Τροχοί & TIR

BusWorld 2015

Η Busworld 2015 στο Κορτράικ του Βελγίου ήταν η πλέον πετυχημένη όλων των εποχών. Με 35.000 επαγγελματίες επισκέπτες, η 23η εκδοχή της μεγαλύτερης διοργάνωσης αποκλειστικά για λεωφορεία, σε παγκόσμι
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τρίτη 01/12/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Busworld 2015 στο Κορτράικ του Βελγίου ήταν η πλέον πετυχημένη όλων των εποχών. Με 35.000 επαγγελματίες επισκέπτες, η 23η εκδοχή της μεγαλύτερης διοργάνωσης αποκλειστικά για λεωφορεία, σε παγκόσμιο επίπεδο, ήταν η μεγαλύτερη από ενάρξεως του θεσμού πριν από 44 χρόνια. Οι εκθέτες έφτασαν τους 411, και προέρχονταν από 36 χώρες, περιλαμβανομένης και της Ελλάδας χάρη στην συμμετοχή της εταιρείας ΝΙΚΑΣ.

Το κυρίαρχο θέμα της έκθεσης ήταν ξεκάθαρα τα λεωφορεία με «εναλλακτική» γραμμή μετάδοσης κίνησης και, κυρίως, τα 100% ηλεκτρικά. Όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές παρουσίασαν τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό, με δύο σημαντικές εξαιρέσεις.

Οι κυρίαρχοι της ευρωπαϊκής αγοράς, Mercedes και ΜΑΝ ανακοίνωσαν ότι, εξελίσσουν αντίστοιχα μοντέλα τα οποία θα παρουσιάσουν μελλοντικά. Ο λόγος είναι ότι, σύμφωνα με τα στελέχη των δύο εταιρειών, καμία τεχνολογία (ειδικά των μπαταριών) δεν είναι «ώριμη» για εμπορική χρήση ευρείας κλίμακας αυτή τη στιγμή και η απόσβεση της επένδυσης σχεδόν αδύνατη για τον πελάτη.

Για τα λεωφορεία φυσικού αερίου όμως, είναι ξεκάθαρο ότι, δείχνουν να επικρατούν ως η πιο αξιόπιστη και εμπορικά βιώσιμη λύση για μείωση των εκπομπών ρύπων και αύξηση της αποδοτικότητας.

DAIMLER BUSES

Mercedes-Benz και Setra είχαν σημαντικές πρεμιέρες να επιδείξουν στο Βέλγιο. Κυριότερη ανάμεσά τους, η πρώτη παρουσίαση στο κοινό του νέου αστικού Citaro NGT με κινητήρα φυσικού αερίου. Το νέο μοντέλο χαρακτηρίζεται από τη σημαντική πρόοδο που έχει να επιδείξει σε θέματα που γενικά επηρεάζουν την εκμετάλλευση των CNG λεωφορείων.

Έχει χαμηλό απόβαρο, δεν υστερεί σε αριθμό καθισμάτων συγκρινόμενο με ένα αντίστοιχο λεωφορείο με πετρελαιοκινητήρα και έχει παραπάνω από επαρκή αυτονομία. Ο νέος κινητήρας Μ 936 είναι χωρητικότητας 7,7 λίτρων και η μέγιστη ισχύς φτάνει τα 302 hp. Το λεωφορείο περνά άμεσα σε μαζική παραγωγή τόσο ως μονό Citaro NGT όσο και ως αρθρωτό Citaro G NGT. Ανάμεσα στις τεχνολογικές καινοτομίες περιλαμβάνονται τα φώτα LED και τα ρεζερβουάρ για το αέριο που είναι κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά. Ανάμεσα στα εκθέματα, υπήρχαν τα υπ’αριθμόν 10.000 Travego και Tourismo, νούμερα που συνιστούν ρεκόρ στις ταξινομήσεις τουριστικών λεωφορείων.

Η Setra είχε και αυτή πρεμιέρες, με το μεγάλο 14μετρο S 418LE MultiClass business, με κινητήρες ισχύος έως 394 hp και μηχανικά, αυτοματοποιημένα και αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Το πιο εντυπωσιακό έκθεμα ήταν πάντως ένα TopClass (S 516 HDH) με τα νέα κορυφαία καθίσματα της εταιρείας τύπου Ambassador. Το «κοντό» S 511 HD με διάταξη 34 καθισμάτων διέθετε δύο τραπέζια και αντικριστή διάταξη καθισμάτων «club».

 ΜΑΝ-NEOPLAN

Πολλά και σημαντικά νέα από τη ΜΑΝ. Μερικούς μήνες μετά από την πρεμιέρα στην Τουρκία, όπου και οδηγήσαμε το νέο MAN Lion’s Intercity, το περιαστικό –για χρήση είτε σε transfer, ή σχολικό– λεωφορείο έκανε την πρεμιέρα του στο κοινό στην Busworld του Βελγίου.

Το λεωφορείο είναι από τα πλέον σημαντικά νέα μοντέλα για την εταιρεία που τονίζει σε κάθε ευκαιρία ότι, αναμένεται να είναι αυτό με τα χαμηλότερα κόστη χρήσης στην Ευρώπη με «μπόνους» τον λέοντα στη μάσκα.

Δύο εκδόσεις υπήρχαν στον εκθεσιακό χώρο, στα 12 και 13 μέτρα, αμφότερα με τον D0836 κινητήρα με ισχύ 290hp, και το ZF EcoLife αυτόματο κιβώτιο.

Τα αστικά Lion’s City είναι ανανεωμένα, με σειρά από σημαντικές προσθήκες τόσο ως προς τις μεταφορικές δυνατότητες όσο και μηχανικά μέρη. Η μεταφορική δυνατότητα επιβατών είναι ελαφρά αυξημένη, τα καθίσματα είναι νέου τύπου από την Isri, οι πόρτες είναι αυξημένης αντοχής. Νέο είναι το αυτόματο σύστημα start-stop. Στο Βέλγιο επισημοποιήθηκε και η πρόθεση της εταιρείας να παρουσιάσει «φουλ» ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο το 2017.

Η Neoplan είχε λεωφορεία με VIP εξοπλισμό που «χτίζονται» στο ειδικό τμήμα της εταιρείας στο Πλάουεν. Ο πελάτης μπορεί να διαμορφώσει το σαλόνι κατά βούληση, όπως με το υπερπολυτελές Skyliner με μόλις 18 καθίσματα (exclusive plus) τραπέζια με ρύθμιση ύψους και φουλ εξοπλισμένη κουζίνα στον πρώτο «όροφο».

IVECO

Στον χώρο της Iveco Bus η ατμόσφαιρα ήταν ενθουσιώδης με όλη τη γκάμα σε πλήρη παράταξη και σε περίοπτη θέση το Magelys Pro που απέσπασε την κορυφαία διάκριση «Λεωφορείο της Χρονιάς 2016». Υπήρχαν επίσης διάφορες εκδόσεις του Crossway (Line), το αστικό χαμηλού δαπέδου Urbanway, και το minibus Daily Tourys με το νέο 8άρι αυτόματο κιβώτιο. Έκπληξη για τους επαγγελματίες επισκέπτες ήταν το ηλεκτρικό Daily Electric των 16 καθισμάτων στα 7,2 μέτρα μήκους. Υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης μιας ή δύο μπαταριών με αυτονομία που σύμφωνα με την εταιρεία αγγίζει τα 160 χιλιόμετρα.

SCANIA

 Η Scania είχε συνολικά μία από τις πιο εντυπωσιακές παρουσίες των τελευταίων ετών. Η γκάμα είναι πιο εκτεταμένη από ποτέ πριν, ιδίως στα λεωφορεία με εναλλακτικά καύσιμα. Το υβριδικό Scania Citywide LE 9χαμηλής εισόδου με κινητήρα βιοντίζελ, παρουσιάστηκε στην Busworld όπως επίσης και το oλοκαίνουργιο Scania Interlink, για χρήση intercity με Euro 6 κινητήρα φυσικού αερίου, ισχύος 320 hp. Όπως λένε και τα στελέχη της εταιρείας, το λεωφορείο σχεδιάστηκε με ειδικότητα στο «να τα κάνει όλα».

Προσφέρεται σε 3 ύψη αμαξώματος –Low Decker, Medium Decker και High Decker– με πολλές επιλογές από τα 11 έως τα 13 μέτρα, καθώς και δυνατότητα επιλογής από τον πελάτη για τη θέση της μεσαίας πόρτας. Μέσα στο 2016, το Interlink θα αντικαταστήσει τα Scania OmniExpress. Oι κινητήρες είναι οι γνωστοί 9λιτροι και 13λιτροι, που θα διατίθενται και για χρήση με βιοαέριο, βιοαιθανόλη και βιοντίζελ. Στα τουριστικά τέλος το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στο Scania Touring με τον «μόνο SCR»κινητήρα των 450 hp.

SOLARIS

Ασταμάτητοι οι Πολωνοί, είχαν αρκετά λεωφορεία σε πρεμιέρα. Το νέο Urbino που λανσαρίστηκε πρόσφατα, επεκτείνει τη γκάμα του, σε διάφορες εκδόσεις. Πρεμιέρα για την intercity έκδοση, και την 100% ηλεκτρική. Η Solaris διαθέτει πλέον μεγάλη εμπειρία στα ηλεκτρικά αστικά καθώς έχει παρουσιάσει κάμποσα. Αυτό που τους αιφνιδίασε όλους ήταν πάντως η σχεδιαστική μελέτη concept midibus. Το πρωτότυπο έχει «χτιστεί» πάνω σε σασί DAF LF, και «φοράει» τον τετρακύλινδρο DAF PX5 των 4,5 λίτρων σε εκδόσεις ισχύος από 152 έως 213 hp. Το συνολικό μήκος είναι 8,2 μέτρα, με τον κατασκευαστή να ανακοινώνει πως έπεται και άλλη έκδοση στα 9,6. Το 8μετρο μπορεί να μεταφέρει έως και 31 επιβάτες.

VAN HOOL

Προσθήκη τρίτου άξονα στη σειρά EX που έκανε το ντεμπούτο της πέρυσι στο Αννόβερο για τον Βέλγο κατασκευαστή. Τα νέα, μεγαλύτερου μήκους μοντέλα, είναι τα EX16H και EX17H στα 13,4 και 14,2 μέτρα, με τον 11λιτρο κινητήρα της DAF MX11, σε έκδοση ισχύος 435 hp. Ο μεγαλύτερος, τοποθετείται από εδώ και στο εξής, και στα τουριστικά TX.

 VDL

Απόλυτος πρωταγωνιστής στο περίπτερο της ολλανδικής VDL, το νέο διώροφο Futura FDD2 σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα. Το εντυπωσιακό όχημα προσφέρεται σε δύο μήκη (13,1 και 14,1 μέτρα) και σύμφωνα με τον κατασκευαστή καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα πολυτελές και αποδοτικό. Στα υπόλοιπα τουριστικά υπήρχαν το FHD2 στα 14 μέτρα, το 13μετρο FMD2 και από εκεί και πέρα όλη η γκάμα των αστικών Citea. Κι εδώ ηλεκτρικό (Citea Electric) και μάλιστα στην facelift μορφή του.

VOLVO

Το ηλεκτρικό λεωφορείο που είχε δείξει πρόσφατα σε μορφή πρωτοτύπου η σουηδική εταιρεία εμφανίστηκε στην τελική του μορφή στο περίπτερο της Volvo. Ονομάζεται 7900 Electric και εντάσσεται στη σειρά των «7900». Σε αυτή συμπεριλαμβάνονται τα 7900 Hybrid Electric και 7900 Hybrid. Η Volvo εστιάζει πλέον ξεκάθαρα στα ηλεκτρικά λεωφορεία και γεμίζει την αντίστοιχη γκάμα. Τα «προχωρημένα» ηλεκτρονικά συστήματα της Volvo Trucks εμφανίζονται πλέον και στα λεωφορεία του κατασκευαστή. Τελευταία προσθήκη, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης Volvo Dynamic Steering (VDS). Τα οφέλη στην άνεση του οδηγού και το μανουβράρισμα αναμένεται να είναι σημαντικά. Όπως και στα φορτηγά, ένα ηλεκτρικό μοτέρ δουλεύει ταυτόχρονα με τηγ υδραυλική αντλία και απορροφά τις ανωμαλίες από το οδόστρωμα και σχεδόν εξαφανίζει τους κραδασμούς στη στεφάνη του τιμονιού. Πολύ σημαντικό και το γεγονός ότι, μειώνει την αδράνεια κατά 75% -η σχεδόν αυτόματη επαναφορά που το χαρακτηρίζει, κάνει π.χ., την όπισθεν παιχνιδάκι.

OTOKAR

Από τους Τούρκους κατασκευαστές,η Otokar έδειξε τη μεγαλύτερη πρόοδο σε κάποιες από τις πλέον δύσκολες ευρωπαϊκές αγορές, διπλασιάζοντας σχεδόν σε κάποιες περιπτώσεις τις ταξινομήσεις της –Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία. Αρκετά τα εκθέματα, με τα τελευταία Navigo, Vectio και Kent, και σε πρεμιέρα το αρθρωτό Kent C στα 18 και 18,75 μέτρα. Πρόκειται για το πιο σημαντικό μοντέλο της εταιρείας, αφού είναι η πρώτη φορά που εταιρεία από τη χώρα παρουσιάζει 18μετρο αστικό με σαφείς βλέψεις στην αγορά της Ε.Ε. Κινητήρας κι εδώ ο 11λιτρος της DAF με τη μεταφορική δυνατότητα να φτάνει στους 164 επιβάτες.

TEMSA

Σχεδόν όλη τη γκάμα έφερε στο Βέλγιο η Temsa. Σε πρεμιέρα τα Marathon και MD7.Το Maraton είναι ένα υπερυψωμένο (3,9 μ.) τουριστικό με πολύ υψηλές βλέψεις για την ευρωπαϊκή αγορά. Θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις μήκους στα 12,36 και 13 μέτρα, με συνολική χωρητικότητα για τις αποσκευές έως 14 κυβικά μέτρα. Κινητήρας είναι ο 11λιτρος Euro 6 της DAF. Το MD7 είναι ένα μικρού μήκους (7,7 μέτρα) midi, με τις υπόλοιπες διαστάσεις όμως να παραπέμπουν σ κανονικό τουριστικό –ύψος 3,35 και πλάτος 2,4 μέτρα. Τοποθετείται στη γκάμα κάτω από το MD9. Μπορούν να τοποθετηθούν έως και 33 καθίσματα, και κινητήρας είναι 180hp της Cummins και το κιβώτιο χειροκίνητο

.ISUZU

Επίδειξη ισχύος και από τη γνωστή μας Isuzu, με πραγματική παρέλαση μοντέλων. Novociti, Citibus, Citiport, Novo Ultra, Turqoise,Visigo κ.α. Νέα ήταν η έκδοση Visigo Interurban και το 12μετρο Citiport με κινητήρα 280 hp της Cummins. Η Isuzu διαθέτει πλέον μία πλήρη γκάμα με μοντέλα στα 7,3 μέτρα, στα 7,7 στα 9,5 κ.ά.

SPHEROS

Σημαντικές καινοτομίες από τη γνωστή Spheros στην Busworld, με σημαντικότερη ανάμεσά τους, το πιο προηγμένο σύστημα κλιματισμού για υβριδικά και ηλεκτρικά λεωφορεία. Εκτός από την κλιματιστική μονάδα Revo-E Global, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το νέο front box αλουμινίου, η νέα γενιά καταπακτών, και το αυτάρκες σύστημα ψύξης μπαταρίας.

IRIZAR

Για πρώτη φορά στην ιστορία της διοργάνωσης, η Irizar δεν έδειξε λεωφορεία που χτίζει πάνω σε σασί άλλων κατασκευαστών, αλλά τα αποκαλούμενα «Integral» -αυτά δηλαδή στα οποία φτιάχνει και το σασί και το ημιαυτοφερόμενο. Τα σημαντικά νέα αφορούν στο νέο i8 που το 2016 αντικαθιστά το δημοφιλές PB που γνωρίζουμε και στην Ελλάδα. Το νέο τουριστικό των Ισπανών χαρακτηρίζεται από την «προχωρημένη» αισθητική, ειδικά του εμπρός μέρους. Θα διατίθεται στα 13,2 και 15 μέτρα (τριαξονικό), με τους μεγαλύτερους DAF κινητήρες των 13 λίτρων, με ισχύ έως και 508 hp. Το ηλεκτρικό αστικό i2e οδεύει προς μαζική παραγωγή.

NIKAS

Η εταιρεία Α. ΝΙΚΑΣ ΑΕ συμμετείχε στην έκθεση Busworld παρουσιάζοντας ένα πολυτελές mini bus σε πλαίσιο MercedesBenz Sprinter. Υλικά και επενδύσεις υψηλής ποιότητας, άψογη συναρμογή και προσεγμένος, εντυπωσιακός φωτισμός. Στη φωτό, ο κ. Νίκας μπροστά στο Sprinter 519/43.

Στο ίδιο τεύχος #332

PreviousNext