Η Χώρα των Βάσκων, η πιο ιδιαίτερη περιοχή της Ισπανίας, είναι γνωστή για τους μακραίωνους αγώνες ανεξαρτησίας, μία από τις καλύτερες κουζίνες του πλανήτη, και τη μεγαλύτερη παραγωγή λεωφορείων ανά… κάτοικο της Ευρώπης. Σε μία κωμόπολη μερικών εκατοντάδων κατοίκων, το Ormaiztegi, εδρεύει η Irizar, η οποία πουλάει λεωφορεία σε 90 χώρες. Η Irizar έχει πιστό και ευάριθμο κοινό και στην ελληνική αγορά, στην οποία είναι ουσιαστικά ταυτόσημη με σασί και μηχανικά μέρη της Volvo. Η γκάμα της μεγαλύτερης ανεξάρτητης εταιρείας κατασκευής πούλμαν της Ευρώπης, είναι πλέον τόσο εκτεταμένη, που δεν υπάρχει ανθυποκατηγορία της οδικής μεταφοράς επιβατών που να μην καλύπτεται από κάποιο μοντέλο, σε πληθώρα εκδόσεων μήκους αμαξώματος.

Η Irizar παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με τα οχήματα να ακολουθούν σε επίπεδο καινοτομίας και τεχνολογικού «βάθους». Τα Irizar μεγαλώνουν συνεχώς το «πάρκο» τους και στη χώρα μας, καθώς προσφέρουν σε εταιρείες, ΚΤΕΛ και ιδιοκτήτες ένα πακέτο κορυφαίας κατασκευής, δυναμικών χαρακτηριστικών, εκμετάλλευσης κι εξοπλισμού, το οποίο είναι σε κάποιες περιπτώσεις μοναδικό. Το i6 με τον καινούργιο Euro 6c κινητήρα που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε διατίθεται τόσο ως integral (πλήρως κατασκευασμένο από την Irizar) ή αμάξωμα τοποθετημένο σε σασί, όπως στην περίπτωση του οχήματος της δοκιμής, που βασίζεται στο σασί και στα μηχανικά μέρη της Volvo.

Σχεδιασμός, σαλόνι

Όλα τα πούλμαν της σειράς «i» έχουν αισθητικές αναφορές στα φοβερά «PB» με το ξεχωριστό και ιδιαίτερα ντιζάιν, το οποίο με τον ρηξικέλευθο σχεδιασμό του, εδραίωσε ουσιαστικά την εικόνα της Irizar ως κορυφαίου Ευρωπαίου κατασκευαστή. Η Irizar έχει φυσικά γιγαντωθεί από την εποχή του PB και αυτό είναι έκδηλο όχι μόνο στο αποτύπωμά της στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και στην ποιότητα των οχημάτων της. Αλλά, ας δούμε το νέο μοντέλο i6: Τα πάνελ στο αμάξωμα έχουν άψογη συναρμογή, με τα διάκενα να είναι ομοιόμορφα παντού, και το σύνολο να δείχνει πολύ «δεμένο». Ο σχεδιασμός του i6 (ύψος 3.730 χιλιοστά) είναι πιο ήπιος, σε σχέση με τα (υπερυψωμένα) i6s και i8 τα οποία διαθέτουν πιο έντονα στυλιστικά στοιχεία. Εδώ, οι καμπύλες είναι πιο ήπιες, χωρίς τις έντονες κλίσεις και πινελιές των προαναφερθέντων μοντέλων. Το αποτέλεσμα είναι αρμονικό και συνολικά το Irizar είναι ένα όμορφο λεωφορείο με ξεκάθαρη κομψότητα στις γραμμές του. Το λεωφορείο υπερκαλύπτει τις νόρμες/πρότυπα ασφάλειας R 107 και R66.02. Η χωρητικότητα για αποσκευές στα 9,0 κυβικά μέτρα είναι ικανοποιητική και η διαμόρφωση στις μπαγκαζιέρες (με ηλεκτροπνευματικό άνοιγμα) η βέλτιστη.

Η είσοδος στο εσωτερικό είναι πανεύκολη –άνοιγμα εμπρός πόρτας 900 χιλιοστά– χάρη στα σωστά διαμορφωμένα σκαλοπάτια. Ο διάδρομος διαθέτει ικανοποιητικό πλάτος, το ύψος είναι 2.060 χιλιοστά, και η επένδυση σε «λουκ» ξύλου είναι όμορφη και συμβάλλει στη δημιουργία μίας πολυτελούς ατμόσφαιρας στο εσωτερικό. Τα τζάμια είναι φιμέ (με σκίαση 35%) χωρίς όμως να σκοτεινιάζουν το σαλόνι, κάτι που δεν είναι επιθυμητό σε μοντέρνο πούλμαν, όπου ο διάκοσμος οφείλει να είναι φωτεινός. Τα πλαστικά στα πλαϊνά πείθουν ως προς την ποιότητά τους και την μακροημέρευσή τους, ενώ δείγμα του «ψαγμένου» διακόσμου είναι τα γεγονός ότι, έχει γίνει γενναιόδωρη χρήση αλουμινίου και ανοξείδωτου ατσαλιού, ακόμη και σε απρόβλεπτα σημεία –το μεγάλο μόνιτορ των 22 ιντσών περιβάλλεται από δύο «φιλέτα» αλουμινίου.

Το δύο αξόνων i6 της δοκιμής μας, έχει μήκος 12,2 μέτρα, και συνολικά 51+1+1 θέσεις. Τα (αναδιπλούμενα) καθίσματα των επιβατών με τα επενδυμένα με συνθετικό δέρμα προσκέφαλα, έχουν κομψές επενδύσεις με ποιοτικά υλικά, προσεγμένο σχεδιασμό που δίνουν ένα όμορφο αισθητικό αποτέλεσμα. Το υποβραχιόνιο στην πλευρά του διαδρόμου είναι επίσης αναδιπλούμενο, ενώ το μόνο που λείπει είναι η δυνατότητα πλάγιας μετατόπισης προς την πλευρά του διαδρόμου. Τα ατομικά χειριστήρια (service sets) είναι καλόγουστα με όλες τις συνήθεις λειτουργίες, ενώ όλα τα φώτα στο εσωτερικό είναι LED. Γενικά, πρόκειται για ένα σαλόνι όπου οι επιβάτες απολαμβάνουν ταξίδι υψηλού επιπέδου. Μόνη κριτική εν προκειμένω, η απουσία θυρών USB που θα περίμενες να βρεις σε ένα πούλμαν με παρόμοιο αναβαθμισμένο επίπεδο εξοπλισμού. Ειδικά από τη στιγμή που υπάρχει κορυφαίο σύστημα πολυμέσων της Actia, εργοστασιακή γραμμή/ προεγκατάσταση για WiFi, για την πινακίδα προορισμού και για μηχάνημα εισιτηρίων. Θεωρούμε πως θύρες USB τοποθετούνται κατά παραγγελία.

Το πανίσχυρο κλιματιστικό της Hispacold (ισχύος 38,8 kW) φροντίζει για τη διατήρηση ιδανικού κλίματος στο εσωτερικό. Συνολικά, αυτό που ξεχωρίζει στο i6 είναι το επίπεδο του εξοπλισμού το οποίο –με απόφαση προφανώς του Ομίλου Σαρακάκη– συνοδεύει τα πούλμαν της ελληνικής αντιπροσωπείας και το οποίο είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Θέλει προσπάθεια να βρεις κάτι που θα ήθελε ο οδηγός/ιδιοκτήτης το οποίο να μην περιλαμβάνεται στον μακροσκελή κατάλογο του εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας: κάμερα οπισθοπορείας, κάμερα για την πίσω πόρτα, ηλεκτροπνευματικές μπαγκαζιέρες, «ψωμιέρα» στη μεσαία πόρτα, βαρελάκι 40 λίτρων για πόσιμο νερό, ψυγείο στο ταμπλό στην πλευρά του συνοδού, και πολλά ακόμη, κάνουν την καθημερινή εργασία πιο εύκολη. Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε το ηλεκτρικό σύστημα διαχείρισης I-Start, με διπλές μπαταρίες με ξεχωριστό κύκλωμα για βελτιστοποίηση της εκκίνησης του κινητήρα και καλύτερη διαχείριση των μπαταριών. Υπάρχει ρελέ διακοπής λειτουργίας σε περίπτωση χαμηλής τάσης και ισορροπία φορτίου στους εναλλάκτες. Ουσιαστικά, ο πελάτης, για το μόνο με το οποίο θα αφιερώσει χρόνο ως προς τη διαμόρφωση του λεωφορείου, είναι να επιλέξει τον τύπο και τον κατασκευαστή των ελαστικών.

Γραμμή κίνησης και οδήγηση

Το i6 της δοκιμής «φοράει» τον τελευταίας γενιάς 11λιτρο της Volvo (D11K) σε έκδοση ισχύος 430 hp. Ο εξακύλινδρος σε σειρά αποδίδει μέγιστη ροπή 2.050 Nm και υπερκαλύπτει τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro 6c με τεχνολογία SCR. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 12άρι I-Shift της Volvo, ενώ το i6 διαθέτει και το εκπληκτικό ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης VDS του κατασκευαστή. Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω λειτουργεί άψογα στο μανουβράρισμα και στην κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης.

Η θέση οδήγησης –κάθισμα της Isri (με ένα υποβραχιόνιο στα δεξιά) με φοβερή ρύθμιση ακριβείας για οσφυϊκή υποστήριξη– έχει άφθονο «αέρα» για τα γόνατα και τα πόδια του οδηγού, και το κάθισμα σωστή στήριξη, ενώ περιστρέφεται προς τα δεξιά για άνετη είσοδο. Ο σχεδιασμός είναι μοντέρνος και απέριττος, με την εργονομία να είναι ικανοποιητική και τα σημεία κριτικής ελάχιστα. Η ορατότητα είναι εξαιρετική, καθώς η θέση οδήγησης είναι πολύ προωθημένη και ο οδηγός έχει πλήρη εποπτεία του εξωτερικού περιβάλλοντος. Θα θέλαμε λίγο καλύτερη ομαδοποίηση των πλήκτρων αυτών που βρίσκονται αριστερά, και θα προτιμούσαμε διαφορετικό γκρουπάρισμα λειτουργιών (μαζί τα διάφορα φώτα, μαζί σε άλλη θέση τα πλήκτρα για τις πόρτες κ.λπ.). Επίσης, ο πίνακας οργάνων επιμένει στην εύκολη ανάγνωση των πληροφοριών, έστω και αν δεν ακολουθεί τον αέρα μοντερνισμού του σαλονιού. Η ποτηροθήκη είναι τοποθετημένη στην εμπρός κολώνα, κάτι όχι ιδιαίτερα σύνηθες, αλλά εύκολα συνηθίζεται.

Από εκεί και πέρα, το πούλμαν εκκινεί με μοναδική ομαλότητα, και όπως συμβαίνει με το I-Shift τα ανεβάσματα είναι αστραπιαία και σχεδόν μη αντιληπτά, όχι μόνο από τους επιβάτες, αλλά και από τον οδηγό. Στο ταξίδι στον κόφτη των 100 χλμ./ώρα, ταχύτητα την οποία φτάνει με χαρακτηριστική άνεση το Irizar, η κατευθυντικότητα είναι κορυφαία, και η όποια επίδραση των πλευρικών ριπών ανέμου ανεπαίσθητη. Το επίπεδο της ηχομόνωσης είναι αυτό που θα περίμενες από ένα πολυτελές πούλμαν του 2020, και το εσωτερικό είναι πολύ ήσυχο. Το adaptive cruise control (σύστημα διατήρησης εγγύτητας) χαλαρώνει τον οδηγό, ενώ υπάρχει και σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας. Το VDS είναι πιθανότατα το καλύτερα σεταρισμένο που έχουμε δοκιμάσει σε πούλμαν, και όπως έχουμε εξηγήσει αναλυτικά, πέρα από τη φοβερή αίσθηση και πληροφορία που μεταφέρει στον οδηγό, κάνει το μανουβράρισμα παιχνιδάκι και συμβάλλει σημαντικά στο προσλαμβανόμενο επίπεδο άνεσης, καθώς δεν περνάνε κραδασμοί από το οδόστρωμα στη στεφάνη του τιμονιού και κατά συνέπεια στα χέρια του οδηγού. Το σετάρισμα της ανάρτησης είναι πραγματικά εξαιρετικό, και απουσιάζουν οι πλεύσεις που μπορούν να προκληθούν τόσο από κακοτεχνίες του οδοστρώματος, όσο και στις στροφές.

Η συμβατική πέδηση χαρακτηρίζεται από υποδειγματική ακρίβεια στην αίσθηση του πεντάλ, και αντίστοιχη αποτελεσματικότητα. Τη δευτερεύουσα πέδηση αναλαμβάνουν retarder και μηχανόφρενο (VEB). Ως δικλείδα ασφαλείας, υπάρχει φυσικά σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης. Συμπερασματικά, το Irizar i6 είναι από τις καλύτερες προτάσεις της αγοράς για πούλμαν δύο αξόνων με τον συγκεκριμένο αριθμό καθισμάτων, με κορυφαία εκμετάλλευση στο εσωτερικό και σε αποθηκευτικούς χώρους, και στάνταρ εξοπλισμό που δύσκολα βρίσκεις στην αγορά. Το λεωφορείο είναι έως και απολαυστικό για τον έμπειρο οδηγό στο ταξίδι, κορυφαίο σε εκμετάλλευση, διαθέτει γραμμή μετάδοσης κίνησης που ταιριάζει απόλυτα στο μεταφορικό του έργο, και στοιχεία όπως το I-Shift και το σύστημα διεύθυνσης VDS που είναι ό,τι πιο εξελιγμένο έχει να προσφέρει η σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία. Ο εμφατικά πλουσιοπάροχος στάνταρ εξοπλισμός, και η αλάνθαστη συναρμογή ολοκληρώνουν ένα πούλμαν που όλα δείχνουν πως θα κερδίσει το μερίδιο αγοράς που του αναλογεί.