Τροχοί & TIR

RAM 1500 TRX Monster Truck: Απολαυστικό Test Drive

Όταν στο περιθώριο της συγκριτικής δοκιμής για το «International Pick-Up Award» στην Κροατία πληροφορηθήκαμε ότι, θα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τα πρώτα RAM 1500 TRX που έφτασαν στην Ευρώπη,
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 13/02/2022 - 12:30
Κοινοποίηση στα Social Media
RAM 1500 TRX Monster Truck

Όταν στο περιθώριο της συγκριτικής δοκιμής για το «International Pick-Up Award» στην Κροατία πληροφορηθήκαμε ότι, θα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τα πρώτα RAM 1500 TRX που έφτασαν στην Ευρώπη, είχαμε την απορία πώς θα είναι στο δρόμο (και εκτός), ένα «αγροτικό» που φοράει τον δυνατότερο V8 κινητήρα παραγωγής στον κόσμο. Ναι, το ίδιο μηχανικό σύνολο με υπερσυμπιεστή των 6,2 λίτρων που «φοράει» το Dodge Demon, ένα όχημα που κάνει το 0-100 σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα, και ταπεινώνει –τουλάχιστον στην ευθεία– οποιαδήποτε εξωτική κατασκευή από τη Γηραιά Ήπειρο.

Τι ακριβώς όμως είναι το TRX;

Είναι με μία φράση η απάντηση της RAM στην πολυετή μονοκρατορία της Ford με το F-150 Raptor στην κατηγορία των pickup που παραπέμπουν σε εκδόσεις οχημάτων για ράλυ raid με πινακίδες για κανονική κυκλοφορία στο δρόμο. Στη RAM αποφάσισαν ότι, θέλουν κι αυτοί μερίδιο στο άνω άκρο της κατηγορίας, και απάντησαν με ένα σχεδόν… οργισμένο τρόπο.

Το TRX δεν θέλει απλά να επικρατήσει του ανταγωνισμού, θέλει να τον κατατροπώσει, ίσως ακόμη και να τον ταπεινώσει. Ποιος άλλος μπορεί να είναι ο λόγος ύπαρξης ενός full-size ελαφρού ημιφορτηγού που αποδίδει σχεδόν 300 hp περισσότερα από τον πλησιέστερο ανταγωνιστή; Κι αν ακόμη υπάρχουν αμφιβολίες, αρκεί να σηκώσεις το κάλυμμα του θηριώδους κινητήρα: στα πλαστικά μπροστά από το σύστημα ψύξης υπάρχει ανάγλυφος ένας τυραννόσαυρος που μασουλάει ένα… Raptor (προϊστορικός δεινόσαυρος, πρόγονος των πτηνών). Στο Τζουράσικ Παρκ λοιπόν της αυτοκίνησης, το TRX είναι ξεκάθαρα στην κορυφή της τροφικής αλυσίδας, τουλάχιστον μέχρι την έλευση ενός αντίστοιχα εξωφρενικού V8 Raptor που ακούγεται πως ετοιμάζει η Ford. Ο κινητήρας, είναι ένας Hemi με κομπρέσορα, στα 6,2 λίτρα (από 6,4 στην προηγούμενη γενιά) με ισχύ 702 hp, ροπή 880 Nm, ο οποίος, αν έχετε όρεξη, και χωρίς να πειραχθούν τα σωθικά του, φτάνει εύκολα τα 970 hp.

Το λυκόφως των ειδώλων

Το παλαβό με το TRX είναι πως ενώ, είναι επί της ουσίας ένα αγωνιστικό όχημα –μια ματιά κάτω από το δάπεδο αρκεί– με πινακίδες, πουλάει όσο όλοι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές σούπερκαρ μαζί: έχουν ήδη πωληθεί σε μερικούς μήνες 25.000 μονάδες και υπάρχουν παραγγελίες για επιπλέον 47.000.

Μόλις 150 μονάδες μπόρεσαν να στείλουν σε αρχικό στάδιο οι Αμερικανοί στην Ευρώπη, οι οποίες φυσικά είχαν πουληθεί από το προσπέκτους. Οι πελάτες θέλουν να αποκτήσουν όχι μόνο το καλύτερο pick-up που φτιάχτηκε ποτέ, αλλά και την με απόλυτη βεβαιότητα, τελευταία, «αγνή» εκδοχή του Hemi χωρίς κάποια μορφή υβριδικής ή ηλεκτρικής τεχνολογίας. Είναι κοινό μυστικό ότι, με τις νέες αντιρρυπαντικές νόρμες, δεν θα ξαναδούμε παρόμοιο όχημα. Και τι όχημα. Η αγριάδα και η ωμότητα που εκπέμπει δια ζώσης το TRX είναι δύσκολο να περιγραφούν. Όμορφο δεν το λες, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός. Ο προφυλακτήρας, οι γρίλιες και οι εισαγωγές αέρα στο καπό έχουν μοναδικό σκοπό να κατευθύνουν τη μέγιστη δυνατή ποσότητα αέρα στο χώρο του κινητήρα. Ο κινητήρας μπορεί να αντέξει πιέσεις ανάφλεξης έως 1.595 psi –το ισοδύναμο του να κάθονται πέντε μεσαία επιβατικά αυτοκίνητα πάνω στο κάθε πιστόνι ανά δύο σ.α.λ.

Η επίθεση στις αισθήσεις συνεχίζεται στο εσωτερικό της καμπίνας: κυριαρχούν η οθόνη των 12 ιντσών, από τις καλύτερες που έχουμε δει σε όχημα οποιασδήποτε κατηγορίας, και η αίσθηση ότι, οι σχεδιαστές αποφάσισαν πως το TRX θα είναι το πολυτελέστερο όχημα της αγοράς, ενώ το φινίρισμα είναι αψεγάδιαστο. Δεν έχει νόημα να αναφέρουμε τα έξτρα –από ρυθμιζόμενο σε κάθε παράμετρο head-up display, μέχρι το κορυφαίο ηχοσύστημα με τα 19 ηχεία και τα πιθανότατα καλύτερα καθίσματα σε όχημα παραγωγής και τα δεκάδες συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, ο εξοπλισμός είναι αυτοκρατορικός. Ειδικά στην κορυφαία έκδοση TR2, ενώ υπάρχουν και η (λέμε τώρα) βασική TR και η μεσαία TR1. Όπως συμβαίνει με πολλά άλλα αγαθά στις μέρες μας, η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών προτιμούν την TR2.

Κτήνος πρόσφυσης

Μελετώντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αρχικά είναι ο χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθεί το 0-100 που σοκάρει -4,5 δευτερόλεπτα για ένα όχημα που φλερτάρει (στεγνό) με τους τρεις τόνους στα 2.880 κιλά. Στις δοκιμές των μεγάλων αμερικανικών περιοδικών αλλά και σύμφωνα με όσα μας είπαν τα στελέχη της εταιρείας, ο χρόνος πέφτει εύκολα κάτω από τα 4 στα 3,7 δευτερόλεπτα. Αυτό, ιδωμένο από τη σκοπιά των ευρωπαϊκών ημιφορτηγών, που παλεύουν να φτάσουν τα 10 δευτερόλεπτα με +200 hp βάζει τα πράγματα στην θέση τους. Το TRX είναι 203,2 χιλιοστά πιο πλατύ από τα νορμάλ RAM 1500, το μετατρόχιο μεγαλύτερο κατά 152,4 χιλιοστά, τα φτερά στους θόλους των τροχών από συνθετικά υλικά και ο εμπρός άξονας μετακινήθηκε 20 χιλιοστά για να χωρέσουν τα τεράστια ελαστικά.

Με κλειστό το μεσαίο muffler στην εξαγωγή για να μην απελαθούμε από την Κροατία, η ανάρτηση κοντρολάρει γελοιωδώς εύκολα το… κήτος, ενώ αν βυθίσεις το γκάζι στο πάτωμα στις 4.000 με 4.500 σ.α.λ. ανοίγουν οι πύλες της κολάσεως. Το απόκοσμο κροταλητό του Hemi σε συνδυασμό με τα εκκωφαντικά «χσσσσς» του κομπρέσορα, θυμίζουν WRC αγωνιστικό της δεκαετίας των 00s και η ηχώ από τα σκασίματα που αντανακλώνται στα βράχια στην παραλιακή διαδρομή έξω από το Στάριγκραντ, σε κάνουν να νομίζεις ότι, είσαι πρωταγωνιστής στο Mad Max.

Μόνο όταν ηρεμήσεις και κινηθείς πιο ανέμελα, αντιλαμβάνεσαι κάποια πράγματα. Εδώ δεν έχεις να κάνεις με ένα αμερικάνικο pick-up που κάποιος tuner αποφάσισε να τζολέψει, αλλά με μία πολύ σοφιστικέ κατασκευή, με το καλύτερο σασί και την πιο εξελιγμένη ανάρτηση που τοποθετήθηκε ποτέ σε όχημα της κατηγορίας. Το πρώτο και μεγάλο σοκ για τον αδαή είναι ο τρόπος που περνάει η δύναμη στην άσφαλτο (και το χώμα). Το σπινάρισμα είναι άγνωστη λέξη –με χωμάτινα, ημιαγωνιστικά ελαστικά (35ιντσα Goodyear Wrangler Territory 325/65/R18 All-Terrain). Έχεις πιάσει τα 160 χλμ./ώρα –κόφτης, που μπορεί να μετακινηθεί έως τα 190 χλμ./ώρα– πριν προλάβεις να το σκεφτείς, και καθώς το τοποθετείς στη στροφή, λες, δε μπορεί θα πετάει ατελείωτα «μούτρα». Τίποτα, παραμένει ακλόνητο, και οι πλεύσεις είναι αμελητέες. Με το που σταθεροποιηθεί δε το τεράστιο αμάξωμα, είσαι έτοιμος να επιταχύνεις στην κορυφή της στροφής, χωρίς δράματα. Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι αυτονόητο για ένα όχημα τέτοιου μεγέθους. Έχουμε ένα pick-up με ισχύ όσο τα καλά ευρωπαϊκά με έξτρα 500 hp ή μια Carrera GT3, το οποίο επιταχύνει με το τιμόνι στριμμένο και περνάει όλη τη δύναμη στο οδόστρωμα χωρίς δράματα.

Για να γίνουν όλα αυτά, φροντίζουν τα αμορτισέρ Bilstein Black Hawk e2 με την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη απόσβεση. Αντιδρούν και προσαρμόζονται σε φορτία από 10 έως 1.000 κιλά στον κάθε τροχό, κάτι που σημαίνει ότι μετακινείσαι με άνεση VIP limo στην εθνική και μπορείς να πραγματοποιείς άλματα εκτός δρόμου όλη μέρα χωρίς δεύτερη σκέψη. Αν αρχίζεις να παίζεις με τα λεγόμενα «performance pages» –ρυθμίσεις για τη γραμμή μετάδοσης κίνησης και το σασί– στην επαφική οθόνη, νιώθεις το σασί να σφίγγει και την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης να αλλάζει σχεδόν στις παλάμες σου.

Οι αλλαγές στην αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου είναι πάντα στο σωστό timing, αλλά στη χειροκίνητη λειτουργία είναι σοκαριστικά γρήγορες. Στα ανεβάσματα νιώθεις σαν κάποιος να σε μαστιγώνει στην πλάτη. Εκτός δρόμου, είναι σχεδόν εξωπραγματικό. Με τα μεγαλύτερα φρένα και αμορτισέρ που έχουν τοποθετηθεί σε pick-up, αγωνιστικά ημιαξόνια, ελάχιστη απόσταση από το έδαφος 301 χιλιοστά, τη μεγαλύτερη ελευθερία άρθρωσης σε αυτοκίνητο παραγωγής, και τον heavy duty Dana 60 συμπαγή πίσω άξονα, δεν έχουμε και πολλά να σημειώσουμε –το TRX μπορεί να συμμετάσχει ακόμη και σε εκδήλωση rock crawling, σχεδόν χωρίς μετατροπές.

Στο τέλος του διημέρου που το είχαμε στα χέρια μας, πέρα από το ξεσάλωμα, μας έμεινε η ποιότητα συναρμογής. Το υποβάλλαμε σε βασανιστήρια και περάσαμε πάνω από βράχους, 15 συνολικά δημοσιογράφοι και όλη η ομήγυρη μηχανικών από τις εταιρείες που παρευρίσκονταν στη δοκιμή (για το pick-up της χρονιάς) στην Κροατία. Δεν έκανε κιχ, ενώ ήταν λες και μόλις είχε βγει από την αντιπροσωπεία. Οπότε η τετραετής εγγύηση που το συνοδεύει μόνο έκπληξη δεν προκαλεί. Όπως κάθε τι μοναδικό, η αγορά και χρήση του 1500 TRX κοστίζουν. Πόσο; Πολύ, χονδρικά γύρω στις 165.000 ευρώ (με ΦΠΑ) στη Γερμανία, τιμή που δικαιολογείται αν σκεφτείς ότι, ο κινητήρας από μόνος του κοστίζει όσο ένα μεσαίο αυτοκίνητο. Υπολογίστε τέλος, μέση κατανάλωση 25 λίτ./100 χλμ. στην πόλη με ελαφρύ πόδι.

Με τη συζήτηση να περιστρέφεται γύρω από τον εξηλεκτρισμό και στα επαγγελματικά οχήματα, και τις μηδενικές εκπομπές ρύπων, μπορεί να πέσει φωτιά να μας κάψει, αλλά το Ram 1500 TRX δεν είναι μόνο ένα συγκλονιστικό όχημα, αλλά το καλύτερο ελαφρύ ημιφορτηγό που φτιάχτηκε ποτέ. Κοιτάζει με χαιρέκακη περιφρόνηση τους πάντες, καθώς είναι με χαοτική διαφορά το ισχυρότερο και πιο γρήγορο, έχει συγκλονιστική πρόσφυση σε όλα τα τερέν, το πιο πολυτελές, και «φοράει» ένα κινητήρα με εξωπραγματική απόδοση. Δύσκολα μπορεί να φανταστεί κάποιος πιο ταιριαστό αποχαιρετισμό στα όπλα για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης όπως τον ξέραμε. T

Τι κάνει η RAM στην Ευρώπη

Λίγο πριν οδηγήσουμε το TRX, είχαμε μία συνομιλία με ένα παλιό γνώριμο, τον Domenico Gostoli, που έχει περάσει από διάφορες θέσεις στην FCA, αλλά τον συνηθίσαμε κυρίως στη Fiat Professional. Από τη νέα του θέση, ως υπεύθυνος των Dodge και RAM για την Ευρώπη –«ευρασιατική» περιοχή όπως μας διευκρινίζει– η ευθύνη του είναι να διευρύνει το αποτύπωμα των δύο brands, που πλέον ανήκουν στον όμιλο Stellantis, στην περιοχή. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν μόνο τρεις επίσημοι (εγκεκριμένοι από τον όμιλο Stellantis) εισαγωγείς –σε Σουηδία, Ιταλία και Γερμανία– με γύρω στα 300 πιστοποιημένα σημεία σέρβις. Η RAM εισήλθε στην ευρωπαϊκή αγορά το 2012, και έκτοτε, οι πωλήσεις αυξάνονται συνεχώς, κυρίως με τα οχήματα της σειράς 1500.

«Έχουμε δύο μεγάλες προκλήσεις, να χτίσουμε ένα πιο πυκνό δίκτυο, και να εδραιωθούμε στη συνείδηση των επαγγελματιών, του αγοραστικού μας κοινού δηλαδή». Κάτι που ήδη συμβαίνει, αλλά, σχεδόν αποκλειστικά στις αγορές της αμερικανικής ηπείρου –η RAM πουλάει πάνω από 830.000 pick-up το χρόνο, αλλά μόνο μερικές χιλιάδες από αυτά ταξινομούνται σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Τα στελέχη της εταιρείας θεωρούν ότι, αυτό πρέπει να αλλάξει, καθώς η RAM έχει αλλάξει συνολικά επίπεδο: η εταιρεία για πρώτη φορά βρέθηκε στην κορυφή της περίφημης έρευνας αξιοπιστίας για νέα μοντέλα της J.D. Power, εκθρονίζοντας ονόματα όπως η Lexus. Όσο για το TRX; Όταν ανακοινώθηκε η επίσημη εισαγωγή του στην Ευρώπη, η συνολική παραγωγή των περίπου 1.000 μονάδων για φέτος και το 2022 εξαντλήθηκε μέσω προ-παραγγελιών σε μερικά λεπτά.

PreviousNext