Τη συνδεσιμότητα των οχημάτων και την επικοινωνία τους σε πραγματικό χρόνο με τις οδικές υποδομές μέσω του δικτύου 5G, εξελίσσει εδώ και τρία χρόνια το ερευνητικό πρόγραμμα «5G NetMobil», στο οποίο συμμετέχουν 16 γνωστές εταιρείες και ιδρύματα της Ευρώπης.
Συντονιστής του εγχειρήματος είναι η Bosch και σε αυτό συμμετέχουν δύο μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι όμιλοι Volkswagen και BMW. «Με το εγχείρημα 5G NetMobil έχουμε επιτύχει αποφασιστικά ορόσημα στον δρόμο για την πλήρως συνδεδεμένη οδήγηση και δείχνουμε πώς οι σύγχρονες τεχνολογίες επικοινωνίας μπορούν να κάνουν την οδική κυκλοφορία ασφαλέστερη, πιο αποτελεσματική και πιο οικονομική», δήλωσε ο Τόμας Ρέιτσελ, υφυπουργός του γερμανικού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας, το οποίο έχει χρηματοδοτήσει το ερευνητικό έργο με 9,5 εκ. ευρώ.
Μέχρι στιγμής οι προσπάθειες επικεντρώθηκαν στην προετοιμασία των δικτύων, της ασφάλειας και των πρωτοκόλλων επικοινωνίας. Πλέον, στόχος είναι η τυποποίηση των προδιαγραφών, η ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων και η επιτάχυνση της σχετικής παραγωγής από τους εταίρους του προγράμματος.
Ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο
Τις δυνατότητες άμεσης επικοινωνίας οχήματος προς όχημα (V2V), οχήματος προς υποδομές (V2I) και οχήματος προς δίκτυο (V2N), χρησιμοποιούν οι συνεργάτες του προγράμματος 5G NetMobil, προκειμένου να αναπτύξουν τεχνολογίες όπως ο βοηθός διέλευσης για την προστασία των πεζών και των ποδηλατών σε τυφλές διασταυρώσεις. Μέσω αυτής, μια κάμερα εγκατεστημένη στον δρόμο ανιχνεύει τους πεζούς και προειδοποιεί τα οχήματα μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου, για να αποτρέψει κρίσιμες καταστάσεις.
Επιπλέον, στο επίκεντρο αυτού του εγχειρήματος ήταν ο διαχωρισμός του κύριου κυψελοειδούς δικτύου σε διακριτά εικονικά δίκτυα (slicing). Κατόπιν τούτου, ένα υποδίκτυο δεσμεύτηκε για κρίσιμες λειτουργίες όπως η παραπάνω, ώστε να διασφαλίζεται ότι τέτοιες κρίσιμες ενημερώσεις θα είναι πάντοτε διαθέσιμες.
Platooning και στη γεωργία
Ένα ακόμα πεδίο με το οποίο ασχολείται το πρότζεκτ, είναι το περίφημο «platooning», οι συρμοί δηλαδή επαγγελματικών οχημάτων που κινούνται συνδεδεμένα, επιδεικνύοντας δυνατότητες ημι-αυτόνομης οδήγησης. Αυτός είναι προφανώς και ο λόγος που ο όμιλος Daimler λάμπει δια της απουσίας του από το εγχείρημα, καθώς οι ιθύνοντες της εταιρείας είχαν στο παρελθόν δηλώσει πως εγκαταλείπουν την εξέλιξη του platooning και τη συμμετοχή τους σε ανάλογα ερευνητικά προγράμματα.
Ωστόσο, εμπειρογνώμονες από τις συμμετέχουσες εταιρείες και πανεπιστήμια έθεσαν τα θεμέλια για το platooning φορτηγών που κινούνται σε απόσταση μικρότερη των δέκα μέτρων. Παράλληλα, έγιναν τα πρώτα βήματα για την εφαρμογή της εν λόγω τεχνολογίας και στη γεωργία. «Το έργο του ερευνητικού προγράμματος σχετίζεται με ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών. Αυτό δεν ωφελεί μόνο τους εταίρους του έργου, αλλά ιδιαίτερα τους χρήστες του δρόμου», τόνισε ο Δρ Frank Hofmann από την Robert Bosch GmbH.
Για να γίνει, όμως, πραγματικότητα η πλήρως συνδεδεμένη οδήγηση, θα πρέπει οι επικοινωνίες V2V και V2I να είναι ασφαλείς, με υψηλούς ρυθμούς δεδομένων και μικρές καθυστερήσεις στη μεταφορά των δεδομένων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εμπειρογνώμονες ανέπτυξαν την «ποιότητα υπηρεσίας» προκειμένου να ανιχνεύονται αλλαγές στην παρεχόμενη ποιότητα του δικτύου και ακολούθως να ενημερώνονται τα σχετικά συστήματα του κάθε οχήματος. Έτσι, όταν για παράδειγμα η ποιότητα του δικτύου δεν είναι καλή, αυξάνεται αυτόματα η απόσταση των φορτηγών που συμμετέχουν στο platooning.