Τροχοί & TIR

Κόμπακτ van: Πολυεργαλεία

Η κατηγορία των κόμπακτ van είναι μία από τις πιο πολυπληθείς ως προς τη συμμετοχή των κατασκευαστών, και με μερίδιο κοντά στο 20% επί του συνόλου της ελληνικής αγοράς των LCV, απαρτίζεται σχεδόν στ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 09/05/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η κατηγορία των κόμπακτ van είναι μία από τις πιο πολυπληθείς ως προς τη συμμετοχή των κατασκευαστών, και με μερίδιο κοντά στο 20% επί του συνόλου της ελληνικής αγοράς των LCV, απαρτίζεται σχεδόν στο σύνολό της από μοντέλα που παρουσιάστηκαν ή ανανεώθηκαν πολύ πρόσφατα.

Όλα τους βασίζονται σε σασί μικρομεσαίων επιβατικών του αποκαλούμενου C-segment. Ως προς την εκμετάλλευση, προσφέρουν ωφέλιμο όγκο φόρτωσης από περίπου 3 έως λίγο από πάνω από 4, 5 κυβικά μέτρα –με ένα μοντέλο να φτάνει τα 5,4- και ωφέλιμο που φτάνει τα 1.000 κιλά. Η δημοφιλία τους έχει να κάνει με το διττό τους χαρακτήρα: Διαθέτουν διαστάσεις αρκετά συμπαγείς ώστε να είναι ευέλικτα σε αστικές συνθήκες, ικανοποιητικό χώρο φόρτωσης (έως δύο ευρωπαλέτες) και όλα τα χαρακτηριστικά που επιτρέπουν άνετο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο. Επιπλέον, αρκετοί είναι οι επαγγελματίες που χρησιμοποιούν τα βαν για τις προσωπικές τους μετακινήσεις αντί να έχουν και ΙΧ αυτοκίνητο. Στη συνέχεια, παραθέτουμε μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά μοντέλα της αγοράς.

Citroen Berlingo Van

Το Berlingo είναι μαζί με το Peugeot Partner και το Opel Combo τα πιο νέα μοντέλα της αγοράς, και όλα τους βασίζονται στην πλατφόρμα EMP 2 του γκρουπ PSA. Η κοντή έκδοση των 4,4 μ. ονομάζεται «Μ» και διαθέτει μεταξόνιο 2,785 χλστ. Το πλάτος ανέρχεται σε 2,1 μ. (μαζί με τους καθρέπτες) και το ύψος σε 1,8 μ. Το ωφέλιμο φορτίο ξεκινά από τα 650 κιλά και μπορεί να φτάσει έως τον ένα τόνο. Ο όγκος του χώρου φόρτωσης ποικίλει -ανάλογα με την έκδοση- από τα 3,3 μέχρι τα 3,8 κυβικά μέτρα. Η καρότσα έχει ωφέλιμο μήκος 1,81 μ. και πλάτος ανάμεσα στους θόλους 1,23 μ., γεγονός που σημαίνει πως χωράνε σε αυτή δύο ευρωπαλέτες. Η τεχνική ικανότητα έλξης με φρένα ανέρχεται σε 1.500 κιλά. Αντίστοιχα, στη μακριά έκδοση «XL» των 4,75 μ., το μεταξόνιο είναι στα 2.975 χλστ. και το ωφέλιμο μήκος φόρτωσης στα 2,16 μ. Το ωφέλιμο φορτίο πέφτει στα 950 κιλά, αλλά ανεβαίνει ο διαθέσιμος όγκος (3,9 ως 4,4 κυβικά μέτρα).

Ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, το μοντέλο της Citroen μπορεί να παραγγελθεί με μία ή δύο συρόμενες πλευρικές πόρτες, ή ακόμα και χωρίς, ως κλειστή «κλούβα». Σε ό,τι έχει να κάνει με τους κινητήρες, το νέο Berlingo θα διατίθεται με τον PureTech 1,2 κινητήρα βενζίνης, σε εκδόσεις 110 και 130 ίππων, με την τελευταία να προσφέρεται τώρα και με 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο (αμφότερες φέρουν κανονικά 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο). Το αυτόματο κιβώτιο EAT8, που διαθέτει και χειριστήρια αλλαγής σχέσεων στο τιμόνι, αποτελεί επιλογή και για την έκδοση πετρελαίου BlueHDi 130 S&S των 1,5 λτ., που διαφορετικά εξοπλίζεται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Στα 1,6 λτ., ο diesel κινητήρας BlueHDi, προσφέρει ισχύ 75 και 100 ίππων και συνεργάζεται αποκλειστικά με 5άρι μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Στην ιδιαίτερα πλήρη λίστα εξοπλισμού του νέου γαλλικού van, υπάρχουν 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Ανάμεσά τους, για πρώτη φορά στην κατηγορία, απαντάται ο δείκτης υπερφόρτωσης, ένα σύστημα που βασίζεται σε αισθητήρες και μετρά το συνολικό βάρος που υπάρχει στο όχημα, προειδοποιώντας σε περίπτωση που το βάρος ξεπερνά το 80% του μέγιστου ωφέλιμου φορτίου. Πρωτιά για την κατηγορία αποτελεί και το σύστημα περιμετρικής ορατότητας προς τα πίσω, που χρησιμοποιεί δύο κάμερες και προβάλλει την εικόνα στο σύστημα infotainment, αλλά και σε μία δεύτερη οθόνη 5 ιντσών που βρίσκεται στη θέση του συμβατικού εσωτερικού καθρέπτη του οχήματος. Αμφότερα τα συστήματα προσφέρονται και στα τρία νέα van του PSA.

Fiat Doblo Cargo

Το ιταλικό μοντέλο εκτιμάται στην αγορά καθώς συνδυάζει κορυφαία εκμετάλλευση με υψηλή αποδοτικότητα. Ο ωφέλιμος όγκος είναι από 3,4 έως 5,4 κυβικά μέτρα, η με διαφορά μεγαλύτερη τιμή στην κατηγορία, και το ωφέλιμο από 750 έως 1.005 κιλά. Το van της Fiat Professional διατίθεται με ασύμμετρα φύλλα στην πίσω πόρτα που ανοίγουν έως 180ο και μπορεί να παραγγελθεί με δύο συρόμενες πλαϊνές πόρτες, κάτι που αυξάνει πολύ την ευχρηστία την ώρα της δουλειάς.

Παρά τις συγκρατημένες εξωτερικές διαστάσεις -4,4 ως 4,75 μέτρα μήκος- η καμπίνα χαρακτηρίζεται από ευρυχωρία, και απόλυτα ικανοποιητική εργονομία. Όσο για την οδική συμπεριφορά, αυτή πριμοδοτείται από τη διάταξη της ανάρτησης του πίσω άξονα, με διπλούς συνδέσμους Bi-Link η οποία καθιστά το Fiat ένα από τα πιο άνετα van της κατηγορίας καθώς ελέγχει άριστα τις αναπηδήσεις και τις ταλαντώσεις.

Οι κινητήρες πετρελαίου Multijet είναι σημείο αναφοράς στην κατηγορία, με τον 1300άρη Multijet II των 95 hp (204 Nm μέγιστη ροπή) να αρκείται σε 4,4 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα στην έκδοση με το πακέτο αποδοτικότητας Ecojet. Όπως συμβαίνει με όλα τα μοντέλα της γκάμας της Fiat Professional, το Doblo διατίθεται και με κινητήρα φυσικού αερίου CNG με όλα τα συναφή οφέλη.

Ford Transit Connect

Tο Transit Connect λανσαρίστηκε το 2014 από τη Ford και δέχθηκε σειρά αναβαθμίσεων το 2018. Έρχεται με ιδιαίτερα ποιοτική καμπίνα, με πολλές λύσεις αποθήκευσης μικροαντικειμένων που διευκολύνουν την καθημερινότητα του επαγγελματία και όμορφο διάκοσμο.

