίο βέβαια δε μπορεί (ακόμη) να συγκριθεί με την φοβερή εμπορική πορεία του ντίζελ μοντέλου που έφτασε τις σχεδόν 56.000 μονάδες από το λανσάρισμα, όντας το πιο ευπώλητο αστικό λεωφορείο της Ευρώπης.

Από εκεί και πέρα, είδαμε το intercity Intouro που διατίθεται σε κάποιες αγορές κυρίως στην ανατολική Ευρώπη, αλλά και το Tourismo RHD σε μία ιδιαίτερα πολυτελή διαμόρφωση. Αξίζει έλος να σημειωθεί ότι, η Mercedes (και η Setra) κατασκευάζει όλες τις εσωτερικές επενδύσεις των λεωφορείων της με τρόπο που υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις της μελλοντικής νόρμας UN ECE-R 118.02 (τα υλικά θα πρέπει να μην είναι εύφλεκτα).

Η Setra είχε αντίστοιχα εντυπωσιακή παρουσία, με MultiClass S 415 LE business, Setra TopClass S 531 DT, Setra ComfortClass S 515 HD και Setra TopClass S 516 HDH. Ειδικά για τη σειρά ComfortClass 500, οι πελάτες μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα σε έξι (υπερυψωμένα/HD) αμαξώματα διαφορετικών διαστάσεων, από τα 10,5 έως τα 14,9 μέτρα, με δύο ή τρεις άξονες, ενώ αν προσθέσουμε και την υπό-κατηγορία των MD ComfortClass (με μικρότερο ύψος), η γκάμα είναι ατελείωτη και είναι περίπου αδύνατο να μη βρει μια επιχείρηση αυτό που ζητάει.

Όσο για την κορυφαία σειρά της Setra, την TopClass 500, τα βλέμματα στη Busworld τράβηξε το πιο πολυτελές πούλμαν της Ευρώπης, το S 531 DT.