Ο χρόνος λένε ότι είναι ο χειρότερος εχθρός για τα μηχανήματα, αλλά εμείς δεν συμφωνούμε με την άποψη αυτή. Πιστεύουμε ότι ο πραγματικός εχθρός τους είναι η αδιαφορία των ανθρώπων όταν τα εγκαταλείπει. Μόνο σε αυτή την περίπτωση το σίδερο ή το μηχάνημα καταστρέφεται ολοκληρωτικά.

Αν όμως έχει τη δέουσα προσοχή από τους ανθρώπους, τότε θα συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του για πολλά χρόνια ακόμη, είτε εκτελώντας δρομολόγια, είτε ακόμη και σαν έκθεμα σε ένα μουσείο για να μαθαίνουν οι νέες γενιές σημαντικά πράγματα για το παρελθόν και τους προγόνους τους. Ιδιαίτερα βέβαια για τα λεωφορεία που έχουν προσφέρει τα μέγιστα στις επιβατικές μεταφορές της χώρας μας, βοηθώντας παράλληλα στην ανάπτυξή της, θεωρούμε ότι αξίζουν μια καλύτερη τύχη. Σήμερα, αρκετά λεωφορεία της δεκαετίας του ’60 και του ’70 είναι παρατημένα σε χωράφια, περιμένοντας τη στιγμή που θα γίνουν παλιοσίδερα, ενώ θα μπορούσαν κάποια να ανακατασκευαστούν και να φυλάσσονται σε στεγασμένο χώρο.

Ευτυχώς, η ιδιωτική πρωτοβουλία και το μεράκι κάποιων ανθρώπων δίνει ζωή σε αυτά και σε εμάς την ευκαιρία να τα θαυμάζουμε και να τα φωτογραφίζουμε. Μια τέτοια περίπτωση ανθρώπου αποτελεί ο Κώστας Φωτόπουλος από την Κοζάνη, ιδιοκτήτης του γνωστού τουριστικού γραφείου Hermes Tours, ο οποίος ανακατασκεύασε ένα παλιό λεωφορείο Mercedes-Benz LP-321 μοντέλο του 1962. Με αυτό κάναμε βόλτα στην πόλη και στα γειτονικά χωριά και οι εντυπώσεις μας ήταν οι καλύτερες. Ακολουθήστε μας…

Πάμε σαν άλλοτε…

Ο στόλος της Hermes Tours αποτελείται στο σύνολό του από σύγχρονα λεωφορεία, ωστόσο ανάμεσά τους πλέον ξεχωρίζει το καμάρι της εταιρείας, το παλιό Mercedes-Benz LP 321, το οποίο έχει βαφτεί στα πρώτα χρώματα του γραφείου, με λευκό και μπλε χρώμα. Εκεί θα συναντήσουμε τον Κώστα Φωτόπουλο με τον γιο του Δημήτρη, τους πρωτεργάτες και πρωτομάστορες της καλής δουλειάς που έγινε στο αστέρι. Τα πάντα πέρασαν από τα χέρια τους και το αποτέλεσμα είναι φανταστικό. Ξοδεύοντας αρκετές ώρες από τον ελεύθερό τους χρόνο καθημερινά έφτιαξαν ένα λεωφορείο για το οποίο μιλάει με τα καλύτερα λόγια όλη η αυτοκινητιστική Ελλάδα.

Το ταξίδι ξεκινάει

Θα καθίσουμε αναπαυτικά στη θέση με το νούμερο δύο, θα ανοίξουμε το παράθυρο να μας χτυπάει το αεράκι και ο Κώστας θα μας καλωσορίσει στο λεωφορείο του. Θα γυρίσει το κλειδί στη μίζα και ο κινητήρας θα αρχίσει να «κελαηδάει» στα αυτιά μας. Τα πάντα δουλεύουν άψογα! Βάζει την πρώτη ταχύτητα, λύνει το χειρόφρενο και το ταξίδι μας ξεκινάει. Τα συναισθήματά μας εκείνη τη στιγμή είναι τα καλύτερα. Βρισκόμαστε στο παρόν με ένα λεωφορείο του παρελθόντος, το οποίο έβαλε τη δική του σφραγίδα στις επιβατικές μεταφορές. Οι αλλαγές των σχέσεων στο κιβώτιο γίνονται απαλά από τον οδηγό του και σύντομα κινούμαστε με ταχύτητα 70 χλμ/ώρα.

Ο κόσμος κοιτάει με καμάρι το παλιό λεωφορείο, που παρά την ηλικία του κυκλοφορεί ακόμη απροβλημάτιστο. Σε κάποιους ηλικιωμένους ξυπνάει και μνήμες του παρελθόντος, καθώς με αυτό το λεωφορείο έκαναν τα πρώτα τους ταξίδια εντός και εκτός νομού. Για τους νεότερους είναι σίγουρα μια ασυνήθιστη και συνάμα ευχάριστη εικόνα, βλέποντας το ένδοξο παρελθόν να στέκει ακόμη ακμαίο στο δρόμο.

Η ιστορία του λεωφορείου

Η παρθενική βόλτα του λεωφορείου συνεχίζεται στους δρόμους της Κοζάνης και ο Κώστας Φωτόπουλος μας αφηγείται τηνιστορία του Mercedes-Benz. «Πρόκειται για το μοντέλο LP 321 με έτος κατασκευής 1962. Ο κινητήρας του είναι ο ΟΜ 352 με ιπποδύναμη 160 ίππων.

Το αμάξωμά του κατασκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη από τη βιοτεχνία «Η Μακεδονία Ο.Ε». Ταξινομήθηκε για πρώτη φορά στις 11/03/1963 και εργάστηκε κάνοντας υπεραστικό και τουριστικό έργο. Στη συνέχεια απασχολήθηκε στη μεταφορά προσωπικού και τέλος διαμορφώθηκε για σχολή οδηγών έως και το 2012 που παροπλίστηκε. Το 2017 αγοράστηκε από την εταιρεία μας και ανακατασκευάστηκε ριζικά».

Σύγκριση γενεών

Επιστρέφοντας στο πάρκινγκ της Hermes Tours, ο Κώστας θα παρκάρει το Mercedes-Benz LP 321 δίπλα από ένα τριαξονικό Mercedes-Benz Travego για να βγάλουμε τις ανάλογες φωτογραφίες. Σίγουρα η σύγκριση είναι ανόμοια, καθώς το Travego έχει όλες τις σύγχρονες ανέσεις για τους οδηγούς και επιβάτες. Ωστόσο, αυτό που λέμε και γράφουμε πάντα είναι ότι μακάρι και τα σύγχρονα λεωφορεία να δείξουν σε βάθος χρόνου την αξιοπιστία των παλιών, όπως για παράδειγμα το LP 321 της παρουσίασης.