Το σύστημα συνδεσιμότητας Sync 3 είναι από τα πιο εύχρηστα της αγοράς. Το «πακέτο» συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας είναι πλήρες και προσφέρει τα αναμενόμενα συν σύστημα αναγνώρισης πεζών και οχημάτων που λειτουργεί σε ταχύτητες έως 80 χλμ./ώρα, καθώς και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Προσφέρεται σε δύο μήκη αμαξώματος, στάνταρ και μακρύ L1 και L2 στα 4,4 και 4,8 μέτρα αντίστοιχα. Το ωφέλιμο φτάνει τα 865 και 833 κιλά για L1 και L2 αντίστοιχα, με τον ωφέλιμο όγκο φόρτωσης στα 4,4 κυβικά μέτρα για την έκδοση L2. Διαθέτει ειδικό διαμπερές χώρισμα και αναδιπλούμενα καθίσματα. Μάλιστα, μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα μήκους έως 3,0 μέτρων στο μοντέλο Van L1 με κοντό μεταξόνιο χάρη στην έξυπνη θυρίδα που υπάρχει στο χώρισμα. Τα μοντέλα L2 με μακρύ μεταξόνιο επιτρέπουν τη μεταφορά αντικειμένων με μήκος 3,4 μέτρων.

Κινητήρας είναι ο νέος EcoBlue των 1,5 λίτρων σε εκδόσεις ισχύος 100 και 120 PS, και ροπή 300 Nm για την πιο ισχυρή έκδοση. Για όσους πραγματοποιούν μικρές αποστάσεις προσφέρεται και ο χιλιάρης EcoBoost των 100 PS. Συνδυάζεται με εξάρι μηχανικό σασμάν ή αυτόματο 8 σχέσεων. Η δυνατότητα ρυμούλκησης φτάνει τα 1.200 κιλά.

Opel Combo Cargo

Από τις πιο «φρέσκιες» παρουσίες της κατηγορίας, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 2018 μαζί με τα Citroen Berlingo και Peugeot Partner. Προσφέρεται σε δύο μήκη αμαξώματος Standard και XL στα 4,4 και 4,75 μέτρα αντίστοιχα. Ο πελάτης μπορεί να επιλέξει την τοποθέτηση δύο ή τριών καθισμάτων εμπρός. Όλες ανεξαιρέτως οι εκδόσεις χωρούν δύο ευρωπαλέτες στην κλούβα, ενώ η απόσταση των 1,2 μέτρων μεταξύ των θόλων των τροχών διασφαλίζει ότι, μπορεί ένα κλαρκ να φορτώσει/ξεφορτώσει χωρίς τον κίνδυνο «τραυματισμού» του εσωτερικού της κλούβας. Η μέγιστη χωρητικότητα ανέρχεται στα 3,8 κυβικά μέτρα.

Το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του Opel είναι το ωφέλιμο των (έως) 1000 κιλών, που συνιστά την κορυφαία τιμή στην κατηγορία. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης είναι 3,3 κυβικά μέτρα για το standard αμάξωμα και 4,4 για το XL. Το μήκος του δαπέδου του χώρου φόρτωσης είναι 1,8 μέτρα για το κοντό αμάξωμα, που φτάνει στα 3 μέτρα με το σύστημα FlexCargo με διαμπερές άνοιγμα, και 2,1 και 3,4 αντίστοιχα για την έκδοση XL. Η απόσταση μεταξύ των θόλων των τροχών είναι 1,2 μέτρα.

Το εσωτερικό της καμπίνας χαρακτηρίζεται από αψεγάδιαστη συναρμογή και εξαιρετικό φινίρισμα. Οι θέσεις μπορούν να είναι τρεις με θέση οδηγού και πάγκο συνοδηγού για δύο άτομα, ο οποίος αναδιπλώνεται για να δημιουργηθεί έξτρα χώρος φόρτωσης, ή να μετατραπεί σε τραπεζάκι εργασίας. Ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι εφάμιλλος επιβατικού, με πολλά στοιχεία –όπως η αυτόματη ένδειξη υπέρβαρου- να κάνουν πρεμιέρα σε ελαφρύ επαγγελματικό της κατηγορίας. Ανάλογα με την έκδοση, υπάρχουν στοιχεία που εντυπωσιάζουν, από headup display και θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι, μέχρι σύστημα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης, και διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιλογές σε κινητήρες, διατίθενται υπερτροφοδοτούμενοι ντίζελ και βενζίνης στα 1,5 και 1,2 λίτρα χωρητικότητας αντίστοιχα, και όλοι τους υπερκαλύπτουν τη νόρμα Euro 6d-TEMP. Οι ντίζελ διατίθενται σε εκδόσεις 75, 102 και 130 hp, και ο βενζινοκινητήρας στα 110 και 130 hp. Η τυποποιημένη μέση κατανάλωση φλερτάρει σε κάποιες περιπτώσεις με τα 4 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα, καθιστώντας το Opel ένα από τα πιο αποδοτικά van της αγοράς.

Peugeot Partner Van

Το τελευταίο μέλος της τριάδας των van του γκρουπ PSA διαθέτει τα ίδια ακριβώς τεχνικά χαρακτηριστικά με Berlingo και Combo, και διαφοροποιείται μόνο στην ονομασία των εκδόσεων αμαξώματος, με τους ανθρώπους της Peugeot να ονομάζουν «Standard» την κοντή έκδοση και «Long» τη μακριά των 4,75 μέτρων. Αντίστοιχα, η έκδοση με σύστημα ελέγχου πρόσφυσης για σαθρά εδάφη αποκαλείται «Grip» και η πιο συμβατική, «Asphalt». Κοινά είναι και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, αλλά και η γκάμα των κινητήρων – κιβωτίων. Τα προσαρμοζόμενα εμπρός τρία καθίσματα ονομάζονται «Multiflex» και προσφέρουν τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων μήκους 3,09 μ. (Standard) ή 3,44 μ. (Long), στην περίπτωση που αναδιπλωθεί το κάθισμα του συνοδηγού. Στο εσωτερικό της καμπίνας, κύριο σημείο αναγνώρισης πως εδώ έχεις να κάνεις με Peugeot τελευταίας εσοδείας, είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων «i-Cockpit», ο οποίος βρίσκεται στον στάνταρ εξοπλισμό του μοντέλου, αποτελώντας μια πρωτιά της κατηγορίας. Δίχως επιπλέον χρέωση προσφέρεται η τεχνολογία «head-up display», με το κέντρο του ταμπλό να φιλοξενεί την έγχρωμη οθόνη αφής των 8 ιντσών, στην οποία απεικονίζονται οι λειτουργίες του οχήματος, αλλά και το 3D σύστημα πλοήγησης. Οι πετρελαιοκινητήρες Blue HDi των 1,5 λίτρων στα 75, 100 και 130 hp είναι εντυπωσιακοί σε αποδοτικότητα (4,1 λίτ./100χλμ.) και με ελάχιστες απαιτήσεις συντήρησης.

Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης είναι δύσκολο να εντοπίσεις κάποια έλλειψη, με πολλά από αυτά να αποτελούν πρεμιέρα στην κατηγορία. Επιγραμματικά, ανάλογα με την έκδοση, προσφέρονται στάνταρ ή προαιρετικά, τα εξής συστήματα: Electric parking brake, Adaptive cruise control, Extended traffic sign recognition system, Active Lane Keeping Assist, Driver attention warning, Active Safety Brake, Tow-bar stabilizer, Automatic headlight dipping, Blind spot monitoring και Hands-free entry & start. Για όσους πελάτες επιθυμούν υψηλή συνδεσιμότητα, η Peugeot προσφέρει τα πακέτα «Monitoring Pack» και «Tracking Pack».

Στο ίδιο τεύχος #385

PreviousNext