Test Drive: VOLVO FM 430 - FH 440 - FH16 580

ALICANTE (Ισπανία): Δοκιμή

Τα νέα υψηλά στάνταρ οδήγησης των VOLVO που έχουν ως επίκεντρο κυρίως τον οδηγό, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να βιώσουμε, δοκιμάζοντας τα αυτοκίνητα της σουηδικής μάρκας στη Νότια Ισπανία σε μια μικτή διαδρομή 240 χλμ. που περιελάμβανε αυτοκινητόδρομο, επαρχιακό δίκτυο, αλλά και αστικό περιβάλλον.

Με 11λιτρο 430

Στο πρώτο κομμάτι βρεθήκαμε στην καμπίνα του FM 430, έναν τριαξονικό (6x2) τράκτορα με κοτσαρισμένο ένα σιλοφόρο τρέιλερ (γελάδα). Στα στοιχεία που συνόδευαν το αυτοκίνητο, διαβάσαμε ότι αυτό κινείται από τον νέο 11λιτρο κινητήρα Euro 5 της Volvo, απόδοσης 430 HP.

Ο συνδυασμός ήταν στους 40 τόνους με τους 8 (8.060 kg) να είναι το απόβαρο του αυτοκινήτου.

Οι πρώτες ρυθμίσεις του οδηγού, κάθισμα, τιμόνι, καθρέφτες, έγιναν πολύ γρήγορα. Το τιμόνι ειδικά δίνει την καλύτερη επιθυμητή θέση καθώς δεν ρυθμίζεται με συγκεκριμένες σκάλες (π.χ. 3 ή 4) αλλά όπου ακριβώς ο οδηγός βολεύεται. Στο αριστερό πόδι υπάρχει το μικρό πεντάλ ρύθμισης, το οποίο πατώντας το απελευθερώνει τελείως το τιμόνι που σταθεροποιείται στην επιθυμητή θέση αφήνοντας το πεντάλ. Με τον ίδιο τρόπο ρυθμίζονται και τα τιμόνια στα FH.

Το κάθισμα τώρα, ρυθμίζεται με το χέρι, ενώ οι καθρέφτες ηλεκτρικά. Η εξασφάλιση ευρείας ορατότητας είναι γεγονός χάρη στους νέους καθρέφτες των κοινοτικών οδηγιών που επιβάλουν τα κρύσταλλα να είναι μεγαλύτερα και ευρυγώνιας τεχνολογίας. Οι ίδιοι βέβαια καθρέφτες υπάρχουν σ' όλα τα μοντέλα των νέων Volvo. Ο καθρέφτης προφυλαχτήρα, επιβεβαιώνει ότι ο χώρος μπροστά είναι ελεύθερος για ξεκίνημα.

Το αυτοματοποιημένο I-Shift είναι από τα καλύτερα στην χρήση του. Η Volvo διατηρεί τη χάρη του λεβιέ για τους οδηγούς που θέλουν εκεί στο δεξί τους χέρι να αισθάνονται την παρουσία ενός λεβιέ αντί ενός κουμπιού.

Καλοσχεδιασμένο λοιπόν το λεβιεδάκι της Volvo, το μετακινούμε κατά 2 χιλιοστά από τη θέση parking στο «νεκρό», βάζουμε μπροστά τον κινητήρα, άλλη μια κίνηση 2 χλστ. στη θέση «αυτόματο», λύνουμε, τελευταία ματιά στους καθρέφτες και φεύγουμε.

Το βάρος των 40 τόνων και η σωστή ταχύτητα που παίρνει αυτόματα το κιβώτιο, κάνει εξαιρετικά απαλό το ξεκίνημα,  χωρίς το παραμικρό τιναγματάκι. Να σημειώσουμε, ότι η ροπή που φτάνει μέχρι τα 2.100 Nm κρίνεται αρκετά ικανοποιητική, γιατί, όπως διαπιστώσαμε αργότερα και σε ανηφορικά κομμάτια, ο δείκτης στο στροφόμετρο παρέμεινε χαμηλά στην αρχή μέχρι τη μέση της πράσινης ζώνης.

Στο σημείο αυτό, να επαναλάβουμε, ότι το αυτοκίνητο εξοπλιζόταν με 11λιτρο κινητήρα και μπορούμε να διακινδυνεύσουμε μια σύγκριση με τον 13λιτρο των 440 HP και ροπής 2.200 Nm ενός FH 440, που οδηγήσαμε αμέσως μετά, ακριβώς με το ίδιο μικτό βάρος και με το ίδιο ακριβώς βήμα. Να πούμε λοιπόν ότι η διαφορά των 10 HP και των 100 Nm ροπής στον 13λιτρο έγινε αισθητή στα ανηφορικά κομμάτια όπου ο κινητήρας δούλεψε (στο FH 440) σε περίπου 200-300 στροφές λιγότερες και πιθανότατα το I-Shift, έκανε λιγότερες αλλαγές χάρη στη μεγαλύτερη επάρκεια ροπής που δεχόταν. Καταλαβαίνουμε, ότι θα ήταν χρήσιμο να είχαμε μια παράλληλη σύγκριση και της κατανάλωσης, αλλά αυτό δεν ήταν εφικτό. Εκτιμούμε πάντως, ότι η διαφορά υπέρ του 11λιτρου -που άλλωστε είναι και κατά 140 κιλά ελαφρύτερος του 13λιτρου- θα είναι μεν αξιοσημείωτη, αλλά με ερωτηματικό στο κατά πόσο, ο έλληνας ειδικά αυτοκινητιστής, θα ήθελε να στερηθεί τη διαφορά των δύο λίτρων που χωρίζει τους δύο κινητήρες, όταν μάλιστα για τον 13λιτρο έχουν κιόλας κυκλοφορήσει θετικά σχόλια.

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην καμπίνα του FM 430 με την αγελάδα, για να τονίσουμε, ότι η ευκολία στην οδήγηση και η άνεση του οδηγού έχουν σημαντικά βελτιωθεί, ειδικά στη συγκεκριμένη καμπίνα των Globetrotter LXL (τύπος L2H3) ως προς το επίπεδο εξοπλισμού και την εσωτερική διαρρύθμιση, σε σχέση με την Globetrotter XL που γνωρίσαμε στο FH 440.

Για τις διαφορές τους να σημειώσουμε ότι η καμπίνα LXL είναι κατά 15 εκατ. μακρύτερη σε σχέση με την προηγούμενη των FM, έχει καλύτερη εργονομία και ταυτόχρονα δέχεται τον επιπλέον εξοπλισμό της καμπίνας των FH.

Με δυο λόγια, η Volvo προσφέρει για τα FM έναν νέο κινητήρα, τον 11λιτρο, το οποίο τοποθετεί κάτω από καμπίνες εξίσου σύγχρονες με αυτές της σειράς FH.

Να προσθέσουμε επίσης, ότι και τα δύο αυτοκίνητα, απέδειξαν (και πάλι) ότι το μηχανόφρενο της Volvo δεν παίζεται. Το κράτημα που δίνει στο αυτοκίνητο είναι εντυπωσιακό και αποτελεί κατά την γνώμη μας πολύ βασικό συν για την Volvo.

Στα βασικά επίσης πλεονεκτήματα, πρέπει ν' αναφέρουμε την άψογη συμπεριφορά στον δρόμο. Υπόψη, ότι τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε ήταν με 6 φούσκες πίσω και παραβολικά φύλλα μπροστά, τα δισκόφρενα ήταν σε όλους τους τροχούς, στη διάθεσή μας είχαμε και Hill Start (σύστημα να μην φεύγει πίσω το αυτοκίνητο στο ξεκίνημα πάνω σε ανηφόρα). Η δύναμη της πέδησης ελέγχεται και κατανέμεται σωστά χάρη στο EBS και το Brake Blending.

Στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Νοεμβρίου που κυκλοφορεί δοκιμάζουμε και το FH16 580 6x2 και  παρουσιάζουμε αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά και των 2 μοντέλων.