Ένα πλήθος μηχανικών συστημάτων, κινητήρων, σασμάν, αεροδυναμικών εξαρτημάτων, «πακέτων οικονομίας» υπόσχονται σήμερα τη μείωση της κατανάλωσης ενός φορτηγού έναντι του ανταγωνισμού. Ωστόσο, η μεγαλύτερη και πιο μετρήσιμη οικονομία στην κατανάλωση γίνεται από το Γραφείο, πριν ακόμη ξεκινήσει δρομολόγιο το φορτηγό.
Πρόκειται για ορισμένους παράγοντες που γνωρίζουν καλά οι υπεύθυνοι των στόλων φορτηγών των μεγάλων επιχειρήσεων και με τη σωστή εφαρμογή τους μειώνουν άμεσα ή έμμεσα την κατανάλωση των φορτηγών.
Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες;
1. Εκπαίδευση Οδηγών. Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτεί, πώς να εκμεταλλεύονται στο άριστο την κινητική ενέργεια του οχήματος, την οδήγησή του στο αριστερό κάτω άκρο της πράσινης ζώνης του στροφόμετρου και πώς να χειρίζονται σωστά τα διαθέσιμα συστήματα εξοικονόμησης καυσίμου (rolling, cruise control κ.α.).
Αν, λοιπόν, το φορτηγό και τα συστήματα που διαθέτει είναι άγνωστα στον οδηγό, απαιτείται ένα σύντομο σεμινάριο από τον fleet manager ή εκπρόσωπο της αντιπροσωπείας.
2. Προσωπικό Φόρτωσης. Οι υπεύθυνοι φόρτωσης των εμπορευμάτων, είτε από ράμπα, είτε με κλαρκ, θα πρέπει να γνωρίζουν το βάρος κάθε παλέτας και να προβαίνουν στη σωστή κατανομή των παλετών (άρα και του βάρους) στο χώρο φόρτωσης του φορτηγού, φροντίζοντας το τμήμα πάνω από τους κινητήριους άξονες να δεχτεί το περισσότερο βάρος. Στην περίπτωση των συρμών, το βάρος θα πρέπει να κατανέμεται στο εμπρός μέρος του επικαθήμενου, ώστε να μεταφέρεται στο πέταλο και στον κινητήριο άξονα (μονό ή συζυγή), καθώς, βέβαια, και πάνω στους άξονες του τρέιλερ. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην κατανομή των βαρών για να αποτραπεί η κατ’ άξονα υπέρβαση βάρους.
Αυτή η σωστή κατανομή του βάρους, βοηθάει το σύστημα μετάδοσης να προβαίνει έγκαιρα στις αλλαγές των σχέσεων και να κατανέμει μόνο την απαιτούμενη ροπή στους άξονες κίνησης, χωρίς να προκαλούνται συχνά ανεβοκατεβάσματα των στροφών που μεταφράζονται σε αύξηση της κατανάλωσης.
Στα οχήματα με χειροκίνητο κιβώτιο, ισχύει το ίδιο, δηλαδή όσες περισσότερες φορές ο οδηγός πρέπει να κάνει αλλαγή ταχύτητας, να φρενάρει ή να επιταχύνει, ωστόσο αυξάνει την κατανάλωση.
3. Επιλογή Δρομολογίου. Από τους σπουδαιότερους παράγοντες εξοικονόμησης καυσίμου είναι η σωστή επιλογή δρομολογίου. Εντός πόλεων, η κίνηση σε μποτιλιαρισμένους δρόμους, αυξάνει την κατανάλωση. Εκτός πόλεων, για μεγάλες αποστάσεις, πρέπει να επιλέγονται διαδρομές με ήπιο, ομαλό δηλαδή γεωγραφικό ανάγλυφο, χωρίς παρατεταμένες ανηφόρες και συνεχείς στροφές. Είναι προτιμητέα μια διαδρομή, στην οποία το όχημα θα κινηθεί με σταθερή μέση ωριαία ταχύτητα και λίγες αλλαγές ταχυτήτων, έστω κι αν αυτή η διαδρομή είναι χιλιομετρικά μεγαλύτερη – περίπου σε ποσοστό μέχρι 15% σε σχέση με την χιλιομετρική απόσταση μιας «δύσβατης» διαδρομής.
4. Φορτία Επιστροφής. Ωστόσο, ο καταλυτικής σημασίας παράγοντας στην επιλογή της διαδρομής είναι η ύπαρξη σημείων φορτίων επιστροφής. Θα μπορούσε δηλαδή το φορτηγό να διανύσει μια σχετικά μικρή απόσταση από το σημείο που ξεφόρτωσε προκειμένου να παραλάβει άλλο φορτίο με προορισμό την έδρα του. Τα φορτία επιστροφής είναι πάντα περιζήτητα, ακριβώς γιατί έρχονται να καλύψουν μεγάλο μέρος του κόστους επιστροφής, άρα και της κατανάλωσης που ευθύνεται για το 30% του συνολικού κόστους λειτουργίας του φορτηγού.
5. Επιλογή πρατηρίου καυσίμου ή προμηθευτή καυσίμου. Είναι γνωστό, ότι οι τιμές πώλησης του πετρελαίου κίνησης διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή και από εταιρεία σε εταιρεία. Αν δεν έχετε δική σας αντλία στο ντεπό, τότε θα πρέπει να κάνετε επιλογή πρατηρίου και εταιρείας (πετρελαιοειδών). Κριτήριο η αξιοπιστία στην ποιότητα του καυσίμου και η τιμή του. Αν αγοράζετε μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, αλλά η τιμή δεν είναι διαπραγματεύσιμη για τυπικούς λόγους, τότε μπορείτε να ζητήσετε μεγάλη έκπτωση σε άλλες υπηρεσίες του πρατηρίου, όπως είναι το πλύσιμο των φορτηγών - αν φυσικά διαθέτει πλυντήριο.
Πάντως, η εγκατάσταση δεξαμενής πετρελαίου και αντλίας φουλαρίσματος μέσα στη μεταφορική ή στην εμπορική εταιρεία που διαθέτει στόλο φορτηγών είναι η πιο ασφαλής ενέργεια για να έχετε την όσο το δυνατόν χαμηλότερη τιμή καυσίμου, αλλά και σταθερή ποιότητα